Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voorgloeien hoe?

Voorgloeien hoe? 05 juli 2009 18:55 #78557

  • plein69
  • plein69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Goedenavond,

Ik had een vraag.
Sinds een paar weken hebben wij een Compromis 850AK gekocht met een Bukh 2 cilinder 20Pk Diesel.

Nu had mijn vorige boot een bezine motor dus hoefde ik niet voor te gloeien.
Moet / kan ik bij een bukh diesel voorgloeien?
Zo ja hoe.
of wie kan mij zeggen wat de lampjes op het paneel zijn.
Bij contact geen lopende motor branden de bovenste groen en rood.
Ik heb van ieder dingetje een handleiding / instructieboek of onderhoudsboek maar net niet van de bedieningspaneel.

Alvast bedankt.

Groet,

Richard

Zie onder een foto van mijn bedieningspaneel.

Compromis 850AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien hoe? 05 juli 2009 19:12 #78561

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Voor zover ik het weet zou je een Bukh niet hoeven voor te gloeien en je zou zo kunnen starten. Heb je problemen met starten dan nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien hoe? 05 juli 2009 19:22 #78564

  • plein69
  • plein69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
De vorige eigenaar heeft de motor / boot lang niet gebruikt.
(Aankomende winter krijgt motor groot onderhoud evenals de rest van het schip)

Hij start wel.
Alleen duurt het een paar slagen voor dat hij loopt.
En na starten rookt hij wat. (Is ook gelijk weer weg)

Bij mijn albin bezinemotor was een halve slag van de startmotor voldoende om hem aan de praat te krijgen.

Vandaar dat ik het idee in mijn hoofd had dat er mogelijk een voorgloeistand op zou zitten.

Weet u toevallig welke lampjes waarvoor zijn?

Groet,

Richard
Compromis 850AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien hoe? 05 juli 2009 19:26 #78565

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Dat je even een paar slagen moet maken voordat de motor loopt is normaal bij een Bukh. Het groene lampje zal denk ik het contactlampje zijn. De rode lampjes zijn voor de oliedruk en temperatuur (waarschuwingslampjes bij uitvallen oliepomp = verlies oliedruk, te hoge temperatuur)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien hoe? 06 juli 2009 07:02 #78611

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een Bukh is een direct ingespoten motor en hoeft niet voorgegloeid te worden. Een paar slagen is op zich normaal maar dat zal na een grote beurt wel soepeler gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien hoe? 17 aug 2009 12:35 #83177

  • joho
  • joho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik heb enkele jaren een zeilboot gehad met een Bukh motor. Startte met name slecht als het kouder was. Vanalles aan gedaan....tot zelfs een z.g. vlambougie in het luchtinlaatstuk gemonteerd. (alvorens de startknop in te drukken laat je deze middels een aparte knop heet worden, start je vervolgens de motor , krijgt deze vlambougie diesel van de opvoerpomp middels een t-stuk, en krijg je dus een vlam in de luchtinlaat die de dieselnevel laat ontbranden/uitzetten en de motor direct laat lopen. Schijnt een normale procedure bij heftrucks te zijn? maar ook in de echt koudere streken) Motor lekte echter ook olie. Uiteindelijk is hij uit de boot gehaald en heb ik hem bij de fa Clouds (Bukh imp)laten reviseren. Nieuwe bussen en zuigerveren. Hoofdoorzaak van het slechte starten was toch compressieverlies. Dit type motor start op zijn compressie: door de hoge druk neemt de temperatuur toe in de cilinder, en dat zo hoog dat de diesel ontbrand. Het compressieverlies merk je niet als de motor loopt, maar wel bij de start waar het toerental laag is.
gr Jo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien hoe? 17 aug 2009 23:08 #83295

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Als het koud is kun je ook op een of andere manier de inlaatlucht verwarmen, niet overdrijven, voor je het weet staat het luchtfilter in brand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl