Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Epoxy vuller/reparatiemiddel

Epoxy vuller/reparatiemiddel 10 jan 2010 15:29 #108588

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Ik wil een reparatie doen aan houtwerk van mijn boot, nu staat de boot buiten en ik zou de reparatie toch uiterlijk in maart willen doen.

De meeste epoxy plamuren/lijmen geven aan dat ze vanaf 15 graden celsius verwerkt mogen worden, en uitharden.

Nu is de kans klein dat het in februari of maart 15 graden of warmer gaat worden.

Is iemand op de hoogte van een reparatiemiddel geschikt voor een boot wat bij lagere temperaturen verwerkt kan worden?

Mijn zoektoch heeft niets opgeleverd bij de specifieke jachtlak leveranciers. Wel zijn er voor de bouw (reparatie kozijnen) e.d. wel epoxy's die bij lagere temperaturen verwerkt mogen worden, maar ik heb geen idee of deze van gelijke kwaliteit zijn als de materialenb voor een boot. (dit kan ik uiteraard navragen bij de fabrikant).

Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Epoxy vuller/reparatiemiddel 10 jan 2010 16:59 #108605

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
diverse merken zoals polyservice hebben ook epoxy harders die je vanaf 5 graden kunt gebruiken. Die gebruik je bij de reguliere epoxy hars dus ik denk niet dat de kwaliteit lager is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Epoxy vuller/reparatiemiddel 10 jan 2010 17:38 #108622

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Philip schrijft:
diverse merken zoals polyservice hebben ook epoxy harders die je vanaf 5 graden kunt gebruiken. Die gebruik je bij de reguliere epoxy hars dus ik denk niet dat de kwaliteit lager is.

Helemaal waar.

Het enige wat erbij wordt vermeld is dat je er bijvoorbeeld geen hele dikke fillets mee mag maken, (of grote gaten mee mag vullen IN EEN KEER), omdat door de sterke exotherme reactie de fillet zal scheuren. Dat moet je dus in de gaten houden.

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Laatst bewerkt: 10 jan 2010 17:39 door Duncan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Epoxy vuller/reparatiemiddel 10 jan 2010 17:48 #108623

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Duncan schrijft:
Helemaal waar.

Het enige wat erbij wordt vermeld is dat je er bijvoorbeeld geen hele dikke fillets mee mag maken, (of grote gaten mee mag vullen IN EEN KEER), omdat door de sterke exotherme reactie de fillet zal scheuren. Dat moet je dus in de gaten houden.

Het gaat om een maximale laagdikte van 12mm, dat zal wel in 1x kunnen. Ik zag bij polyservice idd een reparatieset bruikbaar vanaf 5graden c.
Dat zou moeten kunnen over 2 maandjes lijkt mij.

Thanx!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Epoxy vuller/reparatiemiddel 10 jan 2010 18:59 #108638

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Aangezien je de reparatiemortels voor de bouw aanhaalt:

Hoe je het ook doet, zorg ervoor dat je het houtwerk, alvorens te vullen / plamuren, impreneert met normaal vloeibare epoxy. Dat verbetert de hechting sterk.

Er zijn diverse epoxyhars/harder combis die zodanig reactief zijn dat ze bij koude temperaturen gebruikt kunnen worden. Nadeel is idd dat bij dikkere delen de boel kan verbranden. Let daar dus goed op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Epoxy vuller/reparatiemiddel 10 jan 2010 20:18 #108658

En houd er ook rekening mee dat het uitharden van "koude" epoxies veel langer duurd dan van de epoxies die je waarschijnlijk gewent bent. Dat kan soms wel enkele weken duren voordat het echt goed uitgehard is.
Vraag, voordat je koopt, naar de specificaties en de te verwachte droogtijd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Epoxy vuller/reparatiemiddel 10 jan 2010 21:04 #108662

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Om toch bij lagere temperaturen te kunnen werken met epoxy doe ik nog wel eens het volgende:

Ik zet een infra rood warmtelamp (bijvoorbeeld een Philips Infraphil, lekker ouderwets) eerst een uurtje op het hout wat gevuld moet worden, dan is de ondergrond ook niet zo koud meer. Daarna de epoxy aanbrengen en de lamp er nog een tijd op laten staan. De hardingsreactie in de epoxy start dan lekker vlot en eenmaal op gang zal de epoxy blijven uitharden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Epoxy vuller/reparatiemiddel 11 jan 2010 20:40 #108858

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 500
Een aantal jaar geleden heb ik in de zijkant van mijn landrover ambulance een diepe kras gerepareerd met epoxy plamuur van international. Bij de verwerking en de tijd erna was het rond het vriespunt. De plamuur houdt nog steeds geweldig. Ondanks de belasting van plaat. De zijkant is recht en in de plaat zit wel wat beweging. Het heeft wel een paar weken geduurd voordat de plamuur hard was.

De donkere verf die ik erna op de zijkant heb gesmeerd heeft meer last gehad van de kou. Door het uitzetten van het alu heeft dit op sommige plekken een craquelé effect gekregen.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 12 jan 2010 08:47 #108929

wpoeyer schrijft:
Ik wil een reparatie doen aan houtwerk van mijn boot, nu staat de boot buiten en ik zou de reparatie toch uiterlijk in maart willen doen.

De meeste epoxy plamuren/lijmen geven aan dat ze vanaf 15 graden celsius verwerkt mogen worden, en uitharden.

Nu is de kans klein dat het in februari of maart 15 graden of warmer gaat worden.

Is iemand op de hoogte van een reparatiemiddel geschikt voor een boot wat bij lagere temperaturen verwerkt kan worden?

Mijn zoektoch heeft niets opgeleverd bij de specifieke jachtlak leveranciers. Wel zijn er voor de bouw (reparatie kozijnen) e.d. wel epoxy's die bij lagere temperaturen verwerkt mogen worden, maar ik heb geen idee of deze van gelijke kwaliteit zijn als de materialenb voor een boot. (dit kan ik uiteraard navragen bij de fabrikant).

Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag :)

Zoals alle andere reacties al aangeven: mits je de goede harder gebruikt (een snelle harder die ook bij lagere temperaturen werkt) is de epoxy geen probleem. Maar in maart zal het hout van je boot waarschijnlijk nog erg vochtig zijn en dan is de kans dat de epoxy hecht niet erg groot. Tenzij je boot binnen in een (verwarmde) loods staat natuurlijk.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 12 jan 2010 09:11 #108937

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Die epoxy wil meestal nog wel hechten. Maar of je vochtig hout op wil sluiten, is een andere zaak...

Echter, sta je overdekt (hoeft niet eens verwarmd te zijn) dan is tijdens een vorstperiode de boel niet zo nat als je denkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 12 jan 2010 09:37 #108946

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Bedankt voor de reacties!

De boot staat dan wel buiten maar is wel afgedekt, de te repareren plaats kan niet nat worden, maar kan wel luchten. Het hout wat slecht en nat is is helemaal weggehaald, het aangrenzende hout wat nu bloot ligt is niet nat.

Het lijkt me dat de reparatie moet kunnen, daar er diverse epoxy producten worden verkocht die juist geschikt zijn om in de winter te verwerken

Ik zal de vochtigheid van het hout van te voren sowieso testen met een vochtmeter. Voor de meeste producten moet de relatieve vochtigheid < 18% zijn.

Overigens ben ik me er van bewust dat het mogelijk een tijdelijke oplossing kan zijn.. maar ik wil komend seizoen graag de boot in het water hebben. De volgende winter heb ik een plaats binnen gereserveerd en kan de boel grondig worden aangepakt!
Laatst bewerkt: 12 jan 2010 10:49 door wpoeyer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 12 jan 2010 22:02 #109099

waarom vervangt u het stuk kapotte hout niet gewoon
met een stukje nieuw hout?
wel wat bewerkelijk maar het resultaat is mooier en netter
anders blijft het lapwerk
en zoals velen weten
na etmalen keren te hebben opgelapt komt de grote reparatie tog wel een keer

Groet Dyon
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 13 jan 2010 07:33 #109133

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
er zijn zat epoxies die snel uitharden. Maar dat wil nog niet zeggen dat de ondergrond er ook geschikt voor is!

Veel snelle epoxy wordt ook voor andere doeleinden gebruikt, bijv bij het maken van autolampen (sneller is beter) of het coaten van stalen brugdekken in de winter.

Maar ik zou het idd dit jaar gewoon dichtsmeren, en volgend jaar kijken wat het resultaat is. Dan sta je binnen, en dan is alles toch net effe wat makkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 13 jan 2010 11:58 #109171

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
schakel 701 schrijft:
waarom vervangt u het stuk kapotte hout niet gewoon
met een stukje nieuw hout?
wel wat bewerkelijk maar het resultaat is mooier en netter
anders blijft het lapwerk
en zoals velen weten
na etmalen keren te hebben opgelapt komt de grote reparatie tog wel een keer

Groet Dyon

Daar zit ik ook wel aan te denken, maar ook dat moet met Epoxy verlijmd worden en ben ik ook afhankelijk van het weer.

Op dit moment denk ik dat ik de reparatie uitstel tot april misschien mei, dan is de luchtvochtigheid (historisch gezien) op het laagste punt, en is het iig vorstvrij.

Op zich is een nieuw stukje hout inlijmen niet een gigantische klus, echter betekent het wel dat de bij te werken plek groter word, wat weer een grote schilderklus teweeg kan brengen :).

Maar de overweging word wel serieus genomen om er een nieuw stukje hout in te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 13 jan 2010 18:55 #109260

als je dan tog moet lakken/schilderen
zou ik meteen de hele boot doen zeker voor zon reparatie
ok voor een kleine kras zou ik het natuurlijk ook niet doen

maar een nieuw stukje hout inlijmen kan ook met de gewone houtlijm
(waterproof)

maarja ik weet niet over wat voor hout we praten
hechthout of massief?

met hechthout zou ik gaan voor een nieuw stukje hout
wel zorgen dat de lijm voldoende houdkracht heeft (draagvlak)
je kunt er dan eventueel een plaatje echter klinken oid

met karveelbouw overnaadse bouw of lattenbouw (massief)
zou ik gaan voor een compleet nieuwe gang/lat
puur om de boot constructief voldoende sterk te houden
natuurlijk is dit ook beter bij hechthout

Groet Dyon
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 13 jan 2010 19:15 #109268

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Het gaat om hechthout, bij het inzetten van een nieuw stuk zou ik het dan vierkant uitzagen en vervolgens in een verhouding van 8:1 afschuinen en daarin een nieuwe plaat lijmen.

Op zich zou het goed te doen zijn om het stuk te repareren met nieuw hout en vervolgens de romp te schuren en schilderen. De romp is 2 jaar geleden in 2comp. lak (Jotun) geschilderd en is verder nog uitstekend.

Als ik deze klus uitstel tot mei dan kan het buiten gebeuren als het weer het toelaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 13 jan 2010 19:40 #109276

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Afschuinen in ieder geval minimaal 1:10 doen voor een goede las. Je kan dan inderdaad ook een goede watervaste lijm gebruiken ipv epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 14 jan 2010 08:42 #109341

Wallaby schrijft:
Afschuinen in ieder geval minimaal 1:10 doen voor een goede las. Je kan dan inderdaad ook een goede watervaste lijm gebruiken ipv epoxy.

Afschuinen is niet nodig als je achter de naad een strook hechthout kunt lijmen. Je kunt de randen dan (met verdikte epoxy) koud tegen elkaar aanzetten. Het is ook mogelijk om een paar lagen glas over de naad te lamineren. Dat klinkt traditionele houtbouwers misschien vreemd in de oren, maar in de stitch-n-glue bouw met epoxy gebeurt dit vaak. Het hangt overigens wel af van de plaats in de boot en welke krachten erop komen.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 14 jan 2010 08:54 #109345

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Hi,

De plaats is in de knik van de zijplaat en de onderplaat. Net op de waterlijn aan de achterkant is de naad open gaan staan tussen de eiken balk die beide platen verbind.

Er heeft daar vermoedelijk een kleine reparatie plaatsgevonden welke losgekomen is pas bij het optakelen van de boot is het open gaan staan, en het was dus ook droog.

Gezien de krachten die op dit plaats gaan komen ga ik er ene nieuw plaatje inlijmen zodat het weer een stevig geheel word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 14 jan 2010 08:57 #109347

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Repair vision is een iets flexible epoxy die vanaf 5 graden uithard. Ik vind het heeeeel fijn spul. Tis wel een tikje duur maar voor sommige reparaties is het gemak te groot of de flexibiliteit te fijn om het niet te gebruiken.

Als alternatief, er bestaat tegenwoordig ook harde PU in een kitkoker waarmee je zeer snel dik kan lijmen.

Gewone watergedragen watervaste houtlijm is niet geschikt voor een boot en bruislijm zou ik bij voorkeur ook niet gebruiken, de kans is te groot dat door slechte passing toch gelegenheid voor inwatering blijft bestaan.

Voor de volledigheid, epoxy met een harder die geschikt is voor lagere temperaturen is meestal een SNELLE harder.

Daarom kan je er meestal geen grote gaten mee vullen of filets mee maken, bij te grote volumes kan het zijn warmte niet snel genoeg kwijt en loopt de kettingreactie uit de hand. Ik heb eens met een bekertje hete epoxie in de hand gestaan waar ik een sliert uittrok terwijl de buitenkant nog vloeibaar was...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Epoxy vuller/reparatiemiddel 25 mrt 2010 19:50 #120531

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Gisteren heb ik de reparatie uitgevoerd. Ik heb Variobond van De Ijssel gebruikt.
Het mengen was even wat lastig omdat de verharder en epoxy dezelfde kleur hebben... Dus het spul is wit en blijft wit :)
Omdat ik verwacht het vaker nodig te hebben, heb ik ook maar een vochtmeter voor hout aangeschaft, dezse gaf aan dat het hout een vochtigheid heeft van 10,6%. Dat viel me helemaal niet tegen!

Omdat de boot de volgende winter pas binnen kan, heb ik er voor gekozen om het geheel nu 'op te lappen'. Het kan natuurlijk beter door een nieuwe plaat hout, maar er liggen nog veel meer klussen die ook nog moeten gebeuren!

Ik was een beetje 'bang' zo de eerste keer met epoxy werken, maar het is volgens mij allemaal goed gegaan. Goed gemengd en daarna opgezet. Vanmiddag even gaan kijken hoe het er voor staat, en het spul is iig hard geworden ;)

Ik heb voor een extra test ook 2 afvalstukken hechthout aan elkaar gelijmd, en ook deze zitten goed vast... zaterdag eens kijken wat er gebeurt als ik die los probeer te trekken... splinters betekend een goede hechting denk ik :)

Nu wachten tot er weer wat mooi weer komt, en dan kan ik de reparatie schuren en af gaan werken met grondlagen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl