Maarten-Jan schreef :
Als je toch nog gaat kijken, neem dan meteen een vochtmeter voor de romp mee. Is het hout >15% vochtig dan kun je in de Epoxy zetten wel vergeten! Dan moet eerst alles kaal gehaald, echt alles zowel binnnen als buiten (buiten valt wel mee, maar binnen zal niet eenvoudig zijn) en dan moet de boot drogen totdat de vochtigheid circa 12% is. Staat je boot niet in de goede condities dan kan dit zomaar een paar jaar duren!!
Reken op een grote hoeveelheid epoxy, die kosten kunnen zomaar tot 1000 - 1500 euro oplopen. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.
Dat is een beetje overdreven. Je verhaal gaat prima op voor allerlei boten die water van buiten naar binnen krijgen per definitie door hun bouw (latten, karveel, gangen), maar bij een Waarschip gaat dat per definitie niet op. Een Waarschip behoort droog te zijn, een Waarschip wat lekt is een rot schip. Je kan heel prima alleen de buitenkant in de epoxy zetten, de vele Waarschepen die zo behandeld zijn zijn het bewijs (zelf heb ik dit met mijn oude 725 en met mijn huidige 870 gedaan). Bij de ander genoemde bouwwijzen zal je ervoor moeten zorgen dat de boot eerst waterdicht wordt vanaf de buitenzijde om de epoxy behandeling succesvol te maken.
Ook de kosten zullen voor een 725 aardig meevallen. Ik heb zelf destijds mijn beide boten in de Interprotect gezet (advies van International is drie lagen, maar heb er zelf meer lagen opgezet). Ik was daar zeker geen 1000 euro voor kwijt. Voordeel van de Interprotect is dat je geen schakellagen hoeft te gebruiken, je kan er direct met lak of antifouling overheen. Bovendien als je eenmaal de boot er goed in hebt zitten heb je er nauwelijks meer omkijken naar, scheelt ook tijd en geld op den duur.