Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VP MD17D

VP MD17D 14 juni 2025 07:34 #1631332

  • FRAWAR
  • FRAWAR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Ik heb mijn fijne motor dit jaar onder handen genomen en gereviseerd. Voornaamste probleem was koelvloeistof in het carter. Aanvankelijk dacht ik koppakking lek maar het zat lager bij de afsluiting bussen. Dus de 3 ringen zijn vervangen. Uiteraard gehoord, nieuwe zuigerveren, koppen getest, etc. Verstuivers laten testen etc. De verbranding is niet goed...witte rook, kleurenwaaier op het water en stank.

Weet iemand hoe je de timing van de pomp afsteld? Boven op de pomp is er niets af te stellen. Denk het luikje recht van de pomp.

Wie zou me iets meer kunnen vertellen?

Dank alvast!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 14 juni 2025 07:47 #1631334

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1552
De timing van de inspuitpompen (het zijn eigenlijk 3 losse pompjes) wordt beinvloed door het aantal shims onder de pomp. Daardoor tikt de nok eerder of later tegen de plunjer.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 14 juni 2025 07:51 #1631335

  • FRAWAR
  • FRAWAR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Ik neem aan dat dit afgesteld wordt met de pomp in het blok en boven de nokkenas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 14 juni 2025 10:57 #1631353

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
FRAWAR schreef :
Ik neem aan dat dit afgesteld wordt met de pomp in het blok en boven de nokkenas.
Ja en dan kijken op het vliegwiel naar het aantal graden dat het persen begint. Met die wetenschap de juiste shims onder de pomp aanbrengen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 15 juni 2025 10:53 #1631470

om de inspuit tijdstip te bepalen heb je een peilgals nodig. Die zet je op cil in, tornt de motor totdat de inspuitpomp het peilglas gevuld heeft.bij elke inspuiting van cil in zal het niveau stijgen en over je glas lopen.
Kijk nu op de markering van je vliegwiel of dat het tijdstip van begin overlopen peilglas overeenkomt met de markering. Te vroeg, dan shims onder de pompvoet plaatsen. te laat dan dunnere shims (dit bij Bosch inspuitpompen) Bij CAV pompen (Indenor, VP 30A, Perkins, BMC etc) de pomp slag losmaken en tegen of met de motor draairichting indraaien. (ouderwetse verdeelkap pricipe benzine motoren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 16 juni 2025 08:44 #1631600

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 461
Zoals ik het zie worden plunjers rechtstreeks door de nokkenas bediend. Als je zeker bent dat deze juist is zou ik het daar niet zoeken. Als je niet zeker bent kun je de kleptiming controleren, als die juist is, staat de pomp ook juist. De pomp hoeveelheid per injectie kun je verstellen met de plaatjes onder de plunjers maar als de motor daarvoor niet rookte zou ik het daar ook niet zoeken. Toch zeker geen compressie verlies omdat de dichtingen van de injectoren hergebruikt zijn bij de 2de demontage? Lucht in het brandstof systeem kan ook een oorzaak zijn.
Laatst bewerkt: 16 juni 2025 08:51 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 16 juni 2025 10:00 #1631628

Zeerover schreef :
Zoals ik het zie worden plunjers rechtstreeks door de nokkenas bediend. Als je zeker bent dat deze juist is zou ik het daar niet zoeken. Als je niet zeker bent kun je de kleptiming controleren, als die juist is, staat de pomp ook juist. De pomp hoeveelheid per injectie kun je verstellen met de plaatjes onder de plunjers maar als de motor daarvoor niet rookte zou ik het daar ook niet zoeken. Toch zeker geen compressie verlies omdat de dichtingen van de injectoren hergebruikt zijn bij de 2de demontage? Lucht in het brandstof systeem kan ook een oorzaak zijn.

kleine correctie hierop,
Nokkenas voor de kleppen en de nokken voor de inspuitpomp draaien de halve toeren tov de krukas. Dwz dat de kleppen en de inspuitpomp 1x bediend worden bij 2 krukas omwentelingen.
De plaatjes onder de inspuitpomp voet bepalen je inspuittijdstip tov de stand van je krukas (merkteken op je vliegwiel) en bepalen zeker niet de hoeveelheid in te spuiten diesel.
De hoeveelheid in te spuiten diesel wordt bepaald door de stand van je inspuitplunjers (helix) die door je gashandel wordt bediend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 16 juni 2025 13:03 #1631673

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 461
OK op die manier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 16 juni 2025 13:55 #1631685

Zeerover schreef :
OK op die manier.

Misschien hier nog wat "nuttige"info aangaande "gasgeven"met een diesel.....technisch een heel verkeerd gekozen woord, dit komt uit de benzinemotor wereld.
Bij een benzine motor regel je een smoorklep die de hoeveelheid lucht/benzinedamp mengsel (gasvorm) regeld.
Bij een dieselmotor regel je in feite de aanslagpositie van de regelateur. Die begrenst de uitslag van een rondsel waardoor de helix in je insuitplunjer veranderd. Hoe verder de aanslag,.hoe verder de rondsel de helix kan laten draaien en daarmee de hoeveelheid diesel vergroot.
Een diesel pakt altijd maximale hoeveelheid lucht (open gat zonder conponenten tussen inlaatklep en buitenlucht behalve een filter) en zal voor het gevraagde vermogen / toerental de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt moeten veranderen.
B ij benzine motoren met carburateur wordt de hoeveelheid gasmengsel gebruikt om toerental/ vermogen te regelen (Carburateur zit tussen inlaatklep en luchtfilter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 16 juni 2025 13:57 #1631686

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
De Optimaal schreef :
Zeerover schreef :
Zoals ik het zie worden plunjers rechtstreeks door de nokkenas bediend. Als je zeker bent dat deze juist is zou ik het daar niet zoeken. Als je niet zeker bent kun je de kleptiming controleren, als die juist is, staat de pomp ook juist. De pomp hoeveelheid per injectie kun je verstellen met de plaatjes onder de plunjers maar als de motor daarvoor niet rookte zou ik het daar ook niet zoeken. Toch zeker geen compressie verlies omdat de dichtingen van de injectoren hergebruikt zijn bij de 2de demontage? Lucht in het brandstof systeem kan ook een oorzaak zijn.

kleine correctie hierop,
Nokkenas voor de kleppen en de nokken voor de inspuitpomp draaien de halve toeren tov de krukas. Dwz dat de kleppen en de inspuitpomp 1x bediend worden bij 2 krukas omwentelingen.
De plaatjes onder de inspuitpomp voet bepalen je inspuittijdstip tov de stand van je krukas (merkteken op je vliegwiel) en bepalen zeker niet de hoeveelheid in te spuiten diesel.
De hoeveelheid in te spuiten diesel wordt bepaald door de stand van je inspuitplunjers (helix) die door je gashandel wordt bediend.
De stand van de helix wordt geregeld door de regulateur.Het gevraagde toerental wordt ingesteld met de "gashandel"
Laatst bewerkt: 16 juni 2025 13:58 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 16 juni 2025 14:55 #1631698

Ach, zelfs bij een elektromotor hebben we het over een gashendel. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 16 juni 2025 15:59 #1631728

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
It Paradyske schreef :
Ach, zelfs bij een elektromotor hebben we het over een gashendel. :-)
Maar manoeuvreerhandel is meer to the point. Vooruit, achteruit,vrij,sneller en langzamer.Alles met (1) handeltje. Ook bij een electromotor. Een gashandel zit op een motorfiets of brommer. Een gaspedaal in een auto
Laatst bewerkt: 16 juni 2025 16:03 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 16 juni 2025 16:11 #1631733

Helemaal terug in de tijd de (machinekamer) telegraaf :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP MD17D 16 juni 2025 16:51 #1631748

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Waterrimpels schreef :
Helemaal terug in de tijd de (machinekamer) telegraaf :cheer:
Daar heb ik spataders van gekregen. Soms 6 uur lang standby bij kanaal passages in 40 graden Celsius. Ik werd een gelukkig mens toen dat allemaal vanaf de brug met een manoeuvreerhandeltje werd gedaan
Laatst bewerkt: 16 juni 2025 16:55 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl