Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervangen buitenboord motor bevestigingsblok

Vervangen buitenboord motor bevestigingsblok 30 juni 2008 11:14 #35443

  • Desolate
  • Desolate's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Even gas geven en KRAAAAAAK, het houten blok waar de bbm aan hing breekt in tweeën. Gelukkig geen schade aan de boot zelf, noch de motor. Maar nu de reparatie:

Ik wil een nieuw blok maken en vroeg me af of ik dat beter kan doen van:
- 2 dikke, op elkaar verlijmde delen watervast verlijmd multiplex, of
- 1 massief eikenhouten blok, waar ik de vorm uit zaag\frees

Welke oplossing is het sterkste? Ik kan me voorstellen dat je bij een massief blok moet letten op de richting van de naden (niet in de lengterichting ...)?
Ik verbaas me er altijd over dat zo'n blok alleen maar aan een dun polyester plaatje vast zit. Moet ik het niet aan de binnenkant verstevigen?

Andere suggesties voor oplossingen zijn uiteraard ook welkom!

Groeten,

Daan
The only reason why you get a second chance, is to make the same mistake a second time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen buitenboord motor bevestigingsblok 30 juni 2008 12:06 #35452

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Ik heb de eerste methode geprobeerd. Met als voornaamste reden dat ik het materiaal nog had liggen. Mijn uitvoering bestond uit drie op elkaar gelijmde/geschroefde delen.

Het houd al twee weken! :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen buitenboord motor bevestigingsblok 30 juni 2008 19:43 #35488

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Een massief stuk hout heeft eerder de neiging om krom te trekken en te barsten.

Mijn voorkeur zou zijn om te verlijmen met epoxie of recorsinol.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen buitenboord motor bevestigingsblok 30 juni 2008 19:57 #35491

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Heb even de titel aangepast, dit werkt ook met de zoekfunctie beter.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen buitenboord motor bevestigingsblok 01 juli 2008 06:48 #35550

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
heb ( had) hetzelfde vraagstuk. heb toen hardhouten paaltje gekocht van 1.80 meter en 8x8 cm. deze in 3 stukken van 25 cm gezaagd zodat ik 3 korte paaltjes had. paaltjes naast elkaar gelegd en twee tapeinden erdoorheen, geborgd met zelfborgende moeren. Op deze manier had ik een stevig blok gemaakt. gaten erin geboord voor de hekstoel en wederom op de stoel gemonteerd met zelfborgers.

vorige eigenaar had hiervoor twee stukken multiplex op elkaar gelijmd en geimpregneerd. Dit was helemaal zacht geworden.

als je behoefte aan een foto hebt, kan dat altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen buitenboord motor bevestigingsblok 01 juli 2008 07:55 #35555

Het is inderdaad beter om een contraplaatje te maken aan de binnen kant.
Toevallig heb ik gister besloten om mijn verstelbare Motorsteun op mplaats te plaatsen.
Als je er intresse in hebt....kan ik je een foto sturen of plaatsen op Verkoop/aangeboden op deze site.
Mijn eerste motor echt een ouwtje kon ik niet kantelen, mijn huideige wel en heb ik deze dus niet nodig.
Ik zal eerdaags eens een foto plaatsen van mijn huidige motorsteun, mischien heb je er iets aan.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

- vervolg - 01 juli 2008 10:49 #35570

  • Desolate
  • Desolate's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik ga voor watervast verlijnd multiplex, vooral omdat ik denk dat de wisselende ligging van de naden per laag uiteindelijk sterker is dan een massief blok. Alles in de epoxy.

En ik maak aan de binnenkant van mijn boot een plaat om toch iets meer stevigheid te bieden.

Voor de duidelijkheid: het gaat om een Spanker.

Bedankt!
The only reason why you get a second chance, is to make the same mistake a second time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen buitenboord motor bevestigingsblok 01 juli 2008 11:01 #35572

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Multiplex met epoxy lijkt mij een goede keus.

Altijd een contramateriaal plaatsen als het gaat om hout of polyester. Een aansluitende plaat heeft voorkeur. Ringen met een flink grote diameter voldoen ook redelijk. Ter bescherming van de binnenkant van je spiegel kan je eventueel tussen plaat/ringen en schip nog een plankje hardhout of pvc plaatsen.

Zorg dat het motorblok geen speling heeft tov de spiegel, ook niet als de motor erop zit, anders tril je binnen de kortste keren je spiegelconstructie naar de #$%^&*.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oplossing 16 sept 2008 17:37 #43343

  • Desolate
  • Desolate's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Voor de liefhebbers van 'hoe heb ik het uiteindelijk gemaakt':

2 plaatjes van 15 mm en één plaatje van 40 mm dik. De 2 plaatjes komen onder de rand, de dikker plaat is langer en daar hangt de motor op. Gekozen voor watervast verlijmd multiplex. Massief hout gaat toch meer werken, en ikdenk dat dat uiteindelijk makkelijker inscheurt dan verlijmde lagen.

Een en ander met lijmklemmen en sjieke lijm op elkaar gelijmd (bleek makkelijker dan ik dacht). Lastig: hoe krijg ik nu dat blok op de juiste plek achter mijn spiegel om de gaten op de juiste plek te krijgen? (antwoord op te vragen :) ) Daarna het gebruikelijke schuren en lakken met epoxy.

Dank voor de tips!
The only reason why you get a second chance, is to make the same mistake a second time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen buitenboord motor bevestigingsblok 17 sept 2008 10:53 #43447

Als je het blok in de epoxy hebt gezet, zul je het ook nog moeten lakken. Epoxy kan in het algemeen namelijk niet zo goed tegen UV-licht (in zonlicht). Blanke lak is het mooist, maar zul je moeten bijhouden, iedere 2 jaar schuren en lakken bijvoorbeeld. Kies een goede blanke lak met UV-filter.
Kleurlak kan natuurlijk ook en is meestal wat duurzamer dan blanke lak. Helemaal mooi: 2-componenten lak. Wel lastig te verwerken en omdat je er niet zoveel van nodig hebt ook nog eens extra duur.

Multiplex is inderdaad sterker in meerdere richtingen door de haaks op elkaar staande fineerlagen. Maar massief hout (bijvoorbeeld eiken) is meestal beter bestand tegen rot. Kies dan een goede kwaliteit multiplex met een gegarandeerde verlijming (bijv. Garant Okoumé of het te dure Bruynzeel Hechthout) en verlijm de boel met een goede lijm (ik zou hier ook epoxy voor gebruikt hebben). Vervolgens goed impregneren met epoxy en daarna lakken (zie boven).

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl