Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26

Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 29 aug 2009 18:21 #85773

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Wie heeft er ervaring met het toerental van een Solé Mini 26 in de stationairafstelling. Ons motertje moet eigenlijk 650/700 toeren draaien maar dan schudt het alle kanten op.
Dus staat het afgesteld op 1100 toeren,met als gevolg dat wij dan stationair vooruit of achteruit eigenlijk teveel snelheid krijgen.
Wie weet wat er aan schort?
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 29 aug 2009 19:12 #85780

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
ik ken dit soort motoren niet maar het is misschien wel handig om te weten of dit een 1 of twee cylinder is. diesel of benzine?

het eigelijke probleem is dus het onregelmatig stationair draaien?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 29 aug 2009 20:03 #85787

Als letterlijk de hele motor staat te schudden bij stationair op lage toeren,is dat dan met of zonder de schroef in z'n werk?
Als dat met is kan het zijn dat de schroef een beschadiging heeft....
Als zonder dan ben ik bang dat of het vliegwiel uit lood staat of de krukas opnieuw geklokt moet worden.... beide dingen waar je niet blij van wordt....
in ieder geval is het iets waar ik wel naar zou laten kijken, zeker als je ervoor verzekerd bent, verzekeringen worden niet blij als je zelf sleuteld.....
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 30 aug 2009 09:32 #85834

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Sole mini 26 is een 3 cilinder diesel op basis van Mitsubishi. Net zoals de kleinere 2 en 3 cilinder motoren van Vetus.
Het kan zijn dat een van de cilinders niet meedoet. Vandaar het schudden bij stationair toerental.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 30 aug 2009 10:47 #85851

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
3 cilinders mogen niet zo schudden.
Controleer of de motor steunen nog in orde zijn.
Alles goed vast niets afgebroken?
Motor niet goed uit gelijnd?
Koppeling nog in orde, alles goed vast?
schroef niet beschadigd?
pomp van tijd?
verstuiver werkt niet goed meer of helemaal niet meer.
In ieder geval niet lang mee blijven varen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 30 aug 2009 20:47 #85948

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
beste karst,

stuur even een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

vermeld er dan bij dat je namens Dennis Courbois van de firma Courbois Verhuur mailt.

dan krijg je wel een oplossing terug meestal binnen 48 uur.


Allpa is namelijk dealer van deze motoren, heb net alles even ophezocht maar kan niet zo 1 2 3 wat vinden.

groet Dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 31 aug 2009 11:10 #86054

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Dit probleem hebben wij al zolang wij deze motor hebben.(2e seizoen)
Er is al een python-drive gemonteerd en de motorsteunen staan zo laag mogelijk op de rubbers.
Verstuivers zijn getest en vervangen en kleppen zijn gesteld.
Maar nog steeds dit probleem bij stationair draaien (in z'n werk).
Bij iets meer toeren loopt de motor als een zonnetje, al halen wij met onze van de Stadt 34 (staal) max. 6 knopen.( Max. 2500 rpm.)
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 31 aug 2009 12:01 #86071

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wat voor schroef hangt er onder... drieblads? Ik meen me te herinneren dan de combinatie drieblads schroef en driecylinder motor bij bepaalde toerentallen tot heftige resonanties kan leiden, zal eens kijken of ik het nog kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 01 sept 2009 07:01 #86230

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Sinds dit seizoen zit er een kiwi-prop onder(3-blads).
Daarvoor een 3-blads vaste schroef met te weinig spoed zodat de motor over zijn toeren draaide.(de toerenteller uit).
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 01 sept 2009 09:25 #86268

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.... een Kiwi-prop is een vaanstandschroef als ik het goed heb. Is het mogelijk om er, bij wijze van test, een tweeblads onder te hangen? Ik begreep tenminste dat het schudden alleen optreedt als de koppeling in zijn werk staat?

En zijn de dempers van de juiste sterkte/stijfheid/hardheid? Als de meest voor de hand liggende zaken zijn gecontroleerd dan kun je er het beste een deskundige bij halen... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 01 sept 2009 11:12 #86297

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
@ Sigdock:
Waar haal je een expert vandaan?
Er zijn er ook die zeggen dat de fundatie verzwaard moet worden maar dat is al gebeurd.
Het probleem moet in de motor zitten.
Ik heb nog steeds hoop dat het goed komt.
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 01 sept 2009 11:55 #86312

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hoe weet je dat het probleem in de motor zit en niet in de combinatie motor/schroef; schudt de motor ook op 600 toeren als alles in vrijloop staat? Hoe ben je tot de afmetingen van de Kiwi-prop gekomen, is dat uitgerekend of is het meer natte-vinger-werk? Eventueel kan ik je wel een adres geven van iemand waar ik goede ervaringen mee heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 01 sept 2009 19:55 #86442

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
De motor maakt ook in z'n vrij dat vervelende lawaai als de toeren teruggedraaid worden naar +/- 700.
Wij zijn nu nog bezig met een dieselmonteur en wachten nog even wat hij nog in petto heeft.
De kiwi-prop is berekend door Dhr Vroege van Vroege Marineconsulting, welke leverancier is van de kiwi-props in europa.
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 02 sept 2009 06:44 #86508

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
OK, dan is het dus idd een 'puur' motor issue en staat het los van de hele combinatie. Wachten we maar even het oordeel van de monteur af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 03 okt 2009 09:09 #92138

  • hexen
  • hexen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Hoi Karst,

Ben nieuwsgierig of er al een oplossing gevonden is voor jullie probleem. Zelf vaar ik al jaren met een gemariniseerde 953 CC 3 cilinder Mitsubishi (3LC - 18 pk) Dat is in feite dezelfde motor die Vetus en Solé ook gebruiken. Ik heb exact hetzelfde probleem: vanaf ca 1100 toeren draait-ie als een zonnetje, maar bij lagere toeren gaat alles rammelen. Gevolg: je vaart stationair - bij 1100 toeren dus - al als een speer. Ik heb nogal wat onderzocht , nagevraagd en heb het volgende te horen gekregen: dit probleem heeft volgens ingewijden te maken met het gewicht - de massa - van het vliegwiel. Deze motor is niet specifiek ontwikkeld voor variabele en lage toerentallen - ze worden veel gebruikt in aggregaten bijvoorbeeld. Ik heb al eens met de dealer waar mijn motor vandaan komt overlegd. Hij wil er wel een zwaarder vliegwiel leveren, of laten verzwaren, maar wil niets garanderen. Het wordt dan wel een gok dus. Hij adviseert ook een Pythondrive, maar ik verwacht daar geen oplossing van. Ik vaar nu met een flexibele schroefasafdichting (Volvo Seal) Omdat mijn motor al wat ouder is overweeg ik om een nieuwe - schrik niet - Solé mini 29 (27 pk) aan te schaffen... Als die ook dit probleem heeft schiet ik er niets mee op. Ik ben dus nieuwsgierig naar jullie bevindingen. Ik vraag me trouwens af hoe al die andere Solé's en Vetus 3 cilinders stationair draaien...

groet,

G.J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 03 okt 2009 11:11 #92150

  • geho
  • geho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Misschien is het iets om in de richting van de hardheid van de motorsteunen te kijken. Bij te harde rubbers kan de resonantiefrequentie boven het stationaire toerental komen te liggen. Neem je zachtere dan verlaag je het toerental waarbij optreden van de resonantiefrequentie gaat spelen. Aan de andere kant is dit niet altijd mogelijk vanwege het gewicht van de motor, stuwkracht etc. Zoek eens in die richting, bij motorsteunen wordt meestal wel de hardheid genoemd (bv shore 45, 55, hoger is harder). Wie weet is hier in ieder geval wat mee te verbeteren voor je heftig dure vervangingsacties gaat plegen. Dit zou in de orde van grootte van 40-80 euro per motorsteun komen.

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mitsu-solé 03 okt 2009 20:16 #92192

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
De motor heeft nu 40 shore rubbers en staat direct op de steunen zonder stiften(met bouten dus).
Ons motortje is ook een verbouwde Mitsubishi.
Na het berichtvan G.J. ben ik dus niet blij. :cry:
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 04 okt 2009 09:31 #92241

  • hexen
  • hexen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Het zit hem duidelijk niet in de hardheid van de motorsteunen. Daar is al eens naar gekeken. Zoals gezegd, wij varen al jaren zo, maar ik blijf naar een oplossing zoeken. De motor is uitermate betrouwbaar en draait prachtig ... boven de 1100 toeren. Wat ik me in mijn vorige bericht al afvroeg: is dit exemplarisch of hebben alle 3 cilinder Vetus, Solé's en andere Mitsubishi's ditzelfde euvel? Er worden toch tientallen - welllicht honderden van dit soort motoren ingebouwd? Kijk alleen al naar de hoeveelheid 'sloepen' die er de laatste jaren zijn bijgekomen. Het lijkt mij niet dat die allemaal op 1100 stationair draaien... Wie kent er iemand met een driecilinder Solé? Ik ga van de week naar een Solé leverancier ivm de eventuele aanschaf van een nieuwe 3 cilinder. Ik ben nieuwsgierig wat ik te horen krijg. Ik houd jullie op de hoogte.

G.J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mitsu-solé 04 okt 2009 16:25 #92279

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Iedereen die een beetje verstand heeft van dieselmotoren weet dat een oneven aantal cylinders altijd "mooier loopt" dan een even aantal.
Ik heb mensen gemaild met een Solé of Vetus 3 cyl. en die zijn erg enthausiast.
Ik denk dat wij gewoon net de verkeerde motoren hebben.
Aggregaat-motoren zijn blijkbaar niet geschikt om als scheepsmotor om te bouwen.
Wij hebben nog steeds het gevoel dat het probleem zit in de brandstoftoevoer van een van de cylinders.
Dit blijkt uit testen echter niet.
Wat ons nu nog rest is om te kijken of de motor wel "op tijd staat".
Als je een nieuwe motor aan wil schaffen dan gewoon kiezen wie de beste prijs /kwaliteit kan leveren.
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 04 okt 2009 18:34 #92300

  • hexen
  • hexen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Of je altijd kunt stellen dat oneven "mooier" loopt dan even weet ik niet zo. Ik heb altijd gedacht dat eigenlijk vanaf een viercilinder de balans beter wordt. Wel weet ik dat vijfcilinder motoren "mooier" lopen dan zescilinders. Ik heb even in de Allpa catalogus gekeken en op twee modellen na is de hele "lichte" range - zeg maar tot 100 pk - gebaseerd op Mitsubishi motoren. Iets dergelijks geldt ook voor Vetus. Al deze Mitsubishi motoren zijn oorspronkelijk niet specifiek als scheepmotor ontworpen en moeten worden gemariniseerd. Of ze daarbij ook op trillingseigenschappen worden aangepast weet ik niet. Ik heb wel eens aan een Vetusmedewerker gevraagd of hun motoren met een aangepast vliegwiel zijn uitgerust, maar daar kon ik geen goed antwoord op krijgen. Het kan natuurlijk zijn dat er een enkele motor tussendoor loopt met wat meer onbalans dan de gemiddelde en dat wij daarmee net pech hebben gehad. Wat de beste prijs/kwaliteit betreft kom ik kom op een Solé uit ... Wat dat betreft heb ik eigenlijk geen keus. Ik wil echter absoluut een motor die fatsoenlijk stationair draait. Ik ga proberen ergens een driecilinder Solé draaiend te zien te krijgen.

G.J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 05 okt 2009 08:14 #92358

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Wat je ook kunt doen is contact opnemen met www.drinkwaard.com
zij mariniseren zelf oa. Mitsubishi's en het lijkt mij dan dat ze wel wat afweten van de marinisatie. Via andere fora heb ik wel eens gelezen dat zij problemen hadden met een serie Mitsubishi's met een te licht vliegwiel.

Ik weet niet of ze je kunnen helpen maar proberen kan altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 05 okt 2009 14:41 #92407

  • hexen
  • hexen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Wat je ook kunt doen is contact opnemen met www.drinkwaard.com
zij mariniseren zelf oa. Mitsubishi's en het lijkt mij dan dat ze wel wat afweten van de marinisatie. Via andere fora heb ik wel eens gelezen dat zij problemen hadden met een serie Mitsubishi's met een te licht vliegwiel.

Ik weet niet of ze je kunnen helpen maar proberen kan altijd.

Dank je, goeie tip! Direct gebeld. Op mijn vraag of je het vliegwiel zondermeer kunt verzwaren kreeg ik het antwoord: "Daar wordt-ie altijd alleen maar beter van, nooit slechter... Als er ruimte voor is, een plaat zo dik mogelijk als de ruimte toelaat en het liefst van dezelfde diameter als het vliegwiel." Volgens de man aan de lijn komen de motoren rechtstreeks uit Japan en zit er hier en daar wel eens verschil in. Ik heb afgesproken dat ik een foto van de vliegwielzijde van mijn motor naar ze mail. Ze bekijken dan wat de mogelijkheden zijn. Ik moet dan wel even mijn motor uitbouwen :( maar dat was ik sowieso van plan. Op mijn vraag hoe het dan met al die Solé's en Vetus motoren zat, kreeg ik te horen "Die worden meestal op 950 toeren afgesteld omdat ze bij een lager toerental dan ook problemen gaan geven... Rond de 600 toeren gaan ze het ook weer rustiger doen. Er is een kritisch gebied bij deze motoren". Tja, voordat ik aan een nieuwe motor begin, wil ik dit eerst proberen, denk ik nu.

En wil je wat dit betreft echt geen problemen krijgen, dan zul je volgens mij aan een "echte" scheepdiesel moeten, een Yanmar of een Volvo, maar daar hangt een ander prijskaartje aan, plus het nadeel dat ze veel zwaarder zijn.

G.J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 05 okt 2009 15:25 #92418

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Kleine volvo's zijn eigenlijk ingekochte perkins motoren en dat zijn weer gemariniseerde japanse inustrie motorblokjes. En ook bij yanmar zijn het industrie motoren die ook gebruikt worden in generatoren en tractors. Echte scheepsdiesels bestaan niet meer in de kleine motoren :)

Maar dat is op zich niet erg als de marinisatie maar goed gedaan wordt. En blijkbaar schort het daar soms aan.
Yanmar en Volvo sleutelen meer aan de motoren dan menig ander marinisatie bedrijf. En yanmar betrekt motoren in eigen huis en weten daar dus veel van af. Er zitten daar geen verschillen tussen de verschillende partijen en wordt er ook meer aangepast. Zo hebben de perkins motoren soms wel soortgelijke problemen gehad met het vliegwiel zoals jij die hebt maar heeft Volvo een zwaarder vliegwiel gemonteerd bij een bepaalde serie. In basis dezelfde motor maar toch die kleine verschillen die het hem doen.

En dat gewicht klopt dan ook niet meer, yanmar zijn juist een van de lichtere motoren en ook volvo's verschillen nu nauwelijks met andere merken.

Aanpassen / verzwaren van het vliegwiel is wat mij betreft een van de belangrijkste stappen in het mariniseren van een diesel. En ik vind dat een marinisatie bedrijf als vetus, solé en ook drinkwaard daar best naar mag kijken als ze de boel ombouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 09 okt 2009 19:33 #93229

  • hexen
  • hexen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Wie heeft er ervaring met het toerental van een Solé Mini 26 in de stationairafstelling. Ons motertje moet eigenlijk 650/700 toeren draaien maar dan schudt het alle kanten op.
Dus staat het afgesteld op 1100 toeren,met als gevolg dat wij dan stationair vooruit of achteruit eigenlijk teveel snelheid krijgen.
Wie weet wat er aan schort?


Bij mijn speurtocht naar een oplossing voor het "rammelprobleem" heb ik mijn plan om het vliegwiel van mijn 3 cilinder Mitsubishi te gaan verzwaren nog maar eens voorgelegd aan dieseltechneut Ton Aarts, moderator van een ander watersportforum: (www.watersport.nl/forum/default.asp)

Zijn suggestie:

"Een driecilinder is een moeilijke motor om stil te krijgen. Ik zou je het volgende adviseren:

· Niets gaan veranderen voor je getest hebt of de motor wel eenparig loopt. Dat doe je met een nauwkeurige toerenteller door één voor één de cilinders even buiten werking te stellen. Je draait even een verstuiverleiding vrijwel los, en meet nauwkeurig hoeveel toeren de motor afvalt. Als alle cilinders gelijk meelopen is de toerenafval gelijk. Zit er veel verschil in dan moet je eerst de oorzaak vaststellen en oplossen want een motor die op twee cilinders draait gaat nooit rustig lopen.

· Zonder stuwdruklagering zit je altijd met het probleem dat je eigenlijk zeer zachte dempers met een grote veerweg (> 5-6mm) zou moeten gebruiken, maar dat kan weer niet omdat de stuwkracht de motor op zachte dempers naar voren zou duwen. Dat is niet oplosbaar.

· Verbreding van de steunen zou helpen. (De trillingdempers verder uit elkaar monteren) maar dat is nogal een toer.

· Een stuwdruklager met zachte demper is de beste oplossing, maar begin maar een bij punt 1: de eenparigheid van de motor zelf. Verzwaring van het vliegwiel is een zeer speciale klus en zou ik je afraden. Het zal niet veel effect hebben ook. Tenzij je een origineel zwaarder (groter) vliegwiel af fabriek kunt krijgen."

Nieuwe interessante suggesties. Het is inderdaad verstandig om voordat je overgaat tot drastische ingrepen eerst mogelijke, meetbare oorzaken uit te sluiten. Hopelijk leidt deze informatie tot verbetering van het probleem.

G.J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerentalprobleem stationair bij Solé mini 26 09 okt 2009 21:32 #93248

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
ik lees hier een aantal mogelijke oorzaken van het rommelig stationair draaien van deze drie cylinder.
volgens mij heeft dit niets te maken met de motorsteunen, het kan gebeuren dat een vliegwiel uit balans raakt maar dit euvel heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een gedeeld vliegwiel, dit is een vliegwiel waar de koppeldempers ingebouwd zijn in plaats van in de koppelingsplaten, door slijtage raken deze vliegwielen uit balans.de 1900 tdi motoren van vw van 1997 1998 hadden hier veel problemen mee evenals de toen nieuwe mercedes a klasse.
een normale diesel draait stationair gewoon zonder schudden of bonken.
ik heb mijn eigen motor als test met het carter gewoon op een betonvloer staan bij stationair draaien kun je er met gemak een kop koffie op zetten zonder te morsen zie deze link www.youtube.com/results?search...to&search_type=&aq=f even aanklikken (motor zonder auto)

het lijkt mij meer iets in de afstelling of de werkdruk van de verstuivers.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl