Beste mensen,
Bij een klassiek inboard scheepsdieseltje, een 1-cilinder Sabb GA met verstelbare tweebladige schroef, zit ik met het volgende probleem.
Bij vol achteruit slaan (dus vol gas en max pitch achteruit) zakt het toerental van de motor tot onder het stationaire toerental. Het lijkt erop dat de motor het koppel bij vol achteruit niet kan leveren en zachtjes door zijn hoefjes gaat. De verstelbare schroef is tijdens een (gepland
) walbezoekje geinspecteerd (ook inwendig) en was in prima staat. In ontkoppelde toestand en vooruit loopt het dieseltje als een zonnetje en tijdens een proefrun op het droge manifesteerde het achteruitsla-probleem zich niet. Nu is, met een stelbout, de max pitch vooruit in te stellen echter ik kan nergens een manier vinden om de pitch achteruit te begrenzen zodat het koppel bij vol achteruitslaan binnen aanvaardbare grenzen blijft.
Nu heb ik twee vragen:
1: Weet iemand hoe ik de max pitch (en daarmee het koppel) achteruit kan instellen/begrenzen.
2. zit ik met dit koppel-verhaal op het goede spoor om het probleem op te lossen of weet iemand van jullie nog andere mogelijke oorzaken aan te dragen.
Met een noodrem aan boord is het leven nu eenmaal iets relaxter.
Mvrgr,
Jan.