Philip schrijft:Ja daarom vind ik het ook moeilijk om iets over een bootje te zeggen waar ik niet veel van afweet. Het was me even ontgaan dat het een knikspant was en met knikspanten heb ik geen ervaring.
Naast alle bruikbare informatie heirm, kan het waarschip forum misschien ook nog wat betekenen op dit gebied? Al kom ik daar namen tegen die ook hier actief zijn.
Mochten er nog tips zijn voor het glasweefselen van een romp die niet op z'n kop ligt heeft niet alleen de topic starter maar ook ondergetekende daar wat aan
Eerlijk gezegd heb geen ervaring met het aanbrengen van glasweefsel op een romp in 'normale' stand, maar gezien de ervaring die ik heb met het normaal aanbrengen van glasweefsel verwacht ik niet dat het buitengewoon grote problemen oplevert bij een goede voorbereiding.
Als het om je Kolibri gaat, dan heb ik al gewezen op keperweefsel.
280 grams keperweefsel, wat ik meestal gebruik, is niet buitengewoon zwaar en geeft toch met 1 of 2 lagen al een mooie bescherming.
Als je vanaf de waterlijn begint en naar beneden werkt, en al doende de zaak impregneert met hars, dan zuigt het zich keurig vast op de ondergrond. De truc is om in eerste instantie niet teveel hars te gebruiken. Als het weefsel in de hars gaat 'zweven' is de kans dat het loslaat van de ondergrond (eraf valt) groter.
Het risico dat je teveel hars gebruikt is sowieso al niet zo groot, omdat je gedwongen bent de zaak met de roller en/of de kwast te impregneren.
Als ik weefsel impregneer dat gewoon vlak en horizontaal op een stuk multiplex ligt, dan gooi ik meestal hier en daar een kwak hars neer en smeer dat vervolgens met een plamuurrubber uit. Dan verricht je als het ware twee handelingen in 1 beweging. Je impregneert het weefsel en tegelijkertijd pers je de lucht eruit.
In jouw geval doe je dat ontluchten dus in tweede instantie, na het impregneren. Er zijn speciale aluminium rollers voor, maar mijn ervaring is dat met 280 grams keperweefsel een plamuurrubber net zo goed of beter werkt.
Probeer een laag weefsel nooit zodanig te verzadigen dat je de structuur van het weefsel niet meer op het oppervlak ziet. Vormt de hars een glad rimpelloos oppervlak, dan gebruik je teveel hars. In dat geval pers je het eruit met het plamuurrubber en verplaats je het naar een nog niet verzadigde plek.
Het is daarentegen wel de bedoeling dat alle 'wit' uit het weefsel verdwijnt. Het moet als het ware volledig doorzichtig worden. Dan weet je zeker dat elke glasdraad door hars is omgeven.
Het wegwerken van de weefselstructuur doe je met een extra laag (lagen) pure hars, of in het geval van het onderwaterschip met Pantsercoat o.i.d., nadat de weefsellaag is opgestijft of uitgehard.
Aan de randen zal het weefsel neiging hebben tot uitrafelen. Kun je enigszins tegengaan met afplaktape. Eerst tapen dan knippen. Je kunt die randen, als je voldoende overlap gebruikt, na gedeeltelijke uitharding (als de hars nog een beetje kleeft en nog niet volledig stijf is) met een scheermesje of scherp hobbymesje lossnijden. Het afvalrandje kun je dan daarna lostrekken en verwijderen.
Oefen, voor dat je aan de romp van je boot begint, eerst een paar keer op een liggend en vervolgens op een verticaal staand vlak; je hebt vast wel een paar luikjes of andere losse delen (roer?) nodig die je ook met weefsel wilt bekleden. Er is een klein beetje ervaring nodig om gevoel voor het materiaal te krijgen.
--
stegman