Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: motorrevisie : wat houd dat nou in ?

motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 09:36 #65491

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Je ziet vaak bij 2-e handszeilboten dat er een gehele motorrevisie heeft plaatsgevonden, maar wat houd dat nou technisch in?
Wat hoort er in ieder geval gedaan te worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 09:46 #65495

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Soms zijn het de appendages, zoals startmotor en dynamo en brandstofpomp, soms is de cilinder gehoond en/of nieuwe zuiger(s) geplaatst. Er bestaat volgens mij geen standaard revisie.

Forumlid RonB sprak laatst ook nog over een vorm van reviseren, namelijk verviseren. Dit is het ontvetten van het blok en dan met de gele (vetus oid) of groene (VP) spuitbus het blok schilderen.

een klein beetje meer info vindt je bijvoorbeeld op: www.watersportalmanak.nl/artikel/motorrevisie

en een vervolg daarop: www.watersportalmanak.nl/artikel/de-kop-er-af
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 10:52 #65507

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Erg leerzaam artikel, zeker het gedeelte over condens in de dieseltank. Dat dan bij zwaar weer de diesel en water gemengd wordt en leid tot uitval van de motor. (handig in windkracht 7 bij lagerwal) :!:

Zet je een nieuwe -of gereviseerde motor in je boot, zou je dus ook ven naar je tank kijken...

Maar soms word de motor opnieuw geschilderd, andere startmotor en dynamo en klaar !! 30 jaar oude motor is dus weer betrouwbaar ..... :?:

Ik denk dat de werkzaamheden afgestemd moeten worden op de conditie van de motor zoals in je artikel anders heb je er niets aan vind ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 10:58 #65508

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
De verleiding is natuurlijk groot om bij de verkoop van de boot te melden dat de motor een revisie gehad heeft. Maar ik zou er zelf niet teveel waarde aan hechten.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 11:30 #65511

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
In de revisiewereld lopen er heel wat Beun de Hazen rond. De zgn 'mannetjes'. Wie doet het en wat is er vernieuwd, blijven altijd de belangrijkste elementen in het revisieverhaal. In de dagelijkse praktijk heb je nauwelijks garantie op een gereviseerde motor omdat de meeste bedrijven zich beperken tot het kale blok i.c. krukas, lagers, zuigers en cylindervoeringen. Los daarvan heb je de cylinderkop, brandstofpomp, verstuivers, distributie en al het andere losse spul.
Een oerwoud van zaken die maar al te vaak misgaan en leiden tot 'welles-nietes' toestanden.
Reviseren van de motor betekent terugbrengen naar fabrieksspecificaties.
Vergeet het maar. Koop een nieuwe.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 11:56 #65513

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Reviseren van de motor betekent terugbrengen naar fabrieksspecificaties.
Vergeet het maar. Koop een nieuwe.

Dat hoeft niet altijd! In de oldtimer wereld kan een rivisie betekenen, beter dan nieuw. Een gereviseerde motor met geharde klepzettingen kan zondermeer op loodvrij of op LPG lopen terwijl de motor die nieuw uit de fabriek niet kan. Daarnaast zal hij met nieuwe ontsteking / cabarateur etc. meer PK leveren dan de fabrieks specs.

Maar zoals je al zei, het ligt er maar aan wie het gedaan heeft en wat er gedaan is.

De term gereviseerd in de verkoopadvertentie is meer marketing dan garantie ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 12:23 #65514

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Beste MGBGT, jij als afficionado (evenals ik) weet heel goed dat de originele motor waarde-maatgevend is voor je klassieker. Ik zie mijn oude Delahaye 135 niet graag uitgerust met een US 325 blok. Of de XK120 vervangen door een V6 Ford.
In de botenwereld ligt dat heel anders. Uitbouwen, demonteren, blok reviseren, cylinderkop vlakken en kleppen vernieuwen c.q. klepzetels en veren wisselen, inslijpen, brandstofpomprevisie, verstuivers en oliepomp,
leidingen, klein materiaal - en dan komt nog de montage van het geheel.
Elk arbeidsuur wordt doorberekend en met het huidige tempo en de door jou betaalde wandelkaart van de monteur, vraag ik mij toch echt in allen gemoede af of je niet beter uit bent met een fabrieksnieuwe motor.

Bij een MTU 4000 serie ligt dat natuurlijk iets anders, maar bij een MB2 of vergelijkbaar - zeg maar tot een pk of 40 - zeg ik handel eruit en nieuw.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 12:38 #65515

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
De optie oude eruit en nieuwe erin werkt alleen indien het exact dezelfde motor is of als alles precies past. Meestal is dat niet het geval. De bijkomende tijd en kosten om dan de boel aan te passen kan best wel eens ongunstiger uitpakken dan reviseren............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 12:56 #65516

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
@Lannes

Over orginaliteit kan je altijd discussies hebben met oldtimer fanaten.

Spreken voor mijzelf zie ik liever een auto die kan rijden op loodvrij en remmen heeft die 25% beter functioneren dan orgineel, een kabelboom die stroringsvrij is etc. Aanpassen aan de huidige techniek met oog voor het orginele ontwerp.

Ik denk zelfs dat een auto die loodvrij kan tanken beter in de markt ligt dan een auto met een orginele motor die bij elke tankbeurt toevoegingen nodig heeft aan de brandstof. Ook kan ik mij voorstellen dat een mgb met een weber (en dus meer PK dan met de orginele SU) niet perse minder waard is.

De echte orginaliteits freak zal al gruwelen bij de gedachte dat de schanieren blauw verzinkt zijn ipv geelverzinkt. Zoveel mensen zoveel meningen.

Het zal ook wel een beetje met de auto te maken hebben. MG (maar ook kever, triumph etc) zijn echte liefheber auto's. Mensen die zelf sleutelen en soms met minder orginele maar toch bruikbare ideeen komen. Echte oldtimers zoals de E-type MOETEN orgineel zijn.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 13:35 #65519

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
@ Wallaby - je argument is ten dele correct, maar juist de "kleine klasse" bestaat uit motoren die vrijwel allen op een basisblok zijn gemariniseerd. Pasplaten voor de keerkoppeling zijn voor bijna alle merken beschikbaar en de inbouwmaten voor kleine motoren verschillen nauwelijks omdat deze vnl. twee basis blokken kennen: Kubota en Mitsubishi. In de praktijk valt het allemaal wel mee. Zeker als je voor het zelfde merk kiest.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 13:39 #65521

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Vergeet niet als je een nieuwere motor koopt, meestal ook een andere schoef moet hebben.. en dan moet ook je boot het water uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 13:41 #65522

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ook dat is niet altijd nodig Nardus - de basisblokken leveren in de regel dezelfde prestatie bij gelijkblijvend toerental en toerental schroefas.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 17:32 #65540

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Motor revisie is ieder maar dan ook ieder schroefje los en alle onderdelen schoon maken.
Al de bewegende delen vervangen ik bedoel de delen die wrijving hebben.

En dan het hele spul weer in elkaar zetten volgens de specificatie van de fabriek.
En je hebt een nieuwe motor ( bijna nieuw )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 17:52 #65541

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Wordt dus bijna nooit gedaan :twisted:
Meestal is het reviverven :P
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 03 apr 2009 18:02 #65544

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Dat heet geverviseerd :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 04 apr 2009 18:01 #65617

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@ Wallaby - je argument is ten dele correct, maar juist de "kleine klasse" bestaat uit motoren die vrijwel allen op een basisblok zijn gemariniseerd. Pasplaten voor de keerkoppeling zijn voor bijna alle merken beschikbaar en de inbouwmaten voor kleine motoren verschillen nauwelijks omdat deze vnl. twee basis blokken kennen: Kubota en Mitsubishi. In de praktijk valt het allemaal wel mee. Zeker als je voor het zelfde merk kiest.

Tja, dan heb ik met mijn antieke Penta dus een probleem en zal een revisie toch meestal goedkoper zijn. Nou vind ik dat niet zo heel erg want dan gaat 'ie weer gewoon 40 jaar mee en dat moet ik zo'n universeelmotortje nog zien doen... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 04 apr 2009 20:31 #65635

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat zijn extreme uitzonderingsgevallen. Volvo is sowieso een prijzig product en in veel gevallen gebaseerd op een Renault blok. met de twee cylinder ploffertjes ligt het misschien iets anders. Maar een Solé, Thornycroft of o.i.d.
van bejaarde datum ga ik niet reviseren.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorrevisie : wat houd dat nou in ? 05 apr 2009 11:46 #65679

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wat versta je onder 'bejaarde datum'? Een nieuwe Sole kost tegenwoordig kaal ook al gauw zo'n 6000 euro, ex inbouwpakket en ex inbouwkosten. En ik heb toch het idee dat je voor 6K best een mooie revisie kan laten uitvoeren. Maar goed, daar kan ik naast zitten natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl