Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo penta diesel 13pk 1977

Volvo penta diesel 13pk 1977 12 mrt 2009 14:08 #62467

  • Rudy
  • Rudy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Onlangs een Sturgeon 28 gekocht met een goedlopende Volvo penta dieselmotor. Onlangs hoorden we tijdens het draaien van de motor
een piepje/zoomer. Lang gezocht waar het vandaan kwam. Wanneer
we nu de startsleutel een stand terug naar links draaien is het geluid weg.
Wij hebben niet het originele besturingspaneel meer en ook in de boeken die we van de motor hebben kunnen we niet vinden waarom deze zoomer afgaat.
We hebben gewoon gevaren met de motor en verder was daar eigenlijk niets vreemd aan merken die liep gewoon perfect.

Weet iemand hier misschien iets meer van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 12 mrt 2009 14:57 #62468

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Piept/zoemt ie bij elk toerental? Zo'n zoemer wordt vaak gebruikt om aan te geven dat de motor loopt c.q. hoort te lopen maar dat er geen stroom door de dynamo geleverd wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 12 mrt 2009 15:16 #62469

  • Rudy
  • Rudy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Piept/zoemt ie bij elk toerental? Zo'n zoemer wordt vaak gebruikt om aan te geven dat de motor loopt c.q. hoort te lopen maar dat er geen stroom door de dynamo geleverd wordt.


Je bedoelt dat de accu's dan niet opgeladen worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 12 mrt 2009 15:27 #62470

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Inderdaad. Piep = te weinig of geen laadstroom. Kan bij de start en (soms) bij zeer lage toerentallen voorkomen, hoort opgelost te zijn als ie lekker draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 12 mrt 2009 15:52 #62471

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12667
Kan behalve geen laadstroom, ook nog betekenen, koelwater temp. te hoog of oliedruk te laag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 12 mrt 2009 16:00 #62474

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Het zou kunnen dat als de sleutel helemaal rechts gedraaid is, dat dit een test stand van de zoemer is, maar vaak zoemt hij inderdaad zoals Dennis zegt alleen in het begin, wanneer de dynamo voldoende stroom geeft valt de zoem weg.

Ik zou meten hoeveel laadstroom de dynamo geeft, bij voldoende toeren moet dit boven de 14 volt zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 13 mrt 2009 08:14 #62556

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm... als het originele bedieningspaneel er niet bij zit wordt het lastig. Is het een zelfbouwpaneel of een fabiekspaneel? Heb je zaken als oliedrukmeter, temperatuurmeter, voltmeter, amperemeter? Heb je een dynamolamp? Hoeveel standen heeft de sleutelschakelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo 13 pk 10 juli 2009 09:43 #79250

  • smithh
  • smithh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Is dit al opgelost? Volvo 13 pk is waarschijnlijk een MD7A. het originele paneel bevat lampjes voor oliedruk, motortemperatuur en laadstroom. bij het draaien van de contactsleutel gaan eerst de lampjes aan en klinkt de zoemer (controlestand). Bij doordraaien start de motor. De zoemer is er voor oliedruk en temperatuur, niet voor laadstroom!. Als ie afgaat kun je met het originele panel aan het lampje zien wat er mis is. Bij jou niet, dus los dit eerst op. Een koelprobleem is het meest waarschijnlijke, maar oliedruk is minstens zo gevaarlijk. indien nodig is er wel een manual te vinden op internet of ik mail het (pdf).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zoemerdezoem 10 juli 2009 16:19 #79314

Beste allen,

de zoemtoon klinkt ook voor het starten en is een controle dat er voldoende oliedruk is.
Na het starten moet je de sleutel in de neutraalstand zetten.
Bij een auto etc is dat allemaal in de electronica geregeld, bij een boot is dat niet het geval.
Ik heb zelf op een boot gevaren met een 175 PK DAF motor en een andere boot met een 80 PK mercedes.
1 als je de sleutel op contact zet klinkt de zoem
2 als de motor loopt zet je de sleutel in neutraal.
3 als je de motor met het stopkoord uitzet hoor je, als het goed is ook weer de zoem.
Je zet de sleutel op off en de zoem is weg.
Zo te horen lijkt er me niets mis. Je kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met de vorige eigenaar om na te vragen.

Groeten en succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 13 juli 2009 08:54 #79603

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hedzer, de situatie die je beschrijft is geen wet van Meden en Perzen. Het is wellicht jouw ervaring met de genoemde motoren, ik heb er legio meegemaakt waar het 'terugspringen' naar een neutraalstand automatisch ging. En dan heb je bij indirect ingespoten motoren ook nog te maken met een extra gloeistand die je bij direct ingespoten weer niet hebt...

Er zijn zelfs nog motoren die geen stopkoord hebben... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

start/stop 13 juli 2009 12:56 #79638

Beste Sigdock,

ik beschrijf inderdaad de ervaring die ik heb met genoemde motoren en ik ken er nog wel een paar die op die manier reageren.

Of je nu een stopkoord, stopknop hebt of je moet de sleutel op OFF zetten, in heel veel gevallen krijg je een signaal van de oliepomp die nog even blijft loeien.
Dit is, ook weer in veel gevallen, het geval wanneer je de sleutel op contact zet en op de startknop moet drukken, of in sommige gevallen de sleutel moet doordraaien naar de startpositie.

Waarom dit zo is overigens weet ik niet. Misschien omdat er geen controlelampje voor de oliedruk is?

Ik ben het met je eens dat het geen wet is van meden en perzen. Door het spuien en delen van informatie proberen we antwoord te geven op een vraag. De ene keer lukt dat beter dan de andere. Dit geen meer onder het motto "niet geschoten is altijd mis".

Met vriendelijke groet,

Hedzer Bergsma
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 13 juli 2009 13:34 #79644

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8275
Bij de Yanmar op de dehler van mijn vader draai je de sleutel niet terug. Sterker nog, als je dat wel doet zet je het motorpaneel af en krijg je geen alarm meer als dit wel zou aanslaan.....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 13 juli 2009 20:03 #79697

  • droopy
  • droopy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Je kunt een engelstalige handleiding van de md7a downloaden van de volvo penta website. Hier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 06:19 #191083

Ik weet dat het een oud topic is maargoed ik heb ongeveer dezelfde vraag.
In mijn controle paneel mist ALLES. Geen controle lampjes geen tellers enz.
Als ik contact maak klinkt er een aanhoudende piep. Zodra ik de motor start is die dus weg. Als ik de motor weer stop komt de piep terug. Als ik bovenstaande lees hoort dit dus zo?
Ik heb ook een Volvo Penta MD7A uit 1977.

Daarnaast, iemand enig idee wat het me gaat kosten om er een vervangend paneeltje in te zetten of nieuwe lampjes en tellers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 06:27 #191085

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
die piep is voor alles:
- geen laadstroom
- te lage oliedruk
- te warme motor
wat wil je nog meer ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 06:39 #191088

Dus in principe is er iets mis met de motor? Of is er niks aan de hand als de piep uitgaat als de motor aanstaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 06:47 #191090

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Als je motor niet draait heb je geen laadstroom en geen oliedruk, ergo: een piep.
Als hij ophoud zodra je start, is er niks aan de hand.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 06:50 #191091

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
wybeslot schreef :
geen laadstroom en geen oliedruk, ergo: een piep.

zelfs 2 piepen, maar die klinken precies hetzelfde en tegelijk en even lang ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 06:59 #191094

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
waverider82 schreef :
Ik weet dat het een oud topic is maargoed ik heb ongeveer dezelfde vraag.
In mijn controle paneel mist ALLES. Geen controle lampjes geen tellers enz.
Als ik contact maak klinkt er een aanhoudende piep. Zodra ik de motor start is die dus weg. Als ik de motor weer stop komt de piep terug. Als ik bovenstaande lees hoort dit dus zo?
Ik heb ook een Volvo Penta MD7A uit 1977.

Daarnaast, iemand enig idee wat het me gaat kosten om er een vervangend paneeltje in te zetten of nieuwe lampjes en tellers?

Een varvangend paneel kan zo duur of zo goedkoop worden als je zelf wilt. Meters hoeven niet zoveel te kosten, 3 tientjes per stuk. Tenzij je uiteraard 'origineel Volvo Penta' wilt, dan ben je een heel stuk duurder uit. In plaats van meters kan je ook gewoon lampjes grbuiken. Kan minder aan stuk en is goedkoper. Kijk even of je ergens het handbook van de MD7 kan vinden waar het schema van het dashbord in staat (Fer, heb jij dat liggen??) en dan kan je welf bekijken wat het makkelijkst is.

En: motor lopen = piep uit. Als de zaak begint te piepen bij een draaiende motor dan is er iets niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 07:29 #191098

Ok schitterend. Ik weet niet hoe belangrijk ik een werkend instrumentenpaneel moet vinden. De boot is uiteraard om te zeilen en de motor gebruik ik het liefst zo min mogelijk maargoed, het is wel handig om te weten dat ALS er iets mis is, wat het dan ook is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 07:48 #191103

Alle Md's uit die periode hadden hetzelfde bedieningspaneel. Omdat de storingen allemaal op hetzelfde zoemertje werken maar wel een eigen lampje hebben dat aan gaat bij onderbreken van de massa verbinding in de sensor (oliedruk) , majen van de massaverbinding in de sensor ( temperatuura) of wegvallen van de dynamobekrachtiging (laadstroom). Om dat allemaal te regelen zit er achter in het paneel een klein zwart kastje , no 17 , de "alarm separator" of "alarm device" op dit plaatje:
www.marinepartseurope.com/nl/v...742080-30-13659.aspx

Heelaas is dat die waarschijnlijk in Nederland niet meer leverbaar is , hoewel ik er wel een in Engeland heb gevonden op : www.ropewalkmarine.com/manufac....aspx?pageindex=1481 . In Engeland zijn dat soort dingen wel vaker te vinden.

Hoe je er trouwens achter moet komen of daar het probleem in zit weet ik heelaas niet. Vraag eens bij Muldermotoren in Ridderkerk . Die hebben er misschien ook nog wel een gebruikte liggen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 08:17 #191107

Die alarm seperator die moet er bij mij wel op zitten, anders deed die zoemer het ook niet. Anyway, ik heb nog eens in de manual zitten kijken: vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/Vi...2492&p=T403&d=Owners
En daar staat dat het "instrument" de toerenteller of wat het ook is toch al optioneel is. De lampjes ga ik eens naar kijken of ik die er in kan bouwen. Dat zal geen honderden euro's kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 08:40 #191113

waverider82 schreef :
Die alarm seperator die moet er bij mij wel op zitten, anders deed die zoemer het ook niet. Anyway, ik heb nog eens in de manual zitten kijken: vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/Vi...2492&p=T403&d=Owners
En daar staat dat het "instrument" de toerenteller of wat het ook is toch al optioneel is. De lampjes ga ik eens naar kijken of ik die er in kan bouwen. Dat zal geen honderden euro's kosten.

Ja natuurlijk zit die separator er op. Maar hij kan blijven "hangen" en dan gaat de zoemer niet meer uit!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 08:46 #191116

Ik begrijp het, hij blijft gelukkig niet hangen want hij gaat gewoon uit als de motor start. Dus ik denk dat ik met wat lampjes er wel ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo penta diesel 13pk 1977 26 apr 2011 09:19 #191122

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Anders hebben ze bij Aqua-Sport in Hoorn nog zo'n paneeltje liggen, zag ik toevallig op hun website: www.aqua-sport.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl