Bedankt voor het "afsplitsen" v/h onderwerp en de snelle response.
Hier wat antwoorden op jullie vragen:
1) De motor liep ongeveer al 15min op halve kracht, dus warm.
2&3) Koelkanalen waarschijnlijk verstopt, of thermostaatklep functioneerd niet goed/meer. Gelukkig heb ik nog een nieuwe therm. klep in mijn repair kit liggen, deze ga ik binnenkort even vervangen.
5) Diesel peil in mijn tank was 2/3 vol. Ik heb de meter er ook uitgehaald aangezien ik deze wil vervangen, de oude is namelijk stuk.
Verder loopt het KW inderdaad via een thermostaat door mijn motor.
Echter had ik wel grijs KW uit mijn uitlaat dus volgens mij is dat wel door het blok gegaan, misschien alleen niet genoeg. Ook heb ik even mijn hand bij de uitlaat gehouden en het water was ook warm.
Van de winter heb ik het koelwater geprobeerd te drainen alleen zit de drain hopeloos verstopt met zwarte bagger. Dit heb ik nog proberen door te prikken, dat is overigens niet gelukt ivm te grote vervuiling.
Van de winter heb ik ook de thermostaatklep er wel afgehaald en weet dat die koelruimte vrij groot is, verstopping daarin lijkt me dan onwaarschijnlijk tenzij er nog kleinere kanalen zijn.
Misschien dat de opbrengst van de impeller gewoon te laag is bij volle toeren omdat deze misschien versleten is?
Is er ook een wondermiddel dat mijn koelhuis kan opschonen, dat roest/bagger weg kan halen? Ik heb afgelopen winter wel antivries in dit deel gegoten (drain was verstopt), dit schijnt ook een goede roest oplosser te wezen.
Het motorblok is van 1988 en heeft volgens mij ook nog nooit "groot onderhoud" gezien.
Ik hoorde dat er voor een vervuilde brandstoftank ook een flesje op de markt is waarvan je de inhoud in de tank kan doen. Dit wondermiddel zou het vuil dan "aanpakken". Het nadeel ervan lijkt me dat je filters regelmatig vol met vuil zitten en dat je uiteindelijk nog niet weet of de boel nu schoon is.
Heeft iemand nog tips voor het spoelen van een tank?