Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: koude start farymann

koude start farymann 30 juli 2009 19:43 #81282

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Afgelopen week dus voor t eerst in 10 jaar een monteur losgelaten op onze oude éénpitter.
Vervangen : Impellor, alle rubber leidingen , startmotor gereviseerd, filters verwisseld, nieuwe snaren, kleppen gesteld en een nieuwe accu.
Daarna natuurlijk ontlucht

Echter als de motor langer dan 4 uur stil staat duurt t gemiddeld 2-5 minuten voordat ie aanslaat.
Mijn monteur is er niet blij van MAAR heeft géén idee waar t door komt.
Het gaat om een Farymann 1cylinder model L30 N of M

Heeft iemand hier een oplossing ?

In t boekje vd motor wordt verteld dat jebij een koude start één of ander middel in de luchtfilter kunt spuiten maar daar heb ik mn vraagtekens bij
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 30 juli 2009 19:46 #81283

Zou kunnen dat de brandstof terug zakt.

Bij mijn volvo diesel had ik ook een piepklein luchtlekje met als gevolg dat de brandstof een stuk opgepompt moest worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 30 juli 2009 19:54 #81286

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik had dezelfde op mijn vorige boot, deze motoren gloeien niet, maar ontsteken bij koude start door compressie, dit is dus ook heel belangrijk.
Na 4 uur is je motor helemaal afgekoeld en is dus de compressie weer nodig.
Je motor heeft waarschijnlijk last van compressie verlies, dit kan doordat je kleppen niet goed gesteld staan of een ernstiger oorzaak als lekke koppakking.

Edit: lees nu dat je kleppen al gesteld zijn, compressie laten testen zou ik doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 30 juli 2009 20:01 #81289

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Monteur zegt dat de compressie persé niet getest hoeft te worden die is goed.
Verder hangt mijn tank hoger dan de motor dus brandstof is ter plekke.
Nog meer suggesties mannen??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 30 juli 2009 20:17 #81293

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Mijn monteur is er niet blij van MAAR heeft géén idee waar t door komt.
Monteur zegt dat de compressie persé niet getest hoeft te worden die is goed

Dan zou ik maar eens een nieuwe monteur gaan zoeken, of het is een super monteur als hij weet dat de compressie goed is, zonder een compressie test te doen :roll: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 31 juli 2009 18:50 #81377

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Hij heeft aan de slinger gedraaid en die kreeg ie niet rond....
Bovendien schijnen die jongens op t gehoor ook al een diagnose te kunnen stellen.
Verder zei hij dat als t echt compressie troubles waren je t ook zou merken aan de rook, die zou wit zijn en dan moest de kop eraf en dat was niet nodig.
Maar ik ga om me geen vragen
Bedankt
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 31 juli 2009 20:26 #81386

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
ik heb met mijn nieuwe aankoop (friendship 22) binnen een week de farymann moeten vervangen aangezien deze helemaal versleten was, koppen van de cylinder aangetast, tandwielen versleten, etc etc. Het schijnen bekende problemen met deze motoren te zijn. Bij deze motor zat een slang in de luchtfilter die naar de quickstart spuitbus ging. Ook was er in de filter een gloeispiraal geplaatst. Op deze manier kon je hem dus beter starten. Wij echter niet! Balen!

Nu heel erg gelukkig met een lombardini uit 2000. Prachtig sterk dingetje en mooi halve minuut gloeien starten en varen! Alleen de bankrekening heeft nog pijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 03 aug 2009 09:25 #81603

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@Anjo: een monteur die beweert op het gehoor een diagnose te kunnen stellen of aan de slinger te kunnen voelen of de compressie goed is moet je de laan uit schoppen en vervangen door een echte. Compressie moet gewoon gemeten worden om zekerheid te hebben en daar hoef je echt de kop niet voor te trekken. :roll: Zou ook graag weten wie het is dan kan ik hem vermijden....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 03 aug 2009 09:41 #81605

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Ken alleen zn voornaam en bij welk bedrijf ie werkt.
Ia in Andijk, daar kom jij toch niet.
Man is op vakantie , ga als ie terug is nog wel eens praten.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 03 aug 2009 15:08 #81658

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Meten is weten en alleen maar mooi.

Toch ben ik het niet eens met de kritiek op de onbekende monteur.
Bij een 1 cilinder dieseltje kun je wel degelijk iets voelen en horen wat betrefd compressie.

Als je het torretje aan het vliegwiel met de hand zo rond draait, zonder noemenswaardige weerstand, dan is de conclusie, onvoldoende compressie :P , mee eens :?:......

Andersom geldt het dus ook, bij rond draaien op de hand voel je gewoon de tegendruk onstaan, hij veert er als het ware tegen in, een ervaren en goede monteur heeft hier al gauw genoeg aan.

Ook kun je het horen, ik bedoel de ademhaling van het machientje, goede aanzuiging via het inlaat kanaal, dit heet motorvacuum, doe je hand maar op de inlaat en draai maar aan de krukas, dan weet je wat ik bedoel, ook het openen van de uitlaatklep is goed voelbaar, het is dan net of het vliegwiel van zelf even doordraait.

Zelf stel ik ook vaak op deze wijze een snelle diagnose, en geloof me, men betaald mij er ook nog voor :D .

Voor de goede orde, bij meercilinders wordt het wat lastiger, maar stop met het afkraken van een onbekende monteur, want volgens mij is die zo gek nog niet.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 03 aug 2009 15:26 #81660

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hevelt ie echt, omdat de tank hoog hangt, of dat niet? Dus brandstofslang bij de motor los, loopt er dan wat uit? Liefst koud proberen.

Klinkt namelijk toch wel heel erg naar lucht in de leiding...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 03 aug 2009 20:35 #81717

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Ron B Bedankt
@ de rest Nu hoor je t eens van een ander :lol: :D :idea:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 03 aug 2009 21:14 #81728

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7192
ik ben het ook eens met ron b , als je een motor handmatig heel langzaam ronddraaid kun je bijvoorbeeld heel goed voelen of er compressie is daarbij kun je ook horen of een uitlaatklep lekt of niet een viertakt is op zich heel simpel hoor je lucht lekken op het moment dat de klep dicht hoort te staan dan is er iets niet goed. klaar als een klontje lijkt mij.ikzelf werk veel met diesels en daarbij ga ik ook vaak af op mn gehoor. dus zo raar is dat nog niet.
en het lijkt mij toch als een monteur jarenlang de zelfde soort diesels repareerd dat ie dan toch veel op het gevoel zal doen.
maar er zijn ook genoeg lui die zich voordoen als expert. dus een second opinion is nooit verkeerd, ik maak ook wel eens fouten en zit er ook wel eens naast. :oops:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 03 sept 2009 17:16 #86902

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
BUMP :lol:
Ik ben nog steeds aan t puzzelen
Compressie 28 BAR!En dat voor een pruttel uit 1975

Andere monteur erbij gehad maar echt opgeschoten ,nee.
Wat ik wel uitgevogeld heb is dat als ik de handel ( zo'n combigeval )in de vrijloop volgas Achteruit zet de motor sneller start.
Deze monteur had een heel verhaal over MISSCHIEN wat lucht in de retourleiding wat troubles zou kunnen geven.
Die schijnt via twee banjobouten uiteindelijk weer in de tank uit te komen

Nou ben ik PLATINABLONT dus hij mag t dinsdag eens demonstreren.

Weet iemand waar ik aan een detailtekening kan komen van de bedoelde handel? Meen dat ik m ooit afgebeeld zag maar waar?
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 03 sept 2009 17:43 #86907

hoi anjo
wat ron zegt is waar ik zelf ben ook monteur en ik kan je wel vertellen wanneer je de motor met de hand bijna niet kunt draaien er met de compessie niets aan de hand is even een vraag heeft de monteur het zeefje van de opvoer pomp ook schoongemaakt en is het dekseltje er wel goed opgekomen met een nieuw ringetje onder het boutje(luchtaanzuigen) omdat dit nogal eens gebeurd dan helpt ontluchten ook niet zet de kleplichter even over en draai de wartel van de verstuiver even los slinger je motor dan even rond komt er dan brandstof is dat wel het geval draai hem dan weer dicht handel weer over en dan moet de motor starten trouwens hoe ziet de verstuiver er uit je hebt natuurlijk geen tester om even de druk te meten en of hij goed verneveld.
het is jammer dat je ver bij mij uit de buurt ligd anders hielp ik je even
gr henk
gr henk
schipper nooit docht
jeanneau flush poker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 04 sept 2009 05:59 #86996

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Verstuiver is 100%goed,die is ook nagekeken,klepspeling is 0.15 dus precies vlgs boekje .
Alle filters leidingen etc schoon.Brandstoftank hangt hoger dan motor.
Monteur had een ingewikkeld verhaalover een dubbele retourleiding maar dat laat ik me dinsdag nog eens vertellen.
Ik blijf jullie op de hoogte houden.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 04 sept 2009 06:05 #86997

@ Anjo, zijn jullie toevallig gelieerd aan het bunkerschip Procyon? 125x 11.40 geloof ik....
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 04 sept 2009 07:12 #87016

Ik heb ook een farymann. Eerst minder compressie maar startte nog wel ( ook met de slinger) ik heb er eerst een omkolings middel in de brandstof gegooid om de klepstelen schoon te krijgen. De compressie is no zodanig dat ik hem niet meer kan slingeren. Vervolgens een goedje erbij gegooid om de injectoren te reinigen. Werkt volgens mij. De farymann heeft geen kleplichter helaas (niet gevonden). Op de tekening niet kunnen vinden en in het echt ook niet.
Ik heb de staande 1 cylinder en kan helaas het klepdeksel niet demonteren voor afstellen (zit de tank vlak boven). Wanneer je tegen het blok kijkt van voren heb je links boven op het blok de banjo bout met de dubbele retourleiding. Bij mij zweet ie daar wat diesel ga ik van de winter oplossen.
Het starten werd bij mij sterk verbetert door er een goede accu aan te koppelen en de dikke kabels ( zowel de + als de - de kabelschoen opnieuw te monteren. De farymann schudt nogal en leidt tot speling op de kabels. Het werkt dan meestal nog wel maar minder goed.
Ps ik heb een PDF van de handleiding van de 1 cylinders van het net geplukt ( google maar op manual farymann a30) kom je ook YouTube filmpjes tegen, betaalde download pagina's maar ook de PDF ) indien gewenst kan ik ook wat mailen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 05 sept 2009 07:40 #87218

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
@ Zeilbeest, nee nergens aan gelieerd.Welbenieuwd waar dat bunkerschip ligt...
@ Hans ,je hebt pb
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 08 sept 2009 07:18 #87852

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Update:
Motor start al een stuk sneller,MAAR ( jawel we zijn er nog niet )
De motor wordt bestuurd met zo een" all in one" ding

In de naar voren getrokken stand gaat vanaf vrij t toerental omhoog , vooruit en achteruit

Zet ik m in de werkstanden geef voooruit gas , zie ik de schroefas draaien boot gaat ook vooruit maar na de "klik'loopt t toerental Niet op

Ga ik terug , door de neutraal stand naar achteruit zie ik de schroefas draaien,boot gaat achteruit en bij doorduwen loopt t toerental op

Wie heeft er een suggestie??
Hier al gechekekt of er in de vrijstand tussen voor- en achteruit handmatig draaiend verschil te voelen is>niet dus
Er zou dusniets om de as gewikkeld zitten
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 08 sept 2009 09:26 #87888

Gefeliciteerd
1voor 1 oplossen.
Dit lijkt niet meer aande motor te liggenmaaraande mechansche overbrenging. Ik zoucontrolerenof kabel enbuitenmantel goe vast zitten zowel bij de handle als het blok ( keerkoppeling). Moet iets simpels zijn.( maar kan ookafgebroken zijn natuurlijk en dan is het weer lastiger)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 09 sept 2009 19:43 #88193

@ Zeilbeest, nee nergens aan gelieerd.Welbenieuwd waar dat bunkerschip ligt...

*grinnik* ik denk dat jij wat anders in je hoofd hebt dan ik... een bunkerschip is in binnenvaarttermen een schip wat zeeschepen voorziet van brandstof en smeermiddelen, dus je hebt stookolie bunkerschepen, gasoliebukerschepen,smeeroliebunkerschepen.... wat jij denk ik bedoelt is een bunkerstation, dat is inderdaad een schipachtig iets ( soms oude tanker, tegenwoordig meestal een vierkante bak) waar binnenvaartschepen zelf gasolie bunkeren...

Het schip wat ik dus bedoel is deze www.shipphoto.nl/fotos/fotos2_...p?recordnummer=21743

een stookolie bunkerschip, vaart voor de firma Unibarge. 110x11.40 las ik :wink:
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 11 sept 2009 08:58 #88492

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
LOL
Bennu klantbij Altelante in Hoorn, voordien bij bunkerstation Legerstee inHeusden.
Ken wel degelijk varende bunkerboten maar heb daar als watersporter weinig te zoeken.

Update over t kloppend hart ons bootje
Koude start LIJKT opgelost toen we gister olie op de kop gooiden, twee keer rondgaan en lopen.
Dus lijkt de 27 BAR net te weinig om een snelle start te geven.
Plan een middel in de olie omde zaak binnensmotors te reinigen en dan een langere tijd te gaan motoren.
Koplichten kan altijd nog
Maar eerst moet Prossie op t droge want er zit iets niet goed met t achterlager waardoor ze in de vooruit haar energie niet vrij kan geven.
As is niet met de hand rond te tornen...
Dat gaat dus in de winter allemaal gebeuren en dan in t volgend seizoen raggen met die bak
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 11 sept 2009 09:51 #88503

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@Zeilbeest, Hoe noem jij de schepen op "het binnenwater", Rijn,Waal waar dan ook, die je varend konden voorzien van olie,brandstof, water of aanverwante dingen?. Vroeger noemden we dit ook bunkerschepen. Of de millieuwetgeving deze manier nog toestaat weet ik niet maar de naam zal toch niet gewijzigd zijn? Indien het wel zo is wil ik het graag weten.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koude start farymann 11 sept 2009 10:06 #88504

heh... beetje lullig onderscheid,maar die worden bunkerbootjes genoemd,in plaats van schepen.... formaattechnisch iets *grinnik*
En het die varen ook nog steeds,alleen moet je echt stapvoets varen als je van gasolie voorzien wordt. "Vroegha" werd dat nog wel eens op snelhied gedaan. In Rotterdam mag het sowieso niet meer varend,daar moet je afgemeerd zijn....

Op zich iets anders, wel geliëerd, er is nu een rechtszaak gaande over het feit of een bunkerschip van 135x22 meter (de Jade, 8000 zoveel ton) wel of geen staaldraden moet gebruiken als 't afmeert op een zeeschip.Wettelijk zou dat moeten, arbotechnisch mag het niet (die krengen zijn vreselijk zwaar voor zo'n formaat schip, en dat moet dan 25 meter de hoogte in, zo hoog is zo'n groot containerschip meestal wel).En dat heeft onder andere ook te maken met de wettelijke term bunkerschip... als het zo groot is,is het dan nog wel of niet een bunkerschip? Dus gaat het om formaat of functie? Qua intresse iets wat zeilers nou niet echt bezig houdt, wel iets wat de hele bunkerwereld op z'n kop zou kunnen zetten.... :roll:
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl