Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 1960 migjorn

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 19:37 #561453

nog wat foto's
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 19:39 #561456

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Succes, ben bang dat je aan dit project meer tijd en geld moet gaan investeren dan al je 35 auto's bij elkaar :dry:

Zat er aan 1 kant epoxy op het hout of aan beide zijden?
In t laatste geval heb je een doodskleed gekocht en zul je alle houten delen met vocht moeten vervangen.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 19:43 #561459

er zat over de gehele onderkant polyester!

ik ben gaan kijken wat er onder zat!

nat hout droogt weer? waarom moet ik dat vervangen als het niet rot is?



volgens mij weet jij niet de waarde van een tegenwoordige klassieker, maargoed daar hebben we het nu niet over!

een mooi klassiek zeil schip zo origineel mogelijk varende houden dat is het doel!! restaureren maar! haha
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 19:46 door ramon ibiza.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 19:48 #561460

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
Anjo schreef :
Zat er aan 1 kant epoxy op het hout of aan beide zijden?
In t laatste geval heb je een doodskleed gekocht en zul je alle houten delen met vocht moeten vervangen.
Heb je het eerste potsje van TS eigenlijk gelezen?
Daar staat namelijk in dat het om polyester gaat en er wordt ook iets gezegd over het hout dat er onder vandaan kwam. TS is zich er heel goed van bewust wat hij kon verwachten, lijkt mij.

Eerlijk gezegd lijkt het me in eerste instantie niet tegen te vallen.
De spiegel en het daaraan grenzende deel ziet er nog redelijk uit. De foto's laten ook keurig zien waarom je nooit polyester op hout moet gebruiken. De hechting is belabberd, wat in dit geval een geluk bij een ongeluk is.

Het is zonder meer een mooie en karakteristieke romp. Succes bij de restauratie.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 19:52 #561462

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
doodskleed is ook wat overdreven.

Dat ligt er helemaal aan hoe droog het schip was op het moment dat ie in de polyester ging.

Polyester hecht echter niet goed op hout en laat onder invloed van vocht langzaam weer los.

helaas is polyester ook licht poreus waardoor er water doorheen sijpelt.

Maar vochtig hout hoeft niet per definitie rottend hout te zijn

ik zou het schip nu even de tijd geven om goed te drogen en dan zie je wel wat er gebeurt. als het verkleurt is en blijft, ook als het schip droog is dan is het waarschijnlijk rot, maar vooralsnog zie ik op de foto's eigenlijk een betrekkelijk goede bodem met enkel op de overgangen wat rot.

ik zou hem goed laten drogen, en dan alles wat rot is repareren om hem daarna helemaal in de epoxy met geweven glasmatten te zetten.

maar je kan hem natuurlijk ook met oxaalzuur bewerken om de houtrot kleur er uit te krijgen en dan keurig lakken. dat is helemaal gaaf, maar wel een bereklus.
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 19:53 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 19:56 #561464

niet gewoon mooi hout laten?
zoals het ooit bedoelt was?

ik snap dat hij dan mooi waterdicht is maar.... ja origineel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 19:57 #561465

nog wat foto's
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 20:01 #561466

ramon ibiza schreef :
volgens mij weet jij niet de waarde van een tegenwoordige klassieker, maargoed daar hebben we het nu niet over!

een mooi klassiek zeil schip zo origineel mogelijk varende houden dat is het doel!! restaureren maar! haha
Migjorn? Er gaat bij mij geen lampje branden. Heb je meer info ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 20:05 #561467

zo heet hij/zij

verder heb ik nog niet veel info en kennis dus ik weet het simpelweg niet.
weet dat hij gebouwd is in alcudia (mallorca) en dat dit een van de laatste is.

het is typisch midelandse zee romp is mij verteld en gemaakt van pine bomen van ibiza (die waren beter)

verder vind ik de vorm heel mooi!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 20:12 #561469

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Als er na 1 jaar op de kant nat hout tevoorschijn komt en het was niet aan beide kanten ingepakt in wat voor kunststof dan ook, dan begin ik beren op de weg te zien.
@ Stegman en mefisto
Vandaar mijn vraag en opmerkingen over doodskleed, lezen jullie wel? :S

Maar ik wens TS er sterkte mee, en nee ik vind t geen mooi schip, heb geen idee van de waarde,dat doet niks af aan de belangstelling van mijn kant
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 20:12 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 20:38 #561478

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ja wij lezen wel, maar wij kijken ook.

een epoxy doodskleed bestaat namelijk niet als het schip goed droog geweest is tijdens het aanbrengen van de epoxy, want de epoxy hecht wel goed aan het hout en krijg je er echt niet zo makkelijk af.

het moet dus polyester geweest zijn en geen epoxy.

en zolang het polyester er op zit droogt het niet, daarom komt er 1 jaar na het op de kant zetten nog vocht onder vandaan.

en de staat die zichtbaar is op de foto's van het schip geeft aan dat het nog best wel mee valt. ik zie nog lang geen beren op de weg. ik heb slechter gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 20:56 #561480

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Anjo schreef :
Als er na 1 jaar op de kant nat hout tevoorschijn komt en het was niet aan beide kanten ingepakt in wat voor kunststof dan ook, dan begin ik beren op de weg te zien.
@ Stegman en mefisto
Vandaar mijn vraag en opmerkingen over doodskleed, lezen jullie wel? :S

Maar ik wens TS er sterkte mee, en nee ik vind t geen mooi schip, heb geen idee van de waarde,dat doet niks af aan de belangstelling van mijn kant

Er daar zit nu dus precies het probleem. Die bootjes zijn van "pina norte" gemaakt en dat gaat maar een beperkte tijd mee. Het rot erg snel, vooral waar contact is met metaal. Maar, is ook relatief eenvoudig en niet al te duur te vervangen en is in Spanje (en ook de Balearen)goed verkrijgbaar. Zeker op Mallorca, waar relatief veel van dit soort scheeptjes wordt gerestaureerd.

Maar degene die jou verteld heeft dat dit bootje ooit geld waard gaat worden, is een regelrechte leugenaar.
Wel een gehoord van de spreuk "een schip van bijleg". Dat heb jij net gekocht.
Maar, als je er lol in hebt om het bootje te restaureren en weer varend te krijgen, heeft dat ook een waarde.

Ik wens je veel houtwerkplezier en succes!
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 18 okt 2014 20:56 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 18 okt 2014 21:03 #561481

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mooi hoor! Veel succes!
En over citroenen: volgens mij zitten er hier best een aantal anderen ook met die auto's. Ik heb er drie, waarvan er twee samen 68 jaar oud zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 10:46 #561575

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
@Ramon Ibiza: heb je iemand die je een beetje kunt helpen met deze restauratie? Want enige kennis van zaken is toch wel erg handig!

Het is jammer dat ik al mijn kalefaterhamer en -ijzers en katoendraad heb weggegeven, anders had ik ze graag naar je opgestuurd.

Overigens kun je op Mallorca prima "pina norte" kopen tbv de restauratie. Ik heb geen idee of dit ook op Ibiza makkelijk verkrijgbaar is.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 19 okt 2014 10:56 door Roland27. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 10:48 #561577

ik zou vooral erg zuinig zijn op die vuurpijlen die in het kastje staan!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 11:24 #561584

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
Mephisto schreef :
ik zou hem goed laten drogen, en dan alles wat rot is repareren om hem daarna helemaal in de epoxy met geweven glasmatten te zetten.
Om dit te doen bij een op spanten gebouwde boot (zoals dit ongetwijfeld is) is tamelijk riskant. Dampdicht bekleden aan de buitenkant is goed te doen. Aan de binnenkant is dit echte tamelijk problematisch. Teveel hoeken en hollen. Dat krijg je nauwelijks tot nooit dampdicht. Zo krijgt de boot dus alsnog een doodskleed.
Terugkeren naar de oorspronkelijke toestand is de beste garantie voor behoud. De boot op zout water houden is eveneens bevordelijk.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 12:08 #561589

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ow jawel hoor, dat lukt wel.

Dat is een kwestie van goed soppen met veel dunne injecteerhars binnen in de romp. en daarna met ingedikte hars (filets) alle kieren en naden vol stoppen. en daarna een paar lagen pure hars er in rollen.

ik ben banger voor iets anders bij deze romp, en dat is het werken van het hout, Het epoxy werkt niet mee. en wat gebeurt er dan met de kieren en naden?

Iets waar je met een plakhouten romp geen last van hebt.

maar inderdaad als het houtwerk zonder epoxy te redden is geniet dat absoluut de voorkeur.
Laatst bewerkt: 19 okt 2014 12:10 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 12:20 #561593

Mephisto schreef :
ow jawel hoor, dat lukt wel.


ik ben banger voor iets anders bij deze romp, en dat is het werken van het hout, Het epoxy werkt niet mee. en wat gebeurt er dan met de kieren en naden?

Allereerst , epoxy is sowieso i.h.a. wat flexibeler dan polyester en heeft ook een hogere breukrek dan het vrij brosse polyester.
Daarnaast kun je een elastische harder gebruiken bijv. deze die ook voor filletverbindingen wordt geadviseerd:
www.polyservice.nl/Poly-Pox-Harder-255-p-16175.html
Heb ik ooit gebruikt voor de (erg grote) kier tussen de kielen en de romp van mijn vorige boot ipv sikaflex.
Zag er na 10 jaar en zo'n 2500 vaaruren nog prima uit zonder haarscheurtjes .
Ad
Laatst bewerkt: 19 okt 2014 12:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 12:49 #561598

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
Mephisto schreef :
ow jawel hoor, dat lukt wel.

Dat is een kwestie van goed soppen met veel dunne injecteerhars binnen in de romp. en daarna met ingedikte hars (filets) alle kieren en naden vol stoppen. en daarna een paar lagen pure hars er in rollen.

ik ben banger voor iets anders bij deze romp, en dat is het werken van het hout, Het epoxy werkt niet mee. en wat gebeurt er dan met de kieren en naden?
Ja, dat is in het licht van wat je daarvoor zegt dan weer een vreemde angst.
Als je er in slaagt het hout volledig van de buitenlucht af te sluiten, met een dampdichte huid aan buiten en binnenkant, dan beweegt het hout vanzelfspekend niet meer, omdat het vochtghalte niet verandert.

Dus indirect ben je er toch bang voor dat het afsluiten van het hout niet volledig lukt..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 13:13 #561606

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik ben niet bang dat het hout niet volledig in te sluiten zou zijn,

Ik ben bang dat als er een beschadiging in komt en er vocht in treed er serieuze problemen komen omdat het hout dan gaat uitzetten.
Hout werkt als een spons.

het voordeel van de epoxy is ook gelijk het nadeel.

het vocht zit ook gelijk opgesloten en geeft rottend hout als gevolg.

dat is de enige reden waarom ik een traditionele behandeling boven epoxy en kies ik pas voor epoxy als een traditionele behandeling geen optie meer is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 14:05 #561614

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Tsja, je kunt ook gewoon een nieuwe hechthouten strips erop plakken. Daarna twee matjes erop met epoxy en klaar is Kees.

Het gaat hier om een klassiek jachtje, dat je dus zoveel mogelijk in originele staat wilt restaureren, met zoveel mogelijk originele materialen. Smeer je ook maar ergens epoxy of polyester, is het bootje meteen niets meer waard.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 19 okt 2014 14:33 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 14:09 #561615

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
maar dit soort schepen restaureer je niet ivm waarde, dan kan je er net zo goed niet aan beginnen. dan kan je beter nieuw gaan bouwen.

dit soort schepen knap je op om er zelf nog vele jaren plezier van te hebben.

en ja in eerste instantie moet je altijd proberen om het zo klassiek mogelijk te doen, Maar als dat niet meer gaat omdat het te bewerkelijk of te kostbaar wordt, wat is er dan mis mee om naar moderne middelen te grijpen? je houdt het schip er tenminste mee in de vaart. en dat is waar het uiteindelijk om gaat
Laatst bewerkt: 19 okt 2014 14:17 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 18:53 #561653

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27578
Mephisto schreef :
Ik ben niet bang dat het hout niet volledig in te sluiten zou zijn,

Ik ben bang dat als er een beschadiging in komt en er vocht in treed er serieuze problemen komen omdat het hout dan gaat uitzetten.
Hout werkt als een spons.
Als je het goed wilt doen moet je daarom binnen en buiten niet alleen met epoxyhars werken, maar ook met glasweefsel. Dan ben je enigszins gewapend tegen beschadigingen en lekken in het systeem. Dat is aan de binnenzijde ook lastig strak en sluitend aan te brengen.
dat is de enige reden waarom ik een traditionele behandeling boven epoxy en kies ik pas voor epoxy als een traditionele behandeling geen optie meer is.
Als je bereid bent rot hout te vervangen is traditioneel restaureren altijd een optie. Als dat niet lonend is, omdat vrijwel de hele boot rot is, dan helpt epoxy ook niet meer..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 19:15 #561656

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Het begrip "lonend" is vrij rekbaar......kijk maar naar de J-Class "Endeavour".
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1960 migjorn 19 okt 2014 19:15 #561657

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Dat ben ik niet met je eens, er is ook een tussenweg.

met epoxy kan je ook heel mooi rotte stukken uitvullen of er nieuw hout in lijmen als uitvullen geen optie is.

en dat zou mijn keuze zijn als het optisch niet meer netjes te krijgen is zonder hele gangen te gaan vervangen, als het hout hard is is het hard en kan het verder gewoon blijven zitten.

traditioneel lakken met een blanke lak gaat het vaak toch niet meer worden bij enkel plaatselijk herstellen van houtrot.

En als het toch aflakken in een kleur wordt (en dat geld zeker onder de waterlijn waar toch een antifouling op zal gaan zou ik echt niet meer gaan herstellen met nieuw hout als strikt noodzakelijk.

dat is allemaal arbeid wat je er in gaat stoppen dat je nooit meer terug verdient, want in plezier wat je aan het schip beleeft als het klaar is maakt het uiteindelijk niks uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl