Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Romp schakel repareren

Romp schakel repareren 14 jan 2015 21:25 #587322

Bijlage image_2015-01-14-2.jpg niet gevonden



Bijlage image_2015-01-14-3.jpg niet gevonden


Sinds kort ben ik in het bezit van een schakel; op de trailer meegenomen naar Italië (waar we wonen) om op de Adriatiche zee te varen. Voor het zo ver is moeten er enkele reparaties worden uitgevoerd aan de romp onder de waterlijn. Niet goed geïnspecteerd bij de koop en niet juist voorgelicht door de verkoper :angry:

Twee reparaties zitten op vervelende plekken. 1 achteraan bij de spiegel, 1 tegen de naden aan bb voor het zwaard. Een derde is een scheur en tenslotte enkele plekke n die nergens het raamwerk raken. Ik wil de rotte plekken ruim wegjagen en het gat vullen met 7mm ingelijmd multiplex. Zowel het gat als het vervangende hout zal ik afschuinen zodat er meer hechtoppervlak is. Daarna epoxy erover en vervolgens overschilderen.

Mijn vragen zijn nu:
  1. Is het voldoende om de gaten die geen raamwerk direct achter het gat hebben alleen te verlijmen zonder schroeven te gebruiken?
  2. Hoeveel lagen verdikte epoxy breng ik aan op de reparatie?
  3. Vwb het gat bij de naad: ik wil de opstaande rand, waarop de rvs strip bevestigd is, verwilossnij ik vrees dat daar nu ook nog rot kan zitten. Alle schroeven heb ik al verwijderd, maar de opstaande rand zit nog muurvast. Ik neem aan dat ie eraf kan als ik de oude epoxy lossnijd. Ik wil dit alleen wel zeker weten? Maw zit die opstaande rand nog op een andere manier vast dan met schroeven?
  4. Het rotte hout bij de spiegel heeft maar heel weinig hechtoppervlak? Hoe is dat op te lossen? Dieper stuk uitzagen of bevestigen aan de spiegel?
  5. Ik las dat een ronde uitsnede het beste is. Wordt die mening hier gedeeld? Hoe zit dat met ruit-vormen
  6. Dien ik de scheur op dezelfde manier aan te pakken als de gaten of is een andere aanpak beter?

Er komen vast nog wel meer vragen, maar hier eerst maar eens mee aan de slag!

Alvast dank voor jullie hulp.
Caspar


Bijlage image.jpg niet gevonden



Bijlage image_2015-01-14.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 14 jan 2015 21:28 door delinature.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 14 jan 2015 22:29 #587347

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Snel wat ideeen van deze kant.

1. Spiegel. Ik zou zelf ervoor kiezen om de hele spiegel eraf te halen, rot hout weghalen en opnieuw gaan opbouwen. Lijkt veel werk, maar dat is het niet. Juist doordat je met grotere oppervlakten werkt kan je de boel beter passend krijgen dan klein gepriegel.

2. Rotte plekken. Altijd ver open maken en veel hout wegnemen tot op zeker gezond hout. 1:10 schuine lasverbindig maken met epoxylijm moet goed genoeg zijn om de constructie te herstellen.

3. Bij je zwaardkast. Maak eerst eens alles goed kaal om te kijken hoe de constructie in elkaar. Afhankelijk van wat je ziet kan je dan een plan maken. Maar ook daar geldt neem niet te weinig materiaal weg maar zorg voor gezond hout/

Als laatste wat overzicht foto's naast de detailfoto's kunnen helpen om een beter idee van je problemen te krijgen en zo een verder advies te geven.

Sterkte met het herstellen. Gewoon rustig en geduldig werken en je komt er wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 08:17 #587393

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6243
sorry dat ik het zeg,
hoe heb je dit niet kunnen zien bij aankoop
deze boot is de moeite niet waard om op te knappen
dat kost meer als de boel waard is
uithuilen en opnieuw beginnen
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 08:25 #587394

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8143
Kan niet anders dan Ton gelijk geven. Maak er een leuk vreugdevuurtje van en koop een andere Schakel.
Hou er rekening mee dat een houten boot die je buiten stalt op alle plaatsen waar water blijft staan gaat rotten.

Ik heb 2 houten Flitsen en weet dus een beetje waar ik het over heb.

In dit geval zeg ik nieuwe spiegel en delen van het vlak zullen vervangen moeten worden.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 08:43 #587395

Hmm, dat klinkt wel erg negatief, heren. Zonder goede overzichtsfoto is het lastig om een oordeel te vellen over de staat van de boot.
Eerst maar eens zoveel mogelijk kaal halen en kijken tot hoe ver de rotte plekken reiken.

Zoals Wallaby aangeeft lijkt een hele spiegel vervangen (of desnoods dubbelen) een boel extra werk, maar dat is het niet. Dat geldt uiteindelijk ook voor de bodemdelen. Het scheelt in ieder geval het maken van lastige schuine lassen.

Wees niet bang voor een beetje werk, ziet het als onderdeel van de hobby... ;-)

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 08:55 #587399

Smooth Operator schreef :
Zonder goede overzichtsfoto is het lastig om een oordeel te vellen over de staat van de boot.

ja, de bovenkant glímt waarschijnlijk prachtig! :woohoo: Of anders misschien de binnenkant!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 08:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 08:55 #587400

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6243
ik lees mijn eigen reactie nogmaals en het komt er een beetje lomp uit :S
maar denk aan de volgende de materiaalkosten
plaat multiplex
epoxy/ glasmat?/ houtlijm
paar potten verf
kwasten/ rollen/ afplakband/ schuurpapier/ plamuur
houten balkjes/ latjes (o.a. kielbalk rot, hout bij spiegel rot)
rvs schroeven
tel alles eens bij elkaar op, het heeft geen zin
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 08:59 #587401

tcdehoog schreef :
ik lees mijn eigen reactie nogmaals en het komt er een beetje lomp uit :S
maar denk aan de volgende de materiaalkosten
plaat multiplex
epoxy/ glasmat?/ houtlijm
paar potten verf
kwasten/ rollen/ afplakband/ schuurpapier/ plamuur
houten balkjes/ latjes (o.a. kielbalk rot, hout bij spiegel rot)
rvs schroeven
tel alles eens bij elkaar op, het heeft geen zin
ton

Maar het plezier van je eigen boot maken/repareren is onbetaalbaar! :-)

Zeilen in je eigen boot is zakelijk gezien überhaupt een zinloze onderneming. Je kunt misschien beter in je zeilpak onder een koude douche briefjes van 50 euro gaan verscheuren...

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 09:03 #587402

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8143
Smooth Operator schreef :

Maar het plezier van je eigen boot maken/repareren is onbetaalbaar! :-)

Zeilen in je eigen boot is zakelijk gezien überhaupt een zinloze onderneming. Je kunt misschien beter in je zeilpak onder een koude douche briefjes van 50 euro gaan verscheuren...

Bart

Ik begrijp dat je ook nog in je eerste auto rijdt? :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 09:36 #587411

Koezt schreef :
Smooth Operator schreef :

Maar het plezier van je eigen boot maken/repareren is onbetaalbaar! :-)

Zeilen in je eigen boot is zakelijk gezien überhaupt een zinloze onderneming. Je kunt misschien beter in je zeilpak onder een koude douche briefjes van 50 euro gaan verscheuren...

Bart

Ik begrijp dat je ook nog in je eerste auto rijdt? :whistle:

Die begrijp ik geloof ik niet helemaal. :-(.

Ik mag in mijn vrije tijd graag bootjes in elkaar flansen met multiplex en epoxy, en ik schep daar oneindig veel genoegen in. Voor het geld moet je dat vooral niet doen, het is niet goedkoper dan het standaard tupperware uit de folder. Zeker als je ook nog eens arbeidsuren gaat tellen. Maar daar gaat het helemaal niet om.

Wie zijn verstand gebruikt, koopt geen boot, maar huurt er af en toe een. Maar het genot van je eigen boot, en kunnen varen wanneer jij wilt, is eveneens onbetaalbaar.

Maar we dwalen enigszins van het topic af volgens mij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 10:02 #587420

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, wij hebben nog een schakel, zonder trailer, in de aanbieding. Netjes in de blanke lak, niet rot, maar ligt al wel weer vele jaartjes op de bok binnen, dus hout kan wat droog zijn.

mag voor een zacht prijsje weg, dus als de vraagsteller het niet ziet zitten...
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 10:02 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 10:55 #587437

"Een derde is een scheur en tenslotte enkele plekke n die nergens het raamwerk raken."

Hoi Caspar,
Ik had vroeger een schakel met wat slechte plekjes (gelukkig wel wat minder dan de jouwe...). De plekken in het open vlak (dus waar geen spanten zitten), heb ik toen gerepareerd door er aan de binnenkant watervast multiplex tegen aan te zetten, zo'n 2-3 cm overlappend over de huid. Geschroefd vanaf de buitenkant en de schroefkoppen netjes verzonken en gelijmd (vooraf de lijmvlakken schuren en ontvetten). Het gat in de hechthout huid vervolgens plamuren met polyesterplamuur en alles netjes gladschuren. Dat is volgens mij veruit de sterkste reparatie in tegenstelling tot invoegen van een nieuw stuk hechthout, dat blijft erg zwak.

De gaten die onder je spanten zitten zijn lastiger, vooral omdat de spanten zelf ook vaak zijn aangetast. Daar zou ik de huid weghalen, echt alle rotte hout van het spant goed weghalen, daarna spanten netjes glad plamuren. Vervolgens nieuw hechthout monteren aangevuld met deels bovenstaande werkwijze en daarna weer alles gladmaken.

Zo te zien op je foto is de spiegel niet echt aangetast, maar wel het vlak dat er tegenaan zit. Dat zou je dus op dezelfde manier als bij spanten kunnen oplossen.

PS: misschien wat overdreven, maar ik heb de reparaties afgewerkt met ijzermenie of loodmenie aan de binnenkant. Dan rot het in ieder geval niet meer verder... Als je de boot insmeert met epoxy, moet je alleen de buitenkant doen anders maak je een "doodskleed" voor je hechthout, het kan dan niet meer "ademen".
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 11:14 #587444

bertilbeumer schreef :
Dat is volgens mij veruit de sterkste reparatie in tegenstelling tot invoegen van een nieuw stuk hechthout, dat blijft erg zwak.

Ik denk dat mits je voldoende schuine lassen maakt (10x de materiaaldikte), deugdelijk verlijmt, wat mij betreft met epoxy, en er eventueel nog een glasmatje opzet, het minstens net zo sterk is als het oorspronkelijke multiplex/hechthout. Zeker geen zwakke plek.
Hoe denk je anders dat je bij de bouw lange huid/bodempanelen krijgt (langer dan de standaard lengte van 244 cm van een plaat hechthout)?

Dubbelen is een optie, maar zeker niet de fraaiste en ook niet per definitie de stevigste. Je zult het gat echt dicht moeten boetseren met plamuur (ik zou verdikte epoxy nemen, dat draagt tenminste nog bij aan de sterkte).

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 11:35 #587451

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Spirit28 schreef :
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, wij hebben nog een schakel, zonder trailer, in de aanbieding. Netjes in de blanke lak, niet rot, maar ligt al wel weer vele jaartjes op de bok binnen, dus hout kan wat droog zijn.

mag voor een zacht prijsje weg, dus als de vraagsteller het niet ziet zitten...

Dit is de beste optie voor TS.
Optie 2 is een nieuwe bouwen.
Laten we maar eerlijk zijn naar TS.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 12:11 #587466

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6243
dubbelen is geen optie, dat is knoeien.
of een schuine las, of een half hout verbinding.
je doet het goed, of niet
iets opknappen in deze staat moet je (vind ik) alleen doen, als de boot het historisch waard is om te behouden, dat is hier niet het geval
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 12:50 #587471

Smooth Operator schreef :
bertilbeumer schreef :
Dat is volgens mij veruit de sterkste reparatie in tegenstelling tot invoegen van een nieuw stuk hechthout, dat blijft erg zwak.

Ik denk dat mits je voldoende schuine lassen maakt (10x de materiaaldikte), deugdelijk verlijmt, wat mij betreft met epoxy, en er eventueel nog een glasmatje opzet, het minstens net zo sterk is als het oorspronkelijke multiplex/hechthout. Zeker geen zwakke plek.

Bart

Zoals je wilt, ik heb met mijn methode in ieder geval weer een sterke schakel behouden. Het lijkt mij voor een amateur-bootklusser (zonder profi gereedschap) niet te doen om schuine lassen van 10X de materiaaldikte te maken
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 13:09 #587473

Voor de bootjes die ik heb gebouwd (stitch and glue, tot een meter of vijf) worden de onderdelen van de zij- en bodempanelen meestal koud tegen elkaar aangelegd met wat epoxylijm ertussen en een (biaxiaal) matje aan binnen- en buitenkant. Dus zonder schuine las. Da's sterk zat. Ik raad dit niet aan voor de reparatie van een Schakel, maar met moderne composiet materialen is meer mogelijk dan je denkt. Voor het maken van schuine lassen is een bovenfrees met wat afgeschuinde geleidingslatjes wel handig.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 18:33 #587537

Smooth Operator schreef :
Voor het maken van schuine lassen is een bovenfrees met wat afgeschuinde geleidingslatjes wel handig.

Bart

Een bruynzeel hechthout plaat is 7mm dik. Dus 10X de plaatdikte = 70mm (ja, in 1 keer :) ).
Dat moet je dus frezen in zowel het inzetstuk als de bodemplaat (!). Dat zie ik mijzelf niet doen met mijn Metabo amateurspul. Ook niet met geleidingslatjes. En ook een halfhout-verbinding lijkt me ondoenlijk.
Maar misschien heeft Caspar wel profi timmermansgereedschap

@Ton: ik ben niet beledigd, maar "knoeien" is echt wel het laatste dat ik doe met klussen :P
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 19:55 #587561

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
bertilbeumer schreef :
@Ton: ik ben niet beledigd, maar "knoeien" is echt wel het laatste dat ik doe met klussen :P

Niet beledigend bedoeld maar polyester toepassen op een houten boot valt wel degelijk in het vakje "Knoeien"

Polyester hecht niet echt op hout en laat uiteindelijk weer los.
Als je een (hecht)houten boot goed wilt repareren dan begin je met het gebruiken van epoxy.
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 19:58 door OOOO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 20:21 #587576

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7014
Leuk werk, het herstellen van een boot die door de " deskundigen" van dit forum min of meer is opgegeven. Ik zou het zo aanpakken:
1 gehele boot kaal maken ( van binnen en van buiten) met de hetelucht föhn.
2 alles wat maar enigszins rot of zacht is weghalen, wegsteken.
3 gaten in de huid en spiegel repareer je in dit dunne multiplex niet met schuine liplassen van 70 mm. Beter is het gat een regelmatige vorm te geven ( rond, ovaal of rechthoekig) , achter het gat een plaatje multiplex te houden en het gat daarop af te schrijven en uit te zagen met de figuurzaag. Geen liplas o.i.d.. Dan achter het gat een plaatje multiplex met een overlap van rondom 3cm lijmen met epoxy en het uitgezaagde stuk inlijmen met epoxy. Tenslotte plamuren en lakken.
4 rotte plekken in massieve delen kun je herstellen door bij te boetseren met ingedikte epoxy of door het inlijmen van een stuk Meranti of Eiken.
Succes er mee.
Laatst bewerkt: 15 jan 2015 20:27 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 15 jan 2015 20:42 #587584

Wow, wat een overweldigende activiteit! Bedankt iedereen voor het meedenken. Ik ga alles even op een rijtje zetten en dan kom ik er morgen of zaterdag graag even op terug. Hoe dan ook geven alle reacties, negatief en positief, me voldoende motivatie om hier een mooi werkje van te maken.!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 16 jan 2015 10:38 #587702

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6243
wat je krijgt met dubbelen dat het altijd te zien is
en de dikte van de romp moet toch weer opgevuld worden, met hout of wat dan ook
ook al is er constructief niets mis mee, IK persoonlijk koop zo'n bootje nooit, ook niet voor weinig
ik denk dat het opknappen meer kost als de marktwaarde van een gaaf exemplaar, zeker als de hele boot ook nog eens in de verf moet, 1 potje sikkens supergloss bv. kost al 17,30 bij een internetwinkel

vergis je niet in de tijd, het is meer werk als een paar middagjes, als je begint te slopen is het altijd slechter als je dacht
maar als je het doet omdat je het leuk vind, moet je het uiteraard gewoon doen
in dat geval wens ik je alle succes met opknappen, maak je dan een fotoreportage?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 16 jan 2015 12:00 #587719

Misschien is een zelfbouw wel bijna net zo duur makkelijker.
Kun je roer , zwaard en tuig overzetten.
Tekeningenpakket kost dacht ik iets van €60.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 18 jan 2015 20:07 #588388

Een trieste mededeling. Gisterenochtend met goede moed begonnen aan de spiegel en het achtersteven. De plekken die ik eerst even kort had vrijgemaakt, bleken vrij groot te zijn. Toen ben ik andere verdachte plekken gaan schoonmaken. Uiteindelijk kwamen er zoveel slechte plekken aan het licht dat ik voorlopig besloten heb de restauratie te staken ivm gebrek aan tijd en materiaal alhier.

Dank voor ieders reactie en hopelijk dat ik hier voor andere, minder ingrijpende zaken, nog eens terugkom.

Groet,
Caspar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Romp schakel repareren 18 jan 2015 21:21 #588407

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Jammer dat de boot in principe verloren is. Sloop alles eraf wat nog bruikbaar is, kijk wat je ermee wilt. Verpatsen of op een andere romp zetten. In ieder geval jammer dat het zo moest lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl