Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af

Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 25 apr 2009 21:22 #68848

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Heel soms slaat mijn Diesel motor(Volvo Penta 2001) af, vandaag ook weer. Best lastig als je net in de haven aan het manoeuvreren bent!
Het begon allemaal met een hoog koelwater temp. alarm bij volle kracht, iets terug genomen en alarm was al snel weg. Koelwater liep nog wel uit de uitlaat, alleen erg grijs. Nog een paar keer op volle kracht gezet, alarm kwam steeds terug. Zo'n 10 min later was ik in de haven en toen sloeg mijn motor dus 2 maal af. Nu heb ik wel ff flink gestampt/geslingerd en ben schuin gegaan, misschien dat hierdoor vuil in de brandstof tank los is gekomen.
Afgelopen zomer ditzelfde euvel gehad, heb toen de tank gevuld en geen problemen meer gehad met afslaan.
Vorig jaar heb ik mijn boot gekocht en heb toen vóór aankoop de filters en olie laten verwisselen, de monteur zei toen dat de filters goed vuil waren.
Nu is het mijn plan om de tank goed schoon te gaan maken (spoelen) zodat ik van mijn brandstof probleem af ben. Alleen het koelwater alarm vind ik wel vaag, aanzuig leiding voelt namelijk koud aan dus impeller lijkt te werken.
Wat is jullie visie/zijn jullie tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 25 apr 2009 22:18 #68850

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Hoi Bazzzzz,

ik heb je vraag in het algemene onderhoudstopic even afgesplitst naar een eigen draadje. Zo komen beide onderwerpen beter tot hun recht ;)

Ondertussen probeer ik een patroon te vinden in de feiten die je geconstateerd hebt. Even nummeren:
1. koelwateralarm bij vol gas
2. minder gas, alarm weg
3. er kwam koelwater door de uitlaat, dit zag er echter grijs uit
4. aanvoerleiding koelwater was koud
5. motor sloeg 2x in de haven af
6. vorig jaar ook gehad, was weg na vullen tank

ad 1: was de motor koud toen zich dit de eerste keer voordeed, of was ie al warmgedraaid?
ad 2 & 3: bij lagere toeren is het koelend vermogen nog voldoende, dit lijkt te suggereren dat je koelkanalen wat verstopt zitten
ad 5: hoe hoog was het dieselpeil in je tank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 08:27 #68864

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ik ken je koelcircuit niet.
Gaat het water altijd door de motor?
Lijkt me bij een motor van 2001 niet het geval.
Een thermostaat schakeld vermoedelijk het koelwater door de motor of buitenom naar de mixingelbow van je uitlaat. Hierbij komt het water niet door de motor maar wordt buiten de motor om in de afvoer gepompt.

Zo iets?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 10:33 #68871

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Bedankt voor het "afsplitsen" v/h onderwerp en de snelle response.

Hier wat antwoorden op jullie vragen:
1) De motor liep ongeveer al 15min op halve kracht, dus warm.
2&3) Koelkanalen waarschijnlijk verstopt, of thermostaatklep functioneerd niet goed/meer. Gelukkig heb ik nog een nieuwe therm. klep in mijn repair kit liggen, deze ga ik binnenkort even vervangen.
5) Diesel peil in mijn tank was 2/3 vol. Ik heb de meter er ook uitgehaald aangezien ik deze wil vervangen, de oude is namelijk stuk.

Verder loopt het KW inderdaad via een thermostaat door mijn motor.
Echter had ik wel grijs KW uit mijn uitlaat dus volgens mij is dat wel door het blok gegaan, misschien alleen niet genoeg. Ook heb ik even mijn hand bij de uitlaat gehouden en het water was ook warm.
Van de winter heb ik het koelwater geprobeerd te drainen alleen zit de drain hopeloos verstopt met zwarte bagger. Dit heb ik nog proberen door te prikken, dat is overigens niet gelukt ivm te grote vervuiling.
Van de winter heb ik ook de thermostaatklep er wel afgehaald en weet dat die koelruimte vrij groot is, verstopping daarin lijkt me dan onwaarschijnlijk tenzij er nog kleinere kanalen zijn.
Misschien dat de opbrengst van de impeller gewoon te laag is bij volle toeren omdat deze misschien versleten is?
Is er ook een wondermiddel dat mijn koelhuis kan opschonen, dat roest/bagger weg kan halen? Ik heb afgelopen winter wel antivries in dit deel gegoten (drain was verstopt), dit schijnt ook een goede roest oplosser te wezen.


Het motorblok is van 1988 en heeft volgens mij ook nog nooit "groot onderhoud" gezien.

Ik hoorde dat er voor een vervuilde brandstoftank ook een flesje op de markt is waarvan je de inhoud in de tank kan doen. Dit wondermiddel zou het vuil dan "aanpakken". Het nadeel ervan lijkt me dat je filters regelmatig vol met vuil zitten en dat je uiteindelijk nog niet weet of de boel nu schoon is.
Heeft iemand nog tips voor het spoelen van een tank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 11:34 #68876

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Misschien dat de opbrengst van de impeller gewoon te laag is bij volle toeren omdat deze misschien versleten is?
Ik neem aan dat je de impeller hebt gecontrolerd en eventueel al hebt vervangen. Zou zeker even de impeller controleren. Thermostaat eventueel afsluiten zodat al het water door het blok gaat.
Tevens kun je ook de thermische beveiliging controleren. Ook een beveiliging kan vals alarm geven en de motor afschakelen.
p.s. als je koelwater grijs is kan het ook zijn dat er olie bij het koelwaterkomt en dan heb je een ander probleem.
Controleer je pijlstok. Olie en water geeft schuim. Deze moet je daar ook terug vinden. Is je "olie"pijl hoger dan zit hier waarschijnlijk water bij.
En is mogelijk je koppakking lek.

Aanvulling:
De as van je impeller is voorzien van twee keerringen een oliekeerring en een water keerring. Als deze niet goed functioneren kan er ook olie bij het water komen en/of ongekkerd.
Zou als eerste het impellerhuis loshalen.

(bovenstaande wijsheid heb ik te danken aan Wallaby welke mij midden April 2008 enorm heeft geholpen met de en montage van mijn waterpomp.) :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 11:50 #68878

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Ik heb nog niks gedaan aangezien ik gisteravond pas in de haven terug keerde. Maar ik ga van de week ff aan de klus beginnen.
Ik denk dat ik inderdaad die impeller even ga wisselen voor de nieuwe.
Tijdelijk de thermostaatklep verwijderen voor een proefvaart op volle snelheid kan geen kwaad? Als ik dan geen alarm meer krijg weet ik dat het daaraan ligt. Maar aangezien ik er nog eentje spare heb kan ik net zo goed die uitwisselen, scheelt ook weer extra sleutelwerk.
Hoe kan ik die beveiliging dan controleren?
Ik zal ook ff kijken naar mijn olie niveau/kleur, deze was gisteren echter wel pikzwart en ook redelijk op niveau.
Bedankt voor de tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 12:49 #68880

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik zou om te beginnen - groom schreef het al - eerst kijken of je koppakking niet is doorgeslagen. Grijs koelwater zou best eens een indicatie kunnen zijn voor een doorgeslagen koppakking.
Controleer dit eerst voordat je aan al het andere begint. Je kunt dit zien aan de motorolie. Die is troebel als daar water in zit. Troebel grijs. Als de olie gewoon donker is, zonder verkeerde verkleuring, begin dan met de rest van je lijst.
In het ongunstige geval van een doorgeslagen koppakking, kun je dan in een keer het hele probleem aanpakken.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 13:01 #68882

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Wat ik in oude schoolboeken vond.
Grijze of zwarte rook wordt gevormd door kleinere of grotere hoeveelheden roetdeeltjes in de rookgassen.
Oorzaak: brandstofdeeltjes zijn niet lang genoeg in een gebied met hoge temp. verschijnselen om geheel te verbranden.
Dit geheel komt door slechte verstuiving/slechte mengverhouding brandstof&lucht. En anders door zware belasting van dieselmotor de "rookgrens" is bereikt.

Misschien ook eens naar de verstuiver kijken.

Blauwe rook komt door een onvolledige verbranding van smeerolie (teveel aan smeerolie in verbr. ruimte)

Nu is de juiste kleur rook ook weer moeilijk te bepalen als er een plons water bijzit.

Idd maar ff wat olie samples nemen!


Nu maar hopen dat er niks met de koppakking is, flinke klus lijkt me. :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 13:20 #68883

  • geho
  • geho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Op je laatste vraag tav het middel dat vuil in de tank oplost: je doelt denk ik op een bacterieremmend middel dat evt bacteriegroei in de diesel voorkomt. Of het daadwerkelijk ook reeds aanwezige bacteriegroei oplost weet ik niet. Als je de tank wilt schoonmaken kun je doen zoals ik vorig jaar deed nadat ik bacteriegroei had (dat zie je trouwens doordat je diesel erg donker, bijna 'sludge' achtig is). Ik heb de tank geleegd via zo'n oliepomp die je vacuum laat zuigen door een pompje. Hiermee kun je goed de bodem van je tank afpompen en evt je hele tankinhoud. Nieuwe diesel er in met evt preventief dat middel (Ik had dacht ik 'Starbrite' gebruikt). Tot nog toe geen problemen meer gehad, ik heb toen wel even alle filters ook vervangen.

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 14:00 #68885

Als ik het allemaal zo lees zou ik met een schone lei beginnen, laat je moter nakijken / grote beurt e.d. alles schoon maken alle tankjes filterjes en leidingen.
Dan begin je je nuchter zonder ellende van een ander waar je waarschijnlijk mee blijft doormodderen.
Het bedrijf / monteur zal je dan ook de goiedetips geven op vragen over onderhouds middeltjes en toevoegingen wat in hun ogen vaak maar lap middeltjes zijn.


Daarna onderhoud je je motor zoals het hoort, heb je dan weer eens wat, wet je waarschijnlijk al wat er is.

Zo zou ik het doen bij een nieuweboot.
Kost wel wat dat weet ik, maar je begint wel fris en kunt je motor weer vertrouwen.
Wat nu als hij kuren krijgt en het waait stevig, of juist niet midden op het ead of ijselmeer?

succes
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 14:20 #68895

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
geho\n
Ik heb de tank geleegd via zo'n oliepomp die je vacuum laat zuigen door een pompje. Hiermee kun je goed de bodem van je tank afpompen en evt je hele tankinhoud.
.
Heb je ook een foto/internet link of merk van zo'n pompje?

Verder is het natuurlijk "the easy way" om meteen een complete service te geven aan mijn motor en vanaf daar met goed onderhoud te beginnen. Nu vraag ik me wel af wat dat "geintje" gaat kosten.
Ook kun je gewoon een hoop zelf doen vind ikzelf. En een complete service beurt geeft nog niet altijd garanties op probleemloos motoren.
Maar goed, ik kijk eerst zelf even wat ik eraan kan doen, als dat niet lukt ga ik natuurlijk naar een erkend monteur.
Wel allemaal bedankt voor de tips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 14:20 #68896

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
echter wel pikzwart
Dit is niet ongebruikelijk.
Na het vervangen van de olie kan de olie al na enige tijd zwart kleuren. Dit is geen indicatie.
Laat de motor een tijdje draaien.. Heb je dan schuim/belletje op je pijlstok dan is het mis. Daar jij gewone zwarte olie opmerkt kan het "lek" ook zitten bij de olie keerring van je as van je waterpomp.
Als je toch de impeller gaat vervangen zou ik het hele pomphuis uit elkaar halen en de water en oliekering vervangen (kosten bij mij vorig jaar 12,00 voor beide keerringen). Let op een eventueel ingesleten pomp-as. Is dit te veel ingesleten (door de veren van de keeringen welke door het defect zijn gaan schuren over de as) dan ook deze vervangen. Bij mij viel dit laatste reuze mee en het feit dat een asje 90 euro koste heeft mij met succes doen besluiten geen nieuw asje te plaatsen. Je hebt een gangbare motor dus alle onderdelen zijn goed te krijgen.
Voor de revisie van je waterpomp heb je nodig:
Nieuwe impeller
pakking voor je impeller huis (eventueel ook nieuwe afdichtplaat)
keerring olie
keerring water

Gewoon rustig aan. Laat de stres en de drukte lekker thuis en ga rustig je probleem aanpakken. Ook dit kan, zeker nadat je het hebt opgelost, genieten zijn.
Het is je hobby :wink:
2) voordat je alles gaat doorspoelen. Is je brandstoffilter weer smerig?
Als je brandstoffilter snel na vervanging weer smerig is zou ik gaan spoelen maar ik wou het wel graag zeker weten.

Laten we blij zijn dat we ons, wanneer het echt niet anders kan, met redelijke "simpele" diesel techniek voort bewegen.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 14:30 #68897

Met zelf doen verdien je het snelst je geld, is leuk en als het lukt geeft het nog veel vol;doening ook. monteur geeft idd geen garantie dat het euvel metteen voorbij is. wel garantie op zijn werk.
Ik heb om mij heen al een paar keer gezien (op de winterstalling) dat zelf doen soms veel werk(soms onderdelen kost) zonder goed resultaat, monteur erbij uurtje rommelen en klaar is kees.

succes.
Heb je een boekje over je motor?
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 14:33 #68898

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
groom\n
Als je toch de impeller gaat vervangen zou ik het hele pomphuis uit elkaar halen en de water en oliekering vervangen (kosten bij mij vorig jaar 12,00 voor beide keerringen)
Heb jij ook een Volvo Penta 2001 serie?
Volgens mij zit het impeller huis iets los van het motorblok, dus lekkage zou dan niet mogelijk zijn..dat bedoel je toch?
En idd was mijn motorolie al vrij rap zwart, na de laatste kleine beurt van vorig jaar zijn we zo'n 40 draai uren verder. Allemaal nieuwe filter dus, 40 uur is niks! Maar natuurlijk neem ik even een kijkje bij het brst filter.
tnx

Ik heb wel via internet een soort van werkplaats handboek opgespeurd, moet daar nog ff in kijken. Wil ook wel eens weten wat klepspeling doet etc.
Verder ga ik ook de thermostaatklep in een bak heet water leggen, moet bij juiste temp gaan werken...dit te checken met thermometer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 14:50 #68899

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Volgens mij zit het impeller huis iets los van het motorblok, dus lekkage zou dan niet mogelijk zijn..dat bedoel je toch?

De impeller wordt aangedereven door de motor. Uit de motor steekt het asje waarop de impeller is gemoteerd hierover zit je impellerhuis. De verbnding tussen de motor en het impellerhuis is je impeller as. De aandrijving van dit asje zal middels een spi verbinding zijn. Dus aan je motorkant heb je olie en aan je pompkant heb je water. Dit wil je niet. Dus zit er aan de motorkant een oliekeerring over de asgeschoven zodat deze de olie netje bij het motordeel laat en aan de pomphuiskant zit een waterkering zie zorgt dat het water blijft waar het hoort. Deze keerringen slijten. Hierdoor kan er dus water lekken maar ook olie bij het koelwaterkomen. Net welke keerring lekt. Maar las je toch bezig bent zou ik ze beide vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 15:24 #68900

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Hierdoor kan er dus water lekken maar ook olie bij het koelwaterkomen.
Als de pomp goed ontworpen is zit er enige ruimte tussen de oliekeerring en de waterkeerring, eventueel lekwater of lekolie druppeld dan de bilge in, niet in de motor of het koelwater v.v.
...Van de winter heb ik het koelwater geprobeerd te drainen alleen zit de drain hopeloos verstopt met zwarte bagger. Dit heb ik nog proberen door te prikken, dat is overigens niet gelukt ivm te grote vervuiling.
Lijkt me dat je hier de oorzaak hebt voor het warmplopen. Met het blok gevuld met bagger zal er nauwelijks circulatie in het blok zijn, de thermostaat gaat wel open, maar er is geen koeling. Misschien zou je de boel moeten ontkalken en goed doorspoelen met een tuinslang.

Controleer ook de thermostaat, deze moet openen bij 55 - 60 graden, opent hij bij 85 - 90 graden is het een verkeert type voor directe koeling en zal de motor weer snel vollopen met kalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 15:28 #68901

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Handige pomp om olie te verversen en je tankbodem (water + vuil) schoon te maken.

www.georgekniest.nl/catalogus/...tractor/product.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 17:28 #68908

  • geho
  • geho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
De pomp die ik gebruik is vrijwel identiek als die van Intruder. Bevalt prima mits de olie die je af wilt tappen maar warm is, de diesel mag ook koud zijn ;)

Bij George Kniest is de toevoeging te zien onder:
www.georgekniest.nl/catalogus/...%97tron/product.aspx

Als je op internet zoekt naar ervaringen heb je ongeveer net zo veel voor- als tegenstanders. Mijn tank is nog schoon, de vraag is natuurlijk of dat komt doordat ik alles heb schoongemaakt en vervangen (en/)of door dit spul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 26 apr 2009 19:51 #68926

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Als de pomp goed ontworpen is zit er enige ruimte tussen de oliekeerring en de waterkeerring, eventueel lekwater of lekolie druppeld dan de bilge in, niet in de motor of het koelwater
klopt. Bij mij zit daar ook ruimte tussen en een gaatje voor e afvoer van of water bij lekkende waterkeerring of olie voor lekkende oliekeerring.
Als de pomp dus goed is ontworpen en niet lekt dan toch maar even de schuim proef. En natuurlijk je impeller cotroleren. En je blok doorspoelen. :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta loopt warm en slaat soms af 27 apr 2009 11:30 #68984

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Thanks voor het meedenken, ik zal binnenkort aan de slag gaan met alle middelen en tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl