Ries77 schrijft:Ik heb idd de bovenste bougie los gedraaid.
Ik zie ook de contact punten.
Dat BDP snap ik niet (wat is dit) dit is je bovenste dode punt
Ik zie op mijn vliegwiel en 1.
Ik heb die 1 bij het contactpunt staan die ik ga verstellen.
Gister had ik nog 1 bougie die vonkte en nu geen 1 meer.
En dan snap ik nog 1 ding niet.
Er zitten 2 punten op de motor en 2 cilinders. 1 setje punten per cilinder.
Ik weet van andere ontstekingen dat je je zuiger in de hoogste sand moet zetten. dat is dus je bdp
Moet dat hier ook.
En dan nog even die graden waar moet ik dat kunnen ziendit zou op de zijkant van je vliegwiel moeten staan
of ik denk te moeileijk of mijn motor ziet er anders uit.
Het is de zwarte yamaha met de rode sticker op e kap.
bj waarschijnlijk ergens 70 of 80 jaren.
oranje draa op een contact punt en een grijze op de ander.
bij volgas staat de gasklep open (plat in de caberateur)
Wil iemand mij nog een keer van a tot z uitleggen hoe ik te werk moet gaan als ik de contacpunten zie.
waar moet die 1 staan.
de rechter punt is de bovenste cilinder
waar staat die 1 dan bij deze punt.
en moet ik de andere punt dan afstellen door te draaien aan de vlierwiel of kan ik dit doen als het vliegwiel bij de 1 nog bij de anderpunt staat
ik heb even gebeld wat het kost om hem af te laten stellen maar dit is niet leuk.jeetje wat kost zoiets dan moet maximaal een half uurtje duren denk ikzo
maak anders even een foto van de binnenkant dan legt het vaak wat makkelijker uit.
waar kom je overigens vandaan, mischien woont er iemand in de buurt die wat voor je kan betekenen.
om overigens even terug te komen op mijn eerste post, van het voorjaar begon de motor weer slechter te lopen, dus nog maar eens de boel open gehaald, en de punten waren nu echt op(heb ik toch 2 jaar kunnen rekken).
maar ik heb dus maar nieuwe punten gekocht en gelijk condensatoren en hij loopt nu weer echt als een zonnetje, stuk zuiniger ook, en hij heeft op mijn vakantie zeeland dit jaar geen slag fout gemaakt.
ARco