schroef en as in orde? mogelijk opnieuw klokken van de krukas? maar eigenlijk weet ik bijna zeker dat t in de as/aslager of schroef zit......
Hoe weet je dat zo zeker, en waarom?
Hele opstelling is spelingsvrij en loopt geruisloos... Motor beweegt ook niet, wanneer onder zeil en meedraaiende schroef. Dat is volgens mij wel de beste uitlijn-test.
Als je bij normaal stationair draaien geen enkel probleem hebt, ook niet als je zonder in te schakelen meer gas geeft, maar met inschakelen stationair begint de motor te bokken, zodra je meer gas geeft houdt het op (tenminste, zo lees ik jouw verhaal). Dan kan het bijna niet anders of er is wat met je schroef of er zit iets in, zodra je namelijk meer gas geeft vindt de
schroef of as geforceerd een nieuw middelvliegpunt, terwijl stationair het zoekende is en dus bokt en het schip laat schudden. Als het motorisch zou zijn zou het probleem zich ook moeten voordoen zonder belasting.... of zeg ik nou iets heel geks?
Ik kan jouw redenatie niet volgen. Als iets in onbalans is, blijft dat in onbalans wat er ook gebeurt. Of zeg ik nou iets geks...

(edit: tenzij je een touw/slinger idee bedoelt...maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat aan de hand is)
Sjaap,
Ik heb het vanmiddag nog even geprobeerd.
De motor start met het gashendel volop, direct daarna teruggezet naar stationair. Vervolgens op laag toerental in de vooruit gezet. Hij dreunt wat zwaarder omdat hij moet werken, maar van bokken heb ik geen last.
Ter info: de norzels/verstuivers zijn een paar jaar geleden vervangen, door een vorige eigenaar. Wel loopt hij rustiger sinds ik de kleppen heb laten. stellen.
Groet,
Homme
edit: door een gecrashte pc kan ik niet bij mijn bestanden komen, als je dat wilt kan ik je binnenkort (hoop ik) de werkplaats handleiding van een ééncilinder Farymann sturen.
Bedankt voor het testen!! Ik heb wel baad bij een WPHB, mulderhj gmail.com. Alvast bedankt!
Zoals jij omschrijft KLONK mijn motor ook. Misschien relevante informatie niet vermeld. Voordat ik het dieselsysteem (tank en filters) heb schoongemaakt, liep de motor veel onregelmatiger en stond je bijna op het dek te dansen van de trillingen (geen bonken!) maar warm of koud, geen gebonk.
Na het schoonmaken dus wel. Dieselknock komt tot zover het meest in de buurt van het verschijnsel denk ik. Heb nog nooit een kloppende motor gehoord, maar kan me voorstellen dat het zo klinkt.
Elke auto/motor kan je stationar weg laten komen, vooral diesels.
De volgende keer eerst goed lezen.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar dat het niet gezond is voor de motor.
Het zelfde is je kunt de motor ook laten lopen zonder olie in het blok.
Als iemand zegt dat kan niet, heeft hij het fout.
Ik zeg ook niet dat hij lang blijft lopen.
Ik snap wat je bedoelt.
Ik heb een Moto Guzzi motorfiets met een zware V twin. Hier ram je ongetwijfeld de bigends van in puin wanneer je te laag in toeren veel vermogen vraagt.
Maar stationair vooruit moet kunnen, op een laag toerental vraagt de schroef immers erg weinig vermogen.
Overigens...de motor heeft nog geen 300 draaiuren, dus slijtage van schroef en keerkoppeling is zo goed als uitgesloten...!
(300 uur klinkt erg ongeloofwaardig in 32 jaar maar het is waar)