Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Natte / rotte wrangen, wat te doen

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 13 apr 2012 15:55 #276676

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
Dunne epoxy zuigt zichzelf ook enigszins in het hout

prachtig! epoxy zuigt zichzelf ergens in!
als het dat kan, kan het zich vast ook in staal in zuigen!
en nog oneindig veel meer toepassingen liggen in het verschiet! ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 13 apr 2012 16:19 #276683

Bavaria.... jaja..... :evil: :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 13 apr 2012 16:28 #276689

YELLOW BOAT schreef :
Bavaria.... jaja..... :evil: :evil:
Ad

wat is er mis met dat bier :evil: :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 13 apr 2012 16:50 #276694

  • zeilboot
  • zeilboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Dank voor jullie reacties.
Ik ga morgen met de havenmeester overleggen of ik langer kan blijven liggen.
Vervolgens komt er volgende week iemand langs en halen we de wrangen er uit om te kijken wat er nog van over is zodat deze wellicht als mal kunnen dienen voor de nieuwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 13 apr 2012 19:54 #276752

Zo moelijk is het toch niet om de wrangen gewoon opnieuw te maken zonder mal?

Als je een balk hardhout van de goede lengte op de goede plek legt, en je neemt een 'afstandblokje' waarop je een potlood vastmaakt. Dan schuif je met de blokje met potlood over de binnenkant van de romp, en heb je precies de goede vorm afgetekend. Dan even ruw zagen en dan met de schaaf erover, en dan past het echt wel...

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 13 apr 2012 20:20 #276759

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Capolavoro schreef :
lodewijk stegman schreef :
Dunne epoxy zuigt zichzelf ook enigszins in het hout

prachtig! epoxy zuigt zichzelf ergens in!
als het dat kan, kan het zich vast ook in staal in zuigen!
Nee, water zuigt zich toch ook niet in staal? Maar water zuigt zich wèl in hout. Begrijp je het nu al een beetje?
Maar je kan wel staal met epoxy verlijmen, denk ik, hoewel lassen me sterker lijkt. En ook beton, bijvoorbeeld. Toepassing in de bootjeswereld is maar een klein deel van het toepassinggebied. Maar juist met hout vormt het een ideale combinatie. Hout-epoxy rompen zijn niet voor niks populair geworden. Lees het boek van de Gougeon Brothers eens.
en nog oneindig veel meer toepassingen liggen in het verschiet! ;-)
Pcies! Jij weet toch ook wel dat Fokker al in de jaren zestig hele vliegtuigen met epoxyhars in elkaar lijmde? Die weliswaar niet van staal waren, maar toch.. Denk je een sullig grapje te maken; zit je ongemerkt heel dicht bij de waarheid.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 14 apr 2012 07:00 #276823

  • zeilboot
  • zeilboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
ReinierZeilt schreef :
Zo moelijk is het toch niet om de wrangen gewoon opnieuw te maken zonder mal?

Dat is waar, en dan passen ze tenminste precies.
Laatst bewerkt: 14 apr 2012 07:00 door zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 14 apr 2012 07:27 #276825

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ik denk dat de genoemde hoge compressiekrachten te groot zijn voor alleen schuim, dit werkt alleen als body, maar absoluut niet constructief!
je zult dan inwendig een steunhuls moeten zetten om te voorkomen dat dat je de nieuw opgebouwde wrang gaat pletten.
Zonder steunhuls of plaatselijk massief ga je dan een met mat en epoxy versterkte ``holle doos`` zwaar belasten.
De kracht zit heel erg plaatselijk.

De constructieve werking van schuim is pas nuttig als je het over grote oppervlaktes gaat verdelen met matige belasting.
Zo kun je een dek of romp prima verstevigen door er schuimstroken tegen te lijmen die vervolgens met mat/polyester of weefsel/epoxy worden afgewerkt.
Je krijgt op deze manier een lichtgewicht holle koker constructie welke over de oppervlakte de krachten opvangt.

ipv hout zijn er tegenwoordig ook composietmaterialen, worden ook voor steigers e.d gebruikt, die zijn rotvrij.
Van de andere kant bekeken, de hardhouten wrangen zitten er nu ws ook al 30 jaar in, nieuwe kun je met epoxy nog veel beter conserveren dan vroeger.
Laatst bewerkt: 14 apr 2012 07:43 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 14 apr 2012 07:54 #276828

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Piepschuim schreef :
Ik denk dat de genoemde hoge compressiekrachten te groot zijn voor alleen schuim, dit werkt alleen als body, maar absoluut niet constructief!
je zult dan inwendig een steunhuls moeten zetten om te voorkomen dat dat je de nieuw opgebouwde wrang gaat pletten.
Zonder steunhuls of plaatselijk massief ga je dan een met mat en epoxy versterkte ``holle doos`` zwaar belasten.

met alleen een steunhuls rond de kielbout (in een te dunne holle doos-wrang) wordt de kracht van de kielbout alleen op het laminaat recht onder de steunhuls overgebracht. Dat is niet de bedoeling.
Er moet óf een flink hardhout in, óf de wrang met schuim voor de vorm moet zo stevig en dik gemaakt worden (glas en epoxy) dat de kracht over de hele oppervlakte van de wrang op het vlak verdeeld wordt (en zelfs over de dubbeling bij de dubbele bodem/luchtkast.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 14 apr 2012 08:00 #276831

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
De combinatie van schuim en doorlopende bouten is iets wat bij de Efsix ook nog wel eens problemen geeft.
Ik zou hier gaan voor hardhout (een kunststofhout-achtige kan ook, alhoewel ik niet weet hoe de hechting met epoxy is)
En dan het hout eerst goed rondom coaten met epoxy voor je het inlamineert.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 14 apr 2012 09:16 #276841

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
De kunststof varianten zijn vaak mengsels van houtstof en PE, ik zou niet gokken op een bepaalde mate van hechting. Als dat zo was, dan zouden we het al wel vaker zien in deze tak van sport.

Kijk, het is een matige constructie, die het 30 jaar heeft uitgehouden. De meeste speedboten in de USA worden uitgerust met underlayment en zelfs chipboard wrangen, met een lapje glas erover (met polyester, uiteraard...) of zelfs enkel een kwast met polyester. Die dingen houden het vaak ook 10 jaar uit (waarna je een serieus probleem hebt...)

Zou je e.e.a. ongewijzigd terugzetten, dan kan je weer rekenen op een jaar of 30 levensduur. Vaak is dat ook wel genoeg. Het is een bepaald soort mensen (waaronder ik...) die voor de eeuwigheid wil construeren. Wat ook prima kan, maar dan met andere materialen.

Als ik de vrije hand zou hebben, zou ik de wrangen allemaal verwijderen, de kielbouten inkorten, het vlak opdikken, indien nodig, en de wrangen tussen de kielbouten zetten ipv erop. Meer werk, maar waarschijnlijk overleeft de constructie mij. (en na mij de zondvloed...)

Maar ik kan me levendig voorstellen dat het wellicht nog een jaar of 10-15 mee moet gaan, en dan is het klaar. Dan is elke vorm van reparatie in principe voldoende. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om het rotte hout te laten zitten, en de wrangen enkel flink in te pakken. Dan krijg je een holle constructie. Mits dik genoeg moet dat ook lukken. Zo groot zijn de krachten nu ook weer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 14 apr 2012 09:54 #276846

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Capolavoro schreef :
Er moet óf een flink hardhout in, óf de wrang met schuim voor de vorm moet zo stevig en dik gemaakt worden (glas en epoxy) dat de kracht over de hele oppervlakte van de wrang op het vlak verdeeld wordt (en zelfs over de dubbeling bij de dubbele bodem/luchtkast.
Capo! Het kwartje is bijna gevallen, zie ik. Want als je zonder een stevig stukje hardhout wilt werken, dan moet er zo'n dik en stevig laminaat worden gemaakt dat je misschien de kajuitvloer een aardig eindje omhoog moet brengen.
Nee, hout voor de sterkte; epoxy en weefsel voor een beetje sterkte maar vooral om het hout te beschermen en aan de polyester romp te hechten. Just do it!
Daarbij kunnen de kielbouten gewoon door de wrang, als je de moeite neemt het gat een paar mm overmaat te geven, waarna je die gaten de gelegenheid geeft zich eerst even vol te zuigen met injecteer-epoxy (heb je dat zuigen weer). Daarna het gat vullen met ingedikte epoxy en na uitharding het gat weer open boren in de vereiste maat voor de bouten. Zulke dingen staan bijvoorbeeld in dat boekje, wat ik hiervoor noemde.

--
stegman
Laatst bewerkt: 14 apr 2012 09:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 14 apr 2012 10:04 #276848

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
als je zonder een stevig stukje hardhout wilt werken, dan moet er zo'n dik en stevig laminaat worden gemaakt dat je misschien de kajuitvloer een aardig eindje omhoog moet brengen.

precies!
dat is hoe Bavaria het deed bij de 42 waar steeds maar kielen vanaf vielen. Links de oude constructie, rechts het opgedikte vlak (kijk naar het hoogteverschil met de, overigens holle, wrangen.
Hier hangt 3500 kg aan, op een 42 voeter. Ietsje meer dan de 150 kg max op een Stockpaert.



groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 14 apr 2012 10:25 #276852

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Capolavoro schreef :
lodewijk stegman schreef :
als je zonder een stevig stukje hardhout wilt werken, dan moet er zo'n dik en stevig laminaat worden gemaakt dat je misschien de kajuitvloer een aardig eindje omhoog moet brengen.
precies!
dat is hoe Bavaria het deed bij de 42 waar steeds maar kielen vanaf vielen. Links de oude constructie, rechts het opgedikte vlak (kijk naar het hoogteverschil met de, overigens holle, wrangen.
Hier hangt 3500 kg aan, op een 42 voeter. Ietsje meer dan de 150 kg max op een Stockpaert.
Dat is eigenlijk niet wat ik bedoelde. Dit lijkt meer op de optie van Herman. Kielbouten niet door de wrangen, maar door het vlak. Dan is het inderdaad nodig het vlak te versterken (of al bij de bouw zwaar genoeg uit te voeren). Overigens lijkt het erop dat hier de metalen u-profielen ook een aanzienlijke rol spelen in het verdelen van de krachten. Als die u-profielen constructief verbonden zijn met de romp, heb je er feitelijk ook nog wrangen bijgezet.
Overigens is deze methode geen optie voor TS, lijkt mij. De kiel van zijn Stockpaert heeft de boutgaten op een bepaalde plek zitten. Overgaan op kielbouten tussen de wrangen betekent nieuwe gaten in de kiel boren en nieuwe draad daarin tappen. Aanzien het waarschijnlijk om gietijzer gaat en misschien om tapgaten M10 of M12, is dat voor een amateurtje een hele klus, zeker als het ter plekke moet gebeuren.
Wat die kiel weegt weet ik niet. De kiel van de Victoire 22 woog 300 kg. Die was met een palletwagen nog te hanteren..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 14 apr 2012 16:27 #276910

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
lodewijk stegman schreef :
Overigens lijkt het erop dat hier de metalen u-profielen ook een aanzienlijke rol spelen in het verdelen van de krachten. Als die u-profielen constructief verbonden zijn met de romp, heb je er feitelijk ook nog wrangen bijgezet.

Je bent nog bescheiden in je oordeel Stegman. Je mag rustig stellen dat die wrangen het 'm doen.
Leuke discussie tot nu toe. Kan het niet laten daaruit de goedkoopste, sterkste, en vooral, de minst arbeidsintensieve oplossing te destilleren.
Slijp de huidige troep volledig weg. Zo gebeurd met de haakse slijper en lamellenschuurschijf.
Leg daar eventueel, om het weer strak te maken, een laag glas epoxy overheen.
Maak hardhouten wrangen over de volle breedte, dus op de lat(?) in de hoek, van een houtsoort uit klasse 1 of 2 en lijm die op zijn plaats. Maak ze eventueel iets breder. Ik vind het zo zonde van de sterkte om de breedte weer te verminderen door dat kielboutgat. Op mijn vorige boot had ik per wrang 2 bouten. Eentje links er voor en één rechts er achter met een stevig U-profiel er schuin overheen.
Het in het zicht blijvende hout in de epoxy zetten.
Klaar ben je.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 14 apr 2012 16:28 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 14 apr 2012 18:06 #276943

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Bij die geretrofitte wrangen van de B42 is het meer de snelheid van werken, en de afwezigheid van rommel, die de keus voor die oplossing heeft bepaald. Zou je het bij de bouw in 1 keer goed doen, dan maak je het vlak wat dikker, en laat je overigens ook geen scheurweefsel tussen vlak en wrang zitten. (het heet niet voor niets scheurweefsel...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 15 apr 2012 06:57 #276982

  • zeilboot
  • zeilboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
Wederom dank voor de reacties.
Leuk om, het zij door middel van een discussie te lezen hoe de kiel bij andere boten gemonteerd wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 21 apr 2012 20:12 #279189

Hallo mensen,

was het niet Bavaria die in velegenheid werd gebracht omdat er een kiel onder een boot was geflikkerd wegens slechte kielophanging?

En zijn er een aantal jaren geleden niet een groot aantal teruggeroepen wegens hetzelfde probleem? In verband met constructieproblemen zou ik niet zo gauw afgaan op de uitspraken van een stelletje botenbakkers uit Beieren, is daar water eigenlijk (behalve gebrouwen dan....)?

Mijn gedachten: Het hout heeft er niet voor niets gezeten, als de kielbouten daar doorheen hebben gelopen dan heeft het wel een krachtenafleidende functie gehad. Vervangen door schuim lijkt me dan een iets te lichte optie.

Vervangen door hout, prima.

Als je dan toch iets geheel anders wilt kun je ook een (roestvrij) stalen frame laten maken waar de kiel aan hangt, en de stijfheid van je boot gaan fixen met schuim en epoxy....

Groeten, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 22 apr 2012 04:05 #279204

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
De algemene methode is niet onjuist, bij die bewuste boten speelde meer dan dat.

Ik durf te beweren dat je meer problemen krijgt met een goed uitgevoerde "doorwrangse" methode dan "naastwrangse" methode. Enkel door de materiaaleigenschappen, niet door vakmanschap.

Waarbij ik ook niet beweer dat elke boot problemen krijgt, integendeel.
Laatst bewerkt: 22 apr 2012 04:07 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Natte / rotte wrangen, wat te doen 20 mei 2012 15:01 #286992

  • zeilboot
  • zeilboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 245
De kiel hangt er weer onder.
Ik heb buisjes met een buiten diameter van 17 mm en een binnen diameter van 12 mm in de wrangen geslagen.
Vervolgens de kielbouten een stukje er door gestoken zodat de moer er net op gedraaid kan worden.
En vervolgens met kit de buisjes om de kielbouten geslagen.
Verder rond de kielbout afgekit en de ring en moer er op gezet.

Ze is gisteren het water in gegaan en is waterdicht.

Dank voor de adviezen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl