lodewijk stegman schreef :
[ Een blik dat eenmaal open is is beperkt houdbaar, maar door met een föhn warme (en droge) lucht in de bus te blazen en dan het deksel erop te doen, kun je een bus in de loop van een dag of twee, drie leegmaken.
--
stegman
Alleen van warm maken wordt lucht niet droger.
Ja , wel uiteraard het relatieve vochtgehalte maar als de lucht in het (inmiddels gesloten) blik weer is afgekoeld is ook de relatieve de vochtigheid weer precies hetzelfde.
Goed , door het opwarmen heb je wat mindr grammen lucht in het blik ( nou ja , dat is bij één liter ook maar 1,2 gram) en dus ook evenredig minder vocht ( bij 1 liter lucht is dat hooguit 1 milligram vocht
) maar dat is echt niet veel . Bij een föhn die hooguit 100 graden wordt niet meer dan ruim 20% ofwel 0,2 milligram vocht minder.
Ik kan me niet voorstellen dat de verf alleen daar last van heeft.
Ik denk eerder dat het de zuurstof ut de lucht is die de verf kan beinvloeden want er zit in één liter lucht veeeel meer zuurstof dan water . Nl 262 milligram O2 tegen hooguit 7 mg water.
Wat wel gaat is er bijv. butagas in blazen uit een gasbrander of zo.
Daar zit geen water én geen zuurstof in ( neem ik even aan).
Een ander prima middeltje is om zoveel glazen knikkers ( rvs moeren of schone , droge kiezelstenen gaat ook) in het blik te gooien dat er vrijwel geen lucht meer overblijft in het gesloten blik.
Dat met die knikkers heb ik trouwens niet van mezelf maar lang geleden eens gelezen in een Sikkens jachtverf boekje.
Ad