Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Start alleen koud: Yanmar YSE8

Start alleen koud: Yanmar YSE8 31 aug 2009 11:55 #86070

Hoi mensen,

Ik ben de afgelopen twee weken op vakantie geweest met mijn bootje. Mijn motor startte iedere ochtend prima. Als ik mijn motor afzette, moest ik echter minstens een uur wachten tot ik weer kon starten en dan ging het nog moeizaam. Niet handig voor een brug of in een sluis.

Als achtergrondinformatie:
Volgens het motorhandboek moet ik kunnen starten met de decompressiehendel en weinig gas. Dit is me nog nóóit gelukt. De enige manier (en dat gaat prima) is vol gas, en dan met compressie (dus geen hendel indrukken) starten. Daarna direct gas terug. Alleen zo slaat hij snel aan.

Wanneer de motor net uit is gezet en dus nog warm, krijg ik hem met moeite of (meestal) niet meer aan de praat. Als het lukt is het enkel met vol gas, motor zonder compressie op toeren laten komen en dan de decompressiehendel loslaten. Dit moet ik dan ook nog een paar keer proberen.

De laatste dag probeerde ik een warme motor te starten door diesel in de luchtinlaat te gieten. Normaal starten met compressie lukte nu helemaal niet - de startmotor draaide gewoon niet rond. Mét decompressiehendel ingedrukt lukte het wel direct.

Wat is er met mijn motor aan de hand? Wijst het op een (beginnend) defect dat ik de motor aan de praat krijg zonder decompressie? En wat is de reden dat ik de motor warm niet kan starten?

Kleppen zijn overigens recent gereviseerd (zie ook www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?p=81853#81853).

Alvast bedankt!
Joeri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 31 aug 2009 12:07 #86072

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De decompressiehendel gebruik je normaal gesproken juist bij een koude start. Decompressie hendel 'open' zodat er geen compressie is, de zaak op toeren brengen met de startmotor, decompressiehendel 'dicht' en dan slaat de motor aan. De stand van de gashendel wisselt per motor is mijn ervaring. Diesel in de luchtinlaat gieten kan nooit goed zijn voor een motor dus hou daar in ieder geval mee op... :roll:
Is je accu nog wel helemaal jofel? Als de startmotor niet rond komt dan zou je zeggen dat daar niet genoeg fut meer in zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 31 aug 2009 12:19 #86075

Ik begrijp dat die decompressiehendel bij een koude start hoort. Maar daar is hij niet nodig (met of zonder decompressie start hij alleen met vol gas), terwijl een warme start sowieso nauwelijks lukt. Áls het lukt, dan met vol gas, decompressiehendel 'open' en blijven proberen. Maar ik ben de eerste dagen regelmatig vast komen te zitten in een sluis of voor een brug (die voor mij alleen open ging waarna ik er niet doorkon). Daarna heb ik de motor maar steeds laten draaien.

Mijn accu is net nieuw dus dat zal het probleem niet zijn. Startmotor gaat goed rond, alleen niet meer wanneer er diesel in de luchtinlaat zit. Die tip kreeg ik overigens van een monteur, maar ik begrijp dus dat dat niet goed is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 31 aug 2009 12:33 #86078

Ik zocht nog even verder en las de volgende tip op een andere internetpagina, wellicht oplossing voor mijn probleem. Alleen begrijp ik de tip niet! :?

"The YSE and B have a poorly designed govenor. A needle valve in the pump releases the injection pressure, hence only about 1/3 of a turn of a fine threaded bolt is required from full throttle to stop. After all these years, the needle valve seats are worn in the pumps, causing erratic running, stopping, and poor starting. New needle valves are readily available, but I have found the best way to avoid this, is to remove and replace them, resetting the governor linkage at very frequent intervals. If the engine dies at low revs, and will not start, particularly when hot, pulling the governor linkage when flat out will sometimes overcome this problem." www.angelfire.com/rnb/malcswor...YanmarYSengines.html

Kan iemand me in het Nederlands uitleggen wat met "pulling the governor linkage when flat out" bedoeld wordt? :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 31 aug 2009 14:24 #86108

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
flat out zou wel eens vol gas kunnen betekenen.
Dan moet je trekken aan de verbinding naar de regulateur (Governor) met de gashendel in vol gas.
Die verbindig naar de regulateur kan wel eens de gaskabel zelf zijn.
Dus vilgas zetten, en dan nog een ruk aan de gaskabel (bij de motor wellicht) zou moeten helpen.......
Je trekt dan kennelijk die hopeloze regelnaald voor de brandstoftoevoer net even verder open.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 01 sept 2009 06:14 #86220

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm... ik zat ook al tegen dat 'flat out' aan te hikken. Maar dan zou ik er uit halen dat je de zaak vol gas moet zetten en dan aan de regelhendel op de brandstofpomp moet trekken. Dan gaat de regelnaald idd nog iets verder en krijg je ook iets meer brandstof. Een stukje daar voor staat echter wel dat je dan ook last moet hebben van motoruitval bij een laag toerental en dan komt bij mij meteen het idee naar boven dat de gaskabel niet goed is afgesteld. Motor uitvallen bij laag toerental, niet vol open bij volgas... dan moet alles 'een stukje worden opgeschoven' lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 01 sept 2009 06:41 #86225

Ok dat klinkt logisch. Motor valt uit bij laag toerental: dat moet toch ook? Ik zet mijn motor uit door de gashendel helemaal terug te nemen, en ga ervan uit dat dat normaal gedrag is.

Wel lijkt hij te suggereren dat je dus meer gas moet geven bij een warme start dan bij een koude. Dat klinkt mij vreemd in de oren maar klopt wel met mijn ervaring. Herkennen jullie dat van een diesel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

verstuivers 01 sept 2009 07:04 #86232

als ik het zo lees heb je een probleem met je verstuivers. Dat is ook dat engelse "needle valve" en wat ook weer klopt met 't warm niet kunnen starten. Als de motor warm is verdampt de diesel teveel waardoor je niet genoeg brandstof hebt voor ontbranding. Dat los je dan inderdaad op door of meer gas te geven of bv extra diesel via de luchtinlaat toe te voegen (wat inderdaad niet echt gezond is, meer een noodoplossing). Wanneer zijn je brandstoffilters voor 't laatst vervangen? Kan ook de oorzaak zijn. In ieder geval zit het probleem hem in de brandstof toevoer, want je motor uit zetten door gas dicht klopt ook niet echt, hij zou dan stationair moeten gaan draaien en dan stop je hem door de decompressie open te zetten... Succes! Gr Remco
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 01 sept 2009 07:57 #86246

Brandstoffilter is niet recent vervangen. Wel heb ik laatst mijn tank een schoonmaakbeurt gegeven en het brandstoffilter zag er niet vies uit. Maar wellicht is dat niet op het oog waar te nemen.

Ik zal die maar eens vervangen dan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 01 sept 2009 08:29 #86254

LOL, zeker als je net je tank schoon gemaakt hebt is het zaak kort daarop je filters te vervangen ;-) je maakt namelijk allemaal klein vuil los wat je inderdaad zelf niet ziet maar wat het filter wel verstopt
vuistregel is : elke 250 uur smeerolie en smeeroliefilters, elke 500 uur alle filters (alhoewel je lucht wel eens over kan slaan... ) en dat zijn draai uren welteverstaan :)
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 01 sept 2009 09:35 #86269

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@zeilbeest: een motor uitzetten door het gas terug te nemen is heel normaal, zo werken de oude Volvo Penta's ook allemaal. Het uitzetten door de decompressiehendel wordt ten stelligste afgeraden omdat je daardoor de kleppen behoorlijk kan beschadigen.
Verder kan het idd geen kwaad om de filters etc. eens even grondig te controleren, you never know..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 01 sept 2009 11:53 #86311

zou kunnen bij dat type dat als hoofdmotor gebruikt wordt, ik ken ze alleen maar als ankerliermotor, en dan krijg je ze niet anders uit dan door de kleppenlichter open te zetten (farryman,lister e.d.), verbaasd mij dan dat er geen onderbreker o.i.d. op zit, want je zou dan nooit stationair kunnen draaien, toch?
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 01 sept 2009 12:06 #86318

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Stationair draaien is geen probleem, je moet de gashendel niet helemaal terughalen. Dergelijke motoren worden niet met één maar met twee hendels bediend: één voor het gas en één voor de keerkoppeling. Het risico van het lichten van de kleppen is dat de inlaatklep een bak hete lucht te verwerken krijgt en dat vindt 'ie meestal niet zo fijn. De Listers die ik heb gezien hadden volgens mij een hendeltje op de brandtsofpomp waarmee je de zaak helemaal kon knijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verstuivers 01 sept 2009 13:14 #86338

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Als de motor warm is verdampt de diesel teveel waardoor je niet genoeg brandstof hebt voor ontbranding.

dat begrijp ik ff niet. Als er teveel diesel verdampt in de cylinders dan heb je teveel en niet te weinig brandstof. En als het ergens anders verdampt heb je een lek in je brandstofsysteem.

Of zie ik iets over het hoofd?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verstuivers 01 sept 2009 19:48 #86437

Dat moet ik thuis ff opzoeken,weet niet meer uit m´n hoofd hoe dat zat,maar het heeft te maken met de mengverhouding lucht/branfstof....
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vapor lock 02 sept 2009 06:28 #86504

@capolavoro: nog niet thuis, maar waar internet al niet goed voor is ;-). Er bestaat een situatie die heet vapor lock, waarbij de brandstof zo dicht bij z'n kookpunt zit dat de dampspanning in de cilinder te hoog word. Komt zo goed als niet bij diesels voor (en als dan moderne diesels), maar 't zou kunnen. Het is waarschijnlijker dat de oorzaak in de technische hoek gezocht moet worden, dat de inspuiting niet niet overeenkomt met de arbeidsslag of dat de kleppen verkeerd staan en afgesteld moeten worden.... Of toch gewoon een verstopte filter :)
'k word nu nieuwsgierig naar de uitkomst ;-)
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Start alleen koud: Yanmar YSE8 02 sept 2009 06:36 #86506

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Hoi mensen,
Als achtergrondinformatie:
Volgens het motorhandboek moet ik kunnen starten met de decompressiehendel en weinig gas. Dit is me nog nóóit gelukt.

Dat ie niet goed start lijkt me duidelijk, maar het is sowieso zo dat hij pas aan kan slaan als je de decompressiehendel los laat. Die hendel is alleen bedoeld voor het makkelijker rondkomen bij starten. Pas na loslaten is er compressie en zal ie kunnen aanslaan.

Uit jouw bericht meende ik te lezen dat jij dacht dat je volgens het handboek de decompressiehendel in moet houden totdat hij aanslaat. Dat gaat echter nooit lukken.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl