amersfow schreef :
4. Yanmar of VP; volgens zeggen 15-20% duurder dan Vetus, en wellicht moet daar meer aan de fundatie aangepast worden. Persoonlijk niet zo gecharmeerd van Yanmar, ziet er gecompliceerd uit (waarom zit er een TT sensor op het vliegwiel?? Waarom een expansitankje?).
- Yanmar is net wat smaller dan meeste anderen maar Volvo zit uit mijn hoofd op gelijke breedte als Vetus etc.
- TT sensor op vliegwiel wordt ook bij Yanmar al zo'n 20 jaar niet meer gedaan, in de YM-serie haalt TT zijn pulsen 'gewoon' uit de alternator. Maar ook op het vliegwiel heb ik nooit als negatief ervaren.
- Dat expansie tankje is juist mooi, eventueel uitgespoten vloeistof wordt weer opgezogen. Yanmar is daar in niet de enige en je kan het tankje ook gewoon weg laten.
Verder lijkt VP gelijk van 2 naar 4 cilinder te gaan, vraag me af of dat past.
-Volvo D1-20 en D1-30 zijn 3 cilinders.
Die M3.10 is 20pk, maar die motortjes lijker er niet meer te zijn in 3 cilinder.
Buiten Mitsubishi zijn er zat 3 cilinders met ongeveer 20 pk oa. Yanmar 3YM20, Beta 20, Volvo Penta D1-20, Nanni N3.21.
Iemand ander advies?
Ik heb een paar jaar geleden een nieuwe motor gekocht en daar best wel wat onderzoek naar gedaan. Ik ben toen wel bij Yanmar uitgekomen: in de ~30pk klasse een pak meer koppel dan zijn concurenten, lager toerental, transparantie onderdeel naslag, standaard dikke alternator, service onderdelen goed bereikbaar. De meerprijs heb ik kunnen opvangen door in de UK te kopen maar of dat nu na Brexit nog werkt durf ik niet te zeggen.
Ook de Yanmar is in de basis een simpel (in-huis) industrieblokjes, de enige 'ingewikkelheid' die ik ben tegen gekomen is de (peperdure) Display unit. Maar de motor kan gewoon buitenom lopen en stoppen als dat nodig mocht zijn.