Een multiplex roer repareren is in het algemeen goed te doen, met redelijk eenvoudige middelen. (decoupeerzaag, beitel en hamer, schuurmachine)
Als je fotos kan laten zien van het gehele roer, en de beschadiging, dan kan ik wellicht gericht advies geven mbt de reparatie.
Een voorschot hierop, uitgaande van een met glasmat en polyester bekleed roer, met een multiplex kern, en sterke inwatering bij de vingerlingen.
-glasmat en polyester verwijderen. Dit hoort niet op hout, ivm slechte hechting. (hamer, beitel, schuurmachine)
-de kern goed schoonschuren (schuurmachine, K40 of K36 schuurpapier)
-de beschadigde delen verwijderen. Eventueel eerst een kartonnen mal maken met de exacte plaats van de gaten voor de vingerlingen. (decoupeerzaag, cirkelzaag, hamer, beitel)
-afhankelijk van de beschadiging de randen afschuinen.
-nieuw multiplex zagen en afschuinen, zodat dit in de te repareren plaats valt. Mocht het multiplex te dik zijn, dan mag het best wat uitsteken.
-multiplex insmeren met niet verdikte epoxyhars. Hierna epoxyhars indikken tot "mayonaisse" en dit als lijm gebruiken om de delen aan elkaar te lijmen. Eventueel op de plek houden met lijmklemmen of schroeven.
-na uitharding het te dikke deel van het multiplex wegsteken (indien nodig)
-mal gebruiken om te grote gaten te boren voor de vingerlingen. (minimaal diameter bout + 8 tot 12mm)
-Die gaten opvullen met ingedikte epoxy. Eerst weer het kale hout insmeren met gewone epoxy.
-glasweefsel aanbrengen op het hele roer. 2 lagen moet voldoende zijn. Dit kan het makkelijkst in 2 fases: Eerst de kop (met het blad in de bankschroef of workmate), dan het blad. eerst het hout insmeren met epoxy, uit laten harden, licht schuren, dan weer epoxy aanbrengen, glas erin, meer epoxy, met een spatel de lucht verwijderen, weer een laag glas, weer epoxy, dan weer spatelen, dan uit laten harden.
-schuren en lakken, liefst wit. (ivm zonlicht en warmte)
-onderste vingerling boren en monteren (met goede kit, geen siliconen)
-bovenste vingerling aftekenen op de boot, dan monteren.