En hoe zit het dan met het verhaal dat 'moderne' olie (ik weet nu dan even niet of dat over dikke of dunne olie, of synthetische of weer iets anders gaat) pakkingen en afsluitingen kan wegvreten/aantasten van oude motoren?
Goeie vraag! Synthetisch is inderdaad soms iets minder aardig voor oude afdichtingen dan minerale olie, mede door z'n reinigende werking die de afzettingen om de pakking heen verwijdert. Maar veel scheelt het niet.
Ik heb nog nooit gezien (op oldtimers) dat moderne olie een droge motor deed lekken ; het zijn eigenlijk uitsluitend toch al zwetende afdichtingen, die van de synthetische olie de doodklap krijgen en iets harder gaan lekken. Sommige eigenaren geven dan de olie de schuld, ikzelf heb iets van "die afdichting had je eigenlijk allang moeten vervangen" of "die was op minerale olie gelijktijdig ook wel harder gaan lekken". Is dus niet zo zwart-wit, maar als je vervangen van hevig zwetende afdichtingen NOG een seizoen wil uitstellen, is synthetische olie niet de juiste keuze.
Verder: alles wat je de laatste jaren aan afdichtingen kan kopen is van rubber/pakking soorten die bestand zijn tegen moderne oliesoorten. Dus ook nieuwe pakkingen voor een 40 jaar oude motor! Het oudere spul wordt bij mijn weten niet meer gebruikt - omdat het voor een fabrikant helemaal niet voordelig is om een aparte lijn te hebben met een achterhaalde materiaalsoort. Kunnen ze beter alles uit modern materiaal vervaardigen, want duurder is dat door het volume ook niet meer.
Dus alle kwetsbare afdichtingen zijn eigenlijk per definitie over datum!