H700 schreef :
[…]
Als je ´m inboard hebt, snap ik het wel. Ik vind zo´n diesel vaak stinken en herrie maken. Los van complexiteit en kosten van beide systemen is die overweging wel reëel.
Maar voor een 22ft met buitenboordmotor?
Ik wil je zeker niet overhalen ofzo. Mijn post was meer bedoeld om inzicht te krijgen in hoe je eisen er in elektrische variant uit zouden kunnen zien. Zelf vaar ik alleen elektrisch met de bijboot.
Het is een boel comfort wat je ervoor terug krijgt. Persoonlijke afweging. Maar zeer zeker niet goedkoop. Servicen hoeft wel maar eens in de x jaar ipv ieder jaar. Geen gesleep en geknoei met jerrycans.
Mijn 6pk BBM met werkschroef weegt 25kg en de tank 9 kilo (vol) en het geheel kostte ongeveer 1100 euro (2020).
Per jaar stook ik ongeveer 60 euro benzine op. Per tank ongeveer 30 euro.
1 kwh op de haven kost 1 euro, dus een laadbeurt 10 euro.
Die nieuwe prijzen gooien roet in het eten ja, dat klopt. Maar ze gaan ook hopelijk weer dalen en met een zonnepaneeltje kun je door de week gratis ‘tanken’.
Een elektrisch equivalent weegt circa 40kg (accu´s) en motor 19kg. E'dyn 0408 bijvoorbeeld).
Deze elektrische BBM van circa 6,5 pk kost circa 6600 euro.
De 3 benodigde accu´s circa 800 euro per stuk, 2400 euro.
Kosten: 10.000 (exclusief randapparatuur en aansluit- en materiaal kosten)
Een 6,5pk motor lijkt mij overkill voor je bootje in de meeste omstandigheden. Grote kans dat die lichter kan en dus goedkoper (3kW ofzo). LiFePo4 cellen via de inkoopacties waren rond de ~€500,-/3,9kWh, geen idee over huidige prijs.
Sommige elektromotoren kun je tevens als sleepgenerator gebruiken. Maar voor boten met een lage rompsnelheid niet echt goed gebruik van te maken. Voor een 22 voeter lijkt me dan niet veel op te leveren. Maar als zeiler die wat meer off-grid wil zijn en een 35+ voeter vaart, wordt het wel interessant en kun je de kosten voor een losse sleepgenerator (€6000+) verrekenen met de aanschaf van de motor.
Ik denk dat de grootte van de accupack al snel wordt overdreven. Als ik een weekend ga zeilen vaar ik misschien een uurtje op de motor in totaal. Het kanaal door Walcheren is bijv 7,5nm, voor mijn boot zou dat 1,5 uur zijn op 5knopen. 5knopen zou ~2kW vermogen kosten dus 3kWh aan accu. Met een 7,5kWh zou ik me redelijk ok voelen op mijn 33 voeter om een weekendje off-grid te varen en ook wat te motoren. Ligt ook wel aan het vaarwater.
Een accupakket van 10kwh (290aH afgerond) is 3 x 100aH.
Kleinigheidje: Ah’s zeggen niets zonder het voltage erbij Je bedoelt denk ik een 96V pack opgebouwd uit 3x100Ah@32V accu’s in serie dus een 100Ah@96V pack en geen 290Ah@34V pack opgebouwd uit 3x97Ah@34V accu’s in parallel.
Per accu 33cm lang, 22 cm hoog en 18 cm breed, waar laat ik dat in vredesnaam?
Daarbij komt de randapparatuur nog.
Onder de kuipvloer / achter het trapje lijkt we redelijk wat ruimte te zijn bij een Hurley 700? Huidige service accu kan misschien ook plaatsmaken. Maar ik ken je boot alleen van Hurley 700 Nina op youtube.
Kosten bedragen bij Oceanvolt voor het complete systeem trouwens (motor, accu en laadsysteem ong 30.000 euro). Daar heb ik 10 Hurley´s voor
Ja dat is ook een ander segment. Maar ik gebruik daar alleen de calculator voor cijfers over verwachte benodigd vermogen om een bepaalde kruissnelheid te behalen. Rest kijk ik niet zo heen.