rverkaik schreef :
Ha,
Met hout epoxy zal de eigenaar "woodcore" bedoelen. Google hier maar eens op. De van de Stads zijn veel gebruikt als zelfbouw projecten. Daarbij wordt uit- met epoxy gelijmde- houten latten een romp gebouwd. Deze "houten romp" wordt later zowel aan de binnen- als buitenzijde met 2 of meerdere glas lagen gelamineerd. Dit ook weer met epoxy.
Hierdoor krijg je een licht en zeer stijf geheel. Tegenwoordig worden zelfs schuim - met glas of koolstof bedekte "latten" gebruikt.
De 2 ABN/AMRO Volvo Ocean racers zijn op deze manier gebouwd.
Is het lamineren goed gebeurd dan is de kans op rotting van het hout eigenlijk nihil. De grote risico's zitten in de montage van het beslag e.d.. Krijg je via de schroef/boorgaten water in het hout dan gaat dit van binnenuit rotten.
Epoxy bestond al eerder als polyester. Het laatste is echter veeel goedkoper en makkelijker (industrieel) te verwerken, waardoor de meeste schepen uit polyester zijn.
Osmose komt bij epoxy niet voor.
Qua verfsysteem altijd een 2 component DD systeem en je hebt er jaren niet naar om te kijken.
Ik blijf erbij: een mooie wood/schuim core boot is beter als een polyester broertje of zusje.
Succes
Ronald
eigenaar van een zelfbouw woodcore Carena 36
Woodcore: Mogelijk, maar er zijn nog veel meer manieren om hout en epoxy te verwerken. Smalle (ca 20cm) triplex stroken om een houten spantenraam met stringers heen was een tijd lang ook een gangbare methode. En zo zijn er nog veel meer methodes. de voor en nadelen zitten meer in de bouw dan in het resultaat, dus daar hoeft de koper zich niet druk om te maken. Wel moet het hout natuurlijk in een goede staat zijn. Ik zou zelf niet schromen om enig destructief onderzoek te plegen. Liever een aantal (simpele) reparaties, en weten dat het goed zit, dan twijfel.
De ABN boten zijn gebouwd van prepreg (voorgeimpregneerde koolstofweefsels met een vrij exacte hoeveelheid hars) en honingraat. (ik heb het honingraat en alle vacuummaterialen geleverd...). Woodcore zou voor dat soort boten veel te zwaar worden.
Aan de potentiele koper: Zoek een goede surveyor die ervaring heeft met dit soort boten. Dingen als verfwerk, dat kan een leek zien, en dat is ook helemaal niet interessant. (als je tegen het verfwerk opziet, dan denk ik niet dat je een hout-epoxy man bent, dit overigens totaal niet lullig of verkeerd bedoeld)
Het liefst zou ik een destructie-afspraak maken met de verkoper: jij mag met beleid, (bijvoorbeeld 20 boorgaten dia 10mm en 5 grotere gaten dia 28mm), destructief onderzoek verrichten, bij geen verkoop krijgt de verkoper gratis het rapport. (en koop je de boot wel, dan zal het de verkoper verder worst zijn...)