Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bodem Vaurien vervangen

Bodem Vaurien vervangen 14 juli 2007 22:33 #19150

Ik heb een houten Vaurien ( v/d Stad, 18349), die zoals nu blijkt minder goed onderhoud genoten heeft dan noodzakelijk. Ik heb de boot al een paar jaar en ik heb er ook onderhoud aan gedaan, maar nooit alle oude lagen verwijderd. Alles leek goed, althans goed genoeg voor hoeveel ik er mee zeilde.
Toen ik de boot vorige zomer uit het water haalde viel mijn de verkleuring van de bodem op (van binnen uit), tussen het blok van de grootschoot en de spiegel in. Toen ik wat beter ging kijken, bleek het multiplex niet meer stevigheid te hebben dan een natte krant; gevolg, een gat boven de kielbalk. Het multiplex is boven de kielbalk over bijna de helft van de boot aangetast door water. Het lijkt er een beetje op of het water van binnen uit de bodem heet aangetast. De kielbalk is alleen ook niet meer "je-van-het". Op sommige plaatste is het hout zachter en rond de spijkers en schroeven die in de kielbalk zitten lijkt het hout rottig (lees: Zacht, (vochtig), vezelig). Er is door een vorige eigenaar hier al een keer aan opgevuld, maar niet goed genoeg.

Ik wil gaan proberen het stuk bodem met het karton multiplex te gaan vervangen. In een ander topic over bodemonderhoud las ik dat je het beste tot aan de zijkant kunt vervangen, wat in mijn geval dus inhoud de hele achterste helft van de bodem. Geluk hierbij is dat de bodem op de kielbalk rust, en dus niet in een groef valt ofzo.
Dan rijst bij mij de vraag; Waarom niet de hele bodem vervangen?
Omdat ook de kielbalk wat zwakke plekken vertoont, moet ik die misschien ook vervangen...

Zo'n groot onderhoud heb ik nog niet eerder gedaan aan een houten boot. Misschien dat iemand mij op weg kan helpen.

Hoe pak ik de dingen aan?
Alleen de bodem vervangen?
Of ook de kielbalk?
Is een van beide voorgevormd? (ik denk de kielbalk.)
Er zijn ook een soort zelflozers gemaakt in de spiegel, horen die in een vaurien?
Weet iemand waar ik een eventuele bouwtekening zou kunnen krijgen?


Veel vragen, hopelijk veel antwoorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bodem Vaurien vervangen 16 juli 2007 12:12 #19182

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bodem Vaurien vervangen 18 juli 2007 22:40 #19316

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Heb je foto's even bekeken, ik weet niet wat je ermee moet, maar ik las ook over de zelflozers achterin, ja die horen erin. Je hebt neem ik aan wel de klepjes die ervoor moeten?
Heb helaas geen idee hoe je aan de bouwtekeningen kunt komen. Misschien even op de internationale clubssites kijken! zie hier bij de links van www.vaurien.nl/
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bodem Vaurien vervangen 20 juli 2007 23:11 #19379

De site van Vaurien Nederland is niet echt een bron van informatie, De Franse echter wel. Daar staan bij de regelementen diagrammen met een soort van maattekeningen. Ik kwam op die site ook een aantal foto's tegen gemaakt tijdens het bouw proces.. Ook hebben ze een fijn forum dat alleen maar gaat over Vauriens. Tijd om mijn Frans weer een beetje bij te spijkeren..
-pakt alvast een woordenboek-
Ik meen ook Vauriens te hebben gezien die niet van deze gaten in de spiegel hadden, bij het regelement staan ze wel aangegeven.
Hoe zien bij jou die klepjes eruit, het was bij mij een ooit zelfgemaakte constructie (niet door mij), de manier waarop ze dicht gehouden werden heeft onderandere gezorgd voor de rot in de bodem... Better get it right this time..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bodem Vaurien vervangen 20 juli 2007 23:32 #19381

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Is Vaurien niet de franse versie van 'niets waard'? :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bodem Vaurien vervangen 21 juli 2007 00:01 #19383

Dat is geloof ik wel de theorie achter de boot. http://perso.orange.fr/asvaurienfrance/txt_angl.htm#JJH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bodem Vaurien vervangen 21 juli 2007 13:15 #19388

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Hahah, grappig dat je net zegt over die website van Vaurien, zag dat ze een nieuwe webmaster nodig hebben dus heb even wat geinformeerd, weinig werk, dus misschien wordt ik het wel...
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bodem Vaurien vervangen 21 juli 2007 17:44 #19394

Maar hoe zitten die klepjes bij jou gemonteerd? En hoe zijn ze geconstrueerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spiegelkleppen 03 aug 2007 13:03 #19858

  • whoude
  • whoude's Profielfoto
Kijk ook eens op:

www.mirakelvanzwolle.myweb.nl

Bij downloads vind je dan een werktekening van spiegelkleppen.

Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bodem Vaurien vervangen 07 sept 2007 17:35 #21043

  • pomloo
  • pomloo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Jasper, je moet ook eens Googelen bij de optie Afbeeldingen. Zoek met Vaurien en je komt verrassend veel bruikbare info tegen. Hopelijk is wel je Russisch een beetje op peil, op pagina 2 staan nl. russische bouwtekeningen. Misschien heb je er iets aan. Verder is er veel bruikbare info te vinden. Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaurien 08 sept 2007 14:01 #21064

Beste Jasper,

grote klus maar volgens mij niet moeilijk te doen als je durft ergenseen zaag in te zetten.
1. of je nu de helft van de bodem vervangt of de hele bodem, maakt niet zo veel verschil. Je zult toch in 4 delen de nieuwe bodem aan moeten brengen, in de lengterichting met een schuine las over de breedte. Het moeilijkste gedeelte is volgens mij om de platen in de midden over de kielbalk op elkaar aan te laten sluiten. Daar zul je iets moeten schaven om een goede naad te krijgen, epoxy is gelukkig een gewillig goedje die veel naden en kieren opvangt.
2. De kielbalk vervangen lijkt me ook niet zo moeilijk. De onderkant van de V-rien is van voor naar achter vrij vlak. Het loopt wel op naar achteren toe maar er zit weinig kromming in. Normaal gesproken buigt de kielbalk wel mee als je deze op de spanten vastschroeft. Mocht er toch te veel kromming zijn en de kielbalk onmogelijk op de spanten te krijgen dan moet je of voorvormen met vocht en spanning, of een nieuwe kielbalk lamineren uit smalle stroken die je op een mal klemt (de oude kielbalk?)
Met dommekracht en veel lijmklemmen moet je toch normaal gesproken de kielbalk wel bij de boot krijgen.
3. als je met de vlakplaten begint laat ze dan aan de zijkanten oversteken en werk deze pas af als ze in de midden vastzitten en pas zijn. Als je ze nauwkeurig uitzaagt en er achter komt dat je nog materiaal weg moet halen om het passen in de midden te krijgen loop je mis aan de zijkanten.
4 schuine las om platen aan elkaar te zetten normaal gesproken 1-10 Of wel materiaal 8 mm dik, een las van 8 cm. Met een handschaaf en een vlakschuurmachine gaat het het beste, je ziet wat je aan het doen bent. Als de lijnen in het multiplec mooi rechtuit lopen weet je dat je las ook recht is.
Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bodem Vaurien vervangen 25 sept 2007 20:42 #21587

Na enige afwezigheid de laatste maanden, lees ik nu bruikbare antwoorden.

Hedzer, het probleem met het vervangen van de kielbalk is dat de spanten niet doorlopen over de breedte van de boot. Als ik de kielbalk zou willen vervangen, wat, mijn inziens, het vervangen van de bodem makkelijker maakt, zou ik ook de spanten moeten doortrekken.
Maar wat je eigenlijk ook wilt zeggen is dat het een kwestie is van doen en kijken hoe het nu in elkaar zit en dat proberen te kopiƫren naar een nieuwe bodem/kielbalk.

Een vraagje nog, de lassen om de platen aan elkaar te zetten moeten 1:10 zijn, ook die waar de kielbalk zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl