Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Klapschroef een optie?

Klapschroef een optie? 14 sept 2009 21:22 #89236

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De afgelopen jaren hebben mijn vrouw en ik altijd gehouden van sportief varen. De eerste 25 jaar op een houten Draak en in 2000 een Diamant 3000 gekocht (met Gori 2 blads klapschroef) Als ik de motor handle in de achteruitstand zette, voelde je de boot vooruit 'springen'. Dat maakte dus degelijk wel uit.

Na vorig jaar zeilvakantie gehad te hebben met veel regen hebben we de boot te koop gezet en besloten om te kiezen voor comfort. 2 maanden geleden een Jeanneau Sun Odyssey 37 gekocht en ook weer gek weer gehad in Zeeland, de ene dag windkracht 0, de volgende dag windkracht 6. Wel een supervakantie gehad trouwens.

Teruggekomen op het IJsselmeer (Lelystad is onze thuishaven) konden we eindelijk echt een lang rak uitzetten en dus alles uitproberen. Bij NW wind max 18 knopen van Hoorn naar Lelystad, halfwinds,liep de boot 8,1 knoop. Heb de speed gechekt met de GPS en dat klopte.

Nu dan eindelijk mijn vraag: heeft het monteren van een (Volvo drie blads klapschroef) zin om aan te schaffen op een boot van 7 ton (beladen)
Ik heb nu een drie blads vaste schroef. MAW hoeveel weerstand heeft een vaste schroef bij dit gewicht en deze prestaties. Heeft iemand ervaring in deze?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 14 sept 2009 21:48 #89243

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Als de ORC Rule een indicatie mag zijn. Op mijn boot (Dehler 34) met een opgegeven diameter van de schroef van 40 cm is het verschil tussen een vaste 3 blads en een vaanprop 3 blads bijna 20 punten. Zegt wellicht niets maar dat is gemiddeld in alle weersomstandigheden grofweg 0,2 knoop verschil in snelheid.

Minder bij veel wind en veel meer bij weinig wind. Verwaarloosbaar dus mogelijk bij 5 Bft en wellicht ergerlijk bij Bft2.

Net wat je wilt.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 15 sept 2009 05:50 #89273

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik ben op mijn Hanse 311 van een 2-blasds klapschroef naar een 3-blads klapschroef gegaan en het verschil bij het manoeuvreren in achteruitstand is aanzienlijk, veel meer controle. Vooruit gaat het op de motor ook met iets meer power. Al met al erg tevreden over de wissel.

Ik meen dat op de site van Volvo berekeningen staan over het verschil dat de ene en de andere schroef maakt. Kan ook bij Gori zijn. Op het Hanse-forum www.myhanse.com is zeer uitgebreid geschreven over de verschillen tussen vast en klapschroef. Mogelijk dat je daar info vindt die je vraag kan beantwoorden.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 15 sept 2009 08:41 #89298

ik ken nog een mooi verhaal over klapschroeven.
een groepje niet nader genoemde duikers hield ervan om bij jachthavens het water in en uit te gaan, om tijdens de duik lekker de schelde in te zwemmen. als ze terugkwamen van hun duik werd de duikers ook vaak gevraagd om te zoeken naar trouwringen/telefoons/bbq's etc dat blijkbaar allemaal in het water viel.

na een aantal keer zo gedoken te hebben, en ook succesvol zijn in het terugvinden van de voorgenoemde artikelen zagen ze een boot met een klapschroef, waar mensen op bezig waren. op dat moment kwam 1 van de duikers op een geniaal plan, ze deden een elastiekje om het uiteinde van de klapschroef en zwommen/zochten vervolgens door naar artikelen etc. als ze uit het water kwamen gingen ze gewoon zitten wachten totdat de desbetreffende boot wil uitvaren.

als deze boot dan de motor wil starten, start deze wel maar klapt de schroef niet uit. zich vervolgens voordoend als aardige jongens met wat verstand van motoren, boden ze aan om even te gaan kijken bij de schroef, want ze hadden toch hun duikspullen nog aan.

bij de schroef aangekomen haalden ze na een minuutje het elastiekje eraf en kwamen triomfantelijk boven dat ze het euvel verholpen hadden.

blije schippers vol lof over "die aardige jongens" om vervolgens uit te varen na de jongens een kleine vergoeding te hebben gegeven. :D
een echte viking heeft geen boot nodig om te zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 15 sept 2009 10:15 #89305

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nadeel van een klapschroef is weer de hoge prijs en het beetje onderhoud wat-ie nodig heeft. Bewegende tandwielen onderwater. Nu zal dat niet zo snel spelen als je een nieuwe klapschroef koopt, maar bij aanschaf van gebruikte boten is-ie toch zeker een aandachtspunt heb ik gemerkt. Zonder onderhoud vreten de tanden waarmee de bladen in elkaar grijpen compleet weg door corrosie en gebrek aan smering. Vraag dus bij aanschaf zeker naar het geadviseerde onderhoud. Bij elk antifouling beurtje tandjes poetsen en een vers speciaal vetje erop, gok ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 15 sept 2009 15:09 #89371

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Nu dan eindelijk mijn vraag: heeft het monteren van een (Volvo drie blads klapschroef) zin om aan te schaffen op een boot van 7 ton (beladen)
Ik heb nu een drie blads vaste schroef. MAW hoeveel weerstand heeft een vaste schroef bij dit gewicht en deze prestaties. Heeft iemand ervaring in deze?

ja dat scheelt echt. Mijn boot is ook ongeveer 7 ton beladen, en er zit een Maxprop 3-blads vaanstandschroef onder.
Als die soms per ongeluk niet in de vaanstand gaat staan dan scheelt dat 0,3-05 knoop snelheid. En zeker bij weinig wind (lage snelheid) is het verschil heel goed merkbaar.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 15 sept 2009 16:45 #89395

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hang maar eens 3 putsen achter je boot. Dat verschil is het ongeveer.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 15 sept 2009 16:47 #89397

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hang maar eens 3 putsen achter je boot. Dat verschil is het ongeveer.

Ik weet niet hoe groot jouw bladen zijn, maar 3 putsen is wel erg overdreven.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 15 sept 2009 17:11 #89406

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Ja, dat is waar. één grote puts mischien? Dat is gewoon nét dát béétje verschil!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 16 sept 2009 15:51 #89542

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zonsnel heeft gelijk, voor een 3 blads is het 3 putsen en voor een 2 blads 2,7 ongeveer. Maar alleen bij stilstaande schroef. Meedraaiend wordt het veel minder dus gunstiger, dan gaat voor beide schroeven ongeveer een 2,5 literblik overblijven als aanhanggewicht. Bij onze boot gaat de 3 blads meedraaien boven de 3 knopen en wanneer de snelheid minder wordt stopt het meedraaien bij 2,6 knopen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 16 sept 2009 15:55 #89545

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er zijn in het verleden wel vergelijkende rendementstesten gedaan voor schroeven. Waterkampioen in de mid negentiger jaren , heb m nog ergens liggen denk ik.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 16 sept 2009 18:13 #89566

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dat wordt dus sparen voor een Volvo 3 blads klapschroef!
Op de Volvo site zie ik zelfs een 4 blads, maar die is kennelijk bedoeld voor motoren rond 120 pk.
Mannen, bedankt voor de info! :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 16 sept 2009 19:39 #89578

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Ghoo, een 4-blads? Dat remt als een speciekuip!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 16 sept 2009 19:44 #89579

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
4 blads klapschroef...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 16 sept 2009 19:55 #89589

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Grapje, Jeanneau-genoot. Mooie scheepjes hé die 37 voetertjes, 2 of 3 hutten? Zonsnel is ook 37 voet en heeft 2 hutten, ben helemaal weg van het scheepje.
Een klapschroef is gewoon stoer om te hebben. Niet dat het veel scheelt hoor, maar het idee dat je sneller gaat is al voldoende.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Klapschroef een optie? 16 sept 2009 20:01 #89591

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb een eigenaarsversie, met 2 hutten dus. Heb je een bed van 2.00 bij 2.10 achterin en een bakskist ernaast, waar je gewoon staande erin aan de draaibank kunt werken :P
Boot is van 2002 met slechts 2200 mijl op het log.

Op onze vorige boot voelde het altijd alsof de handrem er nog op stond, als ik de handle niet in de achteruit zette. Maar ja, dat was een 34 voeter van slechts 2800 KG, vandaar mijn vraag naar de eigenschappen van een klapschroef bij 7 ton.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl