Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Roer van een Etap 22

Roer van een Etap 22 14 dec 2009 13:36 #104467

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Zoals geschreven in de Grote Verhalen hebben we te maken met een roer wat op de plaatsen vanhet beslag gewoon verrot is, nog bijeengehouden met wat polyester.

We hebben de keuze uit het roer repareren en opnieuw voorzien van polyester, of een geheel nieuw roer maken. Gezien de krachten wat er op een vrijhangend roer kan werken lijkt me een geheel nieuw roer een betere optie, al zal dat veel werk zijn.


Zijn er ander nog alternatieven? Wie weet ligt er ergens nog een gelijk roer niets te doen dan wachten op betere tijden? :P
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Laatst bewerkt: 14 dec 2009 13:38 door Madison.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer van een Etap 22 15 dec 2009 08:35 #104721

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Modus marine in Lelystad is gespecialiseerd in roeren. Misschien dat zij er raad mee weten. Als het alleen lokaal is, bij de vingerlingen dus, dan is repareren zeker een optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer van een Etap 22 15 dec 2009 10:20 #104741

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Zoek eens met google op Jefa, een specialist in roeren.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roer van een Etap 22 15 dec 2009 11:02 #104751

Moeilijk te beoordelen. Heb je misschien wat foto's. Of het repareerbaar is inderdaad afhankelijk van de staat van de rest van het roer (inwatering??). Indien de schade lokaal is kan deze vaak best gerepareerd worden. Maar doe het wel meteen goed, een niet deugdelijk roer is echt niet veilig.

Mijn ervaring is dat specialisten vaak een enorm bedrag vragen en dat je als je een beetje handig bent het goed zelf kunt doen. Ik heb destijds een mailtje gestuurd naar modus met een vraag maar daar wel in door laten schemeren dat ik het waarschijnlijk zelf wilde doen (kennelijk niet verstandig). Hier heb ik nooit een reactie op gehad en een vriend van me heeft een soortgelijke ervaring gehad. Indien de kans groot is dat er geen geld aan te verdienen is krijg je kennelijk geen reactie (of geen fatsoenlijke). Misschien als je er langs gaat is het compleet anders maar reken op een gepeperde rekening aangezien het toch wel een arbeidsintensief proces is. Zelf doe je er overigens nog flink wat langer over als een specialist dus je blijft in ieder geval van de straat!
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 11:05 #104752

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
ik heb afgelopen voorjaar ook zelf een nieuw roer gemaakt voor mijn Trotter.

Het ging hier alleen om de roerkop, aangezien het roerblad van aluminium is. Het is zeker goed te doen om zelf iets te klussen als je iets van handigheid hebt.

Een aantal lagen mulitplex verlijmen met epoxy, vorm erin schuren/schaven/zagen en evt. afwerken met wat matjes glas.

Maar repareren kan best een goede optie zijn als het roer er niet al te slecht aan toe is!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 12:19 #104764

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Een multiplex roer repareren is in het algemeen goed te doen, met redelijk eenvoudige middelen. (decoupeerzaag, beitel en hamer, schuurmachine)

Als je fotos kan laten zien van het gehele roer, en de beschadiging, dan kan ik wellicht gericht advies geven mbt de reparatie.

Een voorschot hierop, uitgaande van een met glasmat en polyester bekleed roer, met een multiplex kern, en sterke inwatering bij de vingerlingen.

-glasmat en polyester verwijderen. Dit hoort niet op hout, ivm slechte hechting. (hamer, beitel, schuurmachine)
-de kern goed schoonschuren (schuurmachine, K40 of K36 schuurpapier)
-de beschadigde delen verwijderen. Eventueel eerst een kartonnen mal maken met de exacte plaats van de gaten voor de vingerlingen. (decoupeerzaag, cirkelzaag, hamer, beitel)
-afhankelijk van de beschadiging de randen afschuinen.
-nieuw multiplex zagen en afschuinen, zodat dit in de te repareren plaats valt. Mocht het multiplex te dik zijn, dan mag het best wat uitsteken.
-multiplex insmeren met niet verdikte epoxyhars. Hierna epoxyhars indikken tot "mayonaisse" en dit als lijm gebruiken om de delen aan elkaar te lijmen. Eventueel op de plek houden met lijmklemmen of schroeven.
-na uitharding het te dikke deel van het multiplex wegsteken (indien nodig)
-mal gebruiken om te grote gaten te boren voor de vingerlingen. (minimaal diameter bout + 8 tot 12mm)
-Die gaten opvullen met ingedikte epoxy. Eerst weer het kale hout insmeren met gewone epoxy.
-glasweefsel aanbrengen op het hele roer. 2 lagen moet voldoende zijn. Dit kan het makkelijkst in 2 fases: Eerst de kop (met het blad in de bankschroef of workmate), dan het blad. eerst het hout insmeren met epoxy, uit laten harden, licht schuren, dan weer epoxy aanbrengen, glas erin, meer epoxy, met een spatel de lucht verwijderen, weer een laag glas, weer epoxy, dan weer spatelen, dan uit laten harden.
-schuren en lakken, liefst wit. (ivm zonlicht en warmte)
-onderste vingerling boren en monteren (met goede kit, geen siliconen)
-bovenste vingerling aftekenen op de boot, dan monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 12:48 #104774

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Voor de etap is dit eigelijk heel simpel.
Pak een plaat watervast verlijmd multiplex leg het oude roer erop teken het over zaag het uit.
Oude beslag erop.
En klaar is kees ( Madison ) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 15:25 #104809

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik zou er wel profiel in maken.... (of gaat het alleen maar om een roerkop?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 15:34 #104813

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Wanneer ik in de loods ben zal ik even wat fotowerk maken. De kop is zichtbaar en zeker voelbaar verrot. Maar onder de waterlijn hebben we in het verleden ook eens problemen gehad, doordat bij het achteruitslaan de BBM uit zijn kantelvergrendeling sprong en het roer met de schroef te lijf ging. Het roer hebben we snel eruit gehaald (het gebeurde in de haven), gedroogd en wat polyster erop gedaan. Of dat toen afdoende is geweest is de vraag, maar het voelt nog sterk aan.
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 16:35 #104835

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Mijn ervaring is dat specialisten vaak een enorm bedrag vragen
het zijn niet voor niets specialisten ;)
alhoewel een roertje maken/repareren meestal simpel werk is voor een jachtbouwer ;)
(persoonlijk vind ik het bouwen van roeren en zwaarden een van de leukste werkjes in de jachtbouw, vooral als er wat performance in moet zitten :) )
Laatst bewerkt: 15 dec 2009 16:37 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 18:22 #104848

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
tondini schrijft:
Voor de etap is dit eigelijk heel simpel.
Pak een plaat watervast verlijmd multiplex leg het oude roer erop teken het over zaag het uit.
Oude beslag erop.
En klaar is kees ( Madison ) :)

Dat is een hele goede samenvatting. Na het zagen nog even wat profiel er in schaven en het is niet van nieuw te onderscheiden.

Voor de clever heb ik zelf het originele roer nagemaakt omdat hout-epoxy sterker is dan polyester, en een 'ondiep' roer om rond te varen met opgetrokken kiel, bv op de wadden.

De kosten vallen enorm mee: iets van 80 euro materiaal. Het kost niet heel veel uren, je moet er alleen ontzettend vaak even iets aan doen.







Ik zou voor dat geld geen oud roer op gaan knappen.

Je zou postman eens kunnen vragen wat een roer bij een jachtbouwer kost, hij heeft er van de zomer één laten maken.

Groeten,Rob
Laatst bewerkt: 15 dec 2009 18:35 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 22:14 #104915

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Ik heb indertijd een zogeheten watervleugel gemaakt van eikenhout (dat is een soort vliegtuigvleugel, maar dan voor gebruik onderwater)
De vorm van het roer is dus niet het grootste probleem. Maar zou er dan toch niet een laag polyster omheen moeten? Het roer hangt het hele jaar in het water op een week na als de boor op de helling ligt.
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 22:18 #104917

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Zeker wel. Glasmatten en epoxy gebruiken.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 22:37 #104930

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Geen polyester dus, epoxy en glasmatten.

ik heb twee complete bouwbeschrijvingen van houten roeren (van Waarschepen) met naca profiel gezien op het internet.

Hydraat: roer bouwen

Tristan: roer bouwen

Misschien heb je hier iets aan.

Groeten en succes, Ambro
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 15 dec 2009 22:56 #104942

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Hee, das geweldig!!! Merci!
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 16 dec 2009 17:09 #105100

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Specialisten zijn soms duur, vooral als ze arrogant zijn omdat ze de enige zijn. Modus is naar mijn ervaring zeker niet arrogant.

Specialisten zijn vaker goed dan "duur", hun uurtarief is misschien hoger dan een nader, ze zijn meestal ook veel sneller omdat ze weten hoe en ook alle spullen op orde hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 16 dec 2009 20:11 #105124

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Nog een tip die nog niet gepost is:
als je het roer uitgezaagd hebt dan is de volgende stap schaven. Vóór dat je daaraan begint even over de hele zijkant het midden markeren met een dunne rode stift. Als je éénmaal begint te schaven dan raak je anders kwijt wat het midden was.

Groeten,Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 16 dec 2009 20:23 #105125

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
goeie tip Rob, die hou ik er in!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 17 dec 2009 12:50 #105235

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Misschien ook goed om te vertellen dat het "midden" van een vleugelprofiel op ongeveer een kwart van de voorkant ligt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 19 dec 2009 18:00 #105640

  • Madison
  • Madison's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Bij deze de foto's van ons roer van de etap. Lijkt in eerste instantie niets aan de hand, tot je de polyester indrukt met je duimen...
Voor een schip zonder roer is elke wind tegenwind...

www.freemerfolk.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roer van een Etap 22 19 dec 2009 19:04 #105647

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
als je een advies wilt:
nieuwe maken, niet repareren.

Groeten,Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl