Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tijdbom in mijn houten mast

Tijdbom in mijn houten mast 23 nov 2013 10:37 #460273

Beste medezeilers,

Afgelopen week ben ik aan de opknapbeurt van de holle houten mast op mijn Wibo 930 begonnen.

Eerst alle oude laklagen met een scherpe verfkrabber weggekrabt en de algehele staat van het hout bekeken.

Onder op de mast was een plaatje multiplex gelijmd en dat was behoorlijk rot geworden na jaren in het water te hebben gestaan bij de vorige eigenaar. Dus dat eraf gehakt en verder gekeken.

De houten kern had ook wat geleden dus begonnen met het rotte hout eruit te beitelen. Wat er toen gebeurde was effe schrikken.

Een van de zijplanken sprong over een afstand van zo'n twee meter los.
De overige 8,6 meter kwamen net zo makkelijk los. Ik ga de mast nu in fases uit elkaar halen en alles weer opnieuw in elkaar lijmen.

Ben ik effe blij dat ik met de opknapklus begonnen ben. had ik dit nog even uitgesteld dan had de mast zomaar uit elkaar kunnen vallen tijdens het zeilen vrees ik.

Ik ga mast verlijmen met Bison Polyurethaan Expert 2K en dan van de nodige laklagen Ruwa voorzien.

Heb ook nog een artikel op het internet gevonden over deze tijdbom.
Jullie kennen het vast al, maar toch maar even het linkje: klikkerdeklik

Grtz.
Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 23 nov 2013 13:02 #460295

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Naar hoor, had ik ook maar mijn mast was al eens helemaal doorgeschroefd, dan doe je er niet zo veel meer aan. Een mastenmaker die ik ken bevestigd het verhaal dat je linkt. Zijn advies: mast kaal maken en laten drogen, dan val hij vanzelf uit elkaar. Lijmvlakken goed schoonmaken en met hoogwaardige, licht flexibele lijm weer verlijmen. Dan een goede lak erop in veel (heel veel) lagen. Als lak zou ik als ik jou was ook eens Coelan overwegen, daar hoor ik echt hele goede dingen over. Is wel duur, maar lijkt echt briljant te werken (heb geen praktijkervaring).

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 23 nov 2013 15:40 #460310

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
Van welke houtsoort is je mast en wat zijn de afmetingen?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 23 nov 2013 16:23 #460315

Erg naar, maar ook wel weer goed.

Nu kan ik het probleem tenminste goed aanpakken en mijn mast weer als nieuw maken.

Kost wat tijd, maar ik vind het eigenlijk wel lekker om zo te klussen aan mijn boot.

Wat betreft de houtsoort, ik heb werkelijk geen idee.
De maten zijn LxBxH, 10,6 m x 138 mm x 105 mm aan de voet.
Voor mijn gevoel is het nog de originele mast uit 1974. Mijn Wibo heeft bouwnummer 117. Dat staat in de mastvoet middels een lasrups gelast.
Het inwendige van de mast (buiswerk voor leidingen) lijkt te bevestigen dat hij uit 1974 is.

Vandaag heb ik de buizen vervangen en meteen een extra buis naar boven gebracht voor de antennekabel van de Marifoon. Deze ging nog buitenom en was erg lelijk.

Tevens een nieuwe mastkern gemaakt ter plaatse van de mastvoet.
Nog een week laten drogen en dan ga ik de eerste plank lijmen.

Dan de andere plank los peuteren en schoonmaken en lijmen.

Mijn mast wordt weer als nieuw.

Grtz.
Rob.
Laatst bewerkt: 23 nov 2013 16:25 door Robsterdnbobster.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 23 nov 2013 17:40 #460333

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Rob,

een week is meestal niet genoeg voor hout om te drogen.
Heb je een vochtmeter? Dan heb je echt een beter beeld. Met een digitale kan je natte plekken opsporen, zodat je zeker weet dat de hele mast overal droog is.

Interessant artikel trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 09:28 #460464

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Dit hout was natuurlijk al niet echt nat, lijkt me. De mast zal gelakt zijn geweest, het hoout dus al gauw rond de 20% luchtvochtigheid. Zolang je niet met epoxy gaat lijmen is dat al droog genoeg. Ik lijm meestal met resorcinol, dat is veel minder kritisch en houdt net zo goed.
Zonder luchtvochtigheidsmeter kan je ook een goede indicatie krijgen: plak een stukje doorzichtig plastic tegen het hout aan, rondom luchtdicht afplakken. Dan verwarmen met een fohn: als je geen druppeltjes tegen het plastic ziet verschijnen bij afkoelen is je hout wel droog...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 09:56 #460477

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
TomD schreef :
Als lak zou ik als ik jou was ook eens Coelan overwegen, daar hoor ik echt hele goede dingen over. Is wel duur, maar lijkt echt briljant te werken (heb geen praktijkervaring).
Die praktijkervaring heb ik wel en ik ben het in grote lijnen met Tom eens. Duur spul, maar het grote voordeel is dat je er met Coelan in korte tijd zo'n dikke laag op kunt zetten dat je er voor jaren van het lakken van de mast af bent. Het UV-licht heeft er jaren voor nodig om de laag zodanig af te breken dat een nieuwe behandeling nodig is. Tenzij je elk jaar de mast plat legt is het lakken van de mast geen kleinigheid. Bovendien gaat lakken eigenlijk alleen ècht goed als alle beslag eraf is. Dat doe je dus niet ieder seizoen.
Wel erop letten dat je 'verse' Coelan koopt. Op de blikken die ik kocht stond een houdbaarheidsdatum. Een blik dat eenmaal open is is beperkt houdbaar, maar door met een föhn warme (en droge) lucht in de bus te blazen en dan het deksel erop te doen, kun je een bus in de loop van een dag of twee, drie leegmaken.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 10:10 #460486

lodewijk stegman schreef :
[ Een blik dat eenmaal open is is beperkt houdbaar, maar door met een föhn warme (en droge) lucht in de bus te blazen en dan het deksel erop te doen, kun je een bus in de loop van een dag of twee, drie leegmaken.

--
stegman

Alleen van warm maken wordt lucht niet droger.
Ja , wel uiteraard het relatieve vochtgehalte maar als de lucht in het (inmiddels gesloten) blik weer is afgekoeld is ook de relatieve de vochtigheid weer precies hetzelfde.

Goed , door het opwarmen heb je wat mindr grammen lucht in het blik ( nou ja , dat is bij één liter ook maar 1,2 gram) en dus ook evenredig minder vocht ( bij 1 liter lucht is dat hooguit 1 milligram vocht :ohmy: ) maar dat is echt niet veel . Bij een föhn die hooguit 100 graden wordt niet meer dan ruim 20% ofwel 0,2 milligram vocht minder.
Ik kan me niet voorstellen dat de verf alleen daar last van heeft.
Ik denk eerder dat het de zuurstof ut de lucht is die de verf kan beinvloeden want er zit in één liter lucht veeeel meer zuurstof dan water . Nl 262 milligram O2 tegen hooguit 7 mg water.
Wat wel gaat is er bijv. butagas in blazen uit een gasbrander of zo.
Daar zit geen water én geen zuurstof in ( neem ik even aan).
Een ander prima middeltje is om zoveel glazen knikkers ( rvs moeren of schone , droge kiezelstenen gaat ook) in het blik te gooien dat er vrijwel geen lucht meer overblijft in het gesloten blik.
Dat met die knikkers heb ik trouwens niet van mezelf maar lang geleden eens gelezen in een Sikkens jachtverf boekje. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 24 nov 2013 10:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 10:50 #460494

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
[ Een blik dat eenmaal open is is beperkt houdbaar, maar door met een föhn warme (en droge) lucht in de bus te blazen en dan het deksel erop te doen, kun je een bus in de loop van een dag of twee, drie leegmaken.
Alleen van warm maken wordt lucht niet droger.
Ik snap dat je graag weer even een punt wilt maken, maar alle wetenschappelijke verklaringen ten spijt: het werkt. Ik heb het trouwens niet zelf verzonnen. Op de website van de importeur staat of stond een uitgebreide gebruiksaanwijzing, die deze tip bevatte.

Ik heb afgelopen voorjaar voor het eerst met het spul gewerkt en heb inderdaad baat gehad bij deze methode. Veel langer dan 2-3 dagen valt het hardingsproces niet op te rekken, maar toch zijn de mogelijkheden iets ruimer dan de stelling die je hier en daar ook wel hoort, namelijk dat een blik in één keer leeg moet.

Coelan is merkwaardig spul.
Bij het werken op staande vlakken moet je het verdund verwerken, omdat je het dan niet te dik kunt opzetten. Het laat zich in de originele dikte onvoldoende dun uitstrijken. Probeer je het wèl onverdund èn dun, dan vloeit het niet voldoende. Op horizontale vlakken die je van bovenaf kunt behandelen, kun je onverdund werken. Het wordt dan eigenlijk meer flow-coaten dan schilderen. De kwaliteit van de kwast doet nauwelijks terzake. De kwaststreken vloeien vanzelf dicht.
Eenmaal uitgestreken droogt/hardt het ontzetten snel. Na een uur of twee kun je meestal alweer een volgende laag opzetten. In een dag zijn dus (zeker als je overdekt kunt werken) 4-6 lagen op te zetten. 6 lagen is de aanbevolen dikte. Tenminste 8 lagen als je verdund werkt.

--
stegman
Laatst bewerkt: 24 nov 2013 10:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 10:54 #460496

Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
[ Een blik dat eenmaal open is is beperkt houdbaar, maar door met een föhn warme (en droge) lucht in de bus te blazen en dan het deksel erop te doen, kun je een bus in de loop van een dag of twee, drie leegmaken.

--
stegman

Alleen van warm maken wordt lucht niet droger.
Ja , wel uiteraard het relatieve vochtgehalte maar als de lucht in het (inmiddels gesloten) blik weer is afgekoeld is ook de relatieve de vochtigheid weer precies hetzelfde.

Goed , door het opwarmen heb je wat mindr grammen lucht in het blik ( nou ja , dat is bij één liter ook maar 1,2 gram) en dus ook evenredig minder vocht ( bij 1 liter lucht is dat hooguit 1 milligram vocht :ohmy: ) maar dat is echt niet veel . Bij een föhn die hooguit 100 graden wordt niet meer dan ruim 20% ofwel 0,2 milligram vocht minder.
Ik kan me niet voorstellen dat de verf alleen daar last van heeft.
Ik denk eerder dat het de zuurstof ut de lucht is die de verf kan beinvloeden want er zit in één liter lucht veeeel meer zuurstof dan water . Nl 262 milligram O2 tegen hooguit 7 mg water.
Wat wel gaat is er bijv. butagas in blazen uit een gasbrander of zo.
Daar zit geen water én geen zuurstof in ( neem ik even aan).
Een ander prima middeltje is om zoveel glazen knikkers ( rvs moeren of schone , droge kiezelstenen gaat ook) in het blik te gooien dat er vrijwel geen lucht meer overblijft in het gesloten blik.
Dat met die knikkers heb ik trouwens niet van mezelf maar lang geleden eens gelezen in een Sikkens jachtverf boekje. ;)
Ad

een rare vraag en compleet offtopic,maar kan je de verf niet in de brand steken en vlug de deksel erop duwen
de brand verbruikt dan alle zuurstof en dooft en er zit geen zuurstof meer in het blik

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 11:16 #460503

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
pantaleimon schreef :
een rare vraag en compleet offtopic,maar kan je de verf niet in de brand steken en vlug de deksel erop duwen
de brand verbruikt dan alle zuurstof en dooft en er zit geen zuurstof meer in het blik
Misschien maak je een grapje, maar hoe dan ook valt deze in de categorie "don't try this a home", lijkt mij.
Overigens is de tip met de glazen knikkers van Ad ook best een aardige. Draait wel uit op wat geklieder als je de knikkers wilt hergebruiken.

Nog een mogelijkheid is de lucht (zuurstof en vocht) te verdringen door één of ander gas. Ik had lang geleden een spuitbuis die bedoeld was om stof uit gevoelige apparatuur weg te blazen. Die gebruikte ik om het filmcompartiment van m'n spiegelreflex etc. schoon te blazen. Dat spul bevatte gegarandeerd geen vocht.
Geen idee of dat soort spuitbussen nog te koop zijn. Met het gedoe over drijfgassen en CO2 is die kans niet zo groot meer denk ik.
Stikstof misschien?

Kom op, Ad. Nu hebben we je even nodig..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 11:21 #460507

pantaleimon schreef :
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
[ Een blik dat eenmaal open is is beperkt houdbaar, maar door met een föhn warme (en droge) lucht in de bus te blazen en dan het deksel erop te doen, kun je een bus in de loop van een dag of twee, drie leegmaken.

--
stegman

Alleen van warm maken wordt lucht niet droger.
Ja , wel uiteraard het relatieve vochtgehalte maar als de lucht in het (inmiddels gesloten) blik weer is afgekoeld is ook de relatieve de vochtigheid weer precies hetzelfde.

Goed , door het opwarmen heb je wat mindr grammen lucht in het blik ( nou ja , dat is bij één liter ook maar 1,2 gram) en dus ook evenredig minder vocht ( bij 1 liter lucht is dat hooguit 1 milligram vocht :ohmy: ) maar dat is echt niet veel . Bij een föhn die hooguit 100 graden wordt niet meer dan ruim 20% ofwel 0,2 milligram vocht minder.
Ik kan me niet voorstellen dat de verf alleen daar last van heeft.
Ik denk eerder dat het de zuurstof ut de lucht is die de verf kan beinvloeden want er zit in één liter lucht veeeel meer zuurstof dan water . Nl 262 milligram O2 tegen hooguit 7 mg water.
Wat wel gaat is er bijv. butagas in blazen uit een gasbrander of zo.
Daar zit geen water én geen zuurstof in ( neem ik even aan).
Een ander prima middeltje is om zoveel glazen knikkers ( rvs moeren of schone , droge kiezelstenen gaat ook) in het blik te gooien dat er vrijwel geen lucht meer overblijft in het gesloten blik.
Dat met die knikkers heb ik trouwens niet van mezelf maar lang geleden eens gelezen in een Sikkens jachtverf boekje. ;)
Ad

een rare vraag en compleet offtopic,maar kan je de verf niet in de brand steken en vlug de deksel erop duwen
de brand verbruikt dan alle zuurstof en dooft en er zit geen zuurstof meer in het blik

groeten
Frank

Niet zo raar als het wel lijkt hoor.
Je kunt alleen beter de verf zelf niet in brand steken maar er een heel klein beetje ( hooguit één cc) (petroleum)ether op gieten en dat aansteken en snel deksel erop .
Werd (wordt?) vroeger ook wel eens gedaan .
Maar is niet bepaald geschikt voor de DHZer en bovendien niet ongevaarlijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 14:58 #460552

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
lodewijk stegman schreef :
Nog een mogelijkheid is de lucht (zuurstof en vocht) te verdringen door één of ander gas. Ik had lang geleden een spuitbuis die bedoeld was om stof uit gevoelige apparatuur weg te blazen. Die gebruikte ik om het filmcompartiment van m'n spiegelreflex etc. schoon te blazen. Dat spul bevatte gegarandeerd geen vocht.
Geen idee of dat soort spuitbussen nog te koop zijn. Met het gedoe over drijfgassen en CO2 is die kans niet zo groot meer denk ik.
Stikstof misschien?

Kom op, Ad. Nu hebben we je even nodig...
--
stegman

Ik ben Ad niet maar spuitbussen met CO2 kan je voor €10,00 kopen. Gewoon Googlen op co2 spray. Trouwens, ook stikstof (N) kan je in spuitbussen kopen. dit haal je bij de apotheek, ook voor rond de €10.
Laatst bewerkt: 24 nov 2013 15:03 door Vipe6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 17:24 #460585

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
Yellow Boat schreef :
Een ander prima middeltje is om zoveel glazen knikkers ( rvs moeren of schone , droge kiezelstenen gaat ook) in het blik te gooien dat er vrijwel geen lucht meer overblijft in het gesloten blik.
Dat met die knikkers heb ik trouwens niet van mezelf maar lang geleden eens gelezen in een Sikkens jachtverf boekje. ;)
Ad

Wel eens gedacht aan over gieten in een kleiner blik of zelfs een plastic fles die je kunt samenknijpen tot de verf aan de dop staat? :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 17:29 #460587

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3450
Yellow Boat schreef :
Niet zo raar als het wel lijkt hoor.
Je kunt alleen beter de verf zelf niet in brand steken maar er een heel klein beetje ( hooguit één cc) (petroleum)ether op gieten en dat aansteken en snel deksel erop .
Werd (wordt?) vroeger ook wel eens gedaan .
Maar is niet bepaald geschikt voor de DHZer en bovendien niet ongevaarlijk.
Ad

Laat dat "werd" maar weg.
Wecken noemen ze dat. Iedere huisvrouw kan het!
Kan het toch niet moeilijk of gevaarlijk zijn, wel?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 24 nov 2013 17:30 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 24 nov 2013 17:30 #460588

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Ja zeg, als het simpel moet kunnen we ook met een motorboot gaan varen :p
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tijdbom in mijn houten mast 25 nov 2013 06:19 #460678

Mogelijk verdampt er iets uit de Coelan bij het verwarmen met de fohn? Terwijl je het deksel er op legt verdringt dat de zuurstof/vocht uit het blik.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl