Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN!

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 19 jan 2023 00:22 #1453005

H700 schreef :
[…]

Als je ´m inboard hebt, snap ik het wel. Ik vind zo´n diesel vaak stinken en herrie maken. Los van complexiteit en kosten van beide systemen is die overweging wel reëel.
Maar voor een 22ft met buitenboordmotor?
Ik wil je zeker niet overhalen ofzo. Mijn post was meer bedoeld om inzicht te krijgen in hoe je eisen er in elektrische variant uit zouden kunnen zien. Zelf vaar ik alleen elektrisch met de bijboot.

Het is een boel comfort wat je ervoor terug krijgt. Persoonlijke afweging. Maar zeer zeker niet goedkoop. Servicen hoeft wel maar eens in de x jaar ipv ieder jaar. Geen gesleep en geknoei met jerrycans.

Mijn 6pk BBM met werkschroef weegt 25kg en de tank 9 kilo (vol) en het geheel kostte ongeveer 1100 euro (2020).
Per jaar stook ik ongeveer 60 euro benzine op. Per tank ongeveer 30 euro.
1 kwh op de haven kost 1 euro, dus een laadbeurt 10 euro.
Die nieuwe prijzen gooien roet in het eten ja, dat klopt. Maar ze gaan ook hopelijk weer dalen en met een zonnepaneeltje kun je door de week gratis ‘tanken’.

Een elektrisch equivalent weegt circa 40kg (accu´s) en motor 19kg. E'dyn 0408 bijvoorbeeld).
Deze elektrische BBM van circa 6,5 pk kost circa 6600 euro.
De 3 benodigde accu´s circa 800 euro per stuk, 2400 euro.
Kosten: 10.000 (exclusief randapparatuur en aansluit- en materiaal kosten)
Een 6,5pk motor lijkt mij overkill voor je bootje in de meeste omstandigheden. Grote kans dat die lichter kan en dus goedkoper (3kW ofzo). LiFePo4 cellen via de inkoopacties waren rond de ~€500,-/3,9kWh, geen idee over huidige prijs.

Sommige elektromotoren kun je tevens als sleepgenerator gebruiken. Maar voor boten met een lage rompsnelheid niet echt goed gebruik van te maken. Voor een 22 voeter lijkt me dan niet veel op te leveren. Maar als zeiler die wat meer off-grid wil zijn en een 35+ voeter vaart, wordt het wel interessant en kun je de kosten voor een losse sleepgenerator (€6000+) verrekenen met de aanschaf van de motor.

Ik denk dat de grootte van de accupack al snel wordt overdreven. Als ik een weekend ga zeilen vaar ik misschien een uurtje op de motor in totaal. Het kanaal door Walcheren is bijv 7,5nm, voor mijn boot zou dat 1,5 uur zijn op 5knopen. 5knopen zou ~2kW vermogen kosten dus 3kWh aan accu. Met een 7,5kWh zou ik me redelijk ok voelen op mijn 33 voeter om een weekendje off-grid te varen en ook wat te motoren. Ligt ook wel aan het vaarwater.

Een accupakket van 10kwh (290aH afgerond) is 3 x 100aH.
Kleinigheidje: Ah’s zeggen niets zonder het voltage erbij ;) Je bedoelt denk ik een 96V pack opgebouwd uit 3x100Ah@32V accu’s in serie dus een 100Ah@96V pack en geen 290Ah@34V pack opgebouwd uit 3x97Ah@34V accu’s in parallel.

Per accu 33cm lang, 22 cm hoog en 18 cm breed, waar laat ik dat in vredesnaam?
Daarbij komt de randapparatuur nog.
Onder de kuipvloer / achter het trapje lijkt we redelijk wat ruimte te zijn bij een Hurley 700? Huidige service accu kan misschien ook plaatsmaken. Maar ik ken je boot alleen van Hurley 700 Nina op youtube.

Kosten bedragen bij Oceanvolt voor het complete systeem trouwens (motor, accu en laadsysteem ong 30.000 euro). Daar heb ik 10 Hurley´s voor :lol:
Ja dat is ook een ander segment. Maar ik gebruik daar alleen de calculator voor cijfers over verwachte benodigd vermogen om een bepaalde kruissnelheid te behalen. Rest kijk ik niet zo heen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 jan 2023 00:39 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 19 jan 2023 18:39 #1453132

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1326
Nee, Orange Sunset, ik snap je. Maar ik zie het niet zitten, los van de kosten;

Ik heb echt 6pk (4,4kw is het nu) met werkschroef nodig om de 2750kg (totaal gewicht) aan boot te verplaatsen.
Omdat de motor in de bun zit en een langstaart is, zit de schroef ongeveer op de lijn waar de prop zit bij een Hurley met ingebouwde motor. Dus bij hoge golven blijft het ding in het water.

(Alleen zit de prop nu achter het roer wat achteruitvaren een leuk schouwspel maakt voor eventueel aanwezige toeschouwers op andere boten)
De ruimte (waar de binnenboord motor zou kunnen zitten) is in gebruik voor grab-bag, zeilzak, peddels, waterdicht tonnetje en nog wat ander ongeregeld.
Ga ik de zee op dan huur ik een reddingsvlot in een tas.
Dat is dan wel wat het is en de ruimte is tjokvol.
Waar nu de accu zit in een uitsparing de bakskist zou een 80aH passen maar ik heb nu een 45aH.
In de andere bakskist zit ook zo´n uitsparing maar daar liggen lijnen in, bv een sleeptros, extra landvasten en die ruimte is zelfs nog kleiner.

In de bun dan? Plek zat, maar bij helling loopt er water door het gat waar de motorstaart door gaat. Er staat dan een halve emmer water of bakboord of stuurboord te klotsen. Boot weer recht? Water loopt direct weg.
De benzinetank (vastgesjort) kan er tegen, maar een accupakket?

Bilge? Als ik lek sla dan wil ik zolang als ik kan stroom houden, dus hoog en droog. Zelfs bij kenteren blijft mijn 45aH nog wel even droog.

Dus alles overwegende; mooie techniek maar nog niet rijp voor een boot met de ergonomie uit de jaren 60.
Ik denk wel dat als ik een andere boot koop ik mee weeg of deze eventueel elektrisch kan.
Mooie scheepjes vind ik bv de Vigo 21 en de Globe 5.80, m.i geschikt voor elektrificatie; licht en dus minder motor vermogen = minder accu nodig, ruim en moderne uitstraling.
Dus in die zin heb je me mee :lol:
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 19 jan 2023 18:42 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 19 jan 2023 21:15 #1453168

Zeker, je zult je eigen boot het best kennen. Maar oef, wat een zwaar beestje voor een 22 voeter zeg.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 20 jan 2023 07:40 #1453205

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Hallo Calidris,

Ik begrijp je wens. Daarom kozen wij ook voor een Epropulsion en geen trolling motor. Die hebben ook een heel ander gebruiksdoel.
Met een Epropulsion of Torqueedo (nog iets krachtiger) kom je prima tegen de wind in.

De prijs is wel een flinke hobbel, dat snap ik.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 20 jan 2023 07:57 #1453212

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8196
Orange Sunset schreef :
Zeker, je zult je eigen boot het best kennen. Maar oef, wat een zwaar beestje voor een 22 voeter zeg.

Loodzwaar. Inderdaad. Een H22 is niet gebouwd voor snelheid, maar voor zeewaardigheid. Ik heb er een gehad. Meerdere zijn de oceaan over gezeild, zonder noemenswaardige problemen.

Wat ik ervoer: het belangrijkste veiligheidsissue, is het gebrek aan binnenruimte, en daardoor comfort en in het verlengde daarvan mijn eigen functioneren. Niet het bootje zelf. Nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 20 jan 2023 08:22 #1453216

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29141
Bert65 schreef :
Hallo Calidris,

Ik begrijp je wens. Daarom kozen wij ook voor een Epropulsion en geen trolling motor. Die hebben ook een heel ander gebruiksdoel.
Met een Epropulsion of Torqueedo (nog iets krachtiger) kom je prima tegen de wind in.

De prijs is wel een flinke hobbel, dat snap ik.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dag Bert,
Die prijs is inderdaad een extreme hobbel, ik vind dat persoonlijk niet in verhouding staan tot het gebruik wat wij er mee doen.
De goedkoopste motor is al 5x zo duur als mijn complete bijboot met motor.
laat ik het zo zeggen: zolang het nog mag heb ik het er niet voor over.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 20 jan 2023 16:11 #1453325

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Het hoeft natuurlijk ook geen 55lbs trolling motortje te zijn, natuurlijk. Rhino levert een 70lbs op 12 volt, Caroute een 80 lbs. Die zijn al een heel stuk krachtiger (ongeveer 800 watt) en een heel stuk goedkoper dan een Epropulsion of Torqueedo.
Wel flinke kabels (en zekeringen) nodig bij bovenstaande motoren. Ik zou, als je zelf de accu bouwt, voor een 24 volt motor gaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 20 jan 2023 18:36 #1453367

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Bij 24 Volt is het vermogensverlies over de voedingskabels slechts 1/4 t.o.v. 12 Volt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 30 jan 2023 09:37 #1455435

Bert65 schreef :
Het hoeft natuurlijk ook geen 55lbs trolling motortje te zijn, natuurlijk. Rhino levert een 70lbs op 12 volt, Caroute een 80 lbs. Die zijn al een heel stuk krachtiger (ongeveer 800 watt) en een heel stuk goedkoper dan een Epropulsion of Torqueedo.
Wel flinke kabels (en zekeringen) nodig bij bovenstaande motoren. Ik zou, als je zelf de accu bouwt, voor een 24 volt motor gaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Voor wat het waard is: ik had een 55 lbs trolling motortje (12V) op een licht fluisterbootje. Het kostte de volle 600 Watt om het ding op een kruissnelheid van 6 km/h te krijgen. Ik heb nu een Torqeedo 1103, daarmee krijg ik 'm met iets meer dan de helft aan vermogen op dezelfde snelheid. Trolling motortjes zijn een stuk goedkoper, maar niet erg efficient volgens mij. Vol gas met de Torqeedo komt het bootje bijna in plané.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 30 jan 2023 21:10 #1455584

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik denk dat er een grijs gebied tussen de 'trolling' motor (die, zoals de naam al aangeeft, bedoeld is om een visserbootje fluisterstil en langzaam voort te bewegen) en de elektrische buitenboordmotor.

Er zijn merken zoals Caroute en Haswing die zeer krachtige electrische buitenboordmotoren maken en veel goedkoper zijn dan de Torqueedo en Epropulsion. Een Haswing Protuar 5.0 heeft een motor van 2520 watt en loopt op 24 volt. Toch wordt deze nog vaak onder het hoofdstuk 'Trolling' motor geschaard.
Inmiddels met bijna 900 euro ook geen koopje meer, trouwens.

Ter vergelijking, de Torqueedo en Epropulsion hebben elk ongeveer 1000 watt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 04 feb 2023 11:27 #1456818

  • thijs78
  • thijs78's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
thijs78 schreef :
Ik blaas dit oude draadje even nieuw leven in (althans dat hoop ik ;) )

Voor mijn houten Spanker twijfel ik tussen de aanschaf van een reguliere benzine bbm of een elektrische bbm. Voordelen van die laatste variant zijn evident; stil, schoon, stinkt niet, milieuvriendelijker etc.
Maar actieradius en snelheid zijn beduidend minder. Zijn er inmiddels mensen die hier meer ervaring mee hebben?

Gebruiksdoel is tweeledig. 1) In- en uit de haven. Maak ik me niet zo'n zorgen over, dat zal wel lukken.
2) Met gezin (vrouw en kind) een tochtje op de motor door de Biesbosch of over de Rotte. Daar komen actieradius en snelheid natuurlijk om de hoek kijken. Ik hoef niet de snelste op het water te zijn, maar het wordt vervelend als je op de kant door wandelaars wordt ingehaald en ik wil toch zeker drie a vier uur kunnen varen?

Alle ervaringen met vergelijkbare bootjes/vaargebieden en een elektrische motor zijn welkom, vooral ook welk lbs, welke accu etc.

De kogel is door de kerk, en veiligheidshalve wordt het toch een traditionele bbm op benzine. Ik vindt het risico van te weinig vermogen op momenten dat het nodig is (bijvoorbeeld wind en drukke vaarweg) te groot om voor een trollingmotortje te kiezen. De investering in een Torqueedo of een epropulsion vind ik echt te groot voor mijn gebruiksdoel. Voor een leuk bedrag kan ik een redelijk jong Yamaha 4 takt 4 pk motortje aanschaffen. Die ga ik aankomende week bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn ervaring fluistermotor op 5,8 m. poly zeilboot: DOEN! 04 feb 2023 11:46 #1456823

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Herinner je deze tekst als je een genoeglijk tochtje maakt en die pruttel achter je hoort.
Voor mij (ons) was dat altijd de reden om niet te gaan maar ik zie ook wel dat niet iedereen daar evenveel problemen mee heeft.
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 11:46 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl