lodewijk stegman schreef :
Overigens lijkt het erop dat hier de metalen u-profielen ook een aanzienlijke rol spelen in het verdelen van de krachten. Als die u-profielen constructief verbonden zijn met de romp, heb je er feitelijk ook nog wrangen bijgezet.
Je bent nog bescheiden in je oordeel Stegman. Je mag rustig stellen dat die wrangen het 'm doen.
Leuke discussie tot nu toe. Kan het niet laten daaruit de goedkoopste, sterkste, en vooral, de minst arbeidsintensieve oplossing te destilleren.
Slijp de huidige troep volledig weg. Zo gebeurd met de haakse slijper en lamellenschuurschijf.
Leg daar eventueel, om het weer strak te maken, een laag glas epoxy overheen.
Maak hardhouten wrangen over de volle breedte, dus op de lat(?) in de hoek, van een houtsoort uit klasse 1 of 2 en lijm die op zijn plaats. Maak ze eventueel iets breder. Ik vind het zo zonde van de sterkte om de breedte weer te verminderen door dat kielboutgat. Op mijn vorige boot had ik per wrang 2 bouten. Eentje links er voor en één rechts er achter met een stevig U-profiel er schuin overheen.
Het in het zicht blijvende hout in de epoxy zetten.
Klaar ben je.
Grt, Leo.