Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder

Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 15 aug 2009 15:04 #82942

  • roys1
  • roys1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Mijn Mercury 15 PK 2-cilinder 2-takt loopt op 1 cilinder nadat deze onderste boven in het water is geweest. :cry:
1 bougie vonkt niet (de onderste). Inmiddels zijn de spoelen, bougies, kabel en ook de switch box vervangen. Geen resultaat. Compressie is goed.
Volgens mij is dan het enige wat overblijft de stator en de trigger.
Kent iemand dit verschijnsel? En kan iemand wellicht zeggen wat er nog aan mankeert? Zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 15 aug 2009 16:58 #82951

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Je stator en trigger zijn goed, anders heb je op de andere cilinder ook geen vonk.

Je moet het zoeken in de bedrading tussen de switchbox en de bobine, draai de draden van de niet werkende bobine eens om, bij geen resultaat de bobines omwisselen.

Als dit nog steeds geen resultaat geeft, moet je het vliegwiel controleren, het lijkt er dan sterk op dat aan een kant een magneet weg is of gescheurd.

Werking ontsteking met cdi:

De stator levert spanning voor de bobines, de switchbox wordt getriggerd door de trigger deze wordt door de magneten in het vliegwiel geactiveerd. ( Noordpool voor de ene cilinder en een zuidpool voor de andere cilinder )
Bij de desbetreffende triggerpuls schakelt de switchbox de betreffende bobine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 15 aug 2009 19:50 #82961

  • roys1
  • roys1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hallo Henk,

Dank voor je snelle reactie en antwoord. Ik heb zoals gezegd de complete electronica vervangen. De bougies, bougiekabels, bobines en de switchbox. Het enige wat ik met mijn electronicakennis wel kon beargumenteren is dat nu de stator en trigger overblijven. Overigens hadden we de bobines al omgedraaid, de onderste cilinder deed het gewoon niet. Ik begrijp nog niet hoe de signalen van stator en trigger eruit moeten zien. Een positieve puls voor de ene bougie en een negatieve puls voor de andere? We zien namelijk dat waarschijnlijk de vonk op de bougies te zwak is. Maar waarom doet dan 1 cilinder het wel? We hebben vandaag ook nog een andere trigger geprobeerd. Zelfde resultaat. We hebben hierbij dus het vliegwiel gedemonteerd, hebben het vliegwel wel globaal bekeken maar daarbij is niets opgevallen. Is hier wellicht een link met het feit dat hier zoutwater is binnengetreden? Hoe wordt normaal het vliegwiel gedemonteerd? Wij hebben een grote pullytrekker gebruikt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 15 aug 2009 20:45 #82968

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
oei dat is volgens mij niet goed.
Het vliegwiel is een dun stalen plaat die om kan buigen.
offiecieel is er een speciaal trekker voor die je vastschroefd aan het vliegwiel.

kortom even goed dat vliegwiel bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 15 aug 2009 21:29 #82973

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Een zwakke vonk op de ene bobine geeft aan dat de polariteit van die bobine niet in orde is,. de draden naar de betreffende bobine omdraaien, de vonk gaat nu nml de andere kant op.

Het gebruik van een grote poelietrekker is zoals reeds aangehaald niet de manier om een vliegwiel te verwijderen, de kans is groot dat toch een van de magneten is los gekomen. Een vliegwiel druk je eraf, met dit



Signaal van de stator is aanwezig en is gewoon een wisselspanning

Signaal van de trigger is een positieve of negatieve flank, net welke magneet voorbijkomt ( N pool , Z pool )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 15 aug 2009 23:28 #82979

  • roys1
  • roys1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Henk,

Zeg je me nu dat van de bobines verkeerd is aangesloten? Simpel gezegd zijn beide bobines nu hetzelfde aangesloten. Vanuit de switchbox komt het signaal op de '+' van de bobine binnen en waarbij de '-' is doorvebonden met de massa en het chassis.

Let wel het vliegwiel is niet eerder verwijderd geweest, de storing is veroorzaak nadat de motor in het water is geraakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 16 aug 2009 17:51 #83026

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Als je denkt dat de vonk de verkeerde kant op springt dan zou dat zo zijn, hoewel het bij jouw motor niet mogelijk is om het verkeerd aan te sluiten.
( Bij andere modellen is deze fout eenvoudiger te maken omdat er dan 4 draden uit de switchbox komen voor de bobines, in dit geval maar 2)

Draai de draden groen/wit en groen/geel is om op de bobines en kijk eens of de nu foute cilinder wel normaal vonkt.

Verder heb ik nog steeds m'n twijfels over de magneten op het vliegwiel, controleer de magneten die rond de as zitten ( deze zijn van de trigger, de magneten aan de buitenrand zijn voor de stator )

[/img]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 16 aug 2009 21:47 #83074

  • roys1
  • roys1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Je antwoorden brengen heel veel duidelijkheid. Me name het schemaatje geeft mij de duidelijkheid over de werking.
We hebben inderdaad dat testje al gedaan door de draden op de bobine om te draaien. Inderdaad vonkt dan de bougie wel. Het enigste wat dan overblijft is dat er iets mis moet zijn met de magneten op het vliegwiel. Dat moet het zijn.
Ik laat via deze weg wel even weten hoe het afloopt, ik weet alleen niet of ik er deze week nog aan toe kom.

Hartstikke bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 18 aug 2009 19:46 #83450

  • roys1
  • roys1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Ik heb een foto gemaakt van het vliegwiel. De buitenste magneten hebben duidelijk ieders een noord en zuidpool. Maar de binnenste magneet, daar is niks aan te zien en de test met de schroevendraaier lijkt aan te geven dat de hele ronde magneet egaal magnetisch is. (?) In tegenstelling tot het schema!
Kan het wellicht zijn dat de stator toch defect is, dat bijvoorveeld alleen de positieve helft van de sinus wordt opgewekt? Ik heb de scoop van mijn werk meegenomen, en dat gaan we vanavond nog even testen.
[/img]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 18 aug 2009 20:27 #83465

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Vliegwiel ziet er goed uit, geen scheurtjes in de trigger magneet,als dat wel zo was dan veranderd de magnetische polariteit en krijg je gekke dingen in je ontsteking.


In het schema is natuurlijk de ligging van de polen getekend in werkelijkheid is dit een ronde magneet zonder overgangen anders zouden het 2 magneten zijn.

De test met de scoop is hier het beste middel om de amplitudes op de trigger te bekijken, misschien kan je de trigger stellen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 18 aug 2009 20:28 #83467

  • roys1
  • roys1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Nadere inspectie met een andere kleine magneet leert duidelijk dat er 2 polen te detecteren zijn.
We hebben het getest met een analoge oscilloscoop. Wat we heel duidelijk zien is een gelijkenis met de signalen van het schema. Echter ik heb een hele belangrijke meetfout gemaakt, realiseer ik me na het bekijken van de signalen. Ik heb de Vhs en Vls niet t.o.v. de gnd gemeten maar ten opzichte van elkaar. Volgens het schema zou ik dan eigenlijk (na genoeg) niets moeten meten. Doordat de singalen geinverteerd zijn t.o.v. elkaar. Maar ik heb wel degelijk een vergelijkbaar signaal gemeten.
Dus wat ik vermoed is dat van de stator een spoelspanning ontbreekt.... Zou dan toch de stator defect zijn gegaan door het water? Dat wordt de volgende test.

Overigens zien we heel duidelijk een negatieve puls en een positieve puls met gelijke amplitude op het trigger signaal.

Overigens hebben we het stuursignaal op de bobine nog even omgewisseld. Dan vonkt de andere bougie. Dus hiermee zijn bobine en kabels uitgesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 18 aug 2009 20:38 #83472

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Controleer de massa aansluiting van de stator spoelen
Meet ook ohms tussen de massa aansluiting van de switchbox en de massa aansluiting van de stator spoelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 21 aug 2009 12:13 #83888

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Een andere mogelijkheid is water in de motor stop schakelaar ( kill switch ) deze los nemen van de switchbox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 21 aug 2009 19:35 #83963

  • roys1
  • roys1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
We hebben de oorzaak gevonden, zoals ik in het vorige berichtje al noemde hebben we de vorige keer een meetfout gemaakt. Nu hebben we de signalen op beide draden (HS en LS) t.o.v. de gnd gemeten. En bevestigt mijn vermoeden, op een de spoelen ontbreekt de wisselspannning. Nameten met de multimeter leert ons dat de 'defecte spoel' een weerstand meet van 600 Ohm en de andere 1000 Ohm.
De schakelaar ook gecontroleerd en doorgemeten, deze was goed.

Is er nog iemand die mij aan zo'n stator kan helpen?
Onderdeel nr: 855721T 8 Mercury.




Henk, bedankt voor de support!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 27 sept 2009 19:25 #91137

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Haai, even eigenwijs doen hoor, als je op 1 cylinder een vonk hebt, MOET het wel de CDI (switchbox) zijn.

Misschien heb je getest met een 2e defekte CDI?
Heb exact hetzelfde probleem gehad, met mijn merc 9.9, deze zijn electrisch gelijk.
Bij mij was na vervangen cdi het probleem meteen over, de trigger kan het gewoon niet zijn, die is single voor 2 cylinders, en de spoelen (HS high speed en LS lowspeed) kunnen mss defekt zijn, maar dan zal de motor of niet starten, dus geen vonk op beide cyl bij lage toeren, of de motor komt niet op volle toeren bij een defekte HS spoel.

De spoelen hebben dus standaard 2 verschillende ohmse waardes.

Behalve de CDI zou de enigste andere oorzaak zou slechte stekker verbinding of draadbreuk kunnen zijn.

Heb zelf vorige week een cdi (imitatie) besteld bij poort watersport, was er binnen 2 dagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 27 sept 2009 20:07 #91147

  • roys1
  • roys1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Altijd in voor disussie. Wat je stelt dat het aan de switch box moest liggen, dat dacht ik ook. Ik zo'n origineel ding in de VS besteld. Kostte 150ยค, duurde ook nog 3 weken voor ik hem had, ingebouwd. Overigens heb ik alles onderdelen 'achter'de switchbox ook vervangen. En ja hoor, exact hetzelfde probleem. Aan de hand van bovenstaande dus verder gezocht en toen bleek dat inderdaad dat 1 signaal van de stator ontbrak. Dus wat mij betreft moet de stator defect zijn. Het onderdeel is nog niet besteld, maar dat ga ik zeer binnenkort doen.
Ik laat het resultaat via deze weg weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mercury 2-cyl 15pk t-takt loopt op 1 cilinder 29 mrt 2010 07:38 #121031

  • roys1
  • roys1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Het is een hele tijd geleden, maar afgelopen weekend pas echt weer getest. En inderdaad beide bougies staan weer te vonken! (trouwens ook met de 'oude' ontsteking)De motor getest, het begint er weer op te lijken, de motor heeft weer power. Ik heb alleen nog het idee dat het e.e.a. moet worden afgesteld. We hebben bij stationair de ontsteking op 0 graden gezet. Maar ook de afstelling van mechnische verstelling van de ontsteking is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit afgesteld moet of kan kan worden. We hebben dit niet gewijzigd.
Maar het afstellen van de lucht voor het brandstofmengsel, hoe gaat dat in zijn werk? (1,5 slag open?)
Op mijn mercury zit voorop een afstelschroef voor het stationaire toerental, het draaien verandert niets aan het toerental. Ik heb nog zo'n idee dat er hier nog wat niet goed zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl