Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Flexibel binnenlager

Flexibel binnenlager 05 okt 2009 19:22 #92479

  • Niekb
  • Niekb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag over een watergesmeerde binnenlager van mijn boot.
Normaal zou de nippel op het lager bedoelt zijn om water in te voeren. Bij mijn boot heeft de monteur hier een slang aangesloten die dienst doet als ontluchter en loos naar boven de waterlijn loopt (dus niet als toevoer van water dient)

Is het dan zo dat hiermee de druk in het lager weg valt en er water van buiten in het lager komt en zo dus zijn smeerfunctie uitvoert?

voor de duidelijkheid even een fotö:


Uit verschillende schema's en tekeningen heb ik gezien dat dit niet de gebruikelijke manier van aansluiten is.

Ik hoor graag jullie reactie.

Mvgr. Niek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibel binnenlager 05 okt 2009 20:14 #92504

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
nee dat heb ik ook nog niet gezien.
Wel een goede oplossing.
Je hebt al snel lucht ophoping in de rubber sok.
Door schroef cavitatie en dergelijke.
welk merk is deze afdichting.
Ik heb zelf een volvo seal gemonteerd op een zeiljacht.
Geen ontluchting er op.
Zo te zien is dit geen volvo seal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibel binnenlager 05 okt 2009 20:23 #92507

  • Niekb
  • Niekb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Ik weet het niet zeker maar hij lijkt wel heel veel op de Allpa.
een watergesmeerde neopreen lagerbus en dubbele keerringafdichting.

zie:

www.allpa.nl/shownews.asp?ac=v...ap_id=7961&nws_id=52
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibel binnenlager 05 okt 2009 20:28 #92511

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ja dat is deze.
Ziet er beter uit en veel meer over nagedacht als een volvo seal.
Deze moet ik regelmatig ontluchten, ook het aanbrengen van het speciale vet is lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibel binnenlager 05 okt 2009 21:29 #92521

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
ik neem aan dat je een waterverplaatser hebt...

bij speedboten moet de waterslang aangesloten worden op een waterpomp om voldoende water toe te voeren om te koelen.

Bij zeilboten is dit niet nodig omdat het water toch wel bij de afdichting kan komen. Als je dan de slang monteerd zoals beschreven hoef je ook niet bang te zijn dat er ucht blijft hangen na bijvoorbeeld weer in het water gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibel binnenlager 06 okt 2009 05:58 #92554

  • Niekb
  • Niekb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Het gaat inderdaad om een waterverplaatser. Een Jeanneau Sangria.

Het klopt dus dat deze afsluiter water via de achterzijde inlaat om daarmee te gaan 'smeren'?

Anders zou ik niet weten hoe deze (met deze aansluiting) watergesmeerd zal moeten zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibel binnenlager 06 okt 2009 17:07 #92671

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
dat klopt.
Hij word via de achterzijde gesmeerd maar dan moet er geen luchtbel zitten.
jij hebt gelukkig een slangetje die de lucht afvoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibel binnenlager 06 okt 2009 17:47 #92679

  • hexen
  • hexen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Er zijn nu twee parallelle threads vrijwel over hetzelfde onderwerp gaan...
"Volvo Stuffingbox/Gland" en "Flexibel binnenlager" :D

G.J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibel binnenlager 06 okt 2009 17:56 #92685

  • Niekb
  • Niekb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
dat klopt!

Wat mij betreft mag deze gesloten worden om dat mijn vraag al is beantwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Flexibel binnenlager 06 okt 2009 19:21 #92706

  • hexen
  • hexen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Toch is er nog wel een vraagje aan dit verhaal toe te voegen: als je met laten we zeggen zo'n zes knopen snelheid vaart, onstaat er achter de schroefas een zekere onderdruk. Door de snelheid, maar ook door de werking van de schroef. Hoe verhoudt die onderdruk zich tot de naar binnenin de schroefaskoker gerichte opwaartse druk van het water? Ik kan me zo voorstellen dat het peil in de "ontluchtingsslang" als je vaart, wat lager is dan wanneer je stil ligt. Iets om in het begin even in de gaten te houden? Of is dit spijkers-op-laag-water :D zoeken?

Ik bedenk dit, omdat aan het einde van mijn schroefaskoker, vlak voor de schroef, zich twee 'happende' schelpjes bevinden, die het water als het ware naar binnen forceren.

G.J.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl