Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water op de cilinders

Water op de cilinders 14 juni 2009 09:30 #75679

Mijn Yanmar 3GMD dieselmotor met buiten koeling en een saildrive begaf tijdens de vaart de geest met een blauwe pluim. Oorzaak water op de cilinders. De oorzaak daarvan is wat diffuus. Enerzijds was de motor al eens eerder uitgevallen wegens water in de brandstofleiding (lekke dekdop). Ditmaal netjes voordat we gingen varen het water afgetapt uit het waterscheidingsfilter en normaal vertrokken, buiten de zeilen gehesen, motor af (2 bf) dus niet bepaald scheef gegaan. Wind viel weg motor gestart, na paar minuten blauwe pluim en met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Thuis gekomen (met een sleepje) de verstuivers gelicht en de motor getornt zwarte drab eruit. Boel weer dichtgemaakt en inderdaad weer lopen. Maar nu met veel blauw/grijze rook. Vreemd was dat in de luchtinlaat een flinke beker water stond. Wat kan er mis zijn gegaan? :roll: Wat zijn de risico's verder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water op de cilinders 14 juni 2009 15:05 #75715

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Kan het zijn dat je water hevelt via je uitlaatsysteem als je een natte uitlaat hebt. Een beluchter er op gaat het tegen. Voorbeeld genoeg te vinden . Kijk maar eens oa bij Vetus. Kan ook kapotte kop of pakking zijn.

Groet , Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water op de cilinders 14 juni 2009 20:10 #75740

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Die ken ik nog niet, olie in je luchtfilter komt vaker voor maar water?

Heb je je olie bekeken? zit daar ook water in? (mayo onder je olievuldop of peilstok)

Heb je compressie?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water op de cilinders 15 juni 2009 04:10 #75765

Hevelen lijkt me niet echt het geval. De boot vaart in deze uitrusting al 25 jaar rond, dus tenzij er iets niet meer goed werkt, maar de vraag is dan wat?
Olie zag er redelijk uit. Ik zal als ik weer aan boord kom eens speciaal aandacht aan de olie besteden.
Heb ook iets gelezen over carterbeluchting, kan daar een aanleiding te vinden zijn?
Met het water in de cilinders had ik een dijk van een compressie. Het feit dat de motor na het verwijderen van het water het na enkele tornen meteen weer deed, doet vermoeden dat de compressie in elk geval voldoende is om de brandstof te laten ontbranden. Of dat genoeg is weet ik niet, maar zal eens nalezen hoe ik dat kan controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water op de cilinders 15 juni 2009 06:00 #75770

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik vermoed niet dat het in de carterontluchting zit. In je carter zit olie en met een verstop filter gaat je ontluchting het carter leegzuigen. Maar als er (schoon) water in je filter zit lijkt die weg mijn onlogisch.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water op de cilinders 15 juni 2009 06:37 #75772

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
hevelen via de uitlaat bij een draaiende motor lijkt me uitgesloten; het uitlaatgas (en water) maken hevelen onmogelijk.
en je weet zeker dat het niet via de inspuitpomp is gekomen, want je hebt afgetapt.
carterontluchting komt onder de cylinders uit, niet erboven.
de olie is ok, dus het is niet de koppakking (anders startte hij ook niet)
blijft alleen inlaatkleppen over, rommel via de luchtinlaat.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water op de cilinders 15 juni 2009 07:03 #75774

Het luchtfilter bestaat uit zwart sponsachtig kunststof met een metalen gaaswerk om dat mooi in vorm te houden. Ter plaatse van de inlaat zit een flink gat in dat sponsachtige materiaal, de lucht kan er nu dus vrij in.
Daar kan natuurlijk iets van mee de motor in gezogen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water op de cilinders 15 juni 2009 10:11 #75796

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Hevelen lijkt me niet echt het geval. De boot vaart in deze uitrusting al 25 jaar rond,
Misschien is het al die tijd net goed gegaan. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat het water op een of andere manier via het uitlaatspruitstuk en uitlaatkleppen de motor in is gelopen. Het kan zijn dat de waterberging in het uitlaatsysteem te klein is. Hebben achteropkomende golven de uitlaat doen laten vollopen?

Heb je een keer lang moeten doorstarten, daarmee pomp je wel koelwater in het systeem zonder dat je het door de uitlaat weer kwijtraakt? Staat het waterschepje op 'scheppen' en is de impeller wat versleten, dan kan er onder het zeilen ook water in het systeem worden gestuwd. Een beluchting helpt overigens niet tegen al deze problemen, maar is wel aan te reden als het injectiepunt op de uitlaat net boven of onder de waterlijn ligt.
...en je weet zeker dat het niet via de inspuitpomp is gekomen, want je hebt afgetapt.
Dan is de kans ook heel groot dat er meer kapot is, water in de brandstofpomp en verstuivers kan grote schade aanrichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water op de cilinders 15 juni 2009 12:39 #75820

Met de olie is alles ok.
Vanochtend de motorruimte maar eens goed geinspecteerd en daar bleek dat de losse onderdelen van de voorverbrandingskamer niet teruggemonteerd waren. Dom natuurlijk, maar toen ik de moter met de verstuivers eruit tornde, zijn die er kennelijk uitgeblazen en naar omlaag gevallen, wat ik in die donkere ruimte niet zag liggen (ben geen techneut dus rekende niet op dat soort extra's, dus heb de verstuivers teruggeplaatst. Afijn dat is inmiddels verholpen en de motor draait als een zonnetje (onbelast), haalt zijn toeren, geeft bij 2000 toeren (onbelast) wat blauwige rook (niet echt veel), bij meer toeren is dat weer weg.
Ik heb overigens inderdaad heel wat keren moeten doorstarten om de brandstof weer in het systeem te krijgen, dus dat van dat teveel aan water in de uitlaat dat kon wel eens kloppen. Nu ik dat weet vraag ik me sowieso af hoe dat koelwater het systeem weer uitkomt, met die flinke zwanehals achterin het schip. Controleren kan je dat volgens mij niet. Blijft natuurlijk de vraag langs welke weg dat water vanuit de uitlaat naar de luchtinlaat reist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water op de cilinders 15 juni 2009 14:50 #75837

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Normaal wordt het water met het verbrandingsgas naar buiten gedrukt, als de motor niet gaat lopen gebeurt dat niet en hoopt het water in de uitlaat op. Daar kan een paar liter water in, maar als de bocht van de zwanenhals hoger zit dan de uitlaatklep van de motor zal het water eerst de motor inlopen, bij de overgang van inlaatslag naar uitlaatslag kunnen zowel de inlaat- als uitlaatklep open staan, zo kan het water ook in het inlaatfilter komen.
Waarschijnlijk heb je hier de oorzaak te pakken, om dit in het vervolg te voorkomen kun je bij langdurig doorstarten eerst de buitenkraan dichtdraaien, loopt de motor eenmaal kun je de kraan weer open zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water op de cilinders 15 juni 2009 16:26 #75851

Net dat is de reden waarom ik mijn Volvo Penta, als hij echt koud staat, altijd met gesloten buitenkraan start. Voor je het weet pomp je het hele uitlaatsysteem vol met koelwater en het lage toerental van de getornde motor krijgt dit ophopende water niet door het gehele koelkanaal gepompt. De mogelijke gevolgen zijn bekend. Pas als de motor aangesprongen is draai ik de buitenwaterkraan open.

Deze tip kreeg ik overigens van een technieker van Volvo Penta. Ik denk dat je van geluk mag spreken dat je de motor niet helemaal stuk hebt gedraaid! Eind goed al goed, oef!

Groetjes, Jeroen.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water op de cilinders 15 juni 2009 17:01 #75855

Vooralsnog gaan we er maar vanuit dat het allemaal meevalt. Ik zal in elk geval moeten zorgen dat het water uit het brandstofsysteem blijft. Ik wil eenieder die zijn visie hierop heeft gegeven hartelijk danken voor de hulp.

Ik ben zeer onder de indruk van hoe dit forum werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zelfde Probleem 19 aug 2009 15:49 #83560

  • nielsbos
  • nielsbos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo,

Ook ik heb dit probleem gehad met een VP MD11C.
Motor zit al 30 jaar in onze boot. We hebben ergens aangelegd en wouden weer een rondje gaan varen. Dit konden we vergeten. Water op de cilinder en als gevolg dat de Koppakking er uit vliegt. Het bleek dus dat die is gaan hevelen. Nieuwe koppakking en opnieuw dit probleem. We hebben toen een beluchter er tussen gezeten meteen was het hele probleem afgelopen!

Groetjes,
Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water op de cilinders 19 aug 2009 17:11 #83565

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Wanneer het injectiepunt van het koelwater zich minder dan 15 cm boven de WL bevindt altijd een beluchter plaatsen!!
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl