Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 4takt buitenboordmotor in Etap 22 bun?

4takt buitenboordmotor in Etap 22 bun? 12 apr 2009 14:12 #66745

Hallo,

Iemand ervaring met een 4takt motor in een etap 22. Ik heb de bun opgemeten en deze is 29 bij 22cm, maar hier lijkt niets van 4takt in te passen.

Wie weet een motor die past of heeft hier ervaring mee?

Bedankt!
Ronald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4takt buitenboordmotor in Etap 22 bun? 12 apr 2009 14:25 #66746

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hier hebben we al een hele verhandeling over gehad, hier staat het complete draadje, werk deze maar eens even door, wellicht staat het antwoord er bij.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4takt buitenboordmotor in Etap 22 bun? 23 aug 2010 10:33 #144279

  • lars1998
  • lars1998's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo,

Het is inderdaad een probleem om een passende motor in een etap 22 te plaatsen. Heb zelf een Etap 22 en wilde een nieuwe motor plaatsen, en uitgebreid onderzoek gedaan.
(mijn Suzuki 6 pk, viertakt vond ik te weinig, op binnenmeer kan het wel, maar op IJsselmeer tegen de wind in de haven in, wordt het moeilijk, en de motor draait zich suf om boot vooruit te krijgen, ben op zoek gegaan naar 8 pk, twee cilinder, ook omdat deze rustiger zijn)

Onderzoek
Het is op voorhand niet te zeggen welke motot nu wel of niet in de bun past, de ene keer blijkt bepaald type (oudere model) wel te passen en bij andere motor(nieuwer model) niet(en andersom). Ik heb boten op internet gezien met een passende 10 of zelfs 12 pk, maar komt ook voor dat zelfs 6 pk niet past.
Het is dus gewoon ad hoc passen en meten. Het is mij gelukt een Yahama 8pk high trust te plaatsen(prachtige werkmotor, heel rustig, elektrische start op knuppel, voor en achterhendel op knuppel en laadt accu op; gewicht is ca 35/40 kg).

-1. Hij paste niet of nauwelijks(wel met veel wrikken door het "gat" van 20 bij 30 cm). Moet sowieso zonder schroef plaatsen, die is veel te groot, en ook vaak bij motoren van 10 pk). De achterkant van de kap raakte de binnenkant van de spiegel !
Volgende oplossing toegepast. De houten bevestigingsbalk, bij mij 4,8 cm dik heb ik -2 cm- uitgefreest over een lengte van 22 cm(breedte bevestigingbeugels van ene naar andere: ca. 20 cm), zodat de balk over dat deel 2,8 cm dik is. Overigens zou 1/1,5 cm uitfrezen ook. Daardoor kan motor 2 cm naar voren worden geplaatst. De balk bleek nog stevig genoeg(was geen enkele verzwakking, dus geen extra trillingen).
-2. Het blad boven de schroef heb ik "aangepast". De hoeken heb ik ca. 1 cm schuin afgezaagd c.q. beetje rond afgevijld aan beiden kanten. Is heel makkelijk met ijzerzaagje en vijl. Als je dit netjes doet valt het nauwelijks op. Zo blijft het puntige blad bij plaatsen niet meer hangen in het "gat". En je hoeft de motor niet meer zo schuin erin te plaatsen(comfortabeler, ook bij het eruit halen). Tillen van de motor is mij alleen gelukt...vanuit de kajuit(alwaar ik samen met verkoper even had opgeborgen). Over de steiger en op boot tillen heb je eigenlijk wel een hulpje nodig.

-3. Zoals gezegd plaats je de motor zonder schroef. Als hij geplaatst is bevestig je de schroef onder water. Keek er tegen op maar bleek heel makkelijk te zijn. Ik heb etap 22 met kont naar steiger geplaatst. De twee bouten op steiger gelegd, met splitpen en steeksleutel 17. Zwembroek aan en zwemrekje af. Je houdt je vast aan rekje en plaatst schroef in water.
Daarna bouten met had aangedraaid en met steek sleutel vastgezet. Splitpen erin doen lukt ook redelijk goed, maar makkelijkste is een nieuwe te gebruiken die nog nog niet verbogen is(gaat ie er makkelijker doorheen).

Groet Mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4takt buitenboordmotor in Etap 22 bun? 23 aug 2010 11:06 #144290

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
De mariner, mercuru en tohatsu 4,5 en 6 pk zijn dezelfde motoren, slanke modellen, kap is niet groter dan een 4 pk 2t.
Lekker zuinig en in langstaart met werkschroef te verkrijgen.
Lopen mooi tot half/driekwart gas, daarboven veel lawaai en weinig extra stuwkracht.

Tip, koop de goedkoopste 4pk, en vervang de hoofdsproeier en mainjet (25 euro) voor die van de 6pk, dat is namelijk het enigste verschil op deze motoren ;)

Groeten Arjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl