De spanten in mijn BR34 zijn een mengelmoesje..
- Oorspronkelijk gemaakt van gelamineerde latten van 1 cm dik en 4 cm breed oregon pine
- Daarna gedeelelijk vervangen door gezaagde spanten uit oregone pine planken van 2 cm dik (twee op elkaar)
- Daarna gedeeltelijk vervangen door spanten van multiplex (18 mm dik * 2)
De vervangingen hebben allemaal te maken met het herstel door vorige eigenaar van schade door inwatering. Dat ben ik nu nog een keer aan het doen... maar dan goed.
Ik ben nu bezig (ver)rotte spantdelen te vervangen en weer goed aan te laten sluiten op de oude nog goede spantdelen.
Voor multiplex ben ik, nadat ik gezien heb wat inwatering daarmee kan doen behoorlijk huiverig. Ik wil dus liever gebruik maken van volhout. Dan wel in 2 cm dik, zodat ik aansluitstukken kan laten overlappen. Ik ben daarnaast handig met epoy, dus kan zorgen dat dit 1 goed geheel wordt.
Oregon pine is wat wij in Europa 'douglas' spar noemen.
Als ik bij de houthandel hier kijk kan ik kiezen uit diverse soorten hardhout, eiken, lariks of douglas.
Links onder zie je het spant lopen. Het loopt door achter het nieuw ingezette hulpspant bovenin.
Wat raden jullie aan?
Arthur