Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Afstelling Yamaha bbm

Afstelling Yamaha bbm 25 juni 2009 10:04 #77300

aangezien mijn buitenboordmotor al en tijdje niet echt lekker loopt wil ik de ontsteking een opnieuw afstellen, maar kan eigenlijk nergens de gegevens vinden

weet iemand de contactpunten afstand en het ontstekingstijdstip van een yamaha 8b (677) bouwjaar van de motor is 1977

M.v.g.

Arco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 27 juni 2009 16:29 #77552

nou dankzij jullie oneindige hulp( en mijn google talenten) :lol: :lol: loopt de motor sinds vanochtend weer als een zonnetje

ik heb engelse tegenhanger van deze site gevonden waar in stond hoe de motor moest staan linkje hier

www.sailingtalks.com/forums/ge...g-on-old-yamaha.html

daar stond onderstaand stukje in
Yamaha 8B and japanese mariner settings. The point settings are between 0.3 and 0.4mm. Adjust top cylinder first, then adjust timing 25 deg BTDC in fully advanced position (full throttle setting)> adjust lower cylinder by adjusting points to give timing at 25 deg BTDC in fully advanced position.
(Tip use a plastic strip to isolate the points not being tested and use a conectivity meter to test opening closing point)

ik zet het hier neer omdat er dan weer een plekje op internet extra is waar het op staat zodat een ander met hetzelfde probleem de oplossing eerder kan vinden.

toch jammer dat ik 2 jaar met een zeer slecht lopende motor heb rond gevaren wat ik vanochtend in nog geen half uurtje opgelost heb :lol:

Maar ja ik ben iig weer blij

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 13 juli 2009 21:10 #79718

Hallo,

Hoe heeft u de contactpunten kunnen afstellen op de juiste maat? Er zit toch een "vliegwiel" bovenop de motor die weerhoud mij ervan om de contactpunten te zien laatstaan afstellen. Of is daar een tooltje voor?

Vriendelijke groeten,

Harold Schuurmans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 13 juli 2009 21:40 #79726

Bovenop het vliegwiel zie je 3 boutjes zitten, als je deze losmaakt kan je een plaatje losmaken daaronder zie je de contactpunten zitten, dan kan je met een voelermaatje en een schroevendraaier de boel afstellen.

oh enne u is jij hoor zo oud ben ik niet :wink:

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 14 juli 2009 03:52 #79737

Dank je wel :)

Dan gaat ik de motor verder "uitkleden". Heb namelijk zelf vermogens verlies, en nieuwe bougie's heeft een beetje geholpen maar nog niet echt super.

Bedankt voor je snelle reactie.

Groeten,

Harold
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 14 juli 2009 09:50 #79775

Graag gedaan hoor.

mocht je nog meer hulp nodig hebben hoor ik het wel.

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 14 juli 2009 15:56 #79799

Ik ga er morgen weer mee verder, ik heb de starttrekker er al af en die ringen eronder.......... en waarempel 2 gleufen waar ik net de contactpunten zie zitten 8O

ik zie ze nauwelijks openen, dus het lijkt erop dat ze te dichtbij staan. Moet ff voelermaten aanschaffen want het schijnt dat het nogal precies komt bij deze motoren (met mijn brommers vroeger was het 1 op het oog :roll: en ging altijd goed)

Moet er ook ergens een luchtstelschroef op de carb zitten of is dat alleen bij 4-takt?

Groeten,

Harold
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 14 juli 2009 15:59 #79800

er zit geloof ik ook een luchtstelschroef op, maar daar zou ik eerst even van afblijven, eerst eens naar de ontsteking kijken

let op dat je de ontsteking afstelt als de motor in zijn volgas staat en dan 25 graden Voor BDP(tekens staan op vliegwiel)

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 14 juli 2009 18:44 #79821

er zit geloof ik ook een luchtstelschroef op, maar daar zou ik eerst even van afblijven, eerst eens naar de ontsteking kijken

let op dat je de ontsteking afstelt als de motor in zijn volgas staat en dan 25 graden Voor BDP(tekens staan op vliegwiel)

ARco

thx, ik zie de merktekens idd op het vliegwiel staan. Ik heb een streepje waarbij 1 bij staat geponst en een merktekentje waar niets bijstaat ??
Aan welk merkteken moet ik dat streepje dan gelijk zetten? Ik zie 1 (verbogen) opstaand lipje bij contactpunt voor cylinder 2 (orangedraadje aan contactpunt) en bij de andere contactpunt (grijsdraadje aan contactpunt) zie ik niets.

Kun je mij vertellen hoe dit gaat?


groeten,

Harold
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 14 juli 2009 19:10 #79826

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7191
even een tip,
wat heel soms gebeurd bij deze motoren is dat het vliegwiel ten opzichte van de krukas verdraaid. dit kan gebeuren door bijv. een kapot spietje die tussen de krukas en het vliegwiel zit.ik heb dit een keer gehad bij een motortje die liep ook niet helemaal goed .
soms kun je je het apezuur zoeken naar dit soort dingetjes.

groeten bennie
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 18 juli 2009 15:11 #80214

Het vliegwiel is helemaal top, heb een poging gedaan om de contactpunten af te stellen op die volgas methode........ niet gelukt :D ....... motor liep helemaal niet meer ..... hahaha ......

toen maar de ontsteking op neutraal gezet, de eerste cylinder op bdp en toen de contactpunten tegen elkaar gezet....... motor liep weer :P ......
en zelfs beter dan voorheen.

Nu nog ff de echte afstelling opzoeken. Heb een boek besteld en ontvangen maar helaas staan daar niet de afstelgegevens in van mijn oude bj '78 AK15 yamaha motor :( .

Toch maar weer verder zoeken, tot die tijd kan ik iig varen.

greetz,

Harold

ps: als iemand nog een idee heeft of DE oplossing dan hoor ik dat graag :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afstelling Yamaha bbm 26 nov 2009 07:52 #100961

  • Bert10
  • Bert10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Hallo, ik heb zelf een Mariner 6 PK 2 cilinder (1982). Volgens mij hetzelfde type motor als de yamaha. De contactpunten op de goede tijd afstellen lukt wel maar ik heb over de afstelling de volgende vraag: Bij het gasgeven verdraaid de ring van de ontsteking ( hoort zo) en deze ring drukt vervolgens door middel van een metalen plaatje de gasschuif van de carburateur open. Dus hoe meer gasgeven hoe meer voorontsteking. Maar dit plaatje is verstelbaar ( het is dus mogelijk met half gas veel of juist weinig voorontsteking te geven). Weet iemand hoe deze afstelling moet staan?
Ik kan hierover niet vinden op internet.
Ik hoop op jullie deskundige reacties.
vr.groet Bert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 26 nov 2009 09:29 #101000

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
De eerder genoemde 25 graden komt nu aan de orde voor het afstellen van de ontsteeking.

Benodigdheden een timinglight ( stroboscoop) aan sluiten op de bovenste cilinder ( bougiekabel) motor volgas laten draaien en controleren of het merkteken op het vliegwiel in lijn komt met de graden verdeling op het blok, indien niet, het plaatje instellen zodat de voorontsteking op 25 graden komt.
Laatst bewerkt: 26 nov 2009 20:53 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 29 nov 2009 20:17 #101595

  • Bert10
  • Bert10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Henk, bedankt voor je reactie. Maar ik kom er niet echt uit. Wanneer de motor draait blijft het ontstekingstijdstip altijd op hetzelfde moment staan. Ook als ik gas geef met de hand en dan aan de schijf draai ( waar de ontsteking op zit) verandert het ontstekingstijdstip niet. Staat nu op 30 graden en dat blijft zo. Ik werk met een stroboscooplamp.
Kortom: ik begrijp de werking van de vooronststeking niet.
Heb je nog meer info voor mij?
vr.groet, Bert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 29 nov 2009 20:38 #101599

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Als het goed is veranderd je voorontsteking van ongeveer 0 graden bij stationair draaien naar in dit geval 30 graden bij volgas. Door de lengte te veranderen van het armpje of hoe dit ook uitgevoerd is bij Yamaha ( geen specialist op dit type ) dat van de gashendel afkomt verander je de voor onsteking, met het plaatje wordt neem ik aan de gasklep van de cabarateur meegenomen, deze niet verstellen.

Bij een buitenboordmotor wordt door middel van de gashendel niet direct de gasklep bedient maar de ontsteking geregeld , deze neemt vervolgens (plaatje) de gasklep mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 27 juli 2010 19:48 #139285

Na mijn problemen met het afslaan van de motor bij volgas dacht ik kom, laat ik eens aan de ontsteking gaan pielen. Helaas loopt ie nu nog minder.

Ik heb de adviezen van hierboven opgevolgd maar snap niet hoe ik de ontsteking weer op neutraal krijg?

Iemand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 01 aug 2010 21:05 #139866

  • Ries77
  • Ries77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Beste mensen,

Ik lees hier ale berichten en zit zelf ook met een probleem
Mijn 15 pk doet niks meer.
Ik heb de vonk gecontroleerd en zie dat de bovenste bougie het niet doet.
De bobine even aan gesloten via de onderste ontekingsdraad en toen deed hij het wel.
Ik ga ervan uit dat 1 van de contact punten niet goed meer staat.
Ik het het vliegwiel verwijderd en de onteking ziet er netjes uit, geen sluiting of dergelijke.
Ik ga dus nu mijn vliegwiel weer terug zetten en wil dan de ontstekking afstellen maar ik heb geen stoposcoop.
Hoe kan ik het doen met een voeler maat?
Zet ik dan de opening van het vliegwiel boven de punten, en welke voeermaat moet er dan tussen de punten. moet ik op dat moment ook volgas staan? en welke cilinder is welke punt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 03 aug 2010 15:05 #140198

Ik heb de afstelling weer goed gekregen op de simpele manier, zonder stroboscoop lamp ed.

Kijkend naar de motor vanuit de boot:

haal de bougie uit je bovenste cilinder. De contactpuntjes voor deze cilinder zijn bij mij de puntjes aan de rechterkant. Voel met n schroevendraaier waar het bdp is. Kijk op de ring (onder het vliegwiel) naar markeringstekens voor de graden. Draai de cilinder een klein stukje terug, voel met de schroevendraaier dat je niet te ver gaat. Je ziet nu de puntjes iets van elkaar komen. Gebruik een voeler maatje, bij mijn Yamaha 8b uit 1977, is het tussen de 0.3 en 0.4 mm. Ik heb 0.3 gebruikt. Let op dat je vol gas geeft bij het afstellen. Voelermaatje tussen de puntjes, schroefje er naast losdraaien, ff iets wiebelen met t voelermaatje en de schroef weer vastdraaien, nu pas t voelermaatje er uit.

Mijne draait weer prima en dit was de eerste x ooit dat ik contactpunten zag :-)

geluk er mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 03 aug 2010 17:33 #140231

  • Ries77
  • Ries77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik heb idd de bovenste bougie los gedraaid.
Ik zie ook de contact punten.
Dat BDP snap ik niet (wat is dit)
Ik zie op mijn vliegwiel en 1.
Ik heb die 1 bij het contactpunt staan die ik ga verstellen.
Gister had ik nog 1 bougie die vonkte en nu geen 1 meer.
En dan snap ik nog 1 ding niet.
Er zitten 2 punten op de motor en 2 cilinders.
Ik weet van andere ontstekingen dat je je zuiger in de hoogste sand moet zetten.
Moet dat hier ook.
En dan nog even die graden waar moet ik dat kunnen zien
of ik denk te moeileijk of mijn motor ziet er anders uit.
Het is de zwarte yamaha met de rode sticker op e kap.
bj waarschijnlijk ergens 70 of 80 jaren.
oranje draa op een contact punt en een grijze op de ander.
bij volgas staat de gasklep open (plat in de caberateur)

Wil iemand mij nog een keer van a tot z uitleggen hoe ik te werk moet gaan als ik de contacpunten zie.
waar moet die 1 staan.
de rechter punt is de bovenste cilinder
waar staat die 1 dan bij deze punt.
en moet ik de andere punt dan afstellen door te draaien aan de vlierwiel of kan ik dit doen als het vliegwiel bij de 1 nog bij de anderpunt staat
ik heb even gebeld wat het kost om hem af te laten stellen maar dit is niet leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 03 aug 2010 21:53 #140286

Ik maak morgen wel ff foto's voor je want je hebt gelijk, hiervoor betalen is nie grappig nie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 07:22 #140307

Ries77 schrijft:
Ik heb idd de bovenste bougie los gedraaid.
Ik zie ook de contact punten.
Dat BDP snap ik niet (wat is dit) dit is je bovenste dode punt
Ik zie op mijn vliegwiel en 1.
Ik heb die 1 bij het contactpunt staan die ik ga verstellen.
Gister had ik nog 1 bougie die vonkte en nu geen 1 meer.
En dan snap ik nog 1 ding niet.
Er zitten 2 punten op de motor en 2 cilinders. 1 setje punten per cilinder.
Ik weet van andere ontstekingen dat je je zuiger in de hoogste sand moet zetten. dat is dus je bdp
Moet dat hier ook.
En dan nog even die graden waar moet ik dat kunnen ziendit zou op de zijkant van je vliegwiel moeten staan
of ik denk te moeileijk of mijn motor ziet er anders uit.
Het is de zwarte yamaha met de rode sticker op e kap.
bj waarschijnlijk ergens 70 of 80 jaren.
oranje draa op een contact punt en een grijze op de ander.
bij volgas staat de gasklep open (plat in de caberateur)

Wil iemand mij nog een keer van a tot z uitleggen hoe ik te werk moet gaan als ik de contacpunten zie.
waar moet die 1 staan.
de rechter punt is de bovenste cilinder
waar staat die 1 dan bij deze punt.
en moet ik de andere punt dan afstellen door te draaien aan de vlierwiel of kan ik dit doen als het vliegwiel bij de 1 nog bij de anderpunt staat
ik heb even gebeld wat het kost om hem af te laten stellen maar dit is niet leuk.jeetje wat kost zoiets dan moet maximaal een half uurtje duren denk ikzo

maak anders even een foto van de binnenkant dan legt het vaak wat makkelijker uit.
waar kom je overigens vandaan, mischien woont er iemand in de buurt die wat voor je kan betekenen.

om overigens even terug te komen op mijn eerste post, van het voorjaar begon de motor weer slechter te lopen, dus nog maar eens de boel open gehaald, en de punten waren nu echt op(heb ik toch 2 jaar kunnen rekken).
maar ik heb dus maar nieuwe punten gekocht en gelijk condensatoren en hij loopt nu weer echt als een zonnetje, stuk zuiniger ook, en hij heeft op mijn vakantie zeeland dit jaar geen slag fout gemaakt.

ARco
Laatst bewerkt: 04 aug 2010 07:26 door Blacktoppie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 07:54 #140310

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ries77 schrijft;"Er zitten 2 punten op de motor en 2 cilinders."
ARco schrijft;"1 setje punten per cilinder."

Is dat niet ongewoon 2 setjes contactpunten op een 2 cylinder?. Wordt er niet bedoeld dat een setje gewoon 2 contactpunten heeft?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 08:28 #140320

Proost schrijft:
Ries77 schrijft;"Er zitten 2 punten op de motor en 2 cilinders."
ARco schrijft;"1 setje punten per cilinder."

Is dat niet ongewoon 2 setjes contactpunten op een 2 cylinder?. Wordt er niet bedoeld dat een setje gewoon 2 contactpunten heeft?.

ja dat bedoel ik idd 1 punt per cilinder ik had het een beetje raar neer gezet(met setje bedoel ik punt+condensator)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 09:39 #140341

  • Ries77
  • Ries77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik woon in bunnik
Ik had naar loosdrech mlv gebeld yamaha dealer en inclusef nieuwe contactpunten en inpeller kwam ik op circa 300, euro.

Waar heb jij die condensator en punten gekocht
Ik had inmiddels door wat het BDP is.
Die 20 graden tekens heb ik nog niet gezien op mijn vliegwiel maar daar ga ik nog even naar kijken en dan maak ik ook even de foto, doe ik vanavond even.

maar moet ik na dat ik cilinder 1 af heb gested het vliegwiel draaien zodat cilinder 2 ook in BDP staat of blijft deze gewoon stan in de stand waar je cilider 1 in afsteld
en hoe zet je hem in een neutraal afstelling zoals Pieter vroeg?
best lastig klusje als het niet gaat. hahaha.

Ik waardeer jullie hulp enorm!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afstelling Yamaha bbm 04 aug 2010 10:47 #140362

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Normaal wordt de afstelling 1 keer op de manier gedaan zoals in het boekje staat en dan is dat ook gelijk goed voor de volgende cilinder(s. Dus 1 keer afstellen is genoeg.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl