Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Achteruit probleem Sabb GA diesel

Achteruit probleem Sabb GA diesel 15 juli 2009 02:10 #79864

  • Jebber
  • Jebber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Beste mensen,

Bij een klassiek inboard scheepsdieseltje, een 1-cilinder Sabb GA met verstelbare tweebladige schroef, zit ik met het volgende probleem.
Bij vol achteruit slaan (dus vol gas en max pitch achteruit) zakt het toerental van de motor tot onder het stationaire toerental. Het lijkt erop dat de motor het koppel bij vol achteruit niet kan leveren en zachtjes door zijn hoefjes gaat. De verstelbare schroef is tijdens een (gepland :lol: ) walbezoekje geinspecteerd (ook inwendig) en was in prima staat. In ontkoppelde toestand en vooruit loopt het dieseltje als een zonnetje en tijdens een proefrun op het droge manifesteerde het achteruitsla-probleem zich niet. Nu is, met een stelbout, de max pitch vooruit in te stellen echter ik kan nergens een manier vinden om de pitch achteruit te begrenzen zodat het koppel bij vol achteruitslaan binnen aanvaardbare grenzen blijft.
Nu heb ik twee vragen:

1: Weet iemand hoe ik de max pitch (en daarmee het koppel) achteruit kan instellen/begrenzen.
2. zit ik met dit koppel-verhaal op het goede spoor om het probleem op te lossen of weet iemand van jullie nog andere mogelijke oorzaken aan te dragen.

Met een noodrem aan boord is het leven nu eenmaal iets relaxter.

Mvrgr,

Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achteruit probleem Sabb GA diesel 15 juli 2009 06:56 #79873

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Heb zelf dezelfde motor staan in mijn sloepje. Wat niet wil zeggen dat ik je probleempje op kan lossen. Integendeel: geen idee eigenlijk..... Kan je alleen tippen dat er bij jachtwerf Abma in Sneek (maar weet niet waar je woont) een monteur werkt die Sabb's als hobbie heeft. Hij weet er werkelijk alles van en kan nog veel originele onderdelen leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achteruit probleem Sabb GA diesel 15 juli 2009 12:35 #79910

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Klinkt idd alsof de pitch in de achteruit te groot wordt. Uit mijn hoofd weet ik het niet helemaal precies maar het heeft te maken met de afstelling van de schuifbus die midden op de schroefas zit als ik het goed heb onthouden.
Op http://motoren/ath.cx kan je onder de tab 'Sabb' een aantal handleidingen downloaden waar het als het goed is wel in staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achteruit probleem Sabb GA diesel 20 juli 2009 17:04 #80407

  • Jebber
  • Jebber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Bedankt voor bovenstaande reacties.
Ik ga maar eens wat bellen, lezen en verder knutselen. Mocht ik het lek boven krijgen dan horen jullie nog van me,

Groeten,

Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achteruit probleem Sabb GA diesel 01 aug 2009 21:46 #81435

  • Jebber
  • Jebber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Het lek is boven. Uiteindelijk was het veel simpeler dan verwacht. De afstandbediening van de schroefverstelling was op mysterieuze wijze verlopen waardoor waardoor het spul functioneerde tussen de range 130% achteruit en 70 % vooruit met als gevolg vol achteruit een door zijn hoefjes gaande motor omdat ie het koppel niet kon leveren en vooruit een wel heel rustig varend jacht.
We hebben de bediening opnieuw afgesteld (100/100%) en hebben een biertje op het behaalde resultaat genomen.
Nogmaals bedankt voor de reacties ennuh..... hou er water onder.

Mvrgr,

Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achteruit probleem Sabb GA diesel 26 aug 2012 09:05 #313079

Beste Jan,
Jaren geleden had je onderstaand probleem met jouw SABB diesel met keerschroef. Ik heb in mijn net aangeschafte zeeschouw met G-SABB hetzelfde probleem. Kun je je nog herinneren hoe je het toen opgelost hebt? Het zou mij erg helpen want is nog een hele kunst om met deze motor en 3 hendels uit en in de box te manoeuvreren.

Met een zeilersgroet,
Eelco Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achteruit probleem Sabb GA diesel 27 aug 2012 17:36 #313668

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Beste Eelco,
Hoe bedoel je 3 hendels? Zelf heb ik een boot met een kleinere Sabb H gehad. Daarop bediende je de grote hendel voor de schroefspoed en de kleine gashendel. Langzame manoeuvres gingen werkelijk zeer gemakkelijk. Bij stationair toerental kon ik met alleen de spoedhendel traploos tussen vol vooruit en achteruit instellen.
Wat doet jouw 3e hendel?

Groet,
Coen
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achteruit probleem Sabb GA diesel 27 aug 2012 18:30 #313711


Mijn SABB heeft een hendel voor het verstellen van de schroefspoed en op deze hendel zit een kleine hendel voor het gas. Lager zit er nog een hendel welke de motor loskoppeld van de schroefas. Opzich zou je deze laatste hendel misschien niet hoeven te gebruiken als je wat meer ervaren bent met de verstelling van de spoed. Ik vind het echter nog wat lastig. Er zit immers geen schaalverdeling op de hendel met de spoedverstelling en je moet hem met een klein stelboutje ook nog eens zo afstellen dat de hendel wel kunt bewegen maar deze niet vanzelf verloopt naar een andere stand.... Van het weekend voer ik een stukje op het wolderwijd en viel de boot plots stil terwijl het motortje lekker ronkte. Ik dacht even dat we vast zaten (wel raar voor een platbodem met een diepgang van 70 cm en redelijk helder en voldoende diep water). Even naar achteren kijkend werd mij al snel duidelijk dat er geen werveling in het water zichtbaar was. Bleek de hendel voor de schroefspoed zichself losgewerkt te hebben en had de schroef geen stuwkracht meer :blush: ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achteruit probleem Sabb GA diesel 28 aug 2012 15:22 #314043

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
De hendel voor de (ont-)koppeling zat bij mijn Bries niet in de kuip maar -origineel- direct op het koppelingshuis. Daar kon ik tijdens het varen niet eens bij en ik heb er geen behoefte aan gehad.
Ik herinner me nog het stelboutje voor de frictie op de spoedverstelling, ook weer direct op het koppelingshuis. Mocht je hiermee niet het gewenste resultaat bereiken: je kunt ook meer en "fijnzinniger" frictie creeren door bewust de spoedkabel niet te vloeiend te leggen, maar juist een paar wat kortere bochten te maken. Geeft natuurlijk ook iets meer slijtage in de kabel. Ik herinner me niet dat bij mij de spoed vanaf vol vooruit terug liep.
De spoed=0-stand luisterde bij mij niet zo nauw, want een paar graden verschil voor- of achteruit gaf geen waarneembare stuwkracht. En wat let je om de standen vol achteruit - 0 - vol vooruit, met een contrasterend stickertje op de kuiprand te markeren? De tussenliggende standen gebruikte ik slechts bij heel langzame manoeuvres, of bijv. tijdens stilliggen met lichte wind op kop.
Wil je eens een foto plaatsen van je hendels? De mijne waren aanvankelijk origineel en vertoonden slip. Ik heb lang gezocht naar geschikte nieuwe hendels en kwam toen terecht gekomen bij erg dure, maar onverslijtbare hendels van Kobelt. De nieuwe eigenaar vaart er na 11 jaar nog probleemloos mee.
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl