Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wijze les

Wijze les 02 aug 2009 18:50 #81513

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Even een verhaal ter leeringh ende vermaeck:

Impellor van de waterpomp, een terug kerende discussie over hoe vaak te vervangen. De een zegt elk jaar de ander zegt elk jaar inspecteren en indien nodig vervangen.

Nu was ik van het laatste type, inspecteren en vervangen indien nodig. Zo ook dit jaar. Mijn motor is een HydroMarin DM12 uit 1982 en is direct gekoeld. Normaal is mijn koelwatertemperatuur zo'n 45 tot 50 graden. Ik controleer na starten altijd of er voldoende water uit de uitlaat komt. Tijdens de afgelopen vakantie vond ik toch dat de motor warmer werd dan normaal, zo'n 10 graden meer. Maar ik had wel in mijn ogen voldoende koelwater. Bij de sluis en op vol vermogen varen vond ik dat de motor toch te warm werd en dus maar een mooie dag gebruikt om te sleutelen. Even de waterpomp eraf, impellor eruit en jawel hoor. Een waaier van de impellor bleek afgebroken te zijn en gezien de slijtage aan de andere waaiers was dit al langer het geval. Nieuwe impellor en alles was weer normaal. Wat me nu wel duidelijk is dat alleen controleren op koelwaterhoeveelheid niet genoeg blijkt te zijn en was blij dat ik een temperatuurmeter heb op de motor. Ook vraag ik me af of de impellors die ik afgelopen jaren gebruikt wel voldoende soepel zijn geweest. Ik gebruikte Volvo Penta impellors en nu een Technautic. En die lijkt heel wat soepeler te zijn. Ook de werkwijze van inspecteren en vervangen indien nodig heeft me toch aan het denken gezet. Deze winter zal ik de impellor denk ik niet vervangen (zuinigheid, hij dan maar een half jaar oud), maar wel volgende seizoen.

Enfin, toch een wijze les........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wijze les 02 aug 2009 22:36 #81564

Bij mij wordt de impeller, uit principe alleen al, ieder jaar vervangen. Ook al vertoont de oude (nog) geen slijtage, toch steek ik er iedere keer weer een nieuwe in. De kost van dat dingetje weegt niet op tegen de miserie en het ongeruste gevoel van een warmgelopen motor. Bij mij steekt er een Volvo Penta impellertje in en nog nooit problemen mee gehad qua soepelheid of zo.

Groetjes, Jeroen.
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wijze les 03 aug 2009 10:48 #81616

zo doe ik het ook.. elk jaar nieuw. Is de oude nog in onberispelijke staat, dan blijft ie aan boord als noodreserve. Als je het truucje eenmaal onder de knie hebt is het met 5 minuten ook gepiept.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wijze les 10 aug 2009 14:33 #82349

naar aanleiding van deze post nog maar eens onze impellor bekeken. Hoewel onbeschadigd is deze wel veel stugger dan een nieuwe (zie ik na het plaatsen van een nieuwe). Een van de vingers veerde niet en gaf daarmee ook een verslechtering van de koeling.
Klacht van zeilmaat was ook dat de motor warm liep zonder dat deze boven half gas kwam.
voor 15 euro toch maar even gefixt voordat we 2 weken met de boot op pad gaan.

Dus thanks voor de tip...
bij mij was ie dus niet een beschadigd maar stug geworden.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wijze les 10 aug 2009 14:36 #82350

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb dit jaar voor de trip naar Engeland ook de impellor bekeken. Die was in prima staat dus de nieuwe en het reserve-exemplaar heb ik netjes in de verpakking gelaten.

Desalniettemin is voor mij de belangrijkste les in deze dat ik
- weet hoe ik de impellorpomp snel open kan krijgen (gereedschap, werkhouding etc)
- weet hoe het ding eruit moet en er weer in
- 2 reserve-impellers bij me heb
- kortom, ik ben voorbereid op eventuele narigheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wijze les 10 aug 2009 16:57 #82364

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Mijn huidige impellor is er vorig jaar nog met hulp van Eric ingezet, daar daar we toen de waterpomp meteen maar nieuwe keerringetjes hebben gegeven :D :oops:
Heb standaard een reserve en een oude in redelijke staat bij me.

Ik neem aan dat jullie dan ook de pakking vervangen.
Op dit forum is er door iemand, in mijn ogen terecht, opgemerkt dat een impellor gemaakt wordt voor zijn doel. En derhalve ook wel ergens tegen moet kunnen. Ik heb aan boord de bij de motor horende standaard impellor van Yanmar. Ik controleer de waterhoeveelheid bij start en af en toe gedurende het varen.
Gebruik de motor minimaal. Iedere keer dat we varen hebben we hem aan voor het eerste stukkie en dan kan de accu een beetje bijtrekken. Maar als onze vaarrichting het enigzinds toelaat is hij uit. Het mooiste moment van de tocht. :wink:

Maar ik ga nu toch maar eens de impellor controleren. :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wijze les 10 aug 2009 18:08 #82371

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
waterpompen zoals bij een yanmar gebruikt word bij mij een 2GM 20 slijten.
De impellor zelf tegen de cam (verdikking in het huis.
het afdekplaatje waar de impellor tegen aan draaid en dan ook afdicht.
De keerring die het asje afdicht.
Als de keerring te veel versleten is dan slijt het veertje in de keerring tegen het asje aan en gaat in het asje vreten.
Ook kan het veertje breken zoal ik laatst ondervonden heb.
het lekte niet maar toch vervangen.
Ontdekt bij een visuele inspectie.
altijd de pakking vernieuwen na demontage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl