Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN!

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 08:45 #1452621

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
Tom Gunliffe over snelheid en actieradius.

alleen direct op youtube te zien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 10:18 #1452640

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1701
Achter mijn Lanaverre L17 heb ik een 55 lbs MinnKota à 10 kg.
De accu is een 12V ~100Ah semi-tractie loodzuur accu à 25 kg.

Deze combinatie is prima om rustig in de Wieden te varen.
De mast vangt altijd best wat wind; als je een tochtje enkel op de motor doet kun je de mast misschien er even af halen.

Als je vaarwater met beroepsvaart en stroming over moet steken om in de Biesbosch te komen is 55 lbs naar mijn mening te weinig.
Dan zou ik liever het dubbele hebben, maar dat was er 10 jaar geleden niet in 12V.

Bij de mensen van www.ebbm.nl kreeg ik een eerlijk advies en werd ik goed geholpen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 11:12 #1452659

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27148
Waterman schreef :
Achter mijn Lanaverre L17 heb ik een 55 lbs MinnKota à 10 kg.
De accu is een 12V ~100Ah semi-tractie loodzuur accu à 25 kg.

Deze combinatie is prima om rustig in de Wieden te varen.
De mast vangt altijd best wat wind; als je een tochtje enkel op de motor doet kun je de mast misschien er even af halen.

Als je vaarwater met beroepsvaart en stroming over moet steken om in de Biesbosch te komen is 55 lbs naar mijn mening te weinig.
Dan zou ik liever het dubbele hebben, maar dat was er 10 jaar geleden niet in 12V.

Mijn ervaringen zijn ongeveer gelijk. Ik heb een 55LBS ding met 60AH lithium accu. valt erg tegen. Ik had hem mee op het wad voor de bijboot. Ik zou het niet durven op stromend water, terwijl je dat juist wil gebruiken als je voor anker ligt.

2x gebruikt en gaat weer de verkoop in (in doos).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 12:13 #1452679

Hoeveel Watt is 55 lbs?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 12:34 #1452687

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27148
It Paradyske schreef :
Hoeveel Watt is 55 lbs?

Moet ik opzoeken vanavond.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 12:48 #1452690

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Volgens mij rond de 500 Watt.

Ik heb een Dingy met een Epropulsion Spirit.

Bevalt helemaal super. Kan de hele dag varen op één lading. klik aan, klik uit. Meer dan voldoende kracht, ook met wind tegen.

Maar die is 48 volt en 1000 watt.

Er zijn ook (veel) krachtigere trolling motors dan 55lbs te koop, die veel goedkoper dan de Epropulsion of de Torqueedo zijn, je zit dan wel altijd met een losse accu. Dat hoeft op een zeilbootje geen probleem te zijn.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 12:53 #1452691

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
It Paradyske schreef :
Hoeveel Watt is 55 lbs?

Dat is vaak 500-600W
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 13:31 #1452697

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Zolang de energiedichtheid van een accu niet in de buurt komt van benzine. sla ik even over en houd het bij de Mercury 4 takt :)
Met redelijk weer kan ik op groot water met 10 liter ongeveer 45 zeemijl ver komen. Ik kan 15 liter + 1 liter (interne tank) meenemen.
Op een 22ft boot is ruimte en de plaatsing van zaken echt wel een dingetje.
Stel ik neem 2 x 150ah accu´s; zijn erg duur (zeker de Lipo4), moeten laag en liefst in kiellijn geplaatst, droog bewaard en er is een oplaadinrichting nodig bv meerdere zonnepanelen.
Benzine (dan wel de ¨schone¨ alkylaat) is een zeer compacte vorm van energie, in een 12 litertankje in de bun heeft dit echt mijn voorkeur boven een accu + elektromotor.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 17 jan 2023 13:34 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 13:51 #1452699

Dank voor je bijdrage H700
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 14:08 #1452702

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Only Fools Rush in schreef :
Dank voor je bijdrage H700

Graag gedaan.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 17:10 #1452737

  • matrav6
  • matrav6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Een nieuwe mogelijkheid komt dit jaar beschikbaar:



Overigens is er al geruime tijd een 5PK Mercury BB te krijgen die op propaan gaat. Ook erg stil en handig als je geen zin hebt om een benzinetank aan boord te hebben.
- Martijn -

Happy 27 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 17 jan 2023 20:41 #1452780

H700 schreef :
Zolang de energiedichtheid van een accu niet in de buurt komt van benzine. sla ik even over en houd het bij de Mercury 4 takt :)
Met redelijk weer kan ik op groot water met 10 liter ongeveer 45 zeemijl ver komen. Ik kan 15 liter + 1 liter (interne tank) meenemen.
Op een 22ft boot is ruimte en de plaatsing van zaken echt wel een dingetje.
Stel ik neem 2 x 150ah accu´s; zijn erg duur (zeker de Lipo4), moeten laag en liefst in kiellijn geplaatst, droog bewaard en er is een oplaadinrichting nodig bv meerdere zonnepanelen.
Benzine (dan wel de ¨schone¨ alkylaat) is een zeer compacte vorm van energie, in een 12 litertankje in de bun heeft dit echt mijn voorkeur boven een accu + elektromotor.

Als een actieradius van 45nm op motor erg belangrijk is, dan lijkt elektrisch varen momenteel nog wel een dure optie.

Voor een actieradius van 45mijl met 5 knopen kuissnelheid in een Hurley 700 zal je rond de 45/5*1,36/12/0,304*20=~67kg aan LiFePo4 cellen nodig hebben en met 4,4 knopen 45/4,4*0,84/12/0,304*20=~47kg (gebruikte cijfers van obv OceanVolt, natuurlijk indicatief). Daar komt nog wat randapparatuur en elektromotor bij.

Voor die 4,4 kopen zou een accu van 9kWh voldoende zijn. Dat zou onder de €2.000 zelf te bouwen moeten zijn en vervangt tevens je service accu(s).

Nu weet ik niet wat jouw buitenboordmotor weegt, maar over het algemeen zijn ze een stuk zwaarder dan een elektrische motor en de tank zal zo’n 8-9kg zijn met 10L benzine. Maar ik vermoed dat je motor nog geen 40kg weegt?

In onze vorige boot zat een binnenboord Farymann motor van 8pk met een geschat gewicht van rond de 80kg met keerkoppeling. Daar kwam nog een 35L RVS tank met 35L diesel bij. Bij elkaar zo’n 115kg. Dat is behoorlijk wat gewicht wat vrij komt voor de elektrische installatie. Als die motor en tank eruit zouden gaan en op dezelfde plek alles voor de elektrische aandrijving wordt geplaatst, dan komt het wel goed zonder zwaarder te worden of gewichtsverdeling van de boot erg te beïnvloeden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 07:54 #1452827

  • thijs78
  • thijs78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Fijn, zoveel reacties!
@ Waterman, ik hoef geen stromend water met beroepsvaart over om in de Biesbosch te komen. Trailerhelling is dichtbij mijn vaargebied, en inderdaad de mast kan er af blijven voor een tochtje op de motor.

Ik interpreteer de reacties een beetje als niet geschikt voor omstandigheden met veel stroming, maar rustig varen op niet (sterk) stromend water is goed te doen. Overweeg dan wel meer dan 55 lbs? Hoeveel meer heeft nog zin? Zit er een soort natuurlijk maximum aan de stuwkracht waarboven extra kracht geen zin meer heeft?

De Epropulsion spirit @Bert65 klinkt heel mooi, maar is een beetje boven mijn budget. Dat geldt ook voor de Mercury Avator ben ik bang @Matrav6, maar wat een mooi ding is dat!

Kan iemand nog iets zinnigs zeggen over actieradius, ik ben wat huiverig om halverwege met een lege accu te raken en dan naar huis te moeten roeien ;) Ik lees heel verschillende verhalen uiteenlopend van 1,5 uur op een 105Ah accu tot dik 4 uur op een 105Ah accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 08:29 #1452834

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27148
Calidris schreef :
It Paradyske schreef :
Hoeveel Watt is 55 lbs?

Moet ik opzoeken vanavond.

Ik heb dus deze:
www.rubberbootshop.nl/haswing-osapian-55-lbs

660 watt maximaal = 55 Amp maximaal (1,6PK). dat is met een 60AH LFP accu net ff ruim een uur vol gas.
Dan zit er 6mm2 aan, houd niet over.
Dat vol gas was met een polyster visbootje van 5 meter en 2 personen maximaal 4 Kn op beschut water.
Het gewicht is weinig en een feestje om vanaf de boot in de rubberboot te tillen. De LFP accu is ook niet zwaar.

De vliesloot is dan vaak geen optie.

Ik heb een 2,3 PK 2 takt ding uit de grijze oudheid, die doet dat prima.
Ik heb ook een 6PK 4 takt, die is me veuls te lomp en zwaar. (en dus te koop)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 jan 2023 08:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 08:35 #1452835

Vol gas met een elektrische aandrijving verlies je al gauw hoor.
Het vereist een andere insteek.

Geduld.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 08:48 #1452838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27148
Roozeblij schreef :
Vol gas met een elektrische aandrijving verlies je al gauw hoor.
Het vereist een andere insteek.

Geduld.

Eens, maar...

Op stroom met wat tegenwind en golfjes is dat vaak geen optie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 09:02 #1452842

Nee klopt. Dan moet je daar dus niet zitten.
En zo veel mogelijk zeilen. mastje op je visboot? :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 09:19 #1452848

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Als het hard moet kost het ook wat maar aan de andere kant varen we in ons rubberbootje zeker 3 tot 4 uur met een 12V 90ah lifepo op relatief open water.
Wil je harder dan kan dat maar dan klotst en spettert het ook. Het blijft een ongekend genoegen om te zoemen over dat water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 15:04 #1452912

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Orange Sunset schreef :
H700 schreef :
Zolang de energiedichtheid van een accu niet in de buurt komt van benzine. sla ik even over en houd het bij de Mercury 4 takt :)
Met redelijk weer kan ik op groot water met 10 liter ongeveer 45 zeemijl ver komen. Ik kan 15 liter + 1 liter (interne tank) meenemen.
Op een 22ft boot is ruimte en de plaatsing van zaken echt wel een dingetje.
Stel ik neem 2 x 150ah accu´s; zijn erg duur (zeker de Lipo4), moeten laag en liefst in kiellijn geplaatst, droog bewaard en er is een oplaadinrichting nodig bv meerdere zonnepanelen.
Benzine (dan wel de ¨schone¨ alkylaat) is een zeer compacte vorm van energie, in een 12 litertankje in de bun heeft dit echt mijn voorkeur boven een accu + elektromotor.

Als een actieradius van 45nm op motor erg belangrijk is, dan lijkt elektrisch varen momenteel nog wel een dure optie.

Voor een actieradius van 45mijl met 5 knopen kuissnelheid in een Hurley 700 zal je rond de 45/5*1,36/12/0,304*20=~67kg aan LiFePo4 cellen nodig hebben en met 4,4 knopen 45/4,4*0,84/12/0,304*20=~47kg (gebruikte cijfers van obv OceanVolt, natuurlijk indicatief). Daar komt nog wat randapparatuur en elektromotor bij.

Voor die 4,4 kopen zou een accu van 9kWh voldoende zijn. Dat zou onder de €2.000 zelf te bouwen moeten zijn en vervangt tevens je service accu(s).

Nu weet ik niet wat jouw buitenboordmotor weegt, maar over het algemeen zijn ze een stuk zwaarder dan een elektrische motor en de tank zal zo’n 8-9kg zijn met 10L benzine. Maar ik vermoed dat je motor nog geen 40kg weegt?

In onze vorige boot zat een binnenboord Farymann motor van 8pk met een geschat gewicht van rond de 80kg met keerkoppeling. Daar kwam nog een 35L RVS tank met 35L diesel bij. Bij elkaar zo’n 115kg. Dat is behoorlijk wat gewicht wat vrij komt voor de elektrische installatie. Als die motor en tank eruit zouden gaan en op dezelfde plek alles voor de elektrische aandrijving wordt geplaatst, dan komt het wel goed zonder zwaarder te worden of gewichtsverdeling van de boot erg te beïnvloeden.

Als je ´m inboard hebt, snap ik het wel. Ik vind zo´n diesel vaak stinken en herrie maken. Los van complexiteit en kosten van beide systemen is die overweging wel reëel.
Maar voor een 22ft met buitenboordmotor?

Mijn 6pk BBM met werkschroef weegt 25kg en de tank 9 kilo (vol) en het geheel kostte ongeveer 1100 euro (2020).
Per jaar stook ik ongeveer 60 euro benzine op. Per tank ongeveer 30 euro.
1 kwh op de haven kost 1 euro, dus een laadbeurt 10 euro.

Een elektrisch equivalent weegt circa 40kg (accu´s) en motor 19kg. E'dyn 0408 bijvoorbeeld).
Deze elektrische BBM van circa 6,5 pk kost circa 6600 euro.
De 3 benodigde accu´s circa 800 euro per stuk, 2400 euro.
Kosten: 10.000 (exclusief randapparatuur en aansluit- en materiaal kosten)

Een accupakket van 10kwh (290aH afgerond) is 3 x 100aH.
Per accu 33cm lang, 22 cm hoog en 18 cm breed, waar laat ik dat in vredesnaam?
Daarbij komt de randapparatuur nog.

Kosten bedragen bij Oceanvolt voor het complete systeem trouwens (motor, accu en laadsysteem ong 30.000 euro). Daar heb ik 10 Hurley´s voor :lol:
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 18 jan 2023 15:19 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 16:25 #1452925

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1701
It Paradyske schreef :
Hoeveel Watt is 55 lbs?
Wordt door MinnKota afgezekerd met een 60 Amp circuit breaker op hun trolling motor accubak.

Als ik het mij goed herinner heb ik in MK documenten ooit iets gelezen van max. 50 A afname door de motor. Dat is bij 12 Volt dan 600 Watt.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 18:49 #1452948

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27148
holtere schreef :
Als het hard moet kost het ook wat maar aan de andere kant varen we in ons rubberbootje zeker 3 tot 4 uur met een 12V 90ah lifepo op relatief open water.
Wil je harder dan kan dat maar dan klotst en spettert het ook. Het blijft een ongekend genoegen om te zoemen over dat water.

Ik wil niet hard, ik wil een beetje "power" hebben tegenstrooms met wind en golven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 18:55 #1452951

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
600W troller is begrensd natuurlijk, vergelijkbaar met 0,8 pk?
Jij had een 2,3 pk, dat is vast een Honda?
Standaard oordoppen bijgeleverd :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 20:02 #1452961

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1338
holtere schreef :
600W troller is begrensd natuurlijk, vergelijkbaar met 0,8 pk?
Jij had een 2,3 pk, dat is vast een Honda?
Standaard oordoppen bijgeleverd :laugh:

Die zijn 4takt, dus denk het niet. Maar inderdaad niet stil zeg, wow. Nadeel van luchtgekoeld.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 20:41 #1452971

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27148
holtere schreef :
600W troller is begrensd natuurlijk, vergelijkbaar met 0,8 pk?
Jij had een 2,3 pk, dat is vast een Honda?
Standaard oordoppen bijgeleverd :laugh:

Volgens de leverancier 1,6PK.

Ik heb nóg ouder, iett van een Everude o.i.d., inderdaad met oordoppen :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 18 jan 2023 21:39 #1452988

Evenrude is top! In de tijd dat de hydrocarbons nog maar net uitgevonden waren :lol:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.339 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl