Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: motor vervangen of reviseren ??

motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 12:52 #98999

  • Sweden
  • Sweden's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Ben geconfronteerd bij de Volvo Penta dealer dat onze huidige motor "overleden" zou zijn. Olieverbruik is hoger dan normaal en rookt ook wat meer maar ben niet technisch genoeg om een oordeel te kunnen vellen over de conditie van de motor. Lektest / compressietest uitgevoerd en hier werd dit nogmaals mee onderstreept. Wat is wijsheid ? Motor inruilen voor een nieuw exemplaar D2-55 kosten 16000 euro, op zoek gaan naar een gereviseerde 4.000 of de huidige MD17 C laten reviseren ?
Heb toch ook wel een gevoel dat een dealer altijd zelf gaat voor de omzet.
Tips suggesties en meningen welkom ! En moet je altijd naar een officiele dealer ? Zijn er geen "specialisten" die dit net zo goed kunnen ? Iemand ervaring hiermee ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 13:11 #99005

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Ja, er bestaan merkonafhankelijke motorrevisie specialisten. Een daarvan is Drinkwaard en staat bekend om het goede werk. Misschien eens contact opnemen met hun?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 13:36 #99008

hoi sweden
ik weet niet waar je woond,
maar ik weet een hele goeie revisiebedrijuf in delfzijl en wel delfttechniek,
en merkonafhankelijk,ik doe hier zelf ook zaken mee en ben erg tevreden
gr henk
gr henk
schipper nooit docht
jeanneau flush poker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 14:44 #99012

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als je motor alleen versleten is, zou ik deze laten reviseren .
Een ruil motor , je weet niet wat je krijgt.
Maar ook een ander merk is een optie die zijn aanmerkelijk goedkoper. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 14:50 #99013

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Nu ben ik best een liefhebber van Volvo maar 16.000 voor een nieuwe motor gaat me toch echt wat ver. En MD17c zit op 36pk, als je gaat kijken bij Beta Marine krijg je een spinternieuwe voor de helft van dat bedrag. Maar een revisie heeft mijn voorkeur, een MD17 is een dermate stevige motor dat dee de kosten imho wel waard is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 15:21 #99016

Kijk eens bij Vetus. Dit zijn vaak beproefde industriele machientjes. Degelijk, eenvoudige techniek dus makkelijk te odnerhouden en prijstechnisch in orde. Onderdelen over de hele wereld verkrijgbaar.

42pk voor < 8.000 euro ex. keerkoppeling. Weet niet of je een as of saildrive hebt maar hier zijn ook passende kits voor een volvo sail drive voor verkrijgbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 16:29 #99021

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik begrijp dat de motor het nog doet. Dan is ie niet overleden. Start hij ook nog normaal? Ik zou voor reviseren gaan.
Ben geconfronteerd bij de Volvo Penta dealer dat onze huidige motor "overleden" zou zijn. Olieverbruik is hoger dan normaal en rookt ook wat meer maar ben niet technisch genoeg om een oordeel te kunnen vellen over de conditie van de motor. Lektest / compressietest uitgevoerd en hier werd dit nogmaals mee onderstreept. Wat is wijsheid ? Motor inruilen voor een nieuw exemplaar D2-55 kosten 16000 euro, op zoek gaan naar een gereviseerde 4.000 of de huidige MD17 C laten reviseren ?
Heb toch ook wel een gevoel dat een dealer altijd zelf gaat voor de omzet.
Tips suggesties en meningen welkom ! En moet je altijd naar een officiele dealer ? Zijn er geen "specialisten" die dit net zo goed kunnen ? Iemand ervaring hiermee ??
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 17:16 #99030

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik zou gaan voor revisie, weet je ook zeker dat het allemaal weer gaat passen. Zou naar een algemeen bedrijf gaan die bv ook oldtimer motoren kan doen. Elk bedrfijf wat ergens watersport op het briefpapier heeft staan is structureel te duur.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 17:22 #99031

Revisie! zeker weten!

In mijn hallberg-rassy 31 monsun ligt ook een MD11C, en mijn ouders stonden (toen ie nog van hun was) ook voor de keuze revisie of een nieuwe. Uiteindelijk hebben ze afgelopen winter de motor laten reviseren, en hij loopt nu weer als een zonnetje..

En daarna heb ik hun boot over gekocht, en hebben zij een motorjacht gekocht.. :lol:

Deze MD11C zal nu al zo'n 32 jaar oud zijn (net als de HR zelf), en door deze revisie kan de motor nog wel zo'n termijn mee! (mits ie goed onderhouden word) Maar dat komt wel goed..

-- edit --
Even nog een toevoeging, voor de revisie duurde het soms zo maar ns 30 seconden voordat de motor goed liep, en bij een koude start nog wel langer.. Nu na de revisie, warm of koud, het is sleutel omdraaien en lopen!

En ja, af en toe rookt ie nog een klein beetje, maar dat mag zo'n oud beestje wel doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 18:12 #99041

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Hij rookt altijd,daarom zit er een uitlaat op. grapje kost geen geld en je hebt een goed advies gegeven
Revisie! zeker weten!

In mijn hallberg-rassy 31 monsun ligt ook een MD11C, en mijn ouders stonden (toen ie nog van hun was) ook voor de keuze revisie of een nieuwe. Uiteindelijk hebben ze afgelopen winter de motor laten reviseren, en hij loopt nu weer als een zonnetje..

En daarna heb ik hun boot over gekocht, en hebben zij een motorjacht gekocht.. :lol:

Deze MD11C zal nu al zo'n 32 jaar oud zijn (net als de HR zelf), en door deze revisie kan de motor nog wel zo'n termijn mee! (mits ie goed onderhouden word) Maar dat komt wel goed..

-- edit --
Even nog een toevoeging, voor de revisie duurde het soms zo maar ns 30 seconden voordat de motor goed liep, en bij een koude start nog wel langer.. Nu na de revisie, warm of koud, het is sleutel omdraaien en lopen!

En ja, af en toe rookt ie nog een klein beetje, maar dat mag zo'n oud beestje wel doen..
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 18:20 #99043

Hij rookt altijd,daarom zit er een uitlaat op. grapje kost geen geld en je hebt een goed advies gegeven.

Dank u, en dat het mij geen geld gekost heeft had je ook goed.
Me ouders betaalden echter rond de 7000 euro voor deze revisie.. 8O
Maar het zal ongetwijfeld goedkoper kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

revisie of niet 17 nov 2009 18:44 #99057

  • Sweden
  • Sweden's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Dank voor de vele reactie's ! De offerte voor een revisie komt eraan, echter heb wel in de gaten dat de offerte voor een revisie in de buurt gaat komen van een nieuwe. Ben nu aan het onderhandelen over een nieuwe met forse najaarskorting waardoor ik even duur - goedkoop uit ben. Maar laat de offerte voor revisie ook opmaken. Een nieuwe motor zorgt per definitie voor aanpassen van fundatie motorsteunen, veelal moet er wel wat verbouwd worden.
Tip voor mensen die nieuwe onderdelen of motor van Volvo overwegen. In Engeland zijn ze ondanks de pond behoorlijk goedkoper. 15 % VAT daar betalen in plaats van 19 % btw plus het mysterieuze dat deze volvo's daar nieuw altijd plm 15 % goedkoper zijn, raadsel in de EU. Transportkosten komen er dan wel weer bij.
Wordt vervolgd !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 20:15 #99102

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Ik zie idd dat de d2-55 daar 9700 kost. Dat scheelt gewoon 6.000 8O
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 17 nov 2009 20:50 #99113

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
... Olieverbruik is hoger dan normaal en rookt ook wat meer...
Wat is "hoger dan normaal" en wat is "rookt wat meer"? Wat is de kleur en geur van de rook? Start hij slecht, heb je vermogensverlies? Misschien verstandig eens een onafhankelijk deskundige naar je motor te laten kijken voordat je grote beslissingen neemt. Wellicht kun je met wat geringe aanpassingen nog jaren met je motor mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olieverbruik 18 nov 2009 08:16 #99182

  • Sweden
  • Sweden's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Olieverbruik hoger dan normaal : plm 1 liter per dag dat er gevaren wordt, rook is gewoon lichtgrijs, maar wel het drievoudige aan rook wat we gewend zijn. Bovendien een olie-alarm (vanzelfsprekend !). Een compressietest gaf ook aan dat deze motor behoorlijk wat vermogen verloren heeft. Een revisie heeft mijn voorkeur, echter indien ik bijna evenveel kwijt ben aan een nieuwe volvo ( uit de UK ) of met een forse najaarskorting dan geef ik de voorkeur aan een nieuwe, indien de aanpassingen binnen de perken blijft : motorkist verbouwen, fundatie aanpassen, uitlaat verplaatsen, brandstoftank verplaatsen etc. etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 18 nov 2009 08:24 #99187

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm... hoog olieverbruik, veel rook en vermogen kwijt klinkt als zuigerveren die vervangen moeten worden. Hoeft niet zoveel te kosten en een goede kans dat 'ie het dan gewoon weer doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 18 nov 2009 08:45 #99195

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
motorproblemen ik kan erover meespreken, zie topic: www.zeilersforum.nl/forum/view...ostorder=asc&start=0 , tenslotte is de MD17 een MD11 met bijkomende cilinder
heb zelf eerst een ruilmotor (niet grondig gereviseerd, je koopt de miserie van een ander) geplaatst, ik zag op tegen de aanpassingen van de fundatie en saildrive en heb dus dan voor grondige revisie geopteerd.
en een warmtewisselaar (MARTEC), vooral wegens de reacties op dit forum, geplaatst
dit jaar probleemloos gevaren, temperatuur constant, slechts eenmaal wat meer rook en hogere temperatuur toen de er rommel in de schroef zat.

ik liet de revisie door een vakman, die dit soort dingen als hobby doet, uitvoeren. probleem is wel dat ik de motor moest brengen, en dus de demontage, montage op de werf moest gebeuren. de revisie was best betaalbaar maar de werf heeft onredelijke bedragen voor het uit en in plaatsen van de motor gerekend.
per saldo ben ik tevreden over de optie volledige, grondige revisie. vorige week bij de winterstalling met buurman gesproken (dehler optima 92) die heeft een nieuwe motor laten plaatsen. lombardini ofzo, tevreden over motor, maar nieuwe fundatie, saildrive en de boot ligt nu met kontje omhoog, door het gewichtsverschil.
veel succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 18 nov 2009 12:10 #99234

  • jottem
  • jottem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Hee Sweden,

Ik denk dat je motor nog best te redden valt, en bij een nieuwe zitten er toch altijd meerkosten voor het passend maken bij. Behalve fundatie aanpassen misschien ook wel verandering uitlaatsysteem, koeling, bedrading naar startmotor en dynamo, plaatsen ander bedieningspaneel.
Allemaal extra uren en kosten. Hoe handig ben je zelf?

2 jaar geleden nog een yanmar 1GM 1 cilinder (gedeeltelijk)gereviseerd, waarbij ik de meeste werkzaamheden zelf gedaan heb, alleen plaatsen nieuwe cilinderbus en lagers en controleren verstuiver uitbesteed. Met nog geen ยค400 was ik klaar. Voor revisie zeer slecht starten en lopen en slechte compressie. Erna starten bij eerste druk op de knop..

Mijn idee dus: reviseren sowieso goedkoper, helemaal als je een en ander zelf kan doen.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 18 nov 2009 14:52 #99279

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Hoog olieverbruik komt door versleten zuiger veren of door lekke klepsteelseals. Als ook de compressie niet meer goed is vermoed ik het eerste. Is dat bij alle cilinders hetzelfde ? Is redelijk makkelijk te reviseren als je er bij kunt. Anders motor uitbouwen om te reviseren.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 18 nov 2009 15:03 #99284

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
heel wat adviezen wijzen in richting revisie
uit mijn ervaring voeg ik eraan toe: bijt door de zure (dure) appel en (laat het) grondig doen
ik schrok toch even van de rommel die na 20 30 jaar in de motor zat
en ik voel me op noordzee enzo veel geruster met optima motor
mijn prijskaartje (+_ 6000 eur) is hoog door eerst een ruilmotor te proberen en de onredelijke prijszetting van de toenmalige werf.

als ik direct de optie revisie had gekozen was ik voor 3000 op 't zelfde resultaat, inclusief nieuwe manchet voor saildrive enz...

't geluk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

revisie 18 nov 2009 16:12 #99298

  • Sweden
  • Sweden's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Als ik alle berichten zo lees, dan gaat 90 % voor een revisie, kortom een nieuwe motor wordt afgeraden door de reactie's vanwege :
1) veel moeten aanpassen om de nieuwe motor in te kunnen bouwen.
2) duurder
3) oude motor is nog goed genoeg
4) een revisie is goedkoper ( dit betwijfel ik nog)
5) originaliteitsfreak

Ben dus erg benieuwd naar de offertes voor revisie !
overigens zijn er veel geinteresseerden voor mijn MD 17 C wat mij het gevoel geeft dat dit een gewilde machine is! Het is bij deze motor altijd nog starten en lopen geweest ( zelfs na de winter koude start), en heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Wordt vervolgd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 18 nov 2009 17:00 #99305

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Heb je al gezien of er inderdaad een nieuwe fundering moet komen?. Dat zijn echt de kosten niet en sommige motoren hebben ongeveer dezelfde inbouwmaten. Ook lees je soms motoren te koop omdat men meer vermogen wil hebben en dan zijn het vaak jonge motoren. Maar revisie , ja het kan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 18 nov 2009 18:27 #99313

Heb zelf een MD11C uit 1978 erin liggen. Een dik jaar geleden zijn de problemen begonnen . Verlies aan pk's tengevolge van minder compressie , olieverbruik en tenslotte door oververhitting een gesmolten koppakking ( koelkanalen verstopt , had de boot zelf nog maar een half jaar) met allle gevolgen vandien . Eerste diagnose door een volvo penta dealer was toch maar even slikken : motor stuk door ouderdom en slijtage , daar sta je dan maar ..... Een nieuwe motor met zelfde pk's kost je zo 13000 euro , een revisie laten uitvoeren makkelijk 8000 euro .Maar ........ na veelvuldig rondvragen blijkt dit niet altijd zo te zijn . Krukas leek ok te zijn , een minimale axiale speling in koude toestand blijkt normaal te zijn. Bovendien gaan die MD series niet zomaar stuk . Het zijn en blijven sterke motoren . Motor dan maar met mijn schoonvader zelf beginnen demonteren . Bleek maar 1 van de twee cilinders te hebben geleden . Nieuwe bussen gestoken , nieuwe zuigerveren nieuwe dichtingen en koppakkingen besteld en geplaatst .
En dit alles volgens het werkplaatshandboek .
Op hoop van zegen alles weer in elkaar gestoken ( Er bleven geen stukken over , gelukkig ... ) , ontluchten enz.... en na een tiental keer starten draaide ie weer van zelf . Ondertussen alweer zo een 100 tal draaiuren gedraaid , loopt als een zonnetje. Conclusie: reviseren of laten reviseren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 19 nov 2009 07:42 #99346

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@hellefiks: kijk, en daarom ben ik nou zo gek op die oude Volfjes: niet stuk te krijgen en als je dat toch voor elkaar krijgt kan je ze zelf repareren. Er zitten geen moeilijke dingen op, het is gewoon een basic-dieselmotor. Ik heb zelf een MD2b uit 1971, als die stuk gaat vervang ik 'em.... door een MD11c of MD11d.. 8)

@sweden: het feit dat er veel belangstelling is voor je motor zou idd genoeg moeten zeggen over de degelijkheid. Ik weet niet of je al bij Dieselrepairs.nl bent geweest maar die beweren dat ze goed zijn in oudere motoren en kunnen wellicht ter plaatse kijken of vervangen van een paar zuigerveren je probleem verhelpt. Vragen kost geen geld he... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor vervangen of reviseren ?? 19 nov 2009 14:44 #99443

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
Ik vind het verstoken van een liter olie op ene dag varen wel HEEL erg veel... klopt dat echt, zonder dat je pikzwarte rook hebt? In hoeveel draaiuren verstook je dat ongeveer?
Als je voor revisie gaat, zou ik zeker ook en offerte aanvragen bij een algemene schepsmotoren-specialist in je buurt, naast een revisie door de VP-dealer... Ook voor vervanging kan je daar eens je licht opsteken.
Maar een belangrijke overweging om toch te vervangen vind ik de leeftijd: je huidige motor is waarschijnlijk toch zo'n 20-25 jaar oud, en zo'n 15 jaar of langer uit produktie. Op een gegeven moment wordt leverbaarheid van onderdelen toch een issue: als je nu reviseert kan je weer 10 jaar ermee toe, maar dan heb je het inmiddels over een motor van 30-35 jaar. Of je dan nog makkelijk aan een koppakking, verstuiver, etc komt? Ik denk het niet.

Dus, als je kostenplaatje op dit moment niet heel veel verschilt, vind ik zelf vervangen door een nieuwe, moderne motor een goede optie. Niet perse Volvo: er zijn veel andere, goede en wat goedkopere mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde Beta Marine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl