Ik heb voor mijn oude Yamaha 2 pk motor in 2007 een Seloc Outboards Repair Manual (Engelstalig) gekocht over tweetakt Yamaha motoren periode 1984-1996. (
www.marineengine.com).
Besteld in Nederland via Klijzing Buitenboordmotoren (
www.buitenboord.com) à ¤ 37.
Daarin staat (ook) een hoofdstuk met een beschrijving hoe het staartstuk te verwijderen van de beide voorkomende typen (met achteruit en zonder achteruit). ik heb even gekeken.
Ik krijg daaruit de sterke indruk, dat het staartstuk en de aansluiting op middenstuk en motorgedeelte universeel is. Er staan tekeningen en foto's bij.
Onder de zogenaamde 'trim tab' zit één van de bevestigingsbouten van het staartstuk. De trim tab is een rond plaatje met een soort nok eraan, dat onder de anticavitatieplaat tegen het einde zit geschroefd (het heeft iets van een roertje onder de anticavitatieplaat).
Daarom geeft de beschrijving aan, dat je begint met het markeren van de positie van de "trim tab" om die weer correct terug te kunnen plaatsen.
Vervolgens moet je éérst die trim tab verwijderen. Ergens bovenop het staartstuk boven de trim tab moet een plastic dopje zitten, dat je los kunt klikken o.i.d. Daaronder zit de bout waarmee de trim tab is bevestigd, die je met een pijpsleutel o.i.d. los moet halen. Dan kun je de Trim Tab verwijderen.
--
Van de demontage van mijn 2 PK motortje (dat ik helemaal uit elkaar had gehaald) herinner ik me, dat de aandrijfas moeilijk los kwam van de krankas. Wellicht speelt dat ook nog een rol.
Misschien heb je hier iets aan. Veel succes.
Groeten, Ambro