Hevelen lijkt me niet echt het geval. De boot vaart in deze uitrusting al 25 jaar rond,
Misschien is het al die tijd net goed gegaan. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat het water op een of andere manier via het uitlaatspruitstuk en uitlaatkleppen de motor in is gelopen. Het kan zijn dat de waterberging in het uitlaatsysteem te klein is. Hebben achteropkomende golven de uitlaat doen laten vollopen?
Heb je een keer lang moeten doorstarten, daarmee pomp je wel koelwater in het systeem zonder dat je het door de uitlaat weer kwijtraakt? Staat het waterschepje op 'scheppen' en is de impeller wat versleten, dan kan er onder het zeilen ook water in het systeem worden gestuwd. Een beluchting helpt overigens niet tegen al deze problemen, maar is wel aan te reden als het injectiepunt op de uitlaat net boven of onder de waterlijn ligt.
...en je weet zeker dat het niet via de inspuitpomp is gekomen, want je hebt afgetapt.
Dan is de kans ook heel groot dat er meer kapot is, water in de brandstofpomp en verstuivers kan grote schade aanrichten.