Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: water in olie

water in olie 29 mei 2025 15:48 #1628760

  • Marces
  • Marces's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Sinds 2 maanden heb ik met mijn Volvo Penta MD7A met saildrive 110S een serieus probleem. Ik heb water in de olie.

Na veel informatie te hebben ingewonnen hebben we de volgende zaken gedaan:
1: De zeewaterpomp is er af geweest en daarvan is waterkering vervangen
2: De cilinderkop is eraf geweest. Geen watersporen. Toch kop gevlakt en gereviseerd en met nieuwe pakking er weer op gezet volgens werkplaatshandboek.
3: Antisifonfilter vervangen. Bovendien de slangen daarvandaan (tijdelijk) vervangen door doorzichtige slang zodat ik werking kan controleren
4: Oliepeil en kwaliteit saildrive getest. Oliepeil is constant en de olie daarvan is transparant.

Inmiddels heb ik meer dan 12x volledig alle olie ververst tussen alle genomen maatregelen door om te testen of probleem was verholpen. De hoeveelheid water in de olie blijft min of meer gelijk. Zie foto van 2 flessen van 11e en 12e keer.

Inmiddels 6 weken bezig met dit euvel. Vandaag heb ik kleurtablet in emmer water gedaan en koelwater daaruit opgezogen. Eerst paar minuten met koeling alleen via uitlaatspruitstuk (zie video). Dat leverde geen kleur in olie op. Toen nogmaals met nieuwe emmer gekleurd water, waarbij koelwater door volledige blok werd gezogen. Rode water (milieu vriendelijk) kwam ook keurig uit uitlaat.

Natuurlijk ging ik ervanuit dat na deze laatste actie de olie sporen van het rode UV kleurmiddel zou bevatten. Maar tot mijn stomme verbazing zie ik dat niet.

Mogelijkheden:
- de hoeveelheid of aard van kleurmiddel zie je niet terug in de olie
- het duurt langer dan 5 minuten om dat water in het systeem te krijgen
- het water komt ergens anders vandaan

Nu heb ik deze winter de saildrive manchet vervangen dus die saildrive is eruit geweest. Maar daarvan is de olie wel transparant en blijft ie ook van op niveau. Vandaag wederom getest. Mijn indruk is dat de saildrive alleen water zou kunnen doorlaten via de eigen olie en nooit rechtstreeks in de olie van de motor.

Kortom. Ik, en met mij een aantal techneuten, weten nu dus niet meer wat ik moet doen. Is er iemand die hier ECHT verstand van heeft en nog iets kan bedenken?
Bijlagen:
Banholm 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 29 mei 2025 16:00 #1628763

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Dat is een vervelende situatie en je hebt al goede stappen gezet. De olie in de saildrive staat op geen enkele manier in contact met de olie in de motor. Had er water in de olie van de saildrive gezeten dan had je dat zeker gezien en dan was de oorzaak ook snel gevonden: versleten keerringen rond de schroefas. Maar goed, dat heb je dus zelf al uitgesloten.

Je geeft niet aan of het een direct of indirect gekoelde motor is. Dat maakt natuurlijk nogal wat uit voor de speurtocht. Een scheurtje ergens in het blok waardoor er vanuit een koelkanaal water in het carter kan komen lijkt mij de meest voor de hand liggende oorzaak. Maar hoe je dat zou kunnen vinden en of dat nog te repareren is geen idee. Heb je je vraag ook al eens bij de dieseldokter (Fer van dedieseldokter.nl) neergelegd? Die weet heel veel van dit soort blokjes en heeft er ECHT verstand van.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 mei 2025 16:00 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 29 mei 2025 16:07 #1628765

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Is het geen diesel ipv water bij de olie? Olie met water ziet er anders uit.
Ik heb zelf een MD6 gehad. Daarvan moest ik elke 50 uur de olie wisselen omdat het verdund werd met brandstof. Kwam door lekkage in de aandrijving van de brandstof pomp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 29 mei 2025 16:10 #1628766

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Naast directe / indirecte koeling is ook van belang hoe de oliekoeling precies werkt. Indirect gekoelde motoren hebben soms een oliekoeler met een directe zeewater verbinding.

Hoeveel uren staan er op de teller?
Laatst bewerkt: 29 mei 2025 16:12 door Marinusz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 29 mei 2025 18:49 #1628785

Kop vlakken alleen is niet voldoende. In de kop zitten zowel olie als koelkanalen. Als een van de koelkanalen rot is heb je daar waterdoorslag naar je carterolie.
MD7A heeft geboorde cilinders dus lekkende voetpakking is uitgesloten.
Je saildrive is gescheiden van je motor dus daar is ook geen link mee. Als je het echt niet meer weet, uitbouwen en in een testopstelling plaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 29 mei 2025 19:37 #1628796

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6127
Water is zwaarder dan olie en zou op de bodem van de flessen moeten zitten. Lijkt mij idd eerder brandstof. Ik herken er geen water in…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 29 mei 2025 19:47 #1628798

Water met olie wordt wit en is idd zwaarder dan olie. Op de foto zie ik een dikke laag wit, lijkt mij dus toch water. Test. Neem met een pipet oid op de 3 hoogtes een monster en verhit alle 3 de monsters. Water zal niet branden, olie zal er lang over doen om te branden. Brandstof zal erg roken en dan ontbranden. De uitkomst van je test verteld je wat het is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 29 mei 2025 20:38 #1628807

  • Marces
  • Marces's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Dank voor de reacties. Twee zaken.
1. Het is 100% water. Het is wittig als het uit de motor komt en het water zakt naar onderen als het een paar dagen staat. Zoals gezegd heb ik al meer dan 12 keer leeggepompt. Dan mag je wel verwachten dat dit soort zaken duidelijk zijn.
2. Het is een direct gekoelde motor. Had filmpje meegestuurd maar MP3 doet het hier niet.

Het is een oud motortje. Er is geen urenadministratie van. Toen ik hem in oktober kocht rookte hij en heb ik de verstuivers vervangen. Er zat toen geen water in de olie. Ook niet na paar kleine stukjes varen.

Hij start overigens prima en loopt ook heel redelijk. Beetje rook maar dat schijnt niet heel ongebruikelijk te zijn voor dit type MD7A. Als ik het moet inschatten komt er ongeveer 50 cc water in 2 liter olie. Dat blijft al weken lang redelijk stabiel als hij 20 minuten heeft warmgedraaid.

Inmiddels heb ik begrepen dat mijn kleurstoftest over moet en ik de retourleiding in de emmer moet hangen zodat de thermostaat gelegenheid krijgt om open te gaan.
Die test is nu eigenlijk alleen maar een formaliteit want alle andere oorzaken (waaronder niet werkend antisofonventiel en saildrive lekkage) zijn inmiddels uitgesloten. De vraag is dan dus niet of er koelwater lekt in de motor maar WAAR het lekt en of daar überhaupt nog wat aan te doen is?

We hebben nu het plan om een druktest en compressietest te doen en met een camera rond te kijken. Maar heb er eigenlijk vooral een hard hoofd in. In mijn hoofd is blok al afgeschreven na 6 weken ploeteren.
Banholm 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 29 mei 2025 20:50 #1628808

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Je schrijft dat de 'waterkering' van de impellerpomp is vervangen. Nu is lekkage via de as van deze pomp een veel voorkomende oorzaak van water in de olie. Hoewel ik eigenlijk niet verwacht dat dit bij jou het geval is (vanwege de 1e kleurstoftest) toch nog voor de zekerheid:
- zijn BEIDE keerringen (waterzijde en oliezijde) vervangen?
- is tegelijk ook de (vaak ingelopen) as vervangen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 29 mei 2025 21:30 #1628813

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6127
Lekwater impellerpomp langs de as loopt meestal door een gaatje gewoon buiten de motor weg.
Er kan geen water via de uitlaat naar binnen komen?
Ik ken er een waar t water door golfslag in de box de uitlaat binnenkwam…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 29 mei 2025 23:00 #1628816

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
HPV schreef :
Lekwater impellerpomp langs de as loopt meestal door een gaatje gewoon buiten de motor weg.
Dat klopt, maar oudere impellerpompen op Volvo Penta's hebben niet zo'n gaatje waardoor het water door de lekkende keerringen geperst kan worden. Vandaar mijn vragen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 30 mei 2025 06:35 #1628825

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Bij hoeveel motoruren bouwt dit water zich op in de olie?
Hoe werkt de carterontluchting?
Radiateurlek overwegen indien je niet verder komt.
Zeewaterpomp loskoppelen en deze overnemen met de waterslang van de wal. Wel tijdelijk het waaiertje demonteren, draait anders droog. Sluit je deze mogelijkheid uit.

Succes:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 30 mei 2025 08:35 #1628840

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8019
Meest aannemelijke oorzaak is het inpeller pompje. Alleen de keerringen vernieuwen is meestal niet voldoende omdat ook het asje van de pomp is ingelopen. Pompje (Johnson) in zijn geheel vernieuwen en dan bij voorkeur zo'n zelfde pompje nemen voorzien van kogellagers.

Zijn gewoon te verkrijgen als Johnson onderdeel.

Dan heb je die oorzaak in ieder geval opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 30 mei 2025 09:47 #1628844

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 274
Als de simmering het asje heeft aangetast, kun je dikke RVS ringen aanbrengen om de simmering op een andere plaats de as te laten afdichten. Nieuwe pomp kost heel wat euris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 30 mei 2025 10:48 #1628847

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Als het mijn motor zou zijn zou ik proberen hem te laten lopen met een koeling via een aansluiting op een kraan of een externe pomp op een boormachine.
Een half uurtje in zijn werk in de box lijkt me dan voldoende. Desnoods langer. Maar als er in een half uur weer water in de olie zit weet je dat het niet aan de pomp lag.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 30 mei 2025 11:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 30 mei 2025 15:08 #1628875

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
amersfow schreef :
Als de simmering het asje heeft aangetast, kun je dikke RVS ringen aanbrengen om de simmering op een andere plaats de as te laten afdichten. Nieuwe pomp kost heel wat euris.
Of gewoon alleen het asje vervangen dus. Maar eerst testen zoals 3Noreen aangeeft
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 30 mei 2025 15:08 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 07 juni 2025 14:41 #1630229

  • Marces
  • Marces's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Dank voor alle reacties. Bij deze impellerpomp loopt het asje "open" zichtbaar buiten het blok.
Dus water daarlangs in de karter krijgen lijkt mij sowieso niet aan de orde. Of heeft iemand met zo'n "open" systeem dat wel eens meegemaakt.
Dan zou er volgens mij ook water buiten de motor moeten komen en dat is niet het geval.

We gaan over week weer diverse tests doen.
Banholm 27
Laatst bewerkt: 07 juni 2025 14:52 door Marces.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 07 juni 2025 20:09 #1630287

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8019
Weet je zeker dat het water is en geen diesel ?

Op den duur kan het membraan van de opvoerpompt wat lekkage gaan vertonren en dan komt er diesel in de motor.

Water in de smeerolie geeft meestal een wat grijze emulsie.

En denk ook nog eens naar hevelen van buitenwater via het uitlaat spruitstuk.

Hevelen is helaas een veel voorkomend probleem.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 08 juni 2025 09:12 #1630356

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
Ik heb je gehele tekst even in chatgtp gecopieerd en dan krijg je toch wel aardige ideeen waar je nog naar kan kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 16 juni 2025 11:26 #1631649

  • Marces
  • Marces's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Dank weer voor de reacties.
Punt van diesel in plaats van water meen ik eerder al te hebben beantwoord. Dus graag alleen reageren als je hele blog hebt gelezen.

Puur ter lering en vermaak deze update voor geïnteresseerde lezer.

We hebben diverse tests uitgevoerd omdat alle (mede door deskundigen en chat-GTP) geopperde oorzaken zoals waterpomp, terug hevelen via uitlaat, lekke koppakking etc. inmiddels wel waren uitgesloten.

1. We hebben water, voorzien van een rood fluorescerende pil, via een emmer in het koelwatercircuit gebracht. Daarbij hebben we diverse waterleidingen vervangen door doorzichtige varianten.

Bevindingen:
A. Het (nieuwe) antisifonventiel werkt uitstekend. Terug heveling via uitlaatspruitstuk kon nu dus definitief worden uitgesloten.
B. Bij het direct na korte proefrun aftappen van olie was geen fluorescerend water aanwezig in olie.
C. Na twee weken stilstand (zonder motor te laten draaien) was dat water wel aanwezig.

Conclusie:
Er is geen druk of warmte vereist om lekkage te veroorzaken.
- Dat maakt de kans op lekke koppakking (die wel al hadden gevlakt en vervangen) definitief zo goed als nihil.
- Haarscheurtjes lijken ook niet aan de orde aangezien die vooral bij warmte open gaan staan.

2. We hebben vervolgens het koelwatercircuit licht onder druk gezet. Hieruit bleek dat er een sissend geluid hoorbaar was in het blok. Aan de buitenzijde was nergens water of lucht zichtbaar. (hadden we dit maar eerder gedaan!!!!)
- Hierop hebben we met een camera inspectie het blok op diverse plaatsen inwendig en uitwendig onderzocht. Uiteindelijk hebben we via de peilstok aan de achterzijde van het blok (in de carter) de waarschijnlijke veroorzaker gevonden. Daar druppelde het rood/fluorescerend water. :S

Gevolgen:
Wij kunnen niet, in ingebouwde positie, de achterzijde van het blok vrij maken aangezien daar een plaat op zit die bevestigd is aan de 110S saildrive. Sterker nog. Om het blok te inspecteren is het noodzakelijk dat het blok uit de boot wordt gehaald en dat de boot uit het water gaat. :angry:

Tijdens onderzoek van een identiek blok is vastgesteld dat aan de achterzijde, op een voor ons onbegrijpelijke plaats achter de genoemde plaat, een vorstdop zit. Die overigens niet aan de buitenkant van het blok uitkomt maar tussen de achterzijde van het blok en de gemonteerde plaat. Dus als die lekt dan komt het water in de olie! Ik zou zeggen een Volvo Penta ontwerpfout.

Tijdens aankoop vorig jaar oktober viel al op dat het leeuwendeel van de zichtbare vorstdoppen was vervangen. Dus we hebben een hoofdverdachte.

Die betreffende dop kan alleen worden vervangen als het blok volledig wordt gedemonteerd. Dus het is waarschijnlijk nog een originele dop...

Vervolg:
De komende weken zal het schip op het droge moeten en zal de motor worden gedemonteerd. Als het blok toch uit de boot gaat, en het blijkt alleen de vorstplug te zijn, vervangen we meteen de zuigerveren. Is er een scheur of andere onherstelbare schade dan zal het blok moeten worden vervangen door een ander blok.
Bijlagen:
Banholm 27
Laatst bewerkt: 16 juni 2025 12:14 door Marces.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 16 juni 2025 13:18 #1631677

Knap dat je die gevonden hebt!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 16 juni 2025 14:53 #1631696

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7032
En inderdaad een enorme ontwerpfout! Onthutsend eigenlijk.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 16 juni 2025 15:08 #1631704

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29229
Eclips schreef :
En inderdaad een enorme ontwerpfout! Onthutsend eigenlijk.

Inderdaad. De tweede in successie bij Volvo-Penta. Paar weken terug nog die rare los-vaste aansluiting op een buitenwaterpomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 21 juli 2025 16:20 #1638128

  • Marces
  • Marces's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Nog even voor de zorgvuldigheid.
De motor is in Puremerend uiteindelijk door ene Simon met hulp van mijn neef (die nog een uitgehoonde MD7A had staan met overmaatse zuigers) volledig gereviseerd en werkend opgeleverd. Een week geleden hebben we hem weer ingebouwd en hij loopt als een zonnetje.
Om herhaling (bevriezing en/of oververhitting) te voorkomen heb ik indirecte koeling aangebracht en zowel een wierfilter als een nieuw antisifonfilter geplaatst.

Ben nu aan de slag met wat elektra problemen. Zie daarover andere chat.
Dank iedereen voor meedenken hier. Mooie gemeenschap.
Banholm 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie 21 juli 2025 16:49 #1638136

Knap dat je dit gevonden hebt! En handig voor andere eigenaren van een MDA7.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl