Welnu.
Ik heb gisteren de tank geleegd. De bout om hem te legen zat haast ingeklemd tussen de tank en de startmotor, een onmogelijke plek. Gelukkig was ik zo lucide om de startmotor en dynamo af te dekken met een plastic zakje.
Van een doorgezaagd buisje had ik een opvangpijpje gemaakt zodat ik de diesel iets verderop in een beker kon opvangen. Dan zou ik iedere keer een beetje diesel opvangen, bout even dichtdraaien, beker legen in de grote emmer, en dan weer door.
Helaas zat ik scheef te kijken. Mijn gevoel voor waterpas was even weg denk ik, want de diesel liep het pijpje niet in maar stroomde aan de achterkant weg over het motorblok! In de paniek die toen ontstond ook de bout helemaal los en viel in de bilge. Dág gecontroleerd leeglopen. Mijn bilge stond vol water, en ik had hem net leeggehoost. Nu staat mijn bilge vol diesel. Ik weet niet wat ik liever had. In dat water kon ik mijn biertjes nog koelen.
Onderin de tank zat een miniem beetje water, ook best veel prut maar het brandstoffilter zag er op het oog schoon uit, in elk geval zeker niet dichtgeslibt. Heb alles nog maar weer goed schoongemaakt en dichtgedraaid. Daarbij brak het schroefdraad waarmee ik de brandstofkraan op de tank moest schroeven. Dus nu lekt de tank wat diesel langs de brandstofkraan.
Toen ging ik ontluchten. Ik moest de fuelinjection nipple volgens de servicemanual (gevonden via internet) losdraaien, maar voordat ik wist wat dát was, was het alweer een uur later. Toen kwam ik erachter dat ik mijn inbussleutels thuis had laten liggen. Twee uur later had ik eindelijk de motor ontlucht, tenminste ik heb de indruk dat ik het goed deed.
De motor startte nog steeds niet.
Nu zit ik met een niet startende motor met lekkende tank, een paar liter diesel in de bilge, een verloren zondag en een in elkaar geschrompeld zelfvertrouwen. Mijn moeder zei het al: zondagssteek houdt geen week!
Morgen om 14u komt de monteur langs. Ik zal goed meekijken wat hij doet, want ooit zal ik deze motor temmen!