Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30

Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 12 okt 2009 20:00 #93610

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Hallo iedereen,

Een probleempje wat niet zoveel hinder veroorzaakt, maar waar ik toch vanaf wil omdat t echt niet goed klinkt.
Mijn Farymann 30R30 (22pk V-twin) begint zwaar te "bokken" bij vooruit/achteruit varen vanuit stationair. Een klein beetje meer gas geven (iets verhoogd stationair) en het is over.
Komt vooral voor bij koude motor. Paar minuten warm draaien maakt niet echt verschil, maar bij echt warme motor heb ik het nog niet mee gemaakt.

Het klinkt een beetje zoals een oude diesel motor (met zwaar vliegwiel) klinkt wanneer je vanuit stationair toerental fors gasgeeft, alleen dan in t kwadraad! De trillingen zijn dan ruim door het hele schip voelbaar, waar ie normaal maar lichte trillingen veroorzaakt. edit: maar vooral geluid is beangtigend.
Motor is pas voorzien van nieuwe olie en verse diesel en filters. Tank is super schoon, evenals de waterzak. Sindsdien draait de motor regelmatiger stationair met minder vibraties.
Iemand een idee waar ik moet zoeken? Misschien is het licht verhogen van het stationaire toerental een oplossing, maar stationair doet ze al 2.5 knoop...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 12 okt 2009 20:04 #93611

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Hoe zit het met je motorophanging? Misschien versleten rubbers.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 12 okt 2009 20:12 #93613

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Nee, dat is het niet. Het is vooral het geluid wat beangtigend is. De rubbers zijn oke; motor staat verder rustig op de fundatie.
Denk je een geluid in zoals een motor zou klinken met zwaar versleten big-end lagers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 12 okt 2009 20:19 #93616

demperplaat?
mazzel,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 12 okt 2009 20:24 #93620

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8466
Een versleten "big end" (schalen drijfstang) zou een erg metaal-achtig geluid moeten geven. Duidelijk herkenbaar, hard metalen gerammel dat even erger wordt bij een dot gas en "verdwijnt" bij meer gas.

Het bokken waar je het over hebt kan ook een minder drastische oorzaak hebben: gloeibougies die niet voldoende werken (als die aanwezig zijn, ken de motor niet) of een injecteur die niet correct werkt. Beide problemen worden ogenschijnlijk minder bij warme motor of bij verhoogd toerental.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 12 okt 2009 22:13 #93639

schroef en as in orde? mogelijk opnieuw klokken van de krukas? maar eigenlijk weet ik bijna zeker dat t in de as/aslager of schroef zit......
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 13 okt 2009 07:21 #93679

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
demperplaat?

Wat is dat, en wat kan er mis mee zijn?
Een versleten "big end" (schalen drijfstang) zou een erg metaal-achtig geluid moeten geven. Duidelijk herkenbaar, hard metalen gerammel dat even erger wordt bij een dot gas en "verdwijnt" bij meer gas.

Het bokken waar je het over hebt kan ook een minder drastische oorzaak hebben: gloeibougies die niet voldoende werken (als die aanwezig zijn, ken de motor niet) of een injecteur die niet correct werkt. Beide problemen worden ogenschijnlijk minder bij warme motor of bij verhoogd toerental.

Ik weet hoe versleten bigends klinken, dat is dit niet. De motor heeft geen gloeipluggen.
Vervuilde injectors zou kunnen, maar verder loopt de motor super, dus denk niet dat dat het geval is.
schroef en as in orde? mogelijk opnieuw klokken van de krukas? maar eigenlijk weet ik bijna zeker dat t in de as/aslager of schroef zit......

Hoe weet je dat zo zeker, en waarom?
Hele opstelling is spelingsvrij en loopt geruisloos... Motor beweegt ook niet, wanneer onder zeil en meedraaiende schroef. Dat is volgens mij wel de beste uitlijn-test.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 13 okt 2009 07:30 #93681

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Al deze antwoorden zijn n.v.t.
Als je je motor wilt verkrachten moet je dit vaker doen. :(
Stel je voor je start je auto en rijd weg zonder gas te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 13 okt 2009 07:41 #93684

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Denk dat Ton het bij het rechte eind heeft: je belast de motor simpelweg zo zwaar dat hij bij dat toerental bijna afslaat. Je hebt waarschijnlijk geen morsehendel maar afzonderlijk keerkoppeling en gas? Altijd een beetje gas bijgeven als je daadwerkelijk wilt wegvaren, anders smoor je je motor.
Demperplaat zou je ook bij langzaam toerental horen: dat is een plaat met veren die ervoor zorgt dat je keerkoppeling netjes meeloopt met het toerental van de motor. Als die veren iets versleten zijn (permament "ingedrukt" dus), dan hoor je een soort gerammel bij heel weinig gas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 13 okt 2009 08:55 #93702

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Die richting dacht ik ook op inderdaad.
Ik heb een normale morsehendel. Stationair vooruit moet toch geen probleem zijn?
Blijkbaar is het probleem dus dat het toerental net een fractie te laag is om mooi rond te kunnen draaien..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 13 okt 2009 08:58 #93703

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Sjaap,

Ik heb dezelfde motor, ik zal eens kijken wat die bij mij doet.

Ik heb overigens de kleppen laten afstellen, daardoor loopt de motor regelmatiger. De speling op de kleppen vind je in het instructieboekje.

Kun je het geluid laten horen?

Groet,

Homme
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 3 13 okt 2009 09:31 #93704

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik heb hetzelfde Met Faryman K 34. Vermoedelijk komt bij een laag toerental de verbranding iets te vroeg en heb je een z.g. "dieselknock". Maar helemaal zeker ben ik niet. Het komt voor bij motoren met directe inspuiting. Heeft te maken met "inspuituitstel" en "verbrandingsvertraging" Oplossing: Stationaire toerental iets verhogen of inspuitmoment later laten zetten. Slechte verstuivers kunnen ook een oorzaak zijn. De ingespoten brandstof verneveld niet goed bij lage belasting. daardoor grotere verbrandings vertraging.
Hallo iedereen,

Een probleempje wat niet zoveel hinder veroorzaakt, maar waar ik toch vanaf wil omdat t echt niet goed klinkt.
Mijn Farymann 30R30 (22pk V-twin) begint zwaar te "bokken" bij vooruit/achteruit varen vanuit stationair. Een klein beetje meer gas geven (iets verhoogd stationair) en het is over.
Komt vooral voor bij koude motor. Paar minuten warm draaien maakt niet echt verschil, maar bij echt warme motor heb ik het nog niet mee gemaakt.

Het klinkt een beetje zoals een oude diesel motor (met zwaar vliegwiel) klinkt wanneer je vanuit stationair toerental fors gasgeeft, alleen dan in t kwadraad! De trillingen zijn dan ruim door het hele schip voelbaar, waar ie normaal maar lichte trillingen veroorzaakt. edit: maar vooral geluid is beangtigend.
Motor is pas voorzien van nieuwe olie en verse diesel en filters. Tank is super schoon, evenals de waterzak. Sindsdien draait de motor regelmatiger stationair met minder vibraties.
Iemand een idee waar ik moet zoeken? Misschien is het licht verhogen van het stationaire toerental een oplossing, maar stationair doet ze al 2.5 knoop...!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 13 okt 2009 17:22 #93779

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Sjaap,

Ik heb het vanmiddag nog even geprobeerd.
De motor start met het gashendel volop, direct daarna teruggezet naar stationair. Vervolgens op laag toerental in de vooruit gezet. Hij dreunt wat zwaarder omdat hij moet werken, maar van bokken heb ik geen last.
Ter info: de norzels/verstuivers zijn een paar jaar geleden vervangen, door een vorige eigenaar. Wel loopt hij rustiger sinds ik de kleppen heb laten. stellen.

Groet,

Homme

edit: door een gecrashte pc kan ik niet bij mijn bestanden komen, als je dat wilt kan ik je binnenkort (hoop ik) de werkplaats handleiding van een ééncilinder Farymann sturen.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 06:02 #93822

Stel je voor je start je auto en rijd weg zonder gas te geven.

OOk dit is niet waar...

Elke auto/motor kan je stationar weg laten komen, vooral diesels.
Een diesel heeft al vermogen bij een laagtoerental.

en gloeipuggen die niet mee werken, mensen hallo bij een diesel gebruik je die alleen om te starten hoor, het zijn geen bougies.

Oorzaak kan zijn versleten lagers in de keerkoppeling, of in de schroefas. ook is het mogelijk dat er iets in de schroef zit, een stukje touw of zo iets waardoor er bij een laagtoerental er vibratie onstaat wat terug gevoerd word naar de motor.

kleppen stellen is een goed idee. bij een Ferymann wil ook de koudstart wel eens aan blijven staan, waardoor er extra diesel bij stationair dit kan bij gasgeven een raar geluid geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 06:18 #93825

schroef en as in orde? mogelijk opnieuw klokken van de krukas? maar eigenlijk weet ik bijna zeker dat t in de as/aslager of schroef zit......

Hoe weet je dat zo zeker, en waarom?
Hele opstelling is spelingsvrij en loopt geruisloos... Motor beweegt ook niet, wanneer onder zeil en meedraaiende schroef. Dat is volgens mij wel de beste uitlijn-test.

Als je bij normaal stationair draaien geen enkel probleem hebt, ook niet als je zonder in te schakelen meer gas geeft, maar met inschakelen stationair begint de motor te bokken, zodra je meer gas geeft houdt het op (tenminste, zo lees ik jouw verhaal). Dan kan het bijna niet anders of er is wat met je schroef of er zit iets in, zodra je namelijk meer gas geeft vindt de schroef of as geforceerd een nieuw middelvliegpunt, terwijl stationair het zoekende is en dus bokt en het schip laat schudden. Als het motorisch zou zijn zou het probleem zich ook moeten voordoen zonder belasting.... of zeg ik nou iets heel geks?
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 07:17 #93832

Als ik de berichtjes nalees, ga ik ook denken aan een beslasting zoals zeilbeest die beschrijft, je moet het denk ik in die hoek zoeken,
Immers als het motorisch is(kleppen)moet het bij het starten ook al problemen geven.


Ga je er binnenkort uit? Kijk alles dan even na, en stel de vraag aan een monteur van scheepsmotoren :idea: ,

Maar in de eerste instantie davht ik wel aan de afstelling van de motor.
Toen mijn benzine bbmotortje vervuild was, deed hij soort gelijk bij lage toeren, met een beetje meer gas liep hij wel lekker zonder bokken.

Waar hoor je het bokken? probeer eens samen met iemand daar achter te komen, met je hoofd bij de motor, achter in je boot, voorin, en steeds herhalen, ergens moet het geluid anders(luider )klinken

Voor auro`s kun je cleaners komen voor je injectoren e.d, voor benzine en diesel, misschien kan dat ook in je scheepsmotor, spulletje in je tank, diesel tanken en varen maar, je moet wel even flink varen, voor auto`s gaan ze uit van een volle tank(= 6 a 700 kilometer.
Dus echt eens een dagje flink tuffen zodat de reiniging z`n werk kan doen.
ALS, dat in scheepsmotoren ook kan. :!:
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 07:19 #93834

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Stel je voor je start je auto en rijd weg zonder gas te geven.

OOk dit is niet waar...

Elke auto/motor kan je stationar weg laten komen, vooral diesels.

De volgende keer eerst goed lezen.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het niet gezond is voor de motor.
Het zelfde is je kunt de motor ook laten lopen zonder olie in het blok.
Als iemand zegt dat kan niet, heeft hij het fout.
Ik zeg ook niet dat hij lang blijft lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 07:30 #93838

Fooutje :oops:
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 07:30 #93839

Misschien is het licht verhogen van het stationaire toerental een oplossing, maar stationair doet ze al 2.5 knoop
Volgens deze site hoort dat ook:
www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga07-h...ke=FARYMANN%20DIESEL

Nog twee linkjes:
www.farymann.nl/

home.tiscali.nl/schottelboot/T...umenten/Farymann.pdf
_________________
Heeft u hem al ondertekend? tegen de vaarbelasting
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 11:53 #93871

Stel je voor je start je auto en rijd weg zonder gas te geven.

OOk dit is niet waar...

Elke auto/motor kan je stationar weg laten komen, vooral diesels.

De volgende keer eerst goed lezen.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het niet gezond is voor de motor.

Een motor zal hier geen schade van oplopen hoor, dan zouden er al heel wat les autos op de sloop belanden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 16:01 #93884

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
schroef en as in orde? mogelijk opnieuw klokken van de krukas? maar eigenlijk weet ik bijna zeker dat t in de as/aslager of schroef zit......

Hoe weet je dat zo zeker, en waarom?
Hele opstelling is spelingsvrij en loopt geruisloos... Motor beweegt ook niet, wanneer onder zeil en meedraaiende schroef. Dat is volgens mij wel de beste uitlijn-test.

Als je bij normaal stationair draaien geen enkel probleem hebt, ook niet als je zonder in te schakelen meer gas geeft, maar met inschakelen stationair begint de motor te bokken, zodra je meer gas geeft houdt het op (tenminste, zo lees ik jouw verhaal). Dan kan het bijna niet anders of er is wat met je schroef of er zit iets in, zodra je namelijk meer gas geeft vindt de schroef of as geforceerd een nieuw middelvliegpunt, terwijl stationair het zoekende is en dus bokt en het schip laat schudden. Als het motorisch zou zijn zou het probleem zich ook moeten voordoen zonder belasting.... of zeg ik nou iets heel geks?

Ik kan jouw redenatie niet volgen. Als iets in onbalans is, blijft dat in onbalans wat er ook gebeurt. Of zeg ik nou iets geks... ;)
(edit: tenzij je een touw/slinger idee bedoelt...maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat aan de hand is)
Sjaap,

Ik heb het vanmiddag nog even geprobeerd.
De motor start met het gashendel volop, direct daarna teruggezet naar stationair. Vervolgens op laag toerental in de vooruit gezet. Hij dreunt wat zwaarder omdat hij moet werken, maar van bokken heb ik geen last.
Ter info: de norzels/verstuivers zijn een paar jaar geleden vervangen, door een vorige eigenaar. Wel loopt hij rustiger sinds ik de kleppen heb laten. stellen.

Groet,

Homme

edit: door een gecrashte pc kan ik niet bij mijn bestanden komen, als je dat wilt kan ik je binnenkort (hoop ik) de werkplaats handleiding van een ééncilinder Farymann sturen.

Bedankt voor het testen!! Ik heb wel baad bij een WPHB, mulderhj gmail.com. Alvast bedankt!
Zoals jij omschrijft KLONK mijn motor ook. Misschien relevante informatie niet vermeld. Voordat ik het dieselsysteem (tank en filters) heb schoongemaakt, liep de motor veel onregelmatiger en stond je bijna op het dek te dansen van de trillingen (geen bonken!) maar warm of koud, geen gebonk. Na het schoonmaken dus wel. Dieselknock komt tot zover het meest in de buurt van het verschijnsel denk ik. Heb nog nooit een kloppende motor gehoord, maar kan me voorstellen dat het zo klinkt.



Elke auto/motor kan je stationar weg laten komen, vooral diesels.
De volgende keer eerst goed lezen.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het niet gezond is voor de motor.
Het zelfde is je kunt de motor ook laten lopen zonder olie in het blok.
Als iemand zegt dat kan niet, heeft hij het fout.
Ik zeg ook niet dat hij lang blijft lopen.


Ik snap wat je bedoelt.
Ik heb een Moto Guzzi motorfiets met een zware V twin. Hier ram je ongetwijfeld de bigends van in puin wanneer je te laag in toeren veel vermogen vraagt.
Maar stationair vooruit moet kunnen, op een laag toerental vraagt de schroef immers erg weinig vermogen.

Overigens...de motor heeft nog geen 300 draaiuren, dus slijtage van schroef en keerkoppeling is zo goed als uitgesloten...!
(300 uur klinkt erg ongeloofwaardig in 32 jaar maar het is waar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 16:05 #93885

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Misschien is het licht verhogen van het stationaire toerental een oplossing, maar stationair doet ze al 2.5 knoop
Volgens deze site hoort dat ook:
www.mcga.gov.uk/c4mca/mcga07-h...ke=FARYMANN%20DIESEL

Nog twee linkjes:
www.farymann.nl/

home.tiscali.nl/schottelboot/T...umenten/Farymann.pdf
_________________
Heeft u hem al ondertekend? tegen de vaarbelasting

Bedankt voor de linkjes. Maar waaruit blijkt iets over stationair toerental?


Ik ga dit weekend de boot naar de winterligplek varen. Camera is al gepakt, dus zal proberen het geluid vast te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 17:19 #93895

Alsje op de bovenste link klik derde regel, dat is toch jou type motor? die geeft 2500 rpm aan, dat zijn volgens mij de toeren waar jij het over hebt.

FARYMANN DIESEL
30R30
2
2500 <<
15
3984
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 17:29 #93896

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Alsje op de bovenste link klik derde regel, dat is toch jou type motor? die geeft 2500 rpm aan, dat zijn volgens mij de toeren waar jij het over hebt.

FARYMANN DIESEL
30R30
2
2500 <<
15
3984

Dat had ik gezien, maar dat is toerental bij max vermogen (vermoed ik). Veel te hoog voor een stationair toerental in elk geval. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 21:58 #93941

Ik kan jouw redenatie niet volgen. Als iets in onbalans is, blijft dat in onbalans wat er ook gebeurt. Of zeg ik nou iets geks... ;)
(edit: tenzij je een touw/slinger idee bedoelt...maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat aan de hand is)

Ok,even mijn referentiekader duidelijk maken... ik ben schipper op een tanker van 80 meter met 2 motoren; 1 van de motoren heeft een probleem met de schroef of schroefas... als ik geladen stationair draai heb ik een gratis rugmassage in de stuurstoel... geef ik meer gas houd de massage op maar staan een aantal leidingen aan dek de twist te doen... wat ik dus bedoel is dat met meer vermogen je geforceerd de as in een balans drukt, en het probleem zich op een andere manier kenbaar zal maken. Alleen is het bij mij zo dat het wat vergroot is allemaal en het dus ook buiten proporties reageert. Bij jou zal het zich ook anders kenbaar moeten maken (als het inderdaad de schroef of schroefas is wat ik nog steeds denk ;) ) alleen is het waarschijnlijk minder opvallend....
(Voor de ongerusten onder ons, de tanker zal niet direct in stukken uit elkaar trillen en ja kantoor weet ervan, kiest er alleen voor het probleem voorlopig te negeren.... /shrug... wat moet je doen... zij betalen de rekening :roll: )
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl