Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reparatie aan schakel

Reparatie aan schakel 12 apr 2015 10:33 #615331

  • whasselo
  • whasselo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Het blijkt maar weer dat het toch altijd lastig is om de staat van een tweede hands houten boot te beoordelen. Zo ook nu.
Eind vorig jaar hebben we een houten schakel gekocht die er op het oog goed uit zag.
Na een redelijke inspectie en deels door het vertrouwen van de verkoper hebben we toch besloten om ons in dit avontuur te storten.

Na het kaal maken van de romp waren we nog zonder zorgen. Echter bij het verwijderen van de lat die van voor naar achteren over de romp loopt (splits zich bij de zwaardkast) werden de zorgen toch wel wat groter.
Op de lat was met een groot aantal schroeven een aluminium "stoot" strip bevestigd. Onze conclusie is dat via deze relatief lange schroeven blijkbaar water is gaan lekken in het onderliggende hout (boot frame) met houtrot tot gevolg.
Zie ook de foto bijlagen.
Mijn eerste vraag: Weet iemand of deze aluminium strip standaard op de schakel zit of dat dit er later aan toegevoegd is?
Tweede vraag: Wat is het advies qua behandelen? Het lijkt erop dat de binnenbalk voldoende dik is zodat we het rot kunnen weghalen en eventueel kunnen opvullen met.."iets"

Op forums lees ik o.a. over:
- houtrot reparatie sets zoals: www.boot-outlet.nl/gereedschap...ieset-2-componenten/
- houtrot vuller zoals: www.bootland.nl/perfax-houtrotvuller-1000-gram.html
- verstevigen met glasvezeldoek en epoxy.

Goed advies is welkom:-)

Alvast bedankt,
Laatst bewerkt: 12 apr 2015 10:42 door whasselo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie aan schakel 12 apr 2015 11:07 #615337

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7669
De naad met een circlezaag recht en wijder opzagen. Onderliggend houtrot verwijderen. Opvullen met hout, hoeft niet precies passend. Verlijmen met epoxy opgedikt met katoenvezels. Dan een nieuwe lat in de naad lijmen. "Hout" kan zijn mahonie voor lat en opvullingen of waar van toepassing garantie multiplex.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie aan schakel 12 apr 2015 16:38 #615414

  • whasselo
  • whasselo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Beste Noballast,

Dankjewel voor de reactie.
Dit is een fijne bevestiging van de oplossingsrichting waar we zelf ook al beetje aan dachten.
Ik heb een bijlage toegevoegd. Is het getekend zoals je bedoeld?
Ik twijfel een beetje wat je bedoeld met "een nieuwe lat in de naad lijmen".

En wat zou je doen met de aluminium strip die er overheen zat als stoot strip?
Deze weer vast schroeven bovenop de nieuwe lat en in de gerepareerde bodem?
Lijmen zal niet echt een optie zijn denk ik.

Wim
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie aan schakel 12 apr 2015 18:07 #615450

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Even een toevoeging aan de oplossing van Noballast: in plaats van aan de slag te gaan met een cirkelzaag kun je ook een bovenfrees ter hand nemen. Deze haalt meteen het materiaal weg dat anders tussen de twee zaagsneden achter zou blijven. De sleuf hoeft niet echt superstrak te zijn, je vult deze later toch op met epoxy en hout.

Verder zal het zaak zijn om eerst de schroeven die dicht in de buurt van de naad zitten te verwijderen, zodat je in 'vrij' hout zonder metalen hindernissen kunt werken. En wees niet te bang: wat rot is moet weg. Rot betreft een schimmel, en laat je die ergens zitten, dan gaat het proces na de reparatie vrolijk door en kun je er net zo goed niets aan doen. Dus ruim vrij maken, ook wanneer dat betekent dat je op sommige plaatsen dieper gaat dan je had gehoopt. Na het afbreken is het opbouwen verder niet meer zo spannend, zoals Noballast al schreef. Hout als vulling, verlijmen met ingedikte epoxy. En hier en daar misschien een randje van de huid vernieuwen.

De aluminium strip zal mogelijk ooit zijn aangebracht als slijtstrip voor vervoer op de trailer, of als afdekking van het rottingsprobleem. Het metaal veroorzaakt echter ook problemen, dus wat dat betreft liever laten voor wat het is. Indien een slijtstrip nodig is zou je een hardhouten lat kunnen overwegen, of de naad aan de buitenzijde kunnen voorzien van met epoxy verlijmd glasweefselband.

Controleer verder voordat je echt gaat repareren goed hoe de binnenkant er ter plaatse van de kielbalk uit ziet. Niet zelden komt het rottingsprobleem daar vandaan en is de klus dus nog wat groter dan je dacht. In dat geval kom je er niet met het maken van een sleuf aan de buitenzijde, maar zul je de huid ook opnieuw op de (deels te vernieuwen?) kielbalk moeten verlijmen.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33
1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
1983-1987: Afrodite, polyester schakel
1970-1983: badeend en vlot
Laatst bewerkt: 12 apr 2015 18:09 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie aan schakel 12 apr 2015 19:14 #615486

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13359
Eens met Olav. De aluminium strip zou ik niet terugzetten, die veroorzaakt meer problemen dan hij oplost. Als je beducht bent voor slijtage kan je beter de hardhouten lat wat dikker nemen en die na het seizoen met een schuurmachine weer even glad schuren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie aan schakel 19 apr 2015 19:28 #617880

  • whasselo
  • whasselo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Beste Olav en ilCigno. Dank voor jullie reactie.

Bij deze even een update:

We hebben gedaan zoals gezegd.
Eerst zijn we met een slijptol midden door gegaan om schroeven onder het oppervlak te ontdekken en te verwijderen.
Toen deze diep genoeg weg gesleten waren konden we er met de boven frees doorheen.
We konden het rot goed wegkrijgen en een mooie "schone" sleuf creƫren.
Daarna hardhouten latten op maat gemaakt. Dat was passen, meten, zagen, schaven en weer passen, meten, etc... Door de ronding van de boot hebben we dat in een aantal delen moeten doen.
Maar we zijn tevreden over het resultaat. Zie foto.

De volgende stap wordt het verlijmen van deze latten met epoxy en katoenvezel zoals aanbevolen.
Daarna zullen we er nog een platte bredere lat over heen maken die gaat fungeren als stootrand.

Ik heb nog wel een aanvullende vraag...zoals gezegd is de zwaardkast in goede staat..
Echter bij de randen aan de onderkant is de multiplex wat rafelig.
Is het een goed idee om hier een glasweefsel strookje omheen te vouwen?
Dit maakt het wat sterker en dekt dan gelijk de naden tussen zwaardkast en bodem.

Alvast bedankt voor de reactie,

Wim
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie aan schakel 06 sept 2015 11:59 #658802

  • wen
  • wen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hallo ik ben sinds vandaag op het forum. Direct heb ik een vraag. Ik kan een schakel overnemen met echter het volgende probleem. We hebben de boot vol laten lopen en al vrij snel druppelt het bij de verbinding van de bodem platen met de kiel en bij de water -lozer aan stuurboord zijde. Mij wordt verteld om binnen en buiten goed te kitten, mijn gevoel zegt me om een flinke reparatie te doen zoals hier beschreven.

Voor dat ik eraan wil beginnen zit ik met een paar vragen die u wellicht snel kan beantwoorden.

Zit de bodemplaat 'koud' geschroefd tegen de kielbalk?
Hoe dik is de kielbalk 4cm of meer?
Mocht de bodemplaat te rot zijn en daardoor te smal op de naad, is deze te vervangen en door welk materiaal en moet het persee over de hele lengte van de boot of bestaat hij uit meerdere delen.

Hopelijk kan iemand mij iets vertellen zodat ik snel kan beslissen of ik de boot overneem.

Vriendelijke groet,
Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie aan schakel 06 sept 2015 14:12 #658832

  • janson
  • janson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
Koop een boot in goede staat, die oude troep is goed voor een kampvuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl