Dank weer voor de reacties.
Punt van diesel in plaats van water meen ik eerder al te hebben beantwoord. Dus graag alleen reageren als je hele blog hebt gelezen.
Puur ter lering en vermaak deze update voor geïnteresseerde lezer.
We hebben diverse tests uitgevoerd omdat alle (mede door deskundigen
en chat-GTP) geopperde oorzaken zoals waterpomp, terug hevelen via uitlaat, lekke koppakking etc. inmiddels wel waren uitgesloten.
1. We hebben water, voorzien van een rood fluorescerende pil, via een emmer in het koelwatercircuit gebracht. Daarbij hebben we diverse waterleidingen vervangen door doorzichtige varianten.
Bevindingen:
A. Het (nieuwe) antisifonventiel werkt uitstekend. Terug heveling via uitlaatspruitstuk kon nu dus definitief worden uitgesloten.
B. Bij het direct na korte proefrun aftappen van olie was geen fluorescerend water aanwezig in olie.
C. Na twee weken stilstand (zonder motor te laten draaien) was dat water wel aanwezig.
Conclusie:
Er is geen druk of warmte vereist om lekkage te veroorzaken.
- Dat maakt de kans op lekke koppakking (die wel al hadden gevlakt en vervangen) definitief zo goed als nihil.
- Haarscheurtjes lijken ook niet aan de orde aangezien die vooral bij warmte open gaan staan.
2. We hebben vervolgens het koelwatercircuit licht onder druk gezet. Hieruit bleek dat er een sissend geluid hoorbaar was in het blok. Aan de buitenzijde was nergens water of lucht zichtbaar. (hadden we dit maar eerder gedaan!!!!)
- Hierop hebben we met een camera inspectie het blok op diverse plaatsen inwendig en uitwendig onderzocht. Uiteindelijk hebben we via de peilstok aan de achterzijde van het blok (in de carter) de waarschijnlijke veroorzaker gevonden. Daar druppelde het rood/fluorescerend water.
Gevolgen:
Wij kunnen niet, in ingebouwde positie, de achterzijde van het blok vrij maken aangezien daar een plaat op zit die bevestigd is aan de 110S saildrive. Sterker nog. Om het blok te inspecteren is het noodzakelijk dat het blok uit de boot wordt gehaald en dat de boot uit het water gaat.
Tijdens onderzoek van een identiek blok is vastgesteld dat aan de achterzijde, op een voor ons onbegrijpelijke plaats achter de genoemde plaat, een vorstdop zit. Die overigens niet aan de buitenkant van het blok uitkomt maar tussen de achterzijde van het blok en de gemonteerde plaat. Dus als die lekt dan komt het water in de olie! Ik zou zeggen een Volvo Penta ontwerpfout.
Tijdens aankoop vorig jaar oktober viel al op dat het leeuwendeel van de zichtbare vorstdoppen was vervangen. Dus we hebben een hoofdverdachte.
Die betreffende dop kan alleen worden vervangen als het blok volledig wordt gedemonteerd. Dus het is waarschijnlijk nog een originele dop...
Vervolg:
De komende weken zal het schip op het droge moeten en zal de motor worden gedemonteerd. Als het blok toch uit de boot gaat, en het blijkt alleen de vorstplug te zijn, vervangen we meteen de zuigerveren. Is er een scheur of andere onherstelbare schade dan zal het blok moeten worden vervangen door een ander blok.