Zeerover schreef :
OK op die manier.
Misschien hier nog wat "nuttige"info aangaande "gasgeven"met een diesel.....technisch een heel verkeerd gekozen woord, dit komt uit de benzinemotor wereld.
Bij een benzine motor regel je een smoorklep die de hoeveelheid lucht/benzinedamp mengsel (gasvorm) regeld.
Bij een dieselmotor regel je in feite de aanslagpositie van de regelateur. Die begrenst de uitslag van een rondsel waardoor de helix in je insuitplunjer veranderd. Hoe verder de aanslag,.hoe verder de rondsel de helix kan laten draaien en daarmee de hoeveelheid diesel vergroot.
Een diesel pakt altijd maximale hoeveelheid lucht (open gat zonder conponenten tussen inlaatklep en buitenlucht behalve een filter) en zal voor het gevraagde vermogen / toerental de hoeveelheid diesel die ingespoten wordt moeten veranderen.
B ij benzine motoren met carburateur wordt de hoeveelheid gasmengsel gebruikt om toerental/ vermogen te regelen (Carburateur zit tussen inlaatklep en luchtfilter)