tri schreef :
Na de F9R in schuim van Farrier, schitterende tekening, een ding zou ik toch aanpassen, nu een lullig, ivm leeftijd, bootje van bateaux.com, TW 28, verlengd tot 9.20m. Motoren, mijn vrouw vindt de tri te hard gaan.
Ook ivm leeftijd wil ik zo zuinig mogelijk bouwen. Waar de tekening is gericht op plaatmateriaal, struikelde ik over een partij ceder. dan dat maar , latten zagen enz. Had ik niet moeten doen, spanten op te grote afstand, te eigenwijs. Geeft grote problemen, vandaar wat vragen
Ik liep ook tegen partij mat aan, maar de mat met chopped mat op geweven ben ik niet zo van. Chopped mat geeft wel laagdikte, maar m.i. minder sterkte
Sommige delen vul ik met dun gezaagd hout om minder plamuur te gebruiken, ook lichter. Schuren heb ik de pest aan, dus bijna alles elektrisch. bandschuurmachines en zo'n elektrisch plankje, Hamach 7 bij 40 cm, lekker ding.
Het ruwe werk elektrisch en straks heel licht verf spuiten (Action) om de oneffenheden met een grote handschuurplank, nog even maken,buigzaam, op te sporen en weer elektrisch. Wordt het niets allemaal, heb ik nog de handcirkelzaag met diamantzaagblad. Alabama Shakes,wat een zangeres, is bijna klaar, stop ik maar met typen. Ook weer: Dank voor uw reacties Gr Tri
De ontwerpen van bateau.com zijn allemaal bedoeld voor multiplex, meestal stitch and glue. Ik heb er al een aantal gebouwd en ben nu weer bezig met eentje. Hun ontwerpen zijn behoorlijk uitontwikkeld en werken goed, mits je je een beetje aan de tekening houdt, is mijn ervaring.
Lijkt me een hele grote uitdaging om dat met latten te gaan bouwen. Inderdaad, eigenwijs, zoals je zelf al zegt...
De grotere ontwerpen van Jacques Mertens (van bateau.com) gaan uit van een soort van sandwich constructie: Multiplex plaat (of in sommige gevallen schuim als alternatief) tussen een paar lagen glas en epoxy. Mits de juiste mat (sorry: weefsel) wordt gebruikt (vaak bi-axiaal) supersterk. Mag ook wel, want de meeste ontwerpen van bateau zijn bedoeld om er flink wat pk's achter te hangen. Het blijven Amerikanen ten slotte, hoewel Jacques van oorsprong Belg is.
Ik zou de boel toch zo glad mogelijk proberen te krijgen voordat het glas erop gaat. Desnoods met een electrische schaaf. Wel goed kijken dat de romp blijft stroken, met een schaaf graaf je er zo kuilen in...
Bart