Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: motorfundatie

motorfundatie 15 apr 2009 07:55 #67153

Hallo

Wij zitten met het volgende probleem. Onze watergesmeerde af dichting van vetus lekt. We hebben er een partij biijgehaald die motoren inbouwt en gevraagd wat er aan te doen is.

Hij geeft aan dat de fundatie niet goed is. OP het bijgevoegde plaatje probeer ik duidelijk aan te geven wat het pronleem is. De trillingsdempers die het verste weg van de as (4) staan zijn maximaal uitgedraaid. Dit is gedaan om de motor goed in lijn te krijgen met de as. De motor is een sole mini diesel 17. Deze motoren lopen onruistig en hebben en grote uitslag, doordat de voorste trillingsdempers op de maximale stand staan slaat de motor verder uit dan wanneer de trillingsdemper strak op de motor zijn gesteld. Door deze grote uitslag trilt de as (5) hiedoor kunnen de afsluitlippen in de rubberen as afdicihting niet naar behoren werken, en gaat lekken.

Daarnaast is de as vastgelopen in de flens op de motor, er wordt geadviseerd om de van een stugge flens te vervangen door een flexibele flens.

De oplossing van de expert is, motor er uit halen, fundatie aanpassen, nieuwe trillingdempers, as door snijden en de flens en af vervangen door een nieuwe as en flexibele kosten en de afafdichting vervangen.

De geschate kosten ¤ 2700,00

Dit is een rib uit mij lijf ;)

Nu vraag ik mij af, zijn er geen alternatieven. Ik kan zelf niet lassen en heb nog nooit een motor uit en in gebouwd.

De boot moet het water uit, als ik dan de as doorsnij, de flens vervang door een flexibele flens en een met vetkoorden gesmeerde asafdichting monteer die ik om de zoveele draaiuiren moet aandraaien. Zou dit een alternatief zijn.

De motor zelf is in goede condiditie en hoeft niet vervangen te worden.

Graag hoor ik jullie input.

groeten Berry



zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 15 apr 2009 08:08 #67159

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Plaats een aqua- of pythondrive dan hoeft de zaak ook niet heer echt in lijn te staan. Of een 'echte' kruiskoppeling, dan kan de zaak bijna haaks op elkaar worden gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 15 apr 2009 08:36 #67166

Dan zou ik dus de voorste motorsteunen kunnen laten zakken. De aquadrive zou dan de hoek die hierdoor tussen de motor en de as kunnen opvangen?

begrijp ik het zo goed?
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 15 apr 2009 10:52 #67187

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Jep... en dat is volgens mij een heel stuk goedkoper dan die 2700 euro om de fundatie aan te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 15 apr 2009 20:40 #67277

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Je moet wel rekening houden met de inbouwlengte en je schroefas moet natuurlijk korter worden.

Wel mooie dingen die python drives trouwens. Ik heb eens met een schip met zo'n ding gevaren en vond dat de motor heel weinig lawaai maakte, hoewel ik geen vergelijk had natuurlijk met een situatie zonder.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 15 apr 2009 20:45 #67279

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
je kan ook de vaste flens vervangen door een flexibele flens en de asafdichting door een pss-seal http://www.shaftseal.com/product_categories/300000001
je hoeft dan niets te veranderen aan je motorfundatie, die staat al uitgelijnd. En je hoeft ook niet een bevestigingsplaat voor de pytondrive in te lamineren. ps trillingsdempers moeten zo gekozen zodat ze ook omhoog gesteld kunnen worden.

Die pss seal dicht waterdicht af 2 tegen elkaar gedrukte vlakken en kan enorme uitlijnfouten corrigeren. Zelf heb ik hem ook op een 1 cilinder stampdieseltje. Een systeem met vetkoorden lekt altijd een beetje..

Die flexibel askoppeling is nodig om het stukje as dat je bent kwijtgeraakt bij het doorzagen op te vullen.(daarnaast maakt het je aandrijving een stuk stiller)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 16 apr 2009 08:04 #67349

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je kunt ook onder de dempers hardhouten of kunststof blokken plaatsen zodat je weer stelruimte krijgt om goed uit te kunnen lijnen.

Gr. Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

fundatie 16 apr 2009 16:59 #67438

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Hoi Berry,

Dit is echt een enorme prijs of er is meer aan de hand, wij hebben zelf een Jachtservice bedrijf en eeen dag werken mag niet meer dan 600 Euro kosten.
Een Sole mini 17 is juist een mooi lopende 2 cil motor, wat er bij jou gebeurt is het volgende:

Als je gas geeft krijg je stuwdruk op je motor en omdat die steunen zover uitgedraait zijn duw je die iets om en gaat je as iets omlaag en daardoor komt de boel uit lijn te staan wat te veel is voor die afdichtseal.

Een aqua-drive is een goede oplossing maar dan moet je ook behoorlijk wat aanpassingen doen om die te bevestigen en is een dure oplossing.

De fundatie aanpassen zoals Dennis voorsteld met hardhouten of kunstof blokken is de makkelijkste oplossing of laat door de plaatselijke smit twee beugels maken van de juiste schuinte en hoogte die je op je fundatie kan bouten waar de steunen weer op komen te staan.

Een afdichting met vetkoorden moet je niet gebruiken, de beste watergesmeerde afdichting waar wij bij zweren is de Volvo Seal, je moet dan bij een as van 25 rond een schroefaskoker hebben van 42 tot 45mm rond anders past die niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 17 apr 2009 09:34 #67558

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
je kan ook de vaste flens vervangen door een flexibele flens en de asafdichting door een pss-seal http://www.shaftseal.com/product_categories/300000001
De misuitlijning wordt dan alleen door het buitenlager opgevangen, dat wordt onjuist belast en zal dan waarschijnlijk extra slijten.

Een ander punt van aandacht is de carbon/grafiet ring. Grafiet staat hoog op de galvanische ladder en heeft een sterk corrosief effect op minder edele metalen in de omgeving, zorg ook voor het monteren van goede anodes op de schroefas (en nabij de schroefas bij een stalen schip).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 17 apr 2009 11:11 #67572

bedankt voor de reactie tot zover

hieronder een specificatie van de kosten

schroefas met dopmoer en zinkanode 25 mm ¤168,00
4 x trillingdempers type k25 ¤ 163,00
uniflex 12 (As afdichting) ¤ 276,50
reserveset 25mm dls lipafdiching ¤ 70,94
fundatie ¤ 65,00
uit en in het water(met staande mast) ¤ 225,00
servicebeur motor( mat) ¤ 150,00
klein materiaal ¤ 50,00
geschate manuren 20 uur á ¤ 55,00 ¤ 1100,0
totaal ex btw ¤ 2268,44
btw ¤ 431,00
totaal ¤ 2699,44

dit alles opbasis van nacalculatie.

Ik heb geen idee of dit redelijk is?
De bestaande fundatie is aan elkaar geschroefd, volgens het bedrijf wat is komen kijken moet het eigenlijk gelast zijn om voldoende sterkte te garanderen. Daarom moet de motor uit gebouwd worden.

indien dit niet hoeft en kan worden volstaan met het aanpassen van de steunen door er een pasblok onder te zetten dan zou dit natuurlijk in de manuren schelen.

daarnaast heb ik nu een rvs flens, waar de as in vast is gevreten en de as afdichting moet worden vervangen. Ik denk dat de materaail kosten niet onredelijk zijn.

Maar wellicht hebben jullie andere inzichten
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 17 apr 2009 13:39 #67586

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Over wat voor soort boot heb je het? Staal, glasvezel, hout?
"Geschroefde fundatie"? Wat betekent dat? Dat de fundering (de basis waar de motor op staat) geschroefd is? Kan me dat niet voorstellen. Hoe en waar staat het motortje opgesteld? Wat is de ttl lengte van de schroefas?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 17 apr 2009 13:45 #67587

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
bedankt voor de reactie tot zover

hieronder een specificatie van de kosten

schroefas met dopmoer en zinkanode 25 mm ¤168,00
4 x trillingdempers type k25 ¤ 163,00
uniflex 12 (As afdichting) ¤ 276,50
reserveset 25mm dls lipafdiching ¤ 70,94
fundatie ¤ 65,00
uit en in het water(met staande mast) ¤ 225,00
servicebeur motor( mat) ¤ 150,00
klein materiaal ¤ 50,00
geschate manuren 20 uur á ¤ 55,00 ¤ 1100,0
totaal ex btw ¤ 2268,44
btw ¤ 431,00
totaal ¤ 2699,44

dit alles opbasis van nacalculatie.

Ik heb geen idee of dit redelijk is?
De bestaande fundatie is aan elkaar geschroefd, volgens het bedrijf wat is komen kijken moet het eigenlijk gelast zijn om voldoende sterkte te garanderen. Daarom moet de motor uit gebouwd worden.

indien dit niet hoeft en kan worden volstaan met het aanpassen van de steunen door er een pasblok onder te zetten dan zou dit natuurlijk in de manuren schelen.

daarnaast heb ik nu een rvs flens, waar de as in vast is gevreten en de as afdichting moet worden vervangen. Ik denk dat de materaail kosten niet onredelijk zijn.

Maar wellicht hebben jullie andere inzichten

De materiaalkosten lijken wel redelijk maar nacalculatie vind ik niks. Laat de beste man maar gewoon een offerte maken, een beetje vakman kan dat gewoon. Anders loop je het risico dat de kosten helemaal uit de hand gaan lopen en als de klus eenmaal aan de gang is heb je geen keuze dan betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 17 apr 2009 14:20 #67595

Over wat voor soort boot heb je het? Staal, glasvezel, hout?
"Geschroefde fundatie"? Wat betekent dat? Dat de fundering (de basis waar de motor op staat) geschroefd is? Kan me dat niet voorstellen. Hoe en waar staat het motortje opgesteld? Wat is de ttl lengte van de schroefas?

hoi Lannes,

Het is een stalen zelfbouw naar ontwerp van van der stadt type zeebonk.
De eerste eigenaar heeft het schip zelf gebouwd.

Er is een stalenbak in gelast op de boden en daarop is de fundatieframe met bouten op vast gemaakt. De trillingsdempers staan onder een hoek zodat deze niet optimaal kunnen functioneren. Daarnaast staan de twee steunen het verste van de as op hun maximale uitgedraaide stand om de motor in lijn te krijgen met de as.

De as is een standaard lengte van vetus 25 mm doorsnede en 1000 mm lang en wordt vanaf de flens op de motor door een vaste huiddoorvoer in de scheepsromp naar buiten gebracht.

De reparateur geeft aan, dat indien de fundatie niet correct is alle andere middelen lapmiddelen zijn. Een Python-drive zou geen goedkopere oplossing bieden, aangezien hiervoor een fundatie moet worden gemaakt.

Groet

Berry
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 17 apr 2009 14:55 #67600

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ok, nou heb ik een beeld. De situatie is dus zo: op een gelast frame van U of H profielen (U-profiel omgekeerd) is dus de motor op motorsteunen vastgezet. Op zich niets bijzonders.
Wat willen ze lassen? Al zouden de dwarsbalken waarop de motorsteunen staan op zichzelf ook doorgebout zijn, zijn een paar korte rupslassen voldoende en hoeft de motor daarvoor er niet uit. Een stel vulplaten onder de achterste steunen en je bent daarmee klaar.

2) Als de as niet meer los te maken is slijp die dan zo kort mogelijk aan de zijde van de KK door met behoud van zoveel mogelijk lengte. Zet daartussen een flexibele askoppeling zoals Python of Scatra. Meer dan een paar graden
uit de lijn kunnen die ook niet hebben,dus grosso modo moet het zaakje wel zoveel mogelijk in lijn staan.
Het adres waar je nu bent, lijkt me niet de meest creatieve. Ik zou hiervoor een alternatief zoeken; ook hun kosten manuren vind ik aan de hoge kant.
Zoals Sigdock terecht opmerkt lijkt de calculatie nergens op. Hij zegt het in iets andere termen maar het feit ligt er wel als zodanig.

Ik denk dat je een hoop zelf kan, evt met hulp van iemand anders.
In welke omgeving lig je?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 17 apr 2009 17:41 #67633

De boot ligt in zwartsluis.

Ik heb geen ervaring met het in- of uitbouwen van een motor.

Maar idd wij kunnen wel eea zelf doen.

Maar een pytondrive, moet deze ook een fundatie hebben?

groet

Berry
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 17 apr 2009 18:10 #67637

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
De gedachte aan uit- en inbouwen motor, moet je even laten schieten. Dat is een laatste optie. Beperk je tot het probleem en ga er geen andere bij zoeken. Maak eens een foto als je dat kunt, dan kunnen we zien waarover we praten.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 17 apr 2009 20:24 #67653

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
je kan ook de vaste flens vervangen door een flexibele flens en de asafdichting door een pss-seal http://www.shaftseal.com/product_categories/300000001
De misuitlijning wordt dan alleen door het buitenlager opgevangen, dat wordt onjuist belast en zal dan waarschijnlijk extra slijten.

Een ander punt van aandacht is de carbon/grafiet ring. Grafiet staat hoog op de galvanische ladder en heeft een sterk corrosief effect op minder edele metalen in de omgeving, zorg ook voor het monteren van goede anodes op de schroefas (en nabij de schroefas bij een stalen schip).

De as is goed uitgelijnd daardoor zal het buitenlager dus niet onnodig slijten. Het probleem was "trillen" van de as door een onrustig lopende motor.

Dat van die grafiet had ik me niet gerealiseerd, dit is vooral dus een aandachtspunt voor onze vraagsteller met een stalen schip.

terug naar de fundatie.

Zeehaasje kan je onder de verst van de as gelegen trillingsdempers geen vulplaten doen zodat je niet zo hoog op het draadeind van de trillingsdemper hoeft te zitten??

Nog een vraag is of de horizontale krachten (aandrijvingskracht van de schroef) en de dynamische verticale krachten (reactiekrachten cilinders) goed worden opgevangen. trillingsdempers hebben namelijk een kleine zijdelingse uitslag en een grote verticale uitslag.
Als de trillingsdemper te scheef staat dan word misschien de aandrijfkracht opgevangen door de grote verticale uitslag.
Kortom staan de draadeinden verticaal tov de as?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 17 apr 2009 21:42 #67662

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Maar een pytondrive, moet deze ook een fundatie hebben?
Ja, er zit een stuwdruklager bij die de stuwkracht op de boot over te brengen, daarvoor is een frame nodig. Je kan de motor wel optimaal op de bestaande fundatie zetten, de hoekverdraaing tussen de schroefas en motor wordt door de pythondrive opgevangen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 18 apr 2009 20:21 #67747

Ik zal nagaan of ik een foto heb van de opstelling heb,
dat gaat dit weekend helaas neit lukken.

groeten
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 18 apr 2009 20:38 #67753

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
De foto van marfamke geeft een prima beeld van de montage van een Python drive. Je ziet dat het een simpel bracket is gelast op een U profieltje.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 06 mei 2009 19:54 #70086

Hierbij de foto's









Hopelijk maakt dit het eea wat duidelijker

groeten

Berry
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 06 mei 2009 20:51 #70119

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Zie ik het goed en staan je trillingsdempers zo scheef? De draadstiften horen haaks ten opzichte van het aanlegvlak te staan.

Zelf denk ik dat je de bouten aan elke zijkant op een na los kan maken en op die manier die hoekstalen evenwijdig met de motoruitlijning te kantelen. Hierna nieuwe gaten boren voor de bouten en het weer vastzetten.
De trillingsdempers kunnen dan weer een stuk beter hun werk doen.
Zonder te slijpen en lassen!

Je hebt trouwens een zee aan ruimte rondom de motor, ik ben jaloers!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 06 mei 2009 21:11 #70134

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Zelf denk ik dat je de bouten aan elke zijkant op een na los kan maken en op die manier die hoekstalen evenwijdig met de motoruitlijning te kantelen.
Dat lijkt mij ook een goede en goedkope oplossing. Als de hoeklijn niet hoog genoeg is zou je ze kunnen vervangen door een ongelijkzijdig hoekstaal.

Voor een constructie met een Pythondrive lijkt me de afstand tussen keerkoppeling en gland wat kort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motorfundatie 06 mei 2009 21:23 #70141

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Voor je vetus afdichting moet de flens eraf ben ik achter gekomen.
http://www.vetusweb.com/manuals/files/Shafts/030308.03%20%20r02%2001-08.pdf

Hoogst waarschijnlijk is de metaalkleurige flens zo dat het gat waar de schroefas door gaat door en door is.
Mijn idee is daarom om de 4 bouten los te maken waarmee de blauwe en metaalkleurige flenzen mee aan elkaar zitten.
Hierna de schroefas met de metaalkleurige flens naar buiten duwen(afdichting nog niet los maken) .
Borgingen waarmee de schroefas aan de flens zit losmaken.
Met 2 draadeinden, moeren en een plat stuk staal kan je een prima provisorische poelietrekker maken waarmee je de metaalkleurige flens van de schroefas af trekt, vastgelopen of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl