Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oregon pine, eiken of douglas

Oregon pine, eiken of douglas 26 dec 2011 12:13 #250905

De spanten in mijn BR34 zijn een mengelmoesje..

- Oorspronkelijk gemaakt van gelamineerde latten van 1 cm dik en 4 cm breed oregon pine
- Daarna gedeelelijk vervangen door gezaagde spanten uit oregone pine planken van 2 cm dik (twee op elkaar)
- Daarna gedeeltelijk vervangen door spanten van multiplex (18 mm dik * 2)

De vervangingen hebben allemaal te maken met het herstel door vorige eigenaar van schade door inwatering. Dat ben ik nu nog een keer aan het doen... maar dan goed.

Ik ben nu bezig (ver)rotte spantdelen te vervangen en weer goed aan te laten sluiten op de oude nog goede spantdelen.

Voor multiplex ben ik, nadat ik gezien heb wat inwatering daarmee kan doen behoorlijk huiverig. Ik wil dus liever gebruik maken van volhout. Dan wel in 2 cm dik, zodat ik aansluitstukken kan laten overlappen. Ik ben daarnaast handig met epoy, dus kan zorgen dat dit 1 goed geheel wordt.

Oregon pine is wat wij in Europa 'douglas' spar noemen.

Als ik bij de houthandel hier kijk kan ik kiezen uit diverse soorten hardhout, eiken, lariks of douglas.



Links onder zie je het spant lopen. Het loopt door achter het nieuw ingezette hulpspant bovenin.

Wat raden jullie aan?

Arthur
Laatst bewerkt: 26 dec 2011 12:16 door turesnuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 26 dec 2011 12:27 #250907

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Oregon pine of lariks zou mijn eerste keuze zijn, dan eiken.
Lange houtdraad is buizamer en sterker. Hardhout is af te raden voor gebruik als spant.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 26 dec 2011 17:16 #250927

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6728
Zo te zien zijn de "spanten" meer een soort wrangen, dus niet gebogen. Je kunt ze dus rustig vervangen door eiken (2x18 mm) goed verlijmd met epoxy. Veel klassieke houten boten zijn gebouwd met een mahonie huid op eiken spanten. Als je wilt gaan buigen, zoals de boot oorspronkelijk was gebouwd, kun je natuurlijk ook weer latten van 10x40 mm oregon in een stoomkist buigen en met epoxy lamineren. Wel meer werk dan 2x18 mm massief eiken en zelf stomen is ook een hele klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 28 dec 2011 01:30 #251150

Faran schreef :
Hardhout is af te raden voor gebruik als spant.
Waarom?

Dit word namelijk zeer veelvuldig wel gedaan, vooral bij nieuwbouw. Ook gebogen spanten (gelamineerd) van eiken of angelique komen veel voor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 28 dec 2011 08:03 #251191

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hardhout heeft een korte structuur, zal daardoor eerder breken.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 28 dec 2011 12:19 #251235

Faran schreef :
Hardhout heeft een korte structuur, zal daardoor eerder breken.

Onzin, qua taaiheid zijn eiken, merbau ( maakte ik het roer van mijn schip van ) uitstekende houtsoorten om alles te maken wat buigkrachten aan moet kunnen.Van mahonie maakte ik ooit spanten en stringers om een schip te bouwen.
M.b.t. beuken heb je wél gelijk, dat heeft een korte vezelstructuur.

( gaf les in materiaalkunde aan bouwkundige hbo opleiding )

Groet,
Cees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 28 dec 2011 13:20 #251245

Voor de reconstructie van de Bluenose II gebruiken we ook hardhouten spanten maar met een Douglas Fir beplanking. Bluenose II is een 46 meter lange Grand Bank Schoener en origineel werden deze volledig van Douglas gebouwd, hoofd reden is dat het lokaal erg goed verkrijgbaar is, nadeel is dat de schepen ongeveer 15-20 jaar leefden en dan volledig weggerot waren.

De replica van de bluenose (de II dus) is ook volgens deze methode gebouwd, 20 jaar nadat de laatste schoener werd afgeleverd. De II was bedoeld als plezierjacht voor een rijke industrieel. Na 15 jaar werd het onderhoud hem te duur en heeft hij de boot aan de Canadeze regering gedoneerd. Zij hebben de boot daarna nog 33 jaar lang keer op keer gereanimeerd tot ze vorigjaar tot pulp vermalen is.

Voor de herbouw van de II hebben ze een beoogde levensduur van 50 jaar, 3 maal zolang als wat in het verleden normaal was voor dit type boot. Om dit te bewerkstelligen moeten ze rotvastere spanten hebben waar de voorkeur uitging naar wit eiken, maar dat was vrijwel onmogelijk te krijgen, tweede voorkeur werd toen Angelique uit Guinea, ook dit was lastig in grote maten te krijgen dus is het besluit gevallen om de spanten te gaan lamineren in plaats van te zagen.

Omdat de boot onder ABS keur gebouwd moet worden (het is een passagiersschip) moeten er samples van ieder tweede spant getest worden op buigsterkte en weerstand tegen vezel afschuiving. Angelique is dan toch een stuk sterker dan het zachtere Douglas Fir.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 28 dec 2011 17:19 #251274

Op deze foto kun je twee van de spanten goed zien:



Afgaande op jullie info ga ik kijken naar of eiken of douglas; afhankelijk van wat er het beste uit ziet bij de houthandel.

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 29 dec 2011 08:11 #251371

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik kan je geen advies geven over de houtkeuze, das mijn vak niet. Hoewel ik verwacht dat je ze eigenlijk wel kent, toch maar even de Amsterdamse Fijnhouthandel en de Arnhemse fijnhouthandel noemen. Die hebben de gekste soorten hout in diverse maten vaak op voorraad. Ben je niet beperkt tot Eiken, Douglas of Oregon beperkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 03 jan 2012 14:01 #252861

  • Maxh
  • Maxh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Weet iemand het verschil tussen Longleaf Yellow Pine en Oregon Pine? Dat Longleaf Yellow Pine zou 'iets' in zich moeten hebben dat rot tegen gaat en is vooral in de jaren 20,in Amerika, veel gebruikt voor de jachtbouw... Veel van deze jachten varen nog steeds. Zit daar dan een echt verschil in de soort hout of is het gewoon een kwestie van onderhoud.
Laatst bewerkt: 03 jan 2012 14:01 door Maxh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 03 jan 2012 15:53 #252913

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Yellow pine is toch grenen klasse 3?. Pitch pine schijnt vettig te zijn en ook onder andere gebruikt in de scheepsbouw.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oregon pine, eiken of douglas 03 jan 2012 16:01 #252916

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Maxh schreef :
Weet iemand het verschil tussen Longleaf Yellow Pine en Oregon Pine? Dat Longleaf Yellow Pine zou 'iets' in zich moeten hebben dat rot tegen gaat en is vooral in de jaren 20,in Amerika, veel gebruikt voor de jachtbouw... Veel van deze jachten varen nog steeds. Zit daar dan een echt verschil in de soort hout of is het gewoon een kwestie van onderhoud.
Het is een van de grenenhoutsoorten die vallen onder de verzamelnaam Amerikaans grenen. Het is een sterke duurzame houtsoort maar er zit veel hars in. Moeilijk(er) te lijmen dus.
Oregonpine is in tegenstelling tot wat de naam aangeeft geen grenen maar een aparte soort. Het verschil in de praktijk is dat bij Amerikaans grenen veel verschil in b.v. harsgehalte voorkomt. Ik heb wel stukken verlijmt die ondanks ontvetten na uitharden van de lijm met een fikse klap weer los braken. Bij Oregon heb je dat ook wel maar veel minder en de structuur is zeer constant. Beide houtsoorten zitten in duurzaamheidsklasse 3.
Tip nog voor TS. Als het om lijmen (epoxy) gaat kun je beter eiken nemen. Vette houtsoorten kun je het best met resorcinol lijmen. Nadeel van die lijm is wel dat je lijmnaden zeer zuiver moeten passen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 03 jan 2012 16:16 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl