Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo penta mdA6

Volvo penta mdA6 08 dec 2025 16:36 #1663294

  • jpoe
  • jpoe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Overweeg om nieuwe boot te kopen. ZIt een volvo penta mda6 als motor in, 30 jaar oud, nooit gereviseerd. Nu heb ik geen vrstand van motoren, daarom mijn vraag: waar moet ik op letten bij de keuring van de motor?

mvg
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta mdA6 08 dec 2025 17:58 #1663305

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Ik denk dat 50 jaar oud realistischer is voor een MD6A. Heb vroeger een MD7A gehad die altijd bleef lopen. Het is maar net wat je verwachting is.

Voor aankoop boot zou ik de aanname doen dat de motor is versleten/afgeschreven. Alles meer is meegenomen.

Problemen zie je onder andere aan witte / blauwe / zwarte rook, en wel of niet een goede koude start. Op internet is uitgebreide uitleg met filmpjes te vinden over de verschillende kleuren rook.
Laatst bewerkt: 08 dec 2025 18:06 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta mdA6 08 dec 2025 18:53 #1663315

hnrts schreef :
Ik denk dat 50 jaar oud realistischer is voor een MD6A.[...]

Serieus? Mijn MD 1B was 54 jaar oud.. Liep trouwens altijd goed.

Let inderdaad op kleur uitlaatgas / rook. Je kan ook kijken of je 'm op de hand door de compressie heen kan krijgen, dat zou eigenlijk (bijna) niet moeten kunnen - dat lukt bij mijn MD1 alleen als je een mooi aanloopmoment had.


Ik weet niet of de MD6 een koudstart knop had, maar die had ik eigenlijk altijd nodig om vlot te starten.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta mdA6 08 dec 2025 19:34 #1663322

  • Sjefke
  • Sjefke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
30 jaar, een jonkie! Ik heb er ook een van circa 50 jaar oud. Als hij goed start, goed loopt, gewoon normaal netjes onderhouden is geweest, en gaat blijven worden, dan verwacht ik niet direct een probleem. Onderhoud bestaat uit filters, impellers, olie et cetera vervangen, en af en toe wat contactspray bij de temperatuur en toerental sensor. Onderdelen zijn nog goed verkrijgbaar zowel bij VP dealers als ook en onze eigen Dieseldokter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta mdA6 09 dec 2025 07:11 #1663347

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8866
Deze motortjes zijn schier onverwoestbaar. Ze hebben maar 1 echt zwak punt, wat je niet tijdens een aankoopkeuring makkelijk kunt bepalen: De meeste zijn direct gekoeld. Daar de oneindige aanvoer van kalk, algen en zout kunnen koelkanalen verstoppen.

Daar is maar 1 ding echt goed aan te doen: uit elkaar halen en schoonmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo penta mdA6 09 dec 2025 09:48 #1663368

nadeel van deze oude motoren, zowieso de koeling,...dit is eenvoudig te testen door de aftap kraan open te draaien. meestal komt daar geen drupo water door omdat die verstopt zit. De 6 en 7 series (zelfde blokken) hebben een heel klein kanaal voor de aftap en..deze loopt in een bocht. Zelfs met perslucht met 10 bar is het moeilijk weer open te blazen.

Een ander geld kostend probleem (gelijk aan bijna alle oude diesels met een enorm vliegwiel)....als ze eenmaal lopen lopen ze wel. Na soms een moeizame start lopen ze mooi, laag in de toeren bij stationair,...zonder dat ze roken. Reden,...ook een cilinder die te weinig of geen compressie meer heeft blijft meedraaien op het moment die in het vliegwiel zit totdat ook de cilinder die het in gang houdt ermee stopt....dat is meestal na de aankoop.
Ík heb hier dus een MD6 van iemand in onderdelen liggen omdat beide cilinders eigenlijk versleten waren,...starte vlot en als de motor eenmaal liep kon je er zo zonder metingen niks van merken..(fijn de massa van zware vliegwielen......NOT...)
Deze motor ligt hier nu dus voor spare parts...de persoon in kwestie is voor een nieuwere motor gegaan

Advies,
Bij aankoop in gedachte de motor al afschrijven (elk jaar dat die nog draaid is meegenomen) of...vooraf metingen verrichten...meten = weten

"...........koudstart knop had, maar die had ik eigenlijk altijd nodig om vlot te starten........." is bij de VP's eigenlijk een teken aan de wand......die knop is met het NL klimaat eigenlijk niet nodig
Laatst bewerkt: 09 dec 2025 09:52 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl