Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Werkschroef Yamaha bbm

Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 09:55 #77900

ik vind dat mijn buitenboord brommer wel iets meer kracht mag hebben en wil daarom een werkschroef aanschaffen.
de buitenboordmotor hangt achter een zeilboot van 7.35 en de boot weegt iets van 1200 Kg
buiteboordmotor is een yamaha 8b(677) uit 1978.
nou heb ik op www.buitenboord.com diverse schroeven gezien allemaal met een andere spoed, iemand enig idee welke ik moet hebben

* Propeller 6A, 6B, P165, 8A, 8B, 9x5 3/4-C
* Propeller 6A, 6B, P165, 8A, 8B, 9x7 1/2-C
* Propeller 6A, 6B, P165, 8A, 8B, 9x7-C
* Propeller 6A, 6B, P165, 8A, 8B, 9x9-C

die zaak zelf zegt dat ik de bovenste moet hebben, zijn jullie het daar mee eens?


ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 10:12 #77905

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik vraag me af of dat je dat ongestraft kunt doen. Mijn vraag is : Met een werkschroef komt er veel meer krachten op je aandrijfwerk te staan en zulledn dan ook dienovereenkomstige aan een hogere slijtage onderhevig zijn. Lagers, tandwielen etc.

Of niet?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 10:20 #77906

tja zou kunnen.

aan de andere kant hoor je ook dat een orignele schroef eigenlijk voor hogere snelheid ontworpen is en als je dan zo'n motor achter een zeilboot hangt ,die een langzamere snelheid vaart, de schroef meer lucht gaat slaan maw hij verliest veel energie met niks doen, met een andere spoed zal de motor dit niet(minder) doen ook zal hij iets minder toeren draaien geloof ik..

en tuurlijk kan je niet veel harder als je rompsnelheid en dat haal in nu ook wel, alleen het manouvreren zal wat lekkerder gaan, en met een beejte geluk zal de motor iets minder toeren draaien om de rompsnelheid te halen

en opzich ben in niet zo erg bang voor slijtage, ze maken niet voor niks werkschroeven toch.

Arco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 10:37 #77911

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik zeg het hierom: Yamaha fabriceert speciale heavy duty BB motoren, compleet met werkschroef en al. Zwaarder aandrijfwerk, zwaardere tandwielen etc.
Veel vermogensverlies vindt plaats door de haakse overbrengingen van de vaak onderbemeten tandwielen.
Maar je kunt het altijd proberen......
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 10:40 #77912

true daar heb je ook gelijk in natuurlijk..
maar waarom zou yamaha dan ook zelf andere schroeven ontwikkelen voor oudere motoren.



Arco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 10:41 #77913

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Vervangingsmarkt en jongens zoals jij Arco 8) ..........
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 10:43 #77914

haha dat is ook weer waar.

overigens vergeet ik erbij te zeggen dat ik een paar weken terug met mijn huidige schroef een steen geraakt heb(lang verhaal) dus die is ook niet helemaal 100% meer daarom wil ik ook een andere/nieuwe schroef hebben.

Arco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 10:51 #77916

Ik denk dat je met een werkschroef al een aanzienlijk verschil zult merken. Ga even langs bij een officiële Yamaha dealer en laat je daar goed adviseren, je kunt dan altijd nog kijken of je dezelfde schroef ergens anders goedkoper op de kop kunt tikken.
Ik heb zelf dit jaar mijn 9.9 pk 4-takt Yamaha vervangen door eenzelfde motor in de Hi Thrust uitvoering (=werkmotor), met een (grotere) werkschroef en een andere overbrenging. Dat is echt een wereld van verschil! Moest ik vroeger aardig richting vol gas om mijn 3 ton zware schouw naar de rompsnelheid te brengen, nu haalt mijn nieuwe motor dat met half gas op z'n sloffen. Hij is bovendien een stuk stiller en zuiniger. Alleen niet lichter in gewicht, helaas...

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 12:17 #77933

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Je geeft nu in feite precies aan wat ik in mijn vorige posts al zeg.
De Heavy Duty uitvoering levert ongeveer een werkvermogen vergelijkbaar met een 20 pk als je de9,9 als basis neemt.
Een wereld van verschil, wat heet - prijs is dan ook wel een duizend euro meer.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 12:27 #77935

Volgens mij is de prijs van de hi thrust uitvoering van de 9.9 nauwelijks hoger dan die van de gewone 4-takt. Ik heb hier de prijslijst niet liggen, maar kan het vanavond wel even nakijken.
Dat "20 pk" effect valt volgens mij wel mee. De motor levert gewoon 9.9 pk aan de schroef, alleen bij lagere toerentallen en lagere vaarsnelheden, waardoor hij geschikt is voor zware boten. Hang een dergelijke motor aan een lichte (speed)boot en je krijgt het omgekeerde effect: dan komt ie niet vooruit waarschijnlijk. Het is vooral een kwestie van de juiste motor aan de juiste boot.
Even terug naar het topic: als je niet in staat bent om je motor om te ruilen voor werkmotor model, dan kan alleen een werkschroef al een heleboel verschil maken. Waarschijnlijk vaar je er ook beter mee achteruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 12:36 #77937

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Het 20 pk effect was meer als metafoor bedoeld dan als werkelijke parameter.
Wat betreft de prijs heb je zonder meer gelijk - het verschil is nauwelijks 200 euro - was in de war met een ander model.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 13:15 #77942

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@ Blactoppie de geadviseerde schroef is de juiste

Dit zijn geen Hi Trust schroeven zoals bij de werkmotoren, die hebben een grotere diameter en daar zou je problemen mee krijgen op het gebied van lagers etc, echter die kan je niet kwijt aan je motor omdat de diameter te groot is, de geadviseerde schroef laat je motor soepler draaien omdat de spoed kleiner is, de laatste schroef is bv. bedoelt voor planerende boten, als we die aan een waterverplaatsende boot hangen, dan kom je nooit aan het max toerental van de motor en is er veel schroefslip.

De berekening is met de volgende gegevens gemaakt

Lengte waterlijn 12 mtr tik foutje = 7 mtr
gewicht 1200 KG
motorvermogen 8 pk
reductie 2:1
max RPM 5500
schroefbladen 3


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 13:39 #77943

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik denk dat de LWL een beetje ruim genomen is! Blacktoppie zegt bovenin dat z'n boot 7,35 m is....

Maar goed om te zien dat er een rekenaar is die ernaar kan/wil kijken!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 14:00 #77947

@ henkvd kijk helemaal geweldig dit, ik had zelf ook al z'n programmatje gevonden op internet maar kwam er niet helemaal uit, mooie uitleg ook van je, het word allemaal wat duidelijker.

@ trotti als ik kijk naar de berekening is hij daar wel uitgegaan van 23Feet en dat komt in de buurt van mijn bootlengte.

ik ga binnenkort die andere schroef eens bestellen en laat wel weten hoe het werkt..

Arco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 14:19 #77948

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ja, ik zie het! Excuses ik had nog niet goed naar het plaatje gekeken!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 15:11 #77953

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Yep, heb zelf de 9.9 hy trust, de motor is idd uitgevoert met een zwaarder drijfwerk dan de standaart 9.9.
Vooruit en achteruit bijde net zoveel kracht, meer als menig klein dieseltje.
Het zit em in het koppel of draaimoment, het is dan ook een fikse schroef.

Van her duitse Sprinta forum weet ik dat er enkele zijn die een werkschroef op een standaard motor gebruiken, en zij zijn ''begeistert dar von'', het lijkt er op dat het dus wel heel blijft bij ons soort gebruik.
Dat Yam. de motor zwaarder uitvoert is om dat deze tor wereldwijd als pure werkmotor wordt verkocht, en ze moeten natuurlijk ook garantie geven.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 17:28 #77961

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@ Ron b, de hi trustmotoren ( werkmotoren ) hebben ook een grotere afstand tussen de cavitatieplaat en de schroefas, hierdoor is het mogelijk een grotere diameter schroef toe te passen, neem daar bij ook eens de grotere overbreng verhouding, vandaar dat deze motoren veel harder trekken.

groter koppel door grotere overbreng verhouding en grotere schroef diameter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 18:39 #77968

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vroeger op verschillende bb motoren, o.a. Mercury en Mariner, een werkschroef toegepast en nog nooit wat anders gewisseltd dan de schroef. De bladvorm en de spoed zijn afwijkend maar verder hoef je niets te wisselen. Je kunt toch niet hoge toeren draaien met dit soort schroeven dus veel meer kracht komt er niet op. Anders was ik daar wel over geïnformeerd destijds.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 30 juni 2009 20:20 #77998

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Vroeger op verschillende bb motoren, o.a. Mercury en Mariner, een werkschroef toegepast en nog nooit wat anders gewisseltd dan de schroef. De bladvorm en de spoed zijn afwijkend maar verder hoef je niets te wisselen. Je kunt toch niet hoge toeren draaien met dit soort schroeven dus veel meer kracht komt er niet op. Anders was ik daar wel over geïnformeerd destijds.

Groet, Dennis

Mee eens, alleen de werkmotoren zijn anders van constructie, een normale motor voorzie je van een "werkschroef" een normale schroef wat betreft diameter ( groter kan er gewoon niet in ) en een kleine spoed. Dat resulteert in een schroef die bij een waterverplaatsend schip hoort. De door de leverancier gemonteerde standaard schroef is in alle opzichte een compris, een goede leverancier zal een een passende schroef voor het schip op monteren.


In het geval van Blacktoppie de geadviseerde schroef, de komt ook overeen met de berekening.
Bij gelegenheid zal ik de berekenng eens stap voorstap maken, geeft direct wat meer inzicht wat een goede schroef en een verkeerde schroef. Basis van de berekening is de theoretische rompsnelheid, de spoed met het max schroefas toerental geven een afstand, hierop wordt de slip van de schroef verrekend en afhankelijk van het vermogen de diameter van de schroef bepaalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 01 juli 2009 11:27 #78093

dank allemaal, de schroef is gisteren besteld dus nu maar even wachten tot hij binnenkomt, zal morgen wel worden aangezien het na 4en was toen ik bestelde

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 01 juli 2009 19:18 #78152

vanavond het pakketje binnengekregen, maar helaas de verkeerde schroef opgestuurt gekregen, de opgestuurde schroef is een 9 x 7"
mailtje is al onderweg naar de shop en ik wacht op hun reactie.

ik heb al meerdere keren daar besteld en ben altijd goed geholpen dus ik verwacht niet anders dan dat het goed opgelost word...

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 01 juli 2009 21:05 #78182

Super service weer, het mailtje was nog geen 5 min de deur uit of ik kreeg al reactie dat ik de oude schroef terug kon sturen en morgen de goeie + verzendkosten voor de oude opgestuurt krijg.

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 05 juli 2009 07:35 #78512

Vrijdag de andere schroef binnen gekregen en gelijk aan de motor gehangen, echt een wereld van verschil had ik nooit verwacht.

de boot vaart veel sneller, stroom mee op de lek en dan volgas lijkt het bijna een speedboot en stroom tegen volgas ga ik nu bijna zo hard als ik normaal stroom mee volgas ging.

ik kan het ook heel goed merken als ik minder toeren vaar, heb heel weining toeren nodig om een aangename snelheid te halen, dit gaat mij een hoop brandstof schelen.

bedankt allemaal voor het helpen...

Arco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 14 sept 2009 16:58 #89093

De berekening is met de volgende gegevens gemaakt



staat deze berekening ergens online? Ik zou deze voor mijn eigen bootje willen uitvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha bbm 14 sept 2009 17:34 #89119

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
http://www.vicprop.com/displacement_size.php

Deze werkt eenvoudiger dan het eerder door mij gebruikte voorbeeld. Tevens geeft dit rekenmodel inzicht in rompsnelheid, benodigd vermogen om aan de rompsnelheid te komen en wat je dan over hebt aan vermogen om de rompsnelheid te behouden.

Voor het berekenen is het aan te bevelen de Desired maximum speed iets boven de rompsnelheid te nemen.
Number of shaft bearings between the gear box and the propeller, hier worden wat verliezen toegepast om het vermogen aan de schroef te bepalen.

* let op de gebruikte eenheden !!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl