Lassen van nieuwe dekdelen:
Om platen aan elkaar te lassen gebruiken ze op een werf voor 10mm dikke plaat meestal een 10cm brede schuine lasnaad (1:10 las) waamee je een behoorlijk sterke las krijgt. Om de nieuwe stukken in mijn dek te krijgen adviseerde men mij ook die 10cm lassen te maken, maar voor al die rechthoekige stukjes zou dat weken schaven en beitelen vergen. Bovendien twijfelde ik er aan of ik dat met de hand ooit mooi zou krijgen.
Zo'n 1:10 las is voor een kwartton-dek m.i. niet nodig. Als je de rotte delen tot OP de dek-stringers wegzaagt zodat het nieuwe op de stringer tegen de bestaande plaat stoot kun je het nieuwe stuk er met gevulde epoxy zo in leggen. De stringer zorgt voor de stevigheid en je ziet van onderen geen naden zitten, het oog wil ook wat. Ik heb de bestaande en nieuwe plaat elkaar onder 45 graden laten overlappen, gelijmd met epoxy en IN die 45gr. overlap het nieuwe stuk met een RVS schroef in de stringer geschroefd. Voordelen: eenvoudig te maken (45gr. randen is met een frees een makkie), groter lijmoppervlak dan dat je de platen koud tegen elkaar zou leggen, bovendien kun je nog een schroef kwijt in de las. Lassen op een stringer heeft -naast stevigheid- als voordeel dat je van binnen gewoon blank kunt aflakken zonder dat je lelijke reparaties ziet.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel, ik heb foto's gemaakt van het proces, kan je daar wel wat van sturen. Mail dan even Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Mijn buur-boot was overigens de 1010 van Erik Vrijdag, niet belangrijk verder.
Succes - Marcel