Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: motor vervangen of reviseren ??

Re: motor vervangen of reviseren ?? 19 nov 2009 14:56 #99450

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Penta levert nog altijd onderdelen, zelfs voor motoren van 40 jaar en ouder. Ze zijn ontworpen en gebouwd om lang mee te gaan.... 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 19 nov 2009 17:04 #99480

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Heb toch begrepen dat delen voor MD1's, MD2's, saildrives S110 en S90 best lastig zijn zeg maar. En die zijn allemaal rond de 30-40 jaar oud.
Ook Mercedes levert overigens alles nog, maar vraag niet tegen welke prijs...ik denk dan ook niet dat ik een kostbare revisie zou spenderen aan mijn huidige OM621, maar eerder zou hermotoriseren.
Ik zeg overigens niet dat er nu al een probleem met onderdelen voor je MD17 bestaat, wel dat het met een verlengde levensduur van nog eens tien jaar straks weleens lastig kon worden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 19 nov 2009 17:25 #99481

overmatig roken en olieverbruik wijst op slijtage . Het grote voordeel van een MD17 is dat die is opgebouwd uit drie aparte cilinders . En dit werkt een stuk makkelijker bij het reviseren . De motor moet er trouwens niet altijd uit bij een revisie boven de krukas . Wat de onderdelen betreft zou het momenteel nog geen probleem mogen zijn . Bij delta marina in kortgene bvb konden ze tot vorig jaar zonder problemen een volledige cilinderset leveren ( zuigers , bussen en zuigerveren : +/_ 400 euro per cilinder ) . Nog wat dichtingen en pakkingen erbovenop bestellen en je kan aan de slag . Belangrijk is ook de staat van de cilinderkoppen . kun je maar zien eenmaal gedemonteerd . Kleppen en koppen opnieuw laten slijpen kost max 100 euro per cilinder . Verstuivers ook niet vergeten : nieuw is 300 euro/ stuk , gereviseerde 120 euro /stuk , enkel de (sproei)neus laten vervangen nog is goedkoper . oh ja .... zou het bijna vergeten : in eeklo , bij gent ( belgie) zit iemand die een hele schuur vol heeft staan met tweedehandsonderdelen , en die reviseert zelf ook VP-motoren ( de man werkte jarenlang bij standfast in breskens )



groeten en succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 19 nov 2009 23:13 #99550

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
De MD5 is de 1-cylinder versie van de MD11 nietwaar?

Ff zien wat ik er nu eigenlijk in heb liggen, ook al start en loopt ie vooralsnog als een nieuwe.

a/b/c/d verschillen heb ik ook nog niet door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 20 nov 2009 14:55 #99666

a b c d zijn verbeterde versies van elkaar waarbij a de oudste is .
Werd mij ooit eens verteld .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor vervangen of reviseren 21 nov 2009 21:18 #99928

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Beste Sweden,

Revisie van een Volvo is een dure grap door de hoge onderdeel prijzen, en je loopt ook het risico dat je keerkoppeling binnenkort gaat slippen en een gereviseerde MS keerkoppeling van Volvo kost ook 4000 euris en wat denk je van je startmotor en dynamo en het uitlaatspruitstuk die misschien al bijna doorgerot is wat je niet kan zien aan de buitekant.

Ik zou gaan voor een nieuwe Solé 32pk 3cil of 42pk 4cil. die zijn in Huizen bij JSH nu voor stuntprijzen te koop voor resp. 5800 en 6800 euro ex btw te koop daar komt dan nog een nieuwe schroef en schroefas bij voor ca 700 euro en je hebt alles nieuw.
Tel van JSH is 06-55924401.

Gr. Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:motor vervangen of reviseren ?? 23 nov 2009 08:31 #100234

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@apae: de MD1 en MD2 zijn inmiddels bijna 50 jaar oud, slijtgevoelige zaken als zuigerveren e.d. zijn nog steeds te krijgen. Deze types zijn vervangen door de MD1b en MD2b en daar kan je in NL nog redelijk veel voor krijgen, via het internet in het buitenland nog meer. Overigens slijt er niet echt veel aan deze motoren, net zo min als aan de opvolgers, dus revisie kan vaak een relatief goedkope zaak zijn. Andere zuigerveren, eventueel de cylinder honen, kleppen nakijken en een nieuwe pakkingset en je bent klaar. Het inwendige van de Pentaas is woest degelijk en daar hoeft nagenoeg nooit iets aan te gebeuren. Enne.... als er voor een gereviseerde motor na 10 jaar nog steeds onderdelen te krijgen zijn vind ik dat prima. Tegen die tijd kan je gaan kijken naar een 2030 o.i.d... ;)

@ronk: een goede MS koop ik voor heel wat minder hoor.. :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:motor vervangen of reviseren ?? 26 nov 2009 00:16 #100940

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Het probleem bij de oude MD2 en MD2b Volvo's is dat de zuigerveren niet slijten maar de cilinders, en dan helpen nieuwe zuigerveren echt niet meer en overmaats zuiger zijn moeilijk of niet meer verkrijgbaar en cil.bussen kwamen pas in de MD11 serie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 28 sept 2012 05:27 #324250

Goede morgen Sweden,
Ik vond uw bericht bij toeval op het internet (omdat ik opzoek was naar wat gegevens van een MD17C) en vroeg mij af wat u met de motor heeft gedaan.
Laten reviseren of vervangen.
alvast bedankt voor uw reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl