Ik ben even aan het googlen geweest en ik zie dat de meeste Super Daimio 840's voorzien zijn van dezelfde Renault-motor, een keertje kwam ik een Farymann tegen (10pk). Blijkbaar is een zwaardere motor niet nodig voor deze boot, denk ik dan. Bij mij in de haven ligt iemand met een Jeanneau 28.2, 10pk binnenboord en perfect manouvreerbaar, heb ik gezien.
Heb je vooruit wel normaal vermogen en is het alleen achteruit slaan wat problemen geeft? Dan zou ik eerder gaan kijken naar je keerkoppeling en/of je schroef. Heb je vooruit ook het idee dat ie niet lekker loopt, zou je misschien de motor eens moeten (laten) nakijken op bv klepspeling.
^^jouzers, je was me alweer voor
Dat zal dan wel een 28.1 zijn en mischien dat die met een vaste kiel perfect manouvreerbaar is met een 10pk motor. Ik heb de kmz versie van dit bootje en ook een yanmar 1gm10 (ruim 9 pk) en ik kan je verzekeren dat dat perfect manouvreerbaar zeker niet geld bij meer wind... Kost mij in havens en voor bruggen en zluizen veel extra zweet. En zweet, vooral ambtenaren zweet is zo'n beetje het kostbaarste wat deze aarde te bieden heeft en daar versil ik niet graag wat van
Dus ik snap die roep om meer vermogen wel... Maar als ik dat doe, dan koop ik er ook een grotere boot omheen (dat blijft dus voorlopig bij dromen).
Realiseer je wel dat bij meer vermogen ook een andere schroef hoort! om het nog maar eens extra kostbaar te maken.