Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 19 mei 2025 14:10 #1626579

  • Marga
  • Marga's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Wij hebben een volvo penta 2002 uit 1993 met saildrive en 18 pk.

Nu hebben we wanneer de motor warm gedraaid is een probleem om hem weer te starten wel klik geen start, alleen is dit niet altijd zo, eng dus.
Wij denken dus dat de massakabel de boosdoener kan zijn maar er is al zoveel aan onze motor gesleuteld dat alles niet meer origineel is, zo is er interkoeling op gekomen.
Nu staat er op de tekening van onze motor een (waarschijnlijk massa batterij?) maar verder geen idee
kan iemand mij vertellen waar op de tekening omcirkeld onderdeel voor is en wat is zijn functie.
Bijlagen:
Groet Marga
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 19 mei 2025 14:44 #1626595

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
Is het een aluminium schip?

Het aangeduide onderdeel zou een massa relais kunnen zijn, wat de accu loskoppelt van het motorblok en aluminium saildrive. Dit mogelijk om elektrolyse tijdens walspanning te voorkomen.

Zou zomaar eens kunnen dat de linker massa schakelaar end-of-life is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 19 mei 2025 14:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 19 mei 2025 15:10 #1626602

  • Marga
  • Marga's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Bedankt voor de reactie.
Het is geen aluminium schip maar polyester, weet je misschien ook welke en hoe de kabels hierop aangesloten worden? Zijn er nummers voor dit massa relais of hoe is de benaming om bij Volvo te bestellen, ik kon het namelijk niet vinden.
Groet Marga
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 19 mei 2025 15:58 #1626613

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 19 mei 2025 17:04 #1626629

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
b100 schreef :
Dat relais is alleen maar op de dynamo en dus elektrisch systeem los te koppelen. Het heeft voor als nog niets met starten te maken.
Ik verdenk die linker massasleutel op tekening, gezien de klacht.

Maar ja je hoeft niet naar mij te luisteren, ik ben maar een argeloze voorbijganger.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 19 mei 2025 17:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 19 mei 2025 17:33 #1626631

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14627
en met de schroevendraaier truc?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 19 mei 2025 17:49 #1626635

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7579
Calidris schreef :
b100 schreef :
Dat relais is alleen maar op de dynamo en dus elektrisch systeem los te koppelen. Het heeft voor als nog niets met starten te maken.
Ik verdenk die linker massasleutel op tekening, gezien de klacht.

Maar ja je hoeft niet naar mij te luisteren, ik ben maar een argeloze voorbijganger.

bij mijn leverancier staat ie apart naast de startmotor als earth relais.


Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 20 mei 2025 12:32 #1626766

  • Marga
  • Marga's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken, wij zijn weer een stapje verder.

Wij zullen jullie oplossingen meenemen.

Bedankt.
Groet Marga
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 20 mei 2025 17:46 #1626819

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
Voor de (meeste) mensen die geen schema kunnen lezen:
Het genoemde onderdeel (= potrelais) heeft Géén invloed op het starten!

De motor start rechtstreeks via het autorelais-1 vanaf aansluiting nr87. naar aansluiting 50 op het styartrelais. Door het starten komt het "aardrelais" in een zelfhoud toestand en maakt aarde voor het overige elektrisch systeem zoals de dynamo.

De enige gemene deler in het stroomcircuit is de (-)massa schakelaar en de (+)hoofdschakelaar. Die laatste werkt, anders gebeurd er helemaal niks. De massa schakelaar maakt dan af en toe contact.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 20 mei 2025 17:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 21 mei 2025 15:04 #1627045

  • Marga
  • Marga's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
bedankt, je hebt helemaal gelijk ik kan geen schema's lezen jammer genoeg, ik geeft dit weer door die er wel enig verstand van heeft maar al jaren niet meer aan kleine motoren gesleuteld heeft, we hopen er samen uit te komen. Elke opmerking is welkom.

Heel erg bedankt.
Groet Marga
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 10 dec 2025 21:17 #1663524

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Ik wil hier toch eens op antwoorden: bij de volvo motoren waar de saildrive niet geisoleerd is t.o.v van de motor,(elektrisch verbonden via de behuizing) is de massa die via het motorblok gaat van de startmotor en de gloeibougies gescheiden via het groundrelais. Dit relais wordt alleen aangestuurd bij het starten en bij het voorgoeien. De minkabel van de startaccu mag niet rechtstreeks op het motorblok aangesloten worden!!! De alternator - zit voor het relais, dus niet verbonden met het motorblok. Dus dit relais is belangrijk bij het starten en voorgloeien, vooral ook voor de saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 11 dec 2025 08:05 #1663550

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
D'at zou inderdaad kunnen, zo'n massa relais

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 11 dec 2025 21:52 #1663677

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6127
Volgens mij geen gloeibougies op een 2002…
Maar dat maakt voor het verhaal denk ik geen verschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 11 dec 2025 22:00 #1663678

HPV schreef :
Volgens mij geen gloeibougies op een 2002…
Maar dat maakt voor het verhaal denk ik geen verschil.

Klopt, die heeft ie niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 11 dec 2025 22:56 #1663682

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Dat klopt, ik heb hier nog een 2003 liggen en volgens het schema klopt het. Ook nog wat informatie van de alternator (dynamo) deze heeft geen -op de behuizing, dus ook geisoleerd. Ik heb heel wat opzoekwerk gedaan en veel door gemeten. Even het verhaal vertellen. Ik heb deze boot dit jaar gekocht met het verhaal dat de motor af en toe startproblemen had en dat het was op gelost door de verkoper met een andere zekering houder, op de motor zitten 2 zekeringen van volvo met 4 aansluitingen, als de zekering springt kun je gewoon de stekker een plaatsje verzetten. Super duur en vervangen door een zekering houder waarschijnlijk van de action. Dit jaar geen problemen gehad maar de aansluitingen van de accu’s was een ramp. De bedoeling was gewoon de scheidingsdiode vervangen en de chaos wat opfrissen. Wat ik ontdekte, de - kabel van de accu naar de motor had een gesmolten isolatie. De massa aansluiting op de massa schakelaar stond gewoon los. De meeste kabels waren gewoon veel te dun en voorzien van slechte en dunne kabel ogen. Ondertussen alle accu kabels vervangen met nieuwe kabelogen opgeperst, nieuwe batterij schakelaars, victron dc/dc lader gemonteerd. Nu de motor kabelboom wat herstellen. Kijk toch alle accukabel bevestigingen na, ik heb geen problemen gehad maar dat was maar een kwestie van tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 uit 1993 vraag over onderdeel 11 dec 2025 23:33 #1663683

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
b100 schreef :
Calidris schreef :
b100 schreef :
Dat relais is alleen maar op de dynamo en dus elektrisch systeem los te koppelen. Het heeft voor als nog niets met starten te maken.
Ik verdenk die linker massasleutel op tekening, gezien de klacht.

Maar ja je hoeft niet naar mij te luisteren, ik ben maar een argeloze voorbijganger.

bij mijn leverancier staat ie apart naast de startmotor als earth relais.



Ik had het massa relais niet verwacht, kennelijk zit dat alleen op de saildrive versies. De gewone versies met schroefas hebben het n.l. niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl