Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aanpak mahonie romp

Aanpak mahonie romp 13 dec 2010 21:28 #165636

Mensen,

Zoals sommigen van jullie wel weten zijn wij momenteel bezig met de restauratie van een Draak. Zie, dit topic

Nu zijn we binnenkort toe aan de behandeling van de romp en willen hiermee graag het resultaat van onderstaande Draak bereiken:



Heeft er iemand tips over hoe we dit aan kunnen pakken?
Laatst bewerkt: 13 dec 2010 21:30 door Stukje Nostalgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aanpak mahonie romp 13 dec 2010 21:54 #165641

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 827
Opgesloten vocht is de grootste vijand voor hout. De romp eerst goed drogen in een droge goed geventileerde loods. Af en toe een vochtmeting uitvoeren. Is het hout (binnen en buitenzijde) tenslotte droog zou ik een epoxysteem toepassen. Heb je een onderhoudsarm schip. Een mooi gelakte mahonie romp is het einde, maar als het hout niet zo mooi meer is kun je ook een kleurlak toepassen. Een lichtgele romp met een mooi blank gelakt dek, daar word ik blij van. Maar dat is persoonlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 13 dec 2010 22:06 #165644

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11160
Ik vermoed dat je de glans en kwaliteit van het lakwerk bedoelt?

Het ziet er naar uit dat het gespoten is, maar mogelijk ook gepolijst. Met polijsten kun je heel mooie resultaten bereiken en als je er voldoende tijd en moeite en stopt. Er is veel over te lezen en te doen op internet.
Zelf polijst ik altijd het lakwerk van mijn drumketels, wordt echt prachtig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aanpak mahonie romp 13 dec 2010 22:16 #165645

@ Seabird, dat is inderdaad van belang, nu ligt de Draak al zo'n 3 jaar op het droge (waarvan 1 jaar met water in de bilge en 2 jaar binnen). Een digitale meeting (1 jaar geleden) in de kielbalk (dikste hout) gaf een vochtigheidswaarde van 35%. Voordat we de matten plaatsen wordt een laatste meting gedaan.

Vervolgens willen wij inderdaad de gangen infrezen, mahonie latten inlijmen en epoxy met een dunne keperweefsel mat toepassen. Enkel lijkt het ons dat we, voordat we dit gaan plaatsen, er nu nog invloed is op de kleur/ gloed. Ik ben er ondertussen achter dat dit kan met een waterbeits maar ook als pigment in de injectiehars. Wie heeft er ervaring met een van beide of zijn er andere mogelijkheden?
Laatst bewerkt: 13 dec 2010 22:17 door Stukje Nostalgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 13 dec 2010 22:22 #165648

@ Koko, ik doel voornamelijk op het ophalen van de diepe rode mahonie kleur, deze glans zou namelijk te beïnvloeden zijn middels houtkleuring. Overigens heb ik geen idee wat er gebeurd als we de boot gewoon in de epoxy plaatsen.

Wat betreft het polijsten, ik zie bij Robbert (vrijheidzeiler) een erg mooie glans verschijnen na het polijsten. Doe je dit met een hele fijne korrel schuurpapier of met iets anders?
Laatst bewerkt: 13 dec 2010 22:25 door Stukje Nostalgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 14 dec 2010 07:59 #165678

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 4957
Stukje Nostalgie schrijft:
Wat betreft het polijsten, ik zie bij Robbert (vrijheidzeiler) een erg mooie glans verschijnen na het polijsten. Doe je dit met een hele fijne korrel schuurpapier of met iets anders?

Dat glanzen bij Robert, dat wordt in de volksmond zweet genoemd. Het maakt daarbij niet uit of je met een hele fijne korrel schuurt of ergens anders mee, als je maar erg hard werkt. :)
Team Zeilersforum.nl

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 14 dec 2010 17:51 #165750

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11160
Ah, dat was me niet helemaal duidelijk. Een proef stuk maken is altijd handig als je een bepaald resultaat voor ogen hebt.

De glans na het polijsten kan inderdaad erg diep zijn.
Zoiets bouw je op met eerst schuren, tot korrel 2000 nat schuren en dan met een polijst schijf verder door "schuren" (polijsten moet je zien als schuren superfijn schuurpapier, vergelijkbaar met korrel 6000).
Ook hier geldt: een proefstuk met het hout en lak geeft het beste inzicht in het eindresultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 15 dec 2010 22:56 #166003

Oke, dus in wezen heeft het mahonie zelf die diepe rode kleur, zoals wij zelf ook zien, bij het natmaken van een geschuurd deel. Enkel wat ik me dan afvraag, waarom passen restaurateurs dan waterbeits of pigment toe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 09:13 #166024

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
De mahonie word door het zonlicht na 1 a 2 jaar valer, dat zie ik ook bij mijn boot, als je het mooi wil maken kan je het beste 1 laag karaat erop doen van De ijsselcoatings. Dit zorgt dat de mahonie de kleur blijft behouden, ik heb het resultaat gezien bij een kennis, die heeft de boot al 4jr en de kleur is nog steeds het zelfde.

Ik heb er 1 laag van op gedaan en toen begonnen met 2comp. ( 6 lagen tweecolux 3 lagen UV bescherming )

als je dit zou gaan doen, adviseer ik je wel om er echt maar 1 laag op te doen, anders krijg je een te rode ( lelijke neppe ) kleur.

Dennis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 09:33 #166028

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2124
Hmmm, 35% vochtigheid.

Een paar vragen:
-heb je de mogelijkheid binnen, en verwarmd te werken?
-heb je de mogelijkheid om de gehele binnenkant kaal te halen, tot in de punt? (ik weet niet hoe het dek eraan toe is, wellicht kan je dat lichten)

Wil je de boel succesvol en duurzaam met epoxy behandelen, dan sta je voor de volgende stappen:

-alles geheel kaalhalen, slopen wat in de weg zit (dek). Kaal halen kan met een krabbertje en een fohn, maar ook door stralen. Verwijder de kiel.
-boot "op maat" zetten. Vooral de achterkant kan wat gezakt zijn. Liefst dit op zijn kop doen.
-als er slechte gangen in zitten, dan is nu de tijd om ze te vervangen. Ook slechte reparaties en slechte lassen nu aanpakken.
-de gangen zijn waarschijnlijk flink gekrompen. Haal een frees met een geleider door de gangen.
-zoek mahonie van dezelfde kleur en zaagtechniek (dosse waarschijnlijk) zodat dit zo veel mogelijk op de originele kleur lijkt. Zaag hier passende latten van.
-lijm deze latten met epoxyhars en katoenvezel in de gefreesde gangen. Vooraf voorsmeren met onverdikte epoxy. Mochten de gangen wat rafelig gefreesd zijn, maak dan de epoxylijm op kleur, met rode en bruine pigment.
-schaaf en maal de latten nu gelijk met de huid. Als het goed is, moet e.e.a. er nu al aardig uitzien.
-schuur met schuurplanken de huid nu zo strak mogelijk. Een pokkeklus, maar als je boot straks glimmend maar met een huid als een golfterrein in het water ligt, wordt je ook niet blij.
-waarschijnlijk sneuvelen er wel wat doppen. Draai de schroeven eruit, boor e.e.a. wat dieper, en schroef de schroef weer terug. Vervolgens weer een dop terugplaatsen.
-na fijnschuren kan je de boel op kleur brengen met pigment. Gebruik hiervoor poederpigment welke je in water kan oplossen. Breng deze met een doek aan. Gebruik mahonie of rood/bruin, neigend naar rood als je die rode gloed wil bereiken. Je bereikt hier de eindkleur mee, bovendien worden de eventueel iets verschillende kleuren meer naar elkaar getrokken. Doe vooraf testjes of je er tevreden mee bent, er is geen weg terug.
-nu is het een kwestie van in de epoxy zetten van de buitenkant:
epoxy aanbrengen, laten harden, licht schuren, 2x epoxy nat in nat, of 1x met glasweefsel 160, 200 of 300 grams kepergeweven (dit zie je nauwelijks terug als je het goed doet) en vervolgens nog 1 laag epoxy, om het relief van het weefsel te vullen. nu weer schuren, en dan kan je aflakken. (hiermee wachten tot de boot weer rechtop staat).
het onderwaterschip kan je 2x in de glasweefsel zetten mocht je dat willen. Vervolgens de kiel terugplaatsen (eerst de boorgaten goed schoonmaken en goed in de epoxy zetten). Goed uitplamuren, zodat alles mooi strookt, en dan kan er onderwatercoating op.

De binnenkant is wat simpeler, maar ook veel werk.
-alle te vervangen delen vervangen, en teruglijmen.
-alle kale hout 1x in de epoxy (de vezel gaat nu opstaan), schuren, en 2x in de epoxy nat in nat.
-de delen die in het zicht liggen, nu nogmaals schuren, in de epoxy, schuren, lakken met lak met UV filter.
-dek aan de onderkant ook goed in de epoxy, en weer terugplaatsen.

e.e.a. is een k-klus, maar op deze manier verkrijg je een schip wat stijver is dan voorheen, en qua onderhoud niet verschilt met een polyester schip. Een restauratie als deze heeft waarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 09:51 #166029

  • vince83
  • vince83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Mooie, complete aanpak hierboven.
Let erbij dat de vochtigheid van AL het hout echt nog naar beneden moet voor je overweegt om binnen en buiten epoxy toe te passen. Er zijn al genoeg parels weggerot onder hun doodskleed omdat er vocht is opgesloten.
Je kunt overwegen alleen de buitenkant in epoxy te doen en de binnenkant niet (lak, olie oid). Het mooie resultaat van lakwerk bereik je met een echt 100% perfecte ondergrond. Schuren dus met schuurplanken, niet machinaal voor het laatste stuk. De laatste lagen UV beschermende lak kun je polijsten voor een spiegel-effect.

Succes ermee!
CWO instructeur kielbootzeilen
instructeur kajuitboot (Turkije flottieljes)
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 10:15 #166036

Thnx for reply, ik ga eens uitzoeken welke methode we gaan toepassen mbt beits/ pigment.

Wat betreft de 35%, yes de boot staat al zo'n 1,5 jaar, volledig kaalgekrabt, binnen in een verwarmde en geventileerde loods. Voordat we actie nemen tot het toepassen van epoxy wordt er een laatste check gedaan middels een digitale meting.

Herman bedankt voor de beschrijving van de aanpak, jouw aanpak komt voor een heel groot gedeelte overeen met die van ons. Enkel heeft de vorige eigenaar het dek vervangen net voordat wij de boot kochten. Deze laten we dan ook in tact.

Zie voor de Draak ook de link "zie topic" in de eerste post.
Laatst bewerkt: 16 dec 2010 10:17 door Stukje Nostalgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 18:22 #166141

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2124
Dan vraag ik me af hoe je e.e.a helemaal rondom in de epoxy gaat krijgen. Je kan moeilijk iemand de punt in sturen met een krabber.

Een kant in de epoxy, de andere kant in de lak kan ook, maar je hebt altijd een zorgenkind mbt regenwater etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 19:14 #166148

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6533
@herman: wat zou jij aanbevelen als verfsysteem aan de binnekant als daar geen epoxy wordt gebruikt? Blank / kleur /olie of juist niet etc? Iets dat kan ademt lijkt mij maar wat ademt er?
Dit gaat over een hechthouten / plakhouten kajuitboot waar hopelijk weining water in de bilge terecht komt.
En kan je ook delen van de boot (bijvoorbeeld een bakskist of een natte cel) wel epoxy en de rest conventioneel? Of is dat vragen om problemen als het water zich door het hout zelf verplaatst?
Laatst bewerkt: 16 dec 2010 19:19 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 20:53 #166161

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2124
Water verplaatst zich door het hout. Toch kan het nuttig zijn bijv de bilge wel in de epoxy te zetten, tegen lekwater.

Ideaal is het allemaal echter niet. Een houten boot op een goede manier conserveren met epoxy is en blijft een lastige klus. Zachte heelmeesters...

Aan de binnenkant kan je gewoon 1k lak zetten. Welke, dat maakt niet zo heel veel uit. Alkyd, PU, etc.

Overigens is het verdrijven van water (ventilatie) de beste oplossing. Droog hout rot niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 21:59 #166178

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Herman schrijft:
Droog hout rot niet.
Op een boot meestal niet maar droge rot bestaat wel. Wordt veroorzaakt door een schimmel.

Maar verder zou ik ook overwegen de bilge in epoxy te zetten.

De rest in 1c.
Laatst bewerkt: 16 dec 2010 22:01 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 22:04 #166180

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6533
Ja zo had ik het op de kolibri ook. En dat gaat vooralsnog (nu 9 jaar ofzo) goed. Maar ik heb de bakskisten e.d. al kaal en het is zo verleidelijk om die maar meteen in de epoxy te zetten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 22:14 #166183

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Ik vind dat beitsen 3x nix. Het hout krijgt een heel onnatuurlijk rode kleur. Juist ouder mahonie krijgt/heeft een hele mooie eigen kleur. Kleine kleurverschillen in de gangen geven de boot karakter.
De schoonheid zit in een supergladde en strakke finish. DD lak, schuren met 2000 en vervolgens polijsten met een rotary poetsmachine.

Je kunt er ook voor kiezen veren in een kontrasterende kleur te nemen.

Ik had een luik in de waterbeits gezet en 4-5 keer gelakt, maar ben weer opnieuw begonnen. Nu zonder beits, lichtere kleur, maar wel echt.

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 22:20 #166185

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6533
hmmm. Ik had de opbouw en kuip (multiplex met mahonie toplaag) van mijn kolibri ook in de DD lak staan. In eerste instantie erg mooi inderdaad.
Maar ondanks dat ik elk jaar het UV filter aanvulde met een nieuw laagje DD lak werd het toch wat geelig en in mijn ogen minder mooi. Na een jaar of 5 dan. Maar dat hangt er natuurlijk ook van de soort stalling af. Niet-buiten zal dat proces wel wat vertragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 22:35 #166191

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Je hebt echt een volledige dektent nodig. Op onze oude 16m^2 bleef alles prima op kleur. Nu met het waarschip (nog niet buiten geweest) is na 4 jaar al het blanke werk al weer verkleurd :-(

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 16 dec 2010 23:08 #166194

@ Herman, dat klopt helemaal, dit is ook zeer lastig zeker met zo'n spitse boot. Nu hebben wij ook het idee om enkel de bilge in de epoxy te zetten tot aan de vlonders (badkuip idee) en daarna met 1k (ivm luchten) aan de gang te gaan (Epifanes?). We hebben nog gedacht aan olie enkel kunnen we er daarna nooit meer iets anders op smeren, dus dit doen we niet.

Waar we tegenaan lopen is het feit dat we niet weten waar te stoppen met de kepermat. De romp loopt namelijk door in het lijfhout op het dek (tautologisch?) ... ik zal hier zaterdag een foto van maken.

@ Duncan, thnx voor de ervaring mbt beits. Ik denk dat we onder de waterlijn een test gaan doen (dit wordt toch wit) voor de ideale kleuring en of dit nodig is. Wat betreft de volledige dektent, deze is present.
Laatst bewerkt: 16 dec 2010 23:11 door Stukje Nostalgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 17 dec 2010 08:53 #166222

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2124
Over droge rot: Dit is een verwarrende naam. De schimmel heeft namelijk behoorlijk wat vocht nodig om te kunnen groeien. "dry rot" komt alleen voor op nat hout.

Een goede dektent is idd een must om de boel mooi te houden. een boot in perfecte staat van onderhoud en aanzicht houden, en buiten stallen gaat nu eenmaal slecht samen. Je laat je oude oldtimer auto toch ook liever niet buiten staan?

Onder water kan je idd lekker oefenen, om te kijken welke beits en welke methode jouw voorkeur heeft. Over smaak valt niet te twisten, dus dat ga ik zeker niet doen. Je kan alle kanten op, van white-wash via rood en bruin naar zwart. De eerste en laatste optie heb ik eerlijk gezegd nog niet gezien op de buitenkant van een boot. Je hebt dus de mogelijkheid een trend te zetten. :)

Plaats maar een foto van de dek-romp overgang, dan kijk ik ernaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 17 dec 2010 12:47 #166263

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Ik had de waterbeits van Clou, algemeen verkrijgbaar. Je moet een zakje in heet water oplossen en dan laten afkoelen.
Ik had 'mahonie bruin' en 'mahonie rood'.
Het effect van de beits hangt ook erg af van de gladheid van het oppervlak.

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 19 dec 2010 12:48 #166475

Ha Duncan, heb je misschien wat foto's van het eindresultaat?

Wat betreft de overgang van romp naar dek met epoxy, bij deze foto's van de huidige situatie:

Zijaanzicht inclusief drakenbies?, ook een leuke uitdaging met kepermat.


Bovenaanzicht:


Ben benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.
Laatst bewerkt: 19 dec 2010 12:50 door Stukje Nostalgie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpak mahonie romp 19 dec 2010 16:10 #166511

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2124
De glasweefsel gewoon van boven naar beneden vasttapen aan het dek. (droog) Vervolgens van boven naar beneden impregneren, nog even niet op de bies letten. Vervolgens de tape lostrekken en met een goed passende ontluchtingsroller of zelfs een gewone rollerbeugel (zonder roller) of stukje buis de weefsel in de groef drukken. Daarna zal bij het eruit trekken van de roller het weefsel wel weer eruit getrokken worden, maar dat kan je met een kwast of met een (gehandschoende) vinger wel weer corrigeren.

Na uitharding kan je het dek schuren, waarbij je het glas dus geheel van het dek wegschuurt. Van die overgang zie je dan niets meer.
Laatst bewerkt: 19 dec 2010 16:11 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl