Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo 2002 en 2020

Volvo 2002 en 2020 07 mrt 2009 19:21 #61846

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8438
Is er veel verschil tussen de reeks Volvo's 2001-2002-2003 en de 2010-2020-2030?
Misschien gekke vraag, maar van de eerste reeks heb ik een manual die ik eventueel kan doormailen naar iemand met een 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 08 mrt 2009 10:03 #61882

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Volgens mij is de eerste serie voorzien van directe koeling en de tweede van indirecte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 14 mrt 2009 19:53 #62819

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Misschien gekke vraag, maar van de eerste reeks heb ik een manual die ik eventueel kan doormailen naar iemand met een 2020.

De manual van een MD 2020 kun je ook gewoon als PDF downloaden van de site van Volvo Penta.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verschil 2002 / 2020 12 apr 2009 18:55 #66773

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Ja er is veel verschil de 2000 serie is de laatste door Volvo Penta ontwikkeld en heeft idd directe koeling. Dit type motor heeft veel problemen.

De 2010 t/m 2040 motoren zijn gekocht bij Perkins en zijn gebasseerd op Kubota industrie motortjes, dit zijn de zelfde als Nanni en Beta Marina gebruikt alleen heeft Volvo een eigen warmte wisselaar ontwikkeld met eigen keerkoppeling.

Deze motortjes zijn zeer betouwbaar gebleken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 13 apr 2009 15:06 #66860

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Ik heb ooit ergens gelezen dat de 2000 serie op basis van peugeot was en inderdaad niet bepaald uitblinken in betrouwbaarheid.

De serie daarvoor (MB serie) was eigen ontwerp en die staan weer bekend als betrouwbaar maar ondertussen weer best oud.

De huidige 2010 e.d zijn inderdaad ingekocht bij perkins dus die manual heeft diegene weining aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 15 apr 2009 07:47 #67150

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@ronk: die 2000-serie, was dat niet de serie die ondermeer bestond uit de MD5d, de MD11d en de MD17d? Of werd die nou de 3000-serie genoemd... :roll:

@philip: de MB serie zijn benzinemotoren, je bedoelt de MD series neem ik aan... :wink: En misschien wel oud maar ze lopen nog steeds als de beste en ze kunnen behoorlijk wat mishandeling verdragen. Dat wil ik zo'n moderne Kubota of Mitsubishi nog zien verdragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo 2000 serie 15 apr 2009 18:48 #67233

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Nee de 3000 serie bestaat niet, en de 2000 serie waren de 2001, 2002, en 2003.

De MD2, md11 en md17 zijn geweldig sterk en betrouwbaar ook de md6 en md7 zijn geweldig goed de MD5 was een 1 cil die schuin opgesteld staat ook dit type is zeer goed maar die MD serie is nu een verouderd ontwerp maar je kan ze 3x reviseren of meer als je de cil. bussen vernieuwd en dan kan je geen betere hebben qua betrouwbaarheid.

Zo,n lange slag motor slijt wel wat harder dan die kleine slag motoren van nu dat komt omdat de zuigersnelheid hoger is en de motoren nooit op bedrijfstemperatuur komen met directe koeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 16 apr 2009 08:03 #67348

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.... toch maar even door mijn documentatie heen gespit en, volgens de productsheets, hoorden de MD5c, de MD7b, de MD11d en MD17d begin jaren '80 allemaal bij de zgn. 3000-serie. Zal wel een commerciele naam zijn, heeft verder niets met de types te maken. Ik wist wel dat ik niet helemaal gek was... :mrgreen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 25 mei 2009 12:34 #72986

  • camillo
  • camillo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Weet iemand of het mogelijk is om de 2030 serie te monteren op de fundatie van een 2003 serie?

Evt nog meer zaken om op te letten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 25 mei 2009 13:19 #72993

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Oh, dat zal best mogelijk zijn. De motorsteunen van de 2003 en 2030 staan even ver uit elkaar dus dat scheelt al. Alleen weet ik niet wat de hoogte van de uitgaande as is bij de twee motoren want ook dat speelt een rol. Maar ga je een 2003 vervangen door een 2030??? 8O
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 25 mei 2009 14:08 #73007

  • camillo
  • camillo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Das snel. maar idd, de 2003 is aan vervanging toe en zoals hierboven ook staat, schijnt de 2030 beter zou zijn. Mede vanwege koelsysteem met indirecte koeling.
Heb je nog tips?

Ik kan evt ook een 2003T(urbo) monteren, die heeft een intercooler, maar ja , 43 pk.... en heb maar 28 nodig, en dat is al fors. Misschien kan je de turbo er af halen en de inspuiting van oude blok gebruiken...... Of gewoon zo monteren en begrenzen.

Evt zou ook een 2 cylinder van de eerdere lange slag serie met Perkins blok kunnen nemen, die is goedkoper en met 18 a 20 pk toereikend voor de boot, maar dan moet er wel een andere schroef onder denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 26 mei 2009 07:22 #73183

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als je een andere motor gaat plaatsen dan kan je misschien beter naar de nieuwe D1 serie gaan, als je tenminste bij Volvo Penta wilt blijven. Een 2030 is bij normaal gebruike niet heel veel 'beter' dan een 2003. Wat is er trouwens mis met de motor dat deze vervangen wordt??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 26 mei 2009 07:58 #73189

  • camillo
  • camillo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Vriespunt kapot gevroren, vorige eigenaar, boot zo gekocht en ruim ingecalculeerd voor een nieuwe motor.

Heb een offerte voor een nieuwe D1-30 voor 7140 incl BTW.

Gereviseerd ruil blok 2003 kost 4000 euro.

Wat denk je?

Evt is Yanmar dacht ik ook goed, maar dan moeten er toch veel aanpassingen gedaan worden denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 26 mei 2009 09:15 #73197

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Tja, ik zou persoonlijk voor de 2003 gaan omdat ik het een prima motor vind en dan is 4000 beter dan 7000... :wink: Voordeel is ook dat er geen aanpassingen gedaan hoeven worden, gewoon omruilen en klaar. Bij andere motoren zul je waarschijnlijk ook altijd vastzitten aan een nieuwe schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 26 mei 2009 09:22 #73201

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
zelfde blok zorgt idd voor minst problemen, maar het blijft dan een direct gekoelde? warmtewisselaar plaatsen? (Martec: ongeveer 900eur) maar dan komt prijs aardig in de buurt... (plaatsen martec edm...)
4.000 voor gereviseerd blok? met inruil blok zonder krukasschade? kijk eens rond of je betere prijzen vind?
3.000 voor full gereviseerd blok lijkt me redelijker

groet
chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 26 mei 2009 11:30 #73218

  • camillo
  • camillo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Als je een gereviseerd 2003 short blok weet voor dat geld hou ik me aanbevolen... Maar dat is meer voor topic vraag en aanbod misschien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 27 mei 2009 07:34 #73373

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Bij 4000 euro voor een blok alleen kan je ook overwegen om een Beta Marine (laten) te plaatsen. Past ook gewoon op de fundatie, zijn indirect gekoeld, direct ingespoten en voldoen aan de nieuwe emissie-eisen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 27 mei 2009 07:44 #73377

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ergens gelezen dat Sole aanbiedingen heeft die er niet om liegen. Zijn in de kleine vermogens van Mitsubishi, net als Vetus. Misschien een alternatief?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 27 mei 2009 08:29 #73386

  • camillo
  • camillo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Bedankt! Dit is echt handig.

Ik ga sowieso voor die Beta Marine kijken en of die Sole op de fundering past, ook qua hoogte van de uitgaande as. Wil namelijk niet de fundatie gaan aanpassen.

Zag wel dat andere merken nieuw veel goedkoper zijn dan volvo penta, maar ja, het moet allemaal maar net passen he...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 27 mei 2009 09:30 #73406

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Bij Beta zijn de basis motoren van Kubota, net als bij Nanni. Beta doet z'n best om overal in te passen, ze kunnen de motorsteunen bijvoorbeeld aanpassen en ik dacht dat je zelfs een beta achter een volvo saildrive zou kunnen hangen maar dat weet ik niet meer zeker. Voordeel is de 3 jaar garantie die ook telt bij self-service.

@ sigdock: volgens hun eigen specificaties zijn niet alle modellen indirect ingespoten.

Wat ook een optie is is engeland: ik heb een maand of twee zitten kijken naar motoren daar en bijvoorbeeld Yanmar was daar toen een stuk goedkoper dan hier. Echt 5500 ipv 7500 en daar zat de verzending dan al bij... Ook waren de beta's daar wat goedkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 27 mei 2009 09:30 #73407

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Lomatec en Timray zijn inderdaad leveranciers van goedkope motoren maar de meningen hierover lopen uiteen. Zoals wel vaker wordt het 'alle waar naar zijn geld' argument vaak gebruikt maar dat vind ik een beetje onzinnig; alsof een Rolls Royce van 400K 10 keer beter is dan een Mercedes van 40K.. :wink: Wel is het zo dat het hier om Chinese motoren gaat die hun degelijkheid hier in Europa nog niet hebben bewezen. Maar goed, zo zijn de Japanners en Koreanen ook begonnen en die zijn ook een eind gekomen.
Aanbiedingen van Sole ben ik wel benieuwd naar, de laatste prijzen die ik heb gezien zaten rond de 6000 euro voor een 28pk en dan zou ik liever 7000 uitgeven voor een Penta. Hou er rekening mee dat Sole, maar ook Vetus, nog steeds gebruik maken van indirect ingespoten Mitsubishi motoren wat een behoorlijk achterhaalde technologie is. Zelfs de Chinezen gebruiken dat al niet meer en dat zou toch wel iets moeten zeggen. Beta Marine gebruikt direct ingespoten Kubota motoren, prijzen en tekeningen zijn allemaal te vinden op de website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 27 mei 2009 10:02 #73420

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Google maar op Sole Vrouwezand, indirecte inspuiting is niet echt slecht. Draait al jaren op zoveel motoren, millieuoverwegingen daargelaten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo 2002 en 2020 27 mei 2009 10:39 #73425

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Klopt, indirecte inspuiting draait al jaren. Het is dan ook een verouderd principe en al lang (weer) vervangen door directe insluiting; zuiniger en je hoeft niet voor te gloeien.
Effe bij de betreffende aanbieding gekeken en daar kost een 26pk Sole 5800 euro. Dan zou ik toch echt voor de D1 van Penta gaan, scheelt relatief weinig en is een stuk moderner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl