Je moet je voorstellen dat de lichtspoelen op een buitenboordmotor zoals de naam al zegt vooral bedoeld is om je verlichting op te laten branden. Bij mij is het net genoeg om mijn volledige navigatieverlicht te laten branden (35 watt), dus bij een nacht motoren onttrek ik in principe geen lading aan mijn accu. Meer dan een paar ampere levert het niet.
Er zit bovendien geen intelligente lader achter, alleen een spanningsregelaar, dwz. hoe voller je accu, hoe minder hij laadt (wet van de communicerende vaten), je krijgt je accu dus nooit helemaal vol zoals een 3 fase walstroom lader dat bijvoorbeeld wel doet. Je moet wel erg veel motoren en weinig gebruiken om je accu 'bij' te houden. Bij zeilboten is het toch meestal haven uit en haven in, daarmee krijg je zelfs met een inboard met stevige lader je accu niet vol.
Zonnepanelen zijn goed bruikbaar, voordeel is dat ze altijd laden, maar hij moet dan niet onder je dekzeil liggen. Op mijn kwartton heb ik overwogen om een paneel op het achterluik te schroeven, in een week afwezigheid laadt hij je accu helemaal vol voor het volgend weekend verbruik. In de vakantie onttrek ik teveel energie aan licht, radio en stuurautomaat om hem mbv. een panel 'bij' te houden.
Ik heb nu een goede 3faselader gekocht die de hele week aan de walstroom hangt, zo is de accu propvol als ik vrijdagmiddag wegvaar. In vakanties is de accu in een nachtje laden vol dan kan ik weer 3-4 dagen vooruit.
Marcel
kwarttonner "Tristan"