Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: RESTAURATIE BODEM-SPANTEN FRIESE SCHOUW

RESTAURATIE BODEM-SPANTEN FRIESE SCHOUW 08 nov 2008 21:22 #48898

  • zeeven*
  • zeeven*'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hallo,

Ik heb een (mahonie op eiken spanten) friese schouw van 5,5 m, waarvan ik de bodem ga vervangen en er zal ook een groot gedeelte van de spanten aan vervanging toe zijn.. De rest is nog goed. Het bootje ligt voor de winter op de kop op de trailer tussen andere gestalde boten. Buiten. Dat zal dus ook de plek zijn waar ik het meest aan het werk zal zijn. Wanneer ik er niet ben ligt er een zeil overheen.

Omdat ik niet ervaren ben maar wel handig en bovendien de boot in originele staat wil restaureren heb ik een aantal vragen:

- hoe krijg ik de (dolgedraaide) koperen schroeven heel uit de
gangen/spanten, zonder de gangen al te veel te beschadigen?
- gebruik ik daarna dezelfde gaten, met dikkere schroeven, of boor ik
nieuwe?
- wat voor soort lijm gebruik ik, naast schroeven natuurlijk, tussen de
spanten en gangen?

Dan over de bodem:

Ik dacht na de spanten de bodem te doen, eerst de buitenste 2 planken, deze dwars tussen elke tegenoverstaand spant verbinden aan de binnenkant en daarna de middelste plank hierop vastschroeven. Mij is verteld dat je 25mm dik hout voor de flauwe bocht van deze type boot niet eerst hoeft te stomen, dus daar ga ik dan van uit.

- schroef ik de bodem vast van buiten naar binnen?
- hou ik tussen de planken ruimte, of strak tegen elkaar met een v-naad
waar de rubber-kit tussen komt?
- dan de buitenkant direkt in teer?

Met deze vragen beantwoord ben ik wel weer even zoet denk ik zo. Wordt dus misschien vervolgd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RESTAURATIE BODEM-SPANTEN FRIESE SCHOUW 09 nov 2008 17:32 #48961

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Leuk dat je een schouw weer origineel wilt restaureren!

Schroeven: Zijn dit echt schroeven of klinknagels? Is kan schroevern voorzichtig proberen te boren (eerst de kop met een iets grotere diameter) en dan de rest netjes uitboren. Een andere methode is een soort appelboor maken van een stuk koperen pijp. De onstane gaten zou je kunnen opvullen met nieuw hout en op een andere plek de schroeven kunnen aanbrengen. Forumlid Dunca heeft hier veel ervaring mee.

Dikkere schroeven of nieuwe gaten: zie boven.

Lijm: Gebruik hiervoor PU bruislijm welke (zee)water bestedig is. Zowel Pattex, als Bison als Rubson hebben dit soort lijmen. Gewoon bij de bouwhandel verkrijgbaar. Voordeel van deze lijm is dat hij iets vullend is en bij werkdende delen niet tot problemen leidt.


Bodem: Hoe zit de bodem er nu in? Ook met en groeve of zijn de delen stotend gelegd? Normaal gesproken worden deze delen tegen elkaar aangelegd, zoveel mogelijk pas. Door dichttrekken krijg je een waterdichte verbinding. Je kan de boel ook met groeven gaan uitvoeren en vullen, maar dat wordt een heel werk. Voor de bevestiging zou je de schroeven van buitenuit kunnen aanbrengen, maar verzink deze dan en sluit de kop netjes af met een houtprop. Hierover teer(vervanger) aanbrengen is dan geen enkel probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RESTAURATIE BODEM-SPANTEN FRIESE SCHOUW 09 nov 2008 18:37 #48964

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
- hoe krijg ik de (dolgedraaide) koperen schroeven heel uit de gangen/spanten, zonder de gangen al te veel te beschadigen?
Er zijn hiervoor speciale setjes in de handel, maar de schroef moet dan wel wat vlees hebben. Lukt dat niet zou je de kop kunnen wegboren en de schroef zelf kunnen uitboren met een stalen buisje dat net om de schroef past. Als je met een sleutelvijl of driehoeksvijl voor zaagbladen kartels in het uiteinde van het pijpje vijlt en het gat regelmatig schoonblaast wil dat prima. Je kan tot door de plankdikte boren, als de plank weg is zou het moeten lukken de schroef met een stevige griptang uit het spant te draaien.
- gebruik ik daarna dezelfde gaten, met dikkere schroeven, of boor ik nieuwe?
Misschien kun je proppen in het gat lijmen en nieuwe gaten boren ter plaatse van de prop. Veel dikkere schroeven (bij voorkeur brons) zou ik niet gebruiken.
- wat voor soort lijm gebruik ik, naast schroeven natuurlijk, tussen de spanten en gangen?
Dat zou ik niet verlijmen, voor de constructie is het niet nodig, het bemoeilijkt latere reparaties en het hout kan niet voldoende werken waardoor het eerder zal scheuren.
...
- schroef ik de bodem vast van buiten naar binnen?
- hou ik tussen de planken ruimte, of strak tegen elkaar met een v-naad
waar de rubber-kit tussen komt?
Het hout moet je niet te droog verwerken, anders knalt de bodem er uit als de boot in het water ligt. Misschien heb je wat aan de kennis van de punterbouwer: link daar zie je dat de planken van de bodem nat verwerkt worden, van buiten naar binnen. De middelste (sluit)plank wordt droog verwerkt en wordt gebruikt om de boel dicht te laten trekken in het water.
- dan de buitenkant direkt in teer?
Teer mag niet meer, maar er zijn andere alternatieve traditionele materialen die waarschijnlijk wel voldoen. Misschien heeft Toplicht wat bruikbaars in het assortiment
Met deze vragen beantwoord ben ik wel weer even zoet denk ik zo. Wordt dus misschien vervolgd...
Veel succes met je project, dergelijke scheepjes zijn meestal een lust voor het oog en het zou mooi zijn als ze zo lang mogelijk in stand kunnen worden gehouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RESTAURATIE BODEM-SPANTEN FRIESE SCHOUW 09 nov 2008 20:17 #48985

  • zeeven*
  • zeeven*'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Bedankt, ik ben weer wat wijzer geworden. Het gebruiken van nat hout houdt dus in dat ik dat beter na de winter kan gaan doen ivm eventuele bevriezing?

Sommige schroefgaten zijn toch wel al lelijk geworden op de gangen.. Kan ik dit uiteindelijk nog camoufleren met 1 of ander plamuur bijvoorbeeld?

Verder zitten er in het berghout een aantal schroefkoppen net aan de oppervlakte. zijn deze ook te camoufleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RESTAURATIE BODEM-SPANTEN FRIESE SCHOUW 09 nov 2008 21:50 #49006

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
De camouflage kan je doen door nieuw hout in te lijmen, zowel bij de schroefkoppen (wel goed verzinken) als bij de lelijke plekken. Plamuur is ook een optie maar minder mooi. Bij een goede ijzerhandel kan je doppenboren krijgen in diverse diameters en zo mooie passende doppen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl